Da's toevallig, de Orca is qua romp en uiterlijk altijd een van mijn favoriete heli's geweest, sterker nog, ik heb er zelf een gehad, maar destijds dom genoeg verkocht. En, ze zeggen wel eens dat er weinig bestaat waar je op internet weinig of niets over kunt vinden, maar met googelen op "Vario Orca" kom je toch dicht in de buurt van dat niets. Het lijkt wel alsof het ding nooit bestaan heeft.
Is inderdaad SDGO Middelharnis. Kon inderdaad zelf ook niets vinden op internet over deze romp, is de voorganger van de flash romp van Vario. Laatst stond er wel 1 te koop op ebay
Had deze gyro jaren 90 ook op 1 van mijn shutlle zxx staan, met een 4,8 volt 1200 mah pakket. Vloog daar ook figuren mee, ging allemaal prima, met een simpele 3001 servo als staartservo.
Orca, Shuttle, er zijn steeds meer overeenkomsten . Ik heb destijds ook verschillende Shuttles gehad, vond het altijd ongecompliceerde en fijn vliegende heli's, hoeveel speling er bovenin ook aanwezig was, het vloog altijd hetzelfde. Momenteel heb ik er ook nog een (nieuw) staan, drie jaar geleden gekocht, en een heeeel lang project, met veel haken en ogen. De Flash kan ik me ook nog herinneren, was inderdaad de opvolger van de Orca, en werd, als ik me goed herinner, gepresenteerd als de wedstrijdromp van Vario. Was (uiteraard) net wat anders, en kleiner, dan de Orca, vond hem daarom meteen meer doorsnee en gewoontjes lijken. Goeie oude tijd.
Even weer on gyro topic. Gisteren nog een oude Kavan Gyro gevonden. Althans ik denk dat het een Kavan is. Staat geen merk en type op maar het binnenwerk lijkt erg veel op wat ik op het net vind aan info. Zat in een Bell 47G casco.
Kavan was de eerste die met een gyro op de markt kwam. Deze volledig mechanische gyro's, want geen elektronica aan boord, werkten erg innig samen met de servo. Ze moesten elektrisch in het terugmeldingspotentiometercircuit (woordwaarde?) van de servo opgenomen worden. De servo moest dus open voor wat soldeerwerk. Geen ervaring mee. Later kwamen Robbe en Graupner met elektronische tolgyro's waar geen hak- en breekwerk voor nodig was.
Deze foto is van internet af geplukt. Het lijkt idd zo te zijn. Erg rudimentair maar wel de basis voor al onze moderne (tol) gyro's.
Ben ook lid geweest, scharrelde daar wat rond met, jawel, een shuttle ZX, heb hem nog steeds, met een tweede als reserve, kom af en toe nog wel eens kijken
Kan inderdaad met 1 accu, maar toen waren de accu's denk ik nog wat duurder. Ik vindt het een mooie functie, draait op eigen spannings regelaar, dus stabieler, volgens mij draait hij gewoon door als de accu wegvalt, dus met de veiligheid zit het wel goed. Voor mij is het zo dat het kan, dus wil ik het gewoon proberen. Groeten Arie
Heeft niets met dit topic te maken maar is wel hier besproken. Ik zag op MP dat iemand een Orca romp aanbied.
Gaaf.... daar heb ik uiteindelijk mijn Bell 47G mee onder de knie gekregen... Geloof dat ik hier ruim 5 jaar mee gevlogen heb: 3 jaar in die Bell 47, een jaartje in een Bell Trainer, en een jaartje in een MFA Sport 500.... Daar is hij halverwege vervangen voor een Robbe gyro met Hall-Sensor... Wat een openbaring was dat....