Maar voor dit type vliegtuig dan ook weinig fun met electro. Voor maatje F2B is electro de norm, maar voor een trainertje blijft het moeilijk. Ik heb reeds vele pogingen gedaan om een .15 of een .19 diesel te vervangen door een electro set up maar het blijft moeilijk. mvg, Jo
Dat klinkt als een uitdaging... Er zijn vandaag de dag zoveel elektro motoren en accu's te verkrijgen. welke parameters spreken we dan qua vermogen, rpm en gewicht ? Vind niet meteen specs op het net van een VECO .19 terug. <edit> ondertussen wel gevonden: 0.45 HP, 15000 rpm, motor gewicht 6.05 OZ (zonder demper en brandstoftank)
Hans, voor dit soort "kleine" LB-toestellen is het moeilijk om een goede combinatie gewicht/vermogen/vluchtduur te bekomen. Ik heb ongeveer 30 verschillende electro-motoren en een 40-tal verschillende lipo's en ik ben er nog niet in geslaagd om een vluchtduur van 5 minuten te verkrijgen met een aanvaardbaar gewicht van de set-up. Ik heb mijn testen gedaan op een mini slow waar ik meer dan 40 jaar geleden mijn eerste figuren (of wat daar voor moest doorgaan...) mee vloog. Het was de bedoeling om mijn dochters hier mee te laten vliegen aangezien electro toch net iets minder afschrikt dan een knetterende 2.5cc PAW. Voorlopig gebruik ik mijn electro set ups enkel nog voor de rc-ontspanning en op mijn LB-toestellen staan terug stinkende lawaaimakers... En aangezien ik toch geen F2B vlieg is dat nog steeds de meest verstandige keuze lijkt mij. Jo
Waarschijnlijk ben ik ( te ) snel tevreden , maar vandaag voor de eerste keer met mijn elektro blue pants gevlogen en het valt heel erg mee. Vermogen mee dan voldoende ( alle voor mij toch ) en een vliegtijd van 4 - 5 minuten . Wel niet constant volgas. Startgewicht 750gr. Batterij 2200 mA . Veel gemakkelijker te vliegen , je stop wanneer je wil en je bepaalt zelf je snelheid. Er zit geen timer op maar dus wel een ontvanger met regelaar en een zender in de hand. Heel handig als je maar een paar keer per jaar wil gaan vliegen tijdens de rondvlucht dagen bijvoorbeeld. Het is ook veel gemakkelijker om er mee te leren vliegen. Verleden jaar zag ik dat er verschillende mensen een eerste vlucht maakten of er na jaren terug mee begonnen en draaierig werden. Met een elektro bepaal je zelf hoelang je vliegt , of het nu een halve toer is of 20 toeren , je stop wanneer je wil. Bij mij was het trouwens meer dan 40 jaar geleden maar van draaierigheid had ik geen last , geen idee hoe dat komt. Mogelijk omdat ik wat rondkijk terwijl ik vlieg en niet constant naar het toestel kijk. Natuurlijk is er met elektro een groot gedeelte van de nostalgie weg , ook de geur van de diesel zal je moeten missen , maar misschien komt er ooit een aftershave om dat de compenseren. Nog een vraagje Heeft een links draaiende prop voordeel bij een lijnvliegtuig i.v.m. het koppel? Dirk
Voorlopig nog geen electro op de BluePants , maar ik ben er wel aan het denken een andere motor te gebruiken dan de Veco .19 , eigenlijk allemaal de schuld van Jo "classicracer" , die heeft me op het idee gebracht Meer back to the roots zoals afgebeeld op het plan uit Aeromodeller , ik heb hier namelijk nog de "restanten" gevonden van een ED Racer diesel , nr. RH156/3 , bij nadere inspectie bleek deze , na een ultrasoon badje van sommige onderdelen , nog in zeer goede staat te zijn , geen merkbare speling op lagers , krukas , drijfstang en de cilinder zuiger Enkel de compressieschroef en sproeibuis/regelnaald ontbreekt , maar die zijn na te maken , mag het origineel van Jo lenen , Groeten Jef
Na 6 ronden niet meer.... Ik heb in ieder geval nog geen nadeel gemerkt aan een rechtsdraaiende prop. Edit: Ik bedoelde natuurlijk 6 ronden na de start, want dan komt de wingover en daarin vlieg je een halve ronde op de rug en dan zou je voordeel wel eens tegen je kunnen werken. Ik geef er d evoorkeur aan, het model zo te trimmen dat het -ook met rechtsdraaiende prop- overal voldoende lijntrek overhoudt.
Dat van die 6 ronden had ik wel door. Ik bedoel bij normaal en rustig vliegen, dus weinig op de rug . Het maakt niet uit , ik zal het gewoon een keer proberen, veel werk is dat natuurlijk niet. Dirk
Jo, ik wil voor de sport wel eens kijken of er iets bruikbaars samen te stellen is. Niet omdat ik jouw ongelijk wil bewijzen - wie ben ik - maar omdat ik het gewoon leuk vind om te zoeken en er zelf wat van kan leren (al was het mijn ongelijk ). Ik heb als kleine jongen mijn eerste modelvliegstapjes gemaakt met LB en hoewel ik vandaag alleen nog RC vlieg - en geen idee heb hoe LB geëvolueerd is - blijft LB toch ergens kriebelen (ik neem af en toe ook nog wel eens een kite in de hand en hou van het gevoel van de trekkracht van de wind... misschien is het dat aspect van LB wat me aanspreekt). Kan er iemand vertellen wat een .15 of .19 LB aandrijving moet wegen (motor inclusief demper en tankje met brandstof). Als ik het goed begrepen heb spreken we over 6 min. vluchtduur bij F2B ?
Hans, ik zou het even moeten uitzoeken maar daar ontbreekt mij de tijd nu voor. Het is niet nodig om voor dit toestellen uit te gaan van 6 minuten vliegtijd, 4 minuutjes volstaan ruim om een fijn vluchtje te maken. F2B is van een heel andere orde en daar zijn tegenwoordig zelfs electro-combo's commercieel voor beschikbaar. Voor trainertjes zoals de Blue Pants enz... speelt gewicht en koppel een grotere rol. Hans, kom zeker een langs op de control line fy in Herentals op 8 en 9 juli. Er is volk genoeg die met plezier een handvat in je handen duwt om wat rondjes te vliegen. Ik breng in elk geval enkele trainertjes (mini slow, blue pants, junior nobler,...) mee om mee te spelen. Jo
Even snel gekeken: Turnigy SK3 2836 1500 Kv + Turnigy plush 25A + Turnigy nanotech 3S 1600 mAh 25C levert iets meer dan 4 minuten vliegtijd op en weegt (inclusief timertje van een paar gram) rond 250 g. Op 80% (ivm governor) rond 300 W en 13000 rpm.
Een PAW of OS met (gevulde ) benzine tank zal ook wel boven de 200 gr komen. Daarbij komt nog wat extra gewicht om alles tegen brandstof te beschermen. In plaats van een timertje kan je ook een ontvanger nemen met een zender ( model pistoolgreep) Op die manier kan je energie sparen waar nodig, je hoeft dus niet altijd "volle bak" te gaan. Het past allemaal net in een BP . En neen mannen , ik ben geen elektro freak, integendeel; maar het is toch zooo gemakkelijk proper en stil.
Ondertussen voor de ED een compressieregelschroef gemaakt en er voorlopig een regelnaald van een Taifun Sprint 1,7cc glow opgezet , en hij heeft gedraaid , wel met een te grote schroef , een 10x7 , was de enige die ik liggen had die paste zonder het gat te moeten ruimen en om te proberen goed genoeg , de dieselmix was het gewone" huis tuin en keukenmengsel" 1/3 van castor petrol en ether , plus 2% ignition improver van de autoshop , met de 10x7 draaide de ED 6700 rpm , als ik dat vergelijk met testen te vinden op het www http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/ED 2.46 Racer Mk II.html dan ziet het er redelijk goed uit . Kort slecht filmpje Groeten Jef
Nieuwe motorsteunen gemaakt met de gat afmetingen van de ED Racer en gelijmd met F2 met de motor gemonteerd , zo ben ik zeker dat alles mooi past Groeten Jef
Misschien domme vraag maar is voor een "Diesel" ook het uniflow principe van toepassing ? Groeten Jef
Slechter zal hij er niet van gaan lopen, maar (de gemiddelde, tamme) diesels hebben een veel lagere brandstofstroomsnelheid en door de restrictie bij de sproeieropening is de gevoeligheid op brandstofdruk minder. Komt nog bij dat een diesel ter weerszijden van de beste afstelling nog redelijk doortrekt, ook daardoor merk je er dus minder van. Dat is de reden dat je bij de Suppi serie de kleinere Mini Suppi (Webra Record of mijn geheime wapen de Enya 09-III -die laatste natuurlijk WEL met uniflow) en de Suppi, voor 2,5- 3,5cc motoren -beide dieselontwerpen- op de tekening ziet met gewone, atmosferische beluchting, terwijl de Super Suppi 3,5 - 6cc (de mijne met een Fox-35) wel met een uniflow tank is uitgerust.
Bij normaal en rustig vliegen (iets anders hoef je bij F2B niet te proberen, anders kost het bakken met punten....) vlieg ik geregeld op de rug....
Bedankt Bruno , ik had wel een vermoeden maar nu ben ik zeker En we knutselen verder , rompflanken en neusblok lijmen , oude accu' komen altijd goed van pas Rompverstevigingen en F4 Achterkant uitlijnen en plakken Groeten Jef