7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ah,duidelijk.
    In 2 delen wordt het stuk gemakkelijker maken idd.

    Volgens mij doen die inkepingen niks en is het puur voor het mooi.
    Maar goed,dat ziet natuurlijk geen mens achteraf.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ze beïnvloeden wel de balans van de machine natuurlijk, dus ik zou ze toch maar niet weglaten....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik weet niet of het echt veel uitmaakt.

    Ik heb de laatste maanden erg veel bouwverslagen van model radiaal motoren gelezen en de van de meeste drijfstangen waren veel simpeler van vorm.
    Het zal best wel iets doen maar ik denk dat het krukas tegengewicht veel belangrijker is.
    Lijkt me ook lastig precies goed te krijgen zonder tekening

    Ik ga 'm iig maken zoals op tekening omdat ik de contouren cnc ga proberen te frezen maar het is bijzonder complex om conventioneel de vorm precies na te maken.
    Ik heb het ding nagetekend en er ziiten heel veel radiussen door elkaar heen in verwerkt en dat zal niet meevallen met een verdeeltafeltje.


    20170903_130020.jpg

    20170903_172138.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel in zijn algemeenheid: die twee horen bij elkaar, de drijfstang en het krukas balansgewicht. Uiteraard komen de zuigers er ook bij, maar die drijfstangvoet is een deel van de rondgaande massa.

    Of het heel veel uitmaakt, hangt er precies vanaf hoeveel gewicht het scheelt.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lopen wellicht je gaffels klem (van die andere drijfstangen) als je die happen niet uit die schijf haalt?
    Zomaar een idee, ik speel hier ook met kleinstoom.
    En anders lijkt het me gewoon gewichtsbesparing.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk het niet,de drijfstangen vallen in de sleuf in de moederdrijfstang en kunnen nooit de buitenkant raken.

    http://www.agelessengines.com/5-annimation.gif
    net als hier ongeveer.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :frustie::frustie:
    mijn oog ziet nu wel de doorsnede van die "schijf" en niet alleen het zijaanzicht. :hammer:
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Een voorbeeld van hoe die van mij ongeveer moet worden , 7cil.jpg
     
  9. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Die gast kan je zeker info geven over contra gewicht ed.

    Ook geen complexe vorm trouwens,gewoon rondje
    Heb je enig idee hoe je de nokken gaat maken,vorm?
    Het wordt iig 1:6 overbrenging met 3 in en 3 uitlaat nokken.

    Ben je al uit de reductie aandrijving?
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Net nog ff afgemaakt waar ik gisteren mee begonnen ben,de sleufgaten in het carter.


    Let op de high tech spaanafzuiging(stofzuiger in machineklem)

    Redelijk gelukt ,alleen halverwege tussen 2 sleuven in met de frees de opspanmoer geraakt.
    Er leek niks aan de hand maar toch was het carter iets verschoven.

    Je moet goed kijken maar 2 sleuven zitten niet exact op de goede plek.
    Maakt verder niet uit,dit beinvloedt de werking van de motor totaal niet en je ziet het bijna niet.
    20171124_140119[1].jpg

    Zo ,midden carter klaar(voorlopig).

    Nu ff denken wat het volgende onderdeel wordt
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2017
    Demaic en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je verspaant de hele sleuf. Is het ook mogelijk om alleen de omtrek van de sleuf te verspanen? Sneller.
    Of wordt de frees dan teveel omsloten?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat fout op het moment dat je het laatste randje wegfreest, en het "vrijstaande blok" in het midden opeens een "vrij rondvliegend blok" wordt....
     
    ron van sommeren en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat klopt.
    Ik heb onderzoek gedaan wat men daar over wist en kwam het volgende tegen toen ik met de stalen bonkelaar wielen bezig was:

    [​IMG]
     
    Demaic en ron van sommeren vinden dit leuk.
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,dat kan.
    Je hebt dan wel op een gegeven moment een los segment wat geheid voor problemen gaat zorgen.
    Dan moet je holding tabs er in programmeren.
    Heb ik bij de eerste sleuf ook gedaan maar zit je weer met die holding tabs die je met de hand weg moet vijlen.

    Ook heb je een slechtere spaanafvoer zodat je voedingssnelheid en snede diepte naar beneden moet.

    Al bij al niet sneller in dit geval.

    Edit: was al op gereageerd zie ik :)
     
  15. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,sleuven ter breedte van de frees sucks ivm spaanafvoer
    En dat tweede over de diepte in gaan met je frees,met een centrumsnijdende frees kan je vericaal frezen maar in het hart van de frees is de snijsnelheid theoretisch 0 en dat snijdt dus niet lekker.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een maat van mij is CNC frezer van beroep. Voor zover ik weet laat hij de frees zakken tijdens de loop, en gaat dan afhankelijk van het werkstuk, OF even terug, of hij laat de frees nadat hij rond is wat langer doorlopen
     
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,dat kan met spiraal hoek bijv.
    Dan ga je tijdens het toolpath je diepte nemen,schuin het werkstuk in als het ware.even terug is pecking,voor spanen te clearen
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En om het schuine stukje te vlakken....
     
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Euhh,dat doet het toolpath al,als het goed is,tenminste dat doet mijn hopseflopse sofware al.
    Professionele software zeker,op mijn werk gebruiken we mastercam,daar hoef je echt niet manueel spiraal hoek of tangente radius compensatie in te programmeren.
    Ik dacht dat je iets anders bedoelde.

    edit: als je geen cam software gebruikt maar gewoon standaard iso g code natuurlijk wel,
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2017
  20. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Simpel antwoord op beide vragen Nee.
    Ben er nog mee aan het puzzelen, denk dat ik gewoon de lift ,timing en overlap van de VW aanhoud, Denk wel aan een rollertje in de nokvolgers,
    Reductie aandrijving , Hmm ook nog een punt, Tekenen kan ik niet , Ja een rondje en een vierkantje in paint, dat nog net.
    Heb wel een idee over iets met ketting, Binnentandwiel zelf maken, zie ik zo eerst niet zitten,
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina