Accu voor de Banckert

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lantaarntje, 22 nov 2017.

  1. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    hallo, ik ben nieuw hier op dit forum. Na jaren uurwerken voor slingerklokken gebouwd te hebben was ik aan iets nieuws toe.
    Ik wil met modelbouw beginnen en kocht een bouwdoos van Billing Boats.
    De modelbouwwinkel gaf me een grote loodaccu 6 V, 12amp mee.
    Ik kan die niet door de gaten in het dek krijgen.
    Of moet ik telkens de rubber strip loshalen als erbij moet?
    En is de boot dan wel waterdicht?
    Ben ik wel goed geadviseerd geweest en wat is het alternatief.
    Ik zag bij Conrad ook LiMh accupakketjes die een stuk kleiner zijn en wellicht wel door de gaten vh dek heen gaan.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Lantaarn, goedemiddag.
    1) welk schip van Billing Boats heb je gekocht? (Edit: Stom, bij het lezen van de topictitel niet opgelet... Sorry!)
    2) wat voor motor is er bij het model geleverd? Hoeveel volt, hoeveel ampere?
    3) welke winkel?
    Een accu opladen terwijl hij in de boot zit, kan wel, maar is meestal niet zo handig.
    Accudraden kunnen details kapotmaken, je moet je laadsnoer meestal een stuk langer maken om het in de boot aan te sluiten enz.
    De meeste modelbouwers halen na het varen/vliegen/rijden hun accu uit het model en laden hem los van het model op.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet 12amp, een loodaccu kan veel meer stroom leveren, maar 12Ah capaciteit. Ah staat voor ampère·hour, de stroom die de accu gedurende een uur (hour) zou kunnen leveren.
    In dit geval dus 12ampère gedurende een uur, of 6amp gedurende twee uur, 24A gedurende half uur, etc.etc.

    Het verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Miscommunicatie en er kan iets in de hens gaan.

    Belangrijk en nuttig leesvoer voor laden van lood-, NiMH en LiPo-accu's
    Modelbouw FAQ's - MBF
    [FAQ] Accu's en laadtechnieken - MBF

    ampère (wikipedia) meeteendheid A, stroom, 'liters per seconde', aantal elektronen per seconde
    versus
    ampère·hour (wikipedia) meeteenheid Ah, lading, capaciteit, 'liter', stroom gedurende een hour, aantal elektronen

    edit: ampère link weer werkend gemaakt
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  4. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Bedankt voor de info. Ja, mechanische dingen zijn voor mij het probleem niet. De elektriek dus wel. Ik ga je info bestuderen.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Steenbergen
    Om te beginnen denk ik dat met jouw verhaal de verkoper en zijn advies een beetje :eek: zijn.
    Echt helemaal beoordelen kan ik dat niet want ik ben er niet bij geweest.

    Met de rubber strip bedoel je naar ik aanneem de stootrand die rond het hele schip zit en die ook de romp en het dek min of meer met elkaar verbind?

    Ik heb hier op zolder ook nog een Bankert staan - die overigens al in geen 10 of 15 jaar van de plank af is geweest - en ik weet dat als jouw Bankert hetzelfde is, daar nooit geen 6V 12ah accu in zal passen.
    Als ik even snel naar het gewicht van deze accu Google zie ik dat deze ruim 2 kg weegt en dat is volgens mij een beetje teveel voor dit scheepje. Hij zal misschien nog wel blijven drijven maar veel ruimte om hem (met extra lood) verder af te trimmen zal er niet zijn denk ik.
    Ik zou aan de hand van wat er door het dek past een accu kiezen, die zal een stuk(je) kleiner zijn dan de accu die ze je meegegeven hebben en eventueel om het plezier aan de waterkant te verlengen een 2e (omwissel) accu erbij nemen.
    Misschien kan je foto's van jouw Backert en de bouw ervan plaatsen zodat e.e.a. voor ieder wat duidelijker wordt.
    Groet en succes.
     
  6. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    image.jpeg
    Ik kocht de Banckert. Een populair bootje heb ik gezien. Ik heb er een igarashi SP 3657-30 bij gekocht. Ook kreeg ik er een 6 volts loodaccu bij. 12 Ah. De schroef heb ik zelf gemaakt.
    Het grote probleem is dat ik die accu met geen mogelijkheid door een van de gaten in het dek krijg. Ik heb er aan gedacht om hem dan maar in de boot te laten. Dit geeft natuurlijk problemen bij onderhoud ed.
    Ook als ik onder de brug het gat groter maak lukt het nog niet.

    Het dek en de romp worden met een ingekeepte rubber strip aan elkaar bevestigd. Daar heb ik niet veel vertrouwen in ivm lekkage. Ik lijm dek en romp het liefst samen en werk dat dan wel met de strip af.
    Nu worden er ook NiMH accupakketjes aangeboden. Ik vraag me af of dit een alternatief is en hoe lang je daar mee kunt varen.
     
  7. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb de accu net gewogen : 1700 gram.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeiler en Lantaarntje vinden dit leuk.
  9. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb eens snel door de FAQ's heengekeken. Daar heb ik wat aan! Bedankt
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beginnen met een technische hobby is veel lezen. Probeer het niet allemaal tegelijk. Met name de stickies/FAQs, permanent vastgepind bovenaan in de subfora, bevatten goed georganiseerde info. Op je gemak doornemen kan je de nodige fouten besparen.
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  11. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Wat je zegt weet ik nog goed toen ik uurwerken ging bouwen. Ik heb daar danook veel over gelezen, en boeken aangeschaft. Cursus gevolgd......Kun je me een goed boek over dit onderwerp adviseren?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Duits en Engels geen probleem.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het accent ligt op vliegen, maar elektro is voor alle takken van sport gelijk.

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in een modelbouwwinkel gewerkt en redelijk wat Banckerts verkocht.
    In die tijd (1995-1998) ging er als motor een Monoperm of iets dergelijks in.
    En als accu ging er een 12V 7Ah in.
    Dat past prima maar veel groter past niet.
    Die 12Ah is veel te groot.
    NiMh kan maar zou ik niet doen, je wil wat gewicht in je boot anders is het net een dobber die op het water ligt.
    Voordeel van die 7Ah accu is dat je ze makkelijk gratis kan krijgen, ga naar een bedrijf dat iets met alarmsystemen doet, daar worden ze standaard elke paar jaar gewisseld.
    De oude worden weggegooid of voor een euro aan een loodboer verkocht.
    Voor een kratje bier krijg je een lading accu's waar je je hele huis mee kan verlichten.

    De boven en onderkant met elkaar verlijmen zou ik zeker doen.
    Vroeger deden we dat met isarplast, ik weet niet of dat nog bestaat.
    Anders iets van Sikaflex of andere enigszins flexibele lijm gebruiken (geen siliconen!! )

    De motor lijkt me een Mabuchi 550 type.
    Is op zich bruikbaar.
    Maar daar kan Roel wel meer over vertellen.

    GJ
     
  16. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Als ik NiMh neem kan ik de boot toch met bv daklood verzwaren?
     
  17. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Nog even wat anders over accu's. Is het ooit wel eens geprobeerd om accu's van gereedschapsmachines voor dat doel in te zetten? Zeker bij de professionele machines heb je een hoogwaardige Li ion accu, die beveiligd is tegen diepontlading en overbelasting. Bovendien heb je er een prima lader bij. En zo wordt de accu ook nog eens vaker gebruikt.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Li-ion is wat anders dan NiMh maar heeft hetzelfde nadeel.
    Ze wegen niks.
    En ja, je kan je hele boot volstorten met lood maar waarom zou je nutteloze last meenemen terwijl je het ook in energie kan stoppen zodat je langer kan varen?
    Een accu van een stuk gereedschap is 1400 mAh, misschien 1800 mAh.
    Je zou dus 4 accu's parallel moeten zetten om op die 7Ah van een loodaccu te komen.
    En dat zijn dus evenzoveel laders, plus een partij bedrading in je boot om alles parallel te kunnen zetten.
    De prijs van gereedschapaccu's is ook niet zo laag, zelfs niet gebruikt.
    En de beveiliging tegen diepontlading en overbelasting zit volgens mij in het gereedschap en niet in de accu.
    Vaak zijn de echt goede accu's (DeWalt met LiFePo4 cellen) zo rond de 18 Volt.
    Dat gaat je motor niet fijn vinden.
    En Bosch blauw (als jij dat professioneel vind) heeft goedkope chinese cellen, dus niets hoogwaardig aan.
    Mijn ervaring in modelbouw is, hou het simpel, zo min mogelijk bedrading en electronica..

    Zo'n 7Ah loodaccu koop je nieuw in de winkel voor 10-15 euro, een ladertje kan je zelf bouwen of kopen voor een paar euro.
    Bij goed gebruik gaat ie jaren mee.

    Mensen doen dat al jaren zo, ook al zijn er allerlei mooie accu's uitgevonden.
    Die worden in speedboten gebruikt en dat is de Banckert niet echt.

    GJ
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb ik wel eens aan gedacht Lantaarntje. Maar die dingen hebben vaak een "onmogelijk" model en in de boot heb je een houder nodig waar je het ding in schuift. Ik zou GJ zijn advies volgen en er een 12V 7 Ah accu in zetten. Heb je gelijk ballast en een redelijke capaciteit om een tijd te varen. Ik weet dat de meeste vaarders hun accu uit het schip halen om te laden. Bij mijn vloot (4 schepen) maak ik deels gebruik van NICad, NImh en Loodaccu's. Bij geen van de schepen gaan de accu's er uit om te laden. In de opbouw heb ik verdekt laadpluggen ingebouwd en die via een diode en lampje met de accu verbonden. Als lader gebruik ik een afgedankte voeding van een modem of iets dergelijks. Om d.m.v. een 18 Volts voeding een 12 Volts accu met ongeveer 0,5 Amp/uur te laden heb ik er een fietslampje van 0,45 A tussen gezet. De diode heeft een tweeledig doel. Voorkomen van verkeerd om aansluiten en de voeding mag desnoods wisselstroom leveren. In mijn Bugsier 3 werkt het zo al 40+ jaar. Niet geschikt om even snel te laden. Via een kiepschakelaartje schakel ik de accu aan de regelaar of aan de laadplug.
    De 12 V accu heeft een capaciteit van 4 Ah en heeft op deze manier een laadtijd van 18 uur. Het lampje geeft indicatie dat de lader werkt. Vergeet je de lader los te nemen na 18 uur, dan is dat niet erg. De laadstroom is dermate laag dat de accu dat wel kan hebben. Mocht er belangstelling zijn dan wil ik wel een tekeningetje maken.
    Van NImh cellen heb ik door ze in setjes van 3 aan elkaar te solderen een paar zenderaccu's gemaakt. Om te vliegen niet aan te bevelen, maar om te varen wel m.i. wel verantwoord. Gr. Klaas.
     
  20. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Jouw oplossing ziet er wel aantrekkelijk uit Klaas. Heb ik ook aan gedacht de accu gewoon in de boot laten. Ik wil dat tekeningetje wel even zien. Alvast bedankt.
     

Deel Deze Pagina