Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 17 aug 2017.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Ha Johan,

    Zoals ik al beschreef heb ik alle ornamenten binnen en tekeningen. Het feest kan dus beginnen maar eerst de ST crosssectie afmaken.
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Ik heb een vraag. De hoofdmast van de ST is uitgerust met 4 zeilen dus hoofd- mars- bram- en ook bovenbramzeil. (royal yard op onderstaand schema) Nu heeft ze volgens tekening alleen in het hoofdwant en stengewant weeflijnen (touwladders) maar hoe kwamen ze dan tot aan de bovenbramra om dat zeil te kunnen reven? Volgens zu Mondfeld werd zelden het bramwant voorzien van weeflijnen. Wanneer wel?
    upload_2017-9-13_9-23-31.png
     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goeie vraag Ron, daar heb ik al eerder naar gezocht, maar kan geen passend antwoord vinden. Mondfeld heeft wel gelijk wat het bramwant betreft. Op Engelse oorlogsfregatten en de linieschepen word wel een bramwant gevoerd. Maar waarom op andere schepen niet is mij ook niet duidelijk. Ik heb best wel wat boeken staan met uitleg over het bramwant, maar nergens een vermelding waarom het bramwant op sommige schepen weggelaten word.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  4. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Bedankt Piet, ik wacht nog even anderen af. De ST is overigens opgebracht door de Engelsen en later doorgegaan als Engels Linieschip. Ik weet alleen de naam niet meer.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Dordrecht
    Op diverse schilderijen van Nederlandse schepen viel het mij op dat het bramzeil heel vaak niet gevoerd werd en dat de ra daarvan omlaag gebracht was tot op of bij de mars. Dit was ook niet zo'n zware ra, dus mijn conclusie: twee man op de mars konden de ra makkelijk van zeil voorzien en daarna omhoog halen indien nodig. Weeflijnen waren in mijn optiek daarmee niet echt nodig hier.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.405
    Locatie:
    Hillegom
    Dat was mijn idee ook
    Ik heb ergens gelezen dat men de bovenbramra daarvoor liet zakken. Wat ik me toen en nu ook nog afvraag is of ze die ra voorbj de bramra konfen latem zakken.
    In ieder geval was geen want nodig.
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb net een soortgelijk verhaal zitten lezen en geloof daarom dat het zo ging op veel schepen. Dit geld zeker voor het bovenbramzeil.
     
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Dank jullie wel. Ik ga voor "zonder" (Scheelt ook een berg werk want ik wil door naar SR)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Misschien even een tip voor iedereen die op zoek is naar goed garen voor het tuigage en niet zijn lijnen zelf slaat. Ik ben via internet gestuit op een kleine leverancier genaamd Kralenwerk in het Drentse Oosterhesselen. http://www.kralenwerk.nl/Kralenwerksite/garen2.html. Zij verkopen het zogenaamde C-Lon draad. Bestellen via de mail gaat prima. Maar er zijn meer zaken waaronder een in Hazerswoude-Rijndijk. Ik heb inmiddels enkele rollen van het C-Lon Micro Cord CLMC Tex 70 (0,12 mm) en C-Lon Bead Cord CLC (0,5 mm) binnen. Ik vind het fantastisch spul. Het is goed te knopen maar toch heeft het enige stugheid. Het is fraai geslagen en vooral...het pluist en rekt totaal niet en dat is een enorme vooruitgang. Doordat het materiaal gladder is dan de katoenen garens zijn bijv. stroppen zeer goed aan te halen. Op de foto's lijkt het materiaal nogal te glimmen maar dat valt reuze mee. Tenslotte neemt het garen goed een CA lijm op zodat knopen goed ermee kunnen worden gefixeerd. Doe er jullie voordeel mee
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Dordrecht
    Kun je het ook kleuren met b.v. thee?
     
  11. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Jeetje wat een vraag Hans, het is er in een scala van kleuren. Maar waarom thee? Ik probeerde net wel een stukje in een lichtgrijze wash van Vallego te proppen en dat trekt er prima in. IMG_5733.JPG
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Dordrecht
    Katoen draad laat zich goed kleuren, naaigaren van polyester niet. Vandaar mijn vraag
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  13. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Oké nou het gaat met een wash prima
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  14. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    759
    Locatie:
    kop van drenthe
    Goeie tip Ron.
    Ikzelf blijf mijn linnengarens slaan en kleuren, misschien ouderwets maar voldoet prima.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is inderdaad mooi draad (maar ik heb net weer honderden meters katoen ingeslagen...)
     
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Zo, het "hout" van de ST is klaar. Mast en ra's zijn naar mijn zin. Nu mijn vrouw lief aankijken of zij bereid is de zeilen te naaien want de originele exemplaren van Occre zijn niet te pruimen. Wat slecht. Bovendien wil ik er de lijzeilen aan toevoegen. Wordt een gepriegel met een schaal van 1:90
    IMG_5734.JPG IMG_5736.JPG

    IMG_5743.JPG IMG_5740.JPG

    IMG_5741.JPG IMG_5736.JPG

    IMG_5743.JPG IMG_5740.JPG

    IMG_5741.JPG
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.454
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er mooi uit Ron:worship:
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.814
    Locatie:
    Tilburg
    Netjes;)
     
  19. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Poeldijk
    Misschien is het iemand opgevallen dat de eerste lijn van het want voorzien is van een serving of bindsel.
    upload_2017-10-8_15-19-51.png

    Ik heb dat eerst geprobeerd m.b.v. een garenkloshouder uit de handboogwereld dit te maken maar dat ging veel te langzaam. Naar voorbeeld van een Canadees, handbediende versie heb ik een motorisch aangedreven versie gemaakt. https://www.syrenshipmodelcompany.com/serving-machine.php.
    Binnen 10 minuten kun je hiermee een stuk van 40 cm aanmaken in elke gewenste dikte. Best geinig

    IMG_5436.JPG
     
    Dave Bekers en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.454
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Ron, maar volgens mij heb je het deel van de wanttouwen wat over de mars/mast loopt daar ook mee gedaan.
    Wel en leuk machientje wat je daar hebt trouwens.
    Volgens mij zoals het in het echt ook gedaan werd, of verkijk ik mij hierop??
     

Deel Deze Pagina