Saito FG 60 r3 gas 60 cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door guusbaselmans, 29 aug 2017.

  1. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Lommel
    Hoi heeft er iemand ervaring met deze 3 cilinder van caito benzine motor ik hoor het graag grt guus
     
  2. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb voor asp methanol gekozen omdat ik hele verontrustende dingen las over scheurende cilinders op de fg60

    Op RCUniverse staat een bijzonder uitgebreid draadje daar over
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk raar, dat je terug moet grijpen naar een budget merk vanwege de verhalen over een merk als Saito.... Zou niet moeten kunnen, toch? Maar hoewel ik de verhalen over scheurende cylinders niet ken, toch wel genoeg "minder perfecte" dingen gelezen over de Saito radials....

    Daartegenover staat dat die ene 33 cc die ik heb zien en horen lopen, toch wel super mooi liep....

    EDIT: en nadat ik even de draadjes van Peet bekeken heb, ben ik er vrij zeker van, dat het zijn motor was die ik heb zien en horen lopen in Odoorn....
     
  5. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Het geluid van de 60 is ook niet verkeerd!

     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    serge pot vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha.... Ik meende dat dat een 33 cc was in die Stinson....

    Maar inderdaad, DIE heb ik gezien.... In het echie nóg mooier geluid dan op de video...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Vergissing
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2017
  10. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    In het echie, klinkt hij inderdaad nog beter, kan naar mijn idee geen andere tegenop.
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Weet t peet
    Dit was de reden voor mij om me te gaan verdiepen. Echt prachtig.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.971
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een prachtgeluid ! Maar om zo`n kist op die manier voor te vliegen ???
    Ik noem dat "raggen"
     
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Wat een slechte landing ook,,volgens mij staat daarna 1 poot scheef, geluid is echter prachtig!
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    De bigend en smallend zijn bronzen glijlagers in de 33 60 en 90 versie . Ik had hier liever naaldlagers gezien .in de 84 versie zitten geeneens lagers .
    Dat is leuk voor erg vet smeren en niet te vaak vliegen .
    de reden voor mij om naar een roto fs over te stappen .
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe bedoel je, "zitten geeneens lagers"?

    Bedoel je "ook niet voor de krukas" of "de krukpen draait rechtsstreeks in het aluminium"?
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    De krukas is kogelgelagerd maar het bigend is een glijlager . Dat werkt goed bij de kleinere methanol motoren . Maar bij de r3 motoren is het gewicht extra groot op het zelfde bigend waardoor sneller grenssmering .
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat dat erg meevalt, want dat gewicht word wel rondom "in bedwang gehouden" door drie drijfstangen die er tegenaan staan te rammen. Effectief staan die gezamenlijk die klont metaal continue ook in hetzelfde rondje te sturen....

    Daarnaast is aluminium, mists de juiste legering, een uitstekend lagermateriaal.... je wilt niet weten hoe zacht het oppervlak is van de drijfstanglagers waar ik mee werk....

    En het zou me ook niet geheel verbazen als om die reden krukpen diameter ook tamelijk groot gekozen is (groter draagvlak voor het lager)
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Toch lopen ze daar op stuk . Heb er diverse verslagen van gezien .en dat heeft mij erg aan het denken gezet . Wilde namelijk een 60 cc .ben me dus in die motor gaan verdiepen en ben geschrokken van het slachtfeest in die motor . En dat terwijl saito bekend staat om de betrouwbaarheid .
    alsof het cartertemperatuur te hoog wordt lijkt het wel .
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... als het zo is, dan is het zo.

    Heel vreemd....
     

Deel Deze Pagina