Saito FG 60 r3 gas 60 cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door guusbaselmans, 29 aug 2017.

  1. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sam... dat is OOK een "Safety Data Sheet"...
    Zelfs zonder die te openen weet ik dat daar het tekentje > (groter dan) staat, ofwel, het vlampunt ligt BOVEN de 70 graden, en verder dan dat hebben ze niet getest....

    EDIT: en ja hoor... er staat alleen maar >70 graden....
     
  3. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Sorry,
    We hebben hier een lijst in de werkplaats hangen, ik kijk nooit verder. ServiceBest is hier de leverancier, vandaar die links.
    Deze beter:
    Power RS 2T ?
    Groet,
    Sam
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar staat inderdaad 73 graden als flashpoint aangegeven, daar kan ik niks anders van maken....

    Ik ga dat thuis onmiddellijk testen (zodra ik thuis ben....).
    Het lijkt mij héél vreemd toe.
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    Data blad MOKI over de mengverhouding Aspen benzine, dus die lui weten er ook niets van volgens Sam allen Sam weet het.
    Laat Saito eerst maar een betrouwbare ster motor op de markt zetten, mensen betalen een smak aan euro,s voor iets wat onbetrouwbaar is :maar dan
    met bronzenlagers, en naaldlagers, oh ja nu ga je dus beweren dat Saito het beter weet.
    En die castrol olie daar vliegt 3/4 van nederland mee in combinatie met pompbenzine tot volle tevredenhied


    moki 001.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2017
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien vergis ik mij, maar die foto van dat binnenwerk wat je liet zien in post #73, was toch een Saito, niet een Moki?
    Saito moet (volgens Saito) 1:15 hebben, en Moki mag 1:45 hebben met Aspen, of 1:40 met gewone benzine en olie.

    Maar ik meen dat je bij die foto van die Saito zei dat hij 2 minuten op Aspen 1:50 gedraaid had...

    Wellicht daarom de verwarring?
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    dit was de saito bij de eerst keer proefdraaien het was op de foto niet goed te zien maar alle onderdelen waren vochtig.
    ik heb geen beschadigingen gezien.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Dat is allen maar goed meer keus,
    stimuleert ook om een goed produkt op de markt te zetten.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    Zolang ze hun service maar niet kopiëren. Wat dat betreft heb ik echt spijt van de aanschaf van hun motor.. Lang leve Heilemann.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Beste Dickie,
    Zoals beloofd heb ik dit goed gelezen. Ik heb het nergens over Moki gehad of hoe Moki graag ziet dat je hun motoren behandelt. Dus hoe kom je erbij dat Sam allen het weet. Mijn achternaam is trouwens niet allen.
    Het ging over die Saito uit post 73 die op Aspen gedraaid heeft, terwijl Saito toch echt een (veel) hoger olieaandeel voorschrijft. Dat weet Saito echt beter. En die Castrol olie is goed spul, daar heb ik niets negatiefs over gezegd. Alleen dat het andere specificaties dan die van Saito heeft.
    Nederlands is niet mijn eerste taal, als mijn gebruik van het Nederlands verwarring heeft gegeven vraag ik daarvoor excuus.
    Groet,
    Sam
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    Dit kan ik niet met je delen Heilemann goede ervaringen mee, snelle levering. (aardige lui).
    Airworld onderdelen werden gewoon geleverd duurde wel een week maar alles binnen (Moki)
    Heileman 18 cilinder radiaal mooie motor alleen ik ben geen liefhebber van een gloeierd ( gloeiplug anders lekker dromen).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2017
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    Mr en Mrs Heilemann zijn inderdaad fijne vriendelijke mensen. Heb ze dit jaar op Pro Wing ontmoet toen ik wat spullen voor de 215 bij hun kocht.

    Ik wacht ondertussen al 5 weken op een reactie van Moki ( rechtstreeks ) via de dealer hier in NL. Airworld zelf krijg je wel redelijk makkelijk te pakken.

    Maar aangezien ik de meeste info omtrent onderhoud met foto's bij jou aantref stuur ik je eerdaags even een pb met wat vraagjes voor ik de boel uit elkaar trek.

    Om toch even on topic te blijven, dit is toch wel een interessant cq soms zelfs schokkend draadje geworden ( afscheuren de cilinders ). Blijf het volgen.
     
  14. Dickie

    Dickie Guest

    Prima ik heb al de onderhoudsmiddelen bij Heilemann vandaan je kunt ook bij hen terecht voor onderhoud
    En je kunt ook terecht bij Airword voor onderdelen heb je geen tussen persoon voor nodig, alleen kan het gebeuren dat ze er een weekje tussen uit zijn.
    Volgens mij houden ze wel van een uitje ze hebben nog gelijk ook.
     
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Door dit labyrint moeten de gassen hun weg zien te vinden naar de cilinders.
    Het verbaast me niets dat er behoorlijk wat temperatuur verschil is tussen de cilinders 1-2-3.
    en een opname van de drijfstang, geen bronzen bus laat staan een rollager.

    IMG_2714.JPG
    IMG_2709.JPG
     
  16. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Rutten
    Ik wou graag naar een saito fg 84 r3 maar als ik alle berichten zo zie en lees ga ik eerst maar even achter mn oren krabben
     
    Jonkje en serge pot vinden dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Dat had ik ook .
    vandaar de keus naar een roto85fs
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Modificatie toegepast op het inlaat systeem wachten op beter weer dan de motor opnieuw starten.
    Kijken wat het opgeleverd heeft.
     
    serge pot en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  19. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Foto’s misschien van de modificatie?
     
  20. gust1

    gust1

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    In de club van Lommel zijn we met drie personen eigenaar van de Saito FG 60. Johnny Bastiaansen was de eerste met de motor in de lucht en draaide hem kapot na de achtste vlucht. De motor is in garantie hersteld en hij heeft de motor daarna laten modificeren bij Modelisme micromoteurs service in Frankrijk. Nu loopt de motor zonder problemen en hij heeft er ondertussen al heel wat vluchten mee gemaakt zonder problemen. Zijn mengeling is 5% minerale rode olie van Stihl en na het inlopen(20 liter brandstof) 5% synthetische groene olie Stihl HP ultra.
    Ikzelf heb een FG 60 en een FG 84 driecylinder welke ik ook heb laten modificeren in Frankrijk. Waarschijnlijk ga ik deze motoren volgend jaar gebruiken in de vliegtuigen die in aanbouw zijn.Je kan de modificaties zien op de website van Modelisme micromoteurs service.
     
    Demaic vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina