Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels is het nieuwe stabilo klaar en zijn de kabels aangebracht.

    [​IMG]

    Deze slag is gestreden, uiteraard was ik erg benieuwd naar het gewicht
    de weegschaal zegt 367 gram (was 677) dus gewonnen is 310 gram :yes:

    [​IMG]

    Ik heb nogmaals de afstanden tot het zwaartepunt nagemeten en helaas blijkt dat de verhouding 3,9 is (10 gram uit staart = 39 gram ballast weg uit neus)
    Eerder was ik uitgegaan van 4,3x, iets te optimistisch gemeten dus :rolleyes:

    Al met al kan er 1,2 kg lood weg uit de neus en wordt de kist totaal 1,4 kg lichter, toch een mooi resultaat :beer:

    Eens zien of ik de demper nog zal verwisselen voor een pot. Daar is ca. 200 gram lood mee te besparen
    Er komt wel het nodige soldeer en knutselwerk bij te pas om de boel goed in te kunnen bouwen.
    De vraag is of dat al die moeite loont, de grootste slag is immers reeds gewonnen

    Voor nu ben ik er wel weer even klaar mee denk ik ;)

    Groeten, Ralf
     
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    1,4 kg is zeker de moeite; mooi resultaat:thumbsup:!
    Groeten, Eddy
     
  3. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.712
    Locatie:
    Haarlem
    Is zeker een mooi resultaat Ralf, en wat een genot om dit draadje te volgen :thumbsup:!
     
  4. Dickie

    Dickie Guest



    Kwam film tegen opzoek naar een kist waar de V8 inzat.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dickie mocht je nog een mooie kist voor je V8 zoeken is dit ook een mooie!
    Voor de Curtiss OX-5



    Groeten, Ralf
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Marco had nog een demperpot voor me liggen

    De gewone uitvoering ging niet passen in de romp, dus maar weer aanpassen die hap

    Daartoe met de brander de brackets en invoer losgenomen.

    Valt nog tegen hoeveel warmte je moet toevoeren om de las van zilversoldeer los te smelten

    De demper goed vastleggen is een must om de boel met een tang te verwijderen (in de andere hand de brander).



    En na wat breekwerk in de romp wordt dit de opstelling.

    Wachten is nog op een 20mm bocht en dan kan de boel weer met zilver gesoldeerd worden




    Groeten, Ralf
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 jan 2017
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Vervelend, na het aan en uitzetten van een AdBlock krijg ik de foto's niet meer zichtbaar
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.681
    Locatie:
    Zwolle
    Weer een idee opgedaan...(hard) solderen op een tegel. Bedankt!!
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Bochtje is binnen, de demper is gesoldeerd en hij past!
    Gewichtsverschil met de oude demper (incl. bevestiging) is ca. 200 gram, mooi voor het totaalgewicht van de kist.
    DSC_3653.JPG

    Samen met Henk heb ik de berekening van het zwaartepunt gemaakt.
    Hieruit blijkt dat ik deze te ver naar voren had zitten. Met de nieuwe positie kan er nog eens 600 gram lood weg uit de neus.
    Met het verschuiven van de accupacks naar achteren kom ik goed weg
    Totaalgewicht van de kist is nu 14,2 kg, dat scheelt ca. 1,6 kg met voorheen :), dat zal wel wat verschil maken met vliegen denk ik.
    Nog een afsteunpuntje maken voor de demper en accu's verplaatsen.

    DSC_3656.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ariel en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.681
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er goed uit Ralf...ook mooi soldeerwerk..altijd weer een kantje boord werk ( bij mij) want de gewone brander met "prikbus" gas kan het maar net aan..welke zilversoldeer en flux gebruik je..soldeer van Gamma en flux??
    Je soldeer verbindingen zijn opvallend "schoon" (Geen aangebakken flux residu te zien).

    Oh, en wanneer je het geheim niet wilt verklappen stuur ik voortaan mijn soldeerwerk gewoon naar jouw.!!:p:p
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Thnx Henk :), Flux van Gamma en zilverstaven 1.5-2 mm van de metaalwarenzaak.
    Deze verbindingen vergen niet zo'n zware brander, gewone huis tuin en keukenbrander is hier meer dan toereikend.
    Na het solderen ziet het er ook niet uit, de fluxresten verwijderen met warm water, zeep (of Dreft) en een oude tandenborstel
    Staalborstel doet de rest :D, daarmee haal je de glans weer terug, ik gebruik meestal ook zo'n roterend staalborsteltje op de Dremel.
    Enne, ik wil best wat solderen voor je hoor, is leuk werk, je moet alleen zorgen dat de boel gefixeerd ligt.

    Groeten, Ralf
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    Dat ziet er goed uit Ralf.
     
    strutter vindt dit leuk.
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen weekend de 'vernieuwde' SE5a met succes ingevlogen :yes:
    We waren weer met een groep naar Bad Langensalza gereisd, wat een fantastisch mooi vliegveld is dat en wat een subliem weer hadden we!
    Eerst wat problemen met starten, bleek dat het hoorntje van de gasservo 2 tandjes verkeerd stond :hammer:
    Dit hebben we verholpen en hij start nu zoals het hoort.
    Hij vliegt nu relaxter, het vernieuwde stabilo met veranderde instelhoek is gelukkig juist gekozen :beer:
    Ook de demper geeft geen problemen.
    De besparing van 1,6 kg is licht te merken bij het stijgen, had verwacht dat dit meer winst zou opleveren.
    Maar ben er weer blij mee :thumbsup:

    Hier wat plaatjes voor jullie :beer:

    DSC_3796.JPG

    DSC_3805.JPG

    DSC_3815.JPG

    DSC_3821.JPG

    DSC_3827.JPG

    DSC_3828.JPG

    Groeten, Ralf
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    DSC_3833.JPG

    DSC_3843.JPG

    DSC_3846.JPG

    DSC_3858.JPG

    Speciaal aangebracht oranje neusje

    DSC_3861.JPG

    Helaas ging het na de 3e vlucht mis bij de landing.
    Ik werd na de kist zacht neergezet te hebben verrast door een windvlaag welke de kist ondersteboven wierp.
    Het landingsgestel is scheefgetrokken omdat er een kabel oogje uitgescheurd is.
    Ook moeten de vliegdraden opnieuw uitgericht worden.
    Affijn, niet leuk, wel repareerbaar.
    Maar voorlopig even niet vliegen ermee dus

    DSC_4050.JPG

    Met dank aan Andreas voor de mooie foto's!

    Groeten, Ralf
     
    ramses, Ariel, Fuel Monkey en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    Ook een geweldig mooie kist:kwijl: en de foto's zijn stuk voor stuk plaatjes:).
    Groeten, Eddy
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Den Haag
    Totaal niet mijn wereld, maar lees regelmatig wat van deze draadjes door. Het blijft me fascineren hoe groot t allemaal kan en hoe mooi vooral.

    Ralf wou vooral wat met je delen. Jou SE5a noem ik erg groot. Zou je graag een aantal kleine broertjes van deze kist willen laten zien.

    SE5A_14.jpg
    Een vrije vlucht SE5a, spanwijdte rond de 40 ~ 45 cm. Dit model is electrisch aangedreven.

    se5co2.jpg
    Dit model is CO2 aangedreven. Geen idee of die nog vliegt is al een oudje. Begin/mid 2000

    IMG_3517.JPG
    Dit is een rubber aangedreven SE5a ook zo'n 40 ~ 45 cm spanwijdte.

    interscale-2010-pistachio_photo-by-wout-moerman-14.jpg
    En de laatste. Dit model heeft een spanwijdte van 23 cm en is rubber aangedreven. De foto is van 2010, en je kan zien model heeft al t nodige meegemaakt.

    Al de afgebeelde modellen zijn door de zelfde bouwer gemaakt. Deze man bouwt eigenlijk alleen maar SE5a modellen en af en toe een sopwith triplane.

    Dacht dat je dit wel kon waarderen.

    Gr,

    Bernard
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Er zijn er meer die dat wel kunnen waarderen. :)

    Schitterende detaillering . . . :thumbsup:


    jan.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Den Haag
    Deze man bouwt echt museum waardige modellen. En we hebben geluk dat hij elk jaar zijn modellen komt showen (en laten vliegen) tijdens onze indoor vrije vlucht wedstrijd in Nijmegen. Daar komen sowieso de beste schaalbouwers van heel europa strijden voor de prijzen.
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Bernard, dank voor het plaatsen!
    Dit kan ik zeker waarderen :yes:, ik kijk ook regelmatig in het vrije vlucht deel van het forum mee ;)
    Ik ben zeker van plan eens een dergelijk model te maken, wellicht CO2 of electrisch aangedreven.
    Een fraaie Sopwith 1 1/2 Strutter lijkt me wel wat.
    Er is een man in Engeland ( ben de naam kwijt, Banks?) die ook dergelijke fantastische toestellen maakt.
    De grootste uitdaging lijkt me alle details zo licht mogelijk te houden.

    Groeten, Ralf
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina