Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    OT: gecomponeerd door Clous van Mechelen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Off topic - bruggetje van muziek naar Grolsch reclame "Vakmanschap is meesterschap"
    met René Karrè, zweefvliegtechnicus (in memoriam), foto Paul Huf


    1985-12_Doe_het-zelf_ (René_Karrè_in memoriam)_Paul Huf(2).jpg
     
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.150
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het was Rene Karrèr (misschien een typefoutje?). Dit brengt jeugdherinneringen van ca. 45 jaar geleden naar boven toen René nog bij onze club vloog en ik als klein jongetje meeging met mijn vader. :thumbsup:
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Blijkbaar een grootmeester.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.150
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Zeker, met meerdere renovaties van houten zwevers op zijn naam dus een klein beetje off-topic maar ook wel weer on-topic want geheel "op grootmoeders wijze" :).

    Verder ook een kunstenaar met enige bekendheid. Zie www.karrer.nl voor de geïnteresseerden.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Bij Da Vinci was het ook om kunst en vliegwerk te doen..
    Vliegen is al altijd het summum van evenwicht te doen.
    Dus, wel on topic.
    Evenwicht en harmonie.
    Een vliegtuig dat mooi en esthetisch is vliegt meestal goed.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    flymax vindt dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Werk van René Karré.

    upload_2017-12-13_7-54-32.jpeg

    Zijn werk mag gezien worden.
    Een man met talent.
    Gevoel voor kleur, ongetwijfeld.
     
    flymax vindt dit leuk.
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen het vaste gedeelte van het richtingsroer bespannen met kraft papier.
    Vervolgens beschilderd met een verdunning van fijn plamuur met water.
    Nadien fijn schuren en verven.

    upload_2017-12-18_8-23-21.jpeg
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Na enige reflectie tot conclusie gekomen dat beweegbaar deel stabilo iets te klein is voor dit vliegtuig.
    Mijn buikgevoel gebied mij daar iets te doen.
    Geen nood, dan maar dit deel herbouwen.
    Ik heb er 60 cm2 aan toegevoegd.

    upload_2017-12-18_8-27-46.jpeg

    Zo ziet u , altijd werk aan de winkel.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Het laatste hoofdstuk voor de afwerking aangevat.
    Meer in het bijzonder de vleugel.
    Alle ribben voorzichtig uitschuren tevens schikkingen rond de air-brakes.

    upload_2017-12-26_10-14-20.jpeg

    De hefboompjes in aviation triplex van 3 mm.
    Deze worden rond kantelas vestevigd met een rozasje van eveneens 3 mm aviation.
    Kwestie van het lijmopp te optimaliseren.
    De kantelas wordt een pianokoorde van diam 2 mm.
    De brakes worden aangestuurd door 1 centrale servo in de romp.
    Old-school maar doeltreffend.
    Op voorwaarde dat deze mechanische overbrenging redelijk accuraat uitgevoerd wordt.

    upload_2017-12-26_10-19-18.jpeg

    Het begint met de hefbomen nauwkeurig uit te schuren en zorg te besteden dat de boring van de rosas
    mooi haaks op de boring van het hefboompje komt.
    Hierbij is een winkelhaak een handig hulpmiddel.

    De vleugel heeft liggers van 6 mm op 10 mm tot aan rib 18.
    Naar de uiterste ribben wordt het 3 mm op 10 mm.
    In totaal heeft de vleugelhelft 28 ribben.
    Tipkoorde 105 mm.
    Wortelkoorde 330 mm
    Lengte vleugelhelft 1620 mm.
    Vleugelopp ongeveer 70 .4 dm2.
    Geschatte vleugelbelasting 45 g/ dm2.

    De vleugel verbinding op romp bestaat uit een spil van diam 8 mm verenstaal en nog een spil 5 mm verenstaal.
    De spillen zullen in duralbuizen in vleugel en romp schuiven.

    Leuke eindejaarsfeesten aan allen hier op dit forum.

    Mvg,
    Aurectar
     
    tjarko en serge pot vinden dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Na wat vijl en soldeerwerk de aansturing van de air-brakes in elkaar geknutseld.

    upload_2018-1-10_11-46-44.jpeg

    Het zagen van messingbuisjes verijst enige hulpstukken.
    Hier in dit geval blokjes hout met boringen aangepast aan de buisjes.
    De verbindingen gebeuren door een bajonetsluiting.
    Gleufje aan rompzijde waarin een balkje aan vleugelzijde inschuift.

    upload_2018-1-10_11-49-37.jpeg

    Het hefboompje en balkjes aan vleugelzijde heb ik met zilver gesoldeerd.
    De buizen, gezien voldoende raakvlak met tin.
    Alles blijkt vlot in elkaar te passen.
    Dit met de toegelaten tolerantie.

    Elkeen een optimale doorstart 2018.
    Mvg,
    Aurectar.
     
    serge pot, Ariel en E.hof vinden dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Mooi werk.
    Ga je de remkleppen nog met veertjes dicht trekken? Of krijg je dit voldoende spelingsvrij? Ik moet over enkele weken ook remkleppen bouwen, ben benieuwd hoe groot die uitdaging is...
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik vermoed dat bij jou Moswey de zelfde Remkleppen inbouwt als bij mijn Mucha Standard.
    Bekijk dit draadje even.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/mucha-standard.170171/page-15

    Bij de Kranich III betreft het een ander systeem.
    Bij de Mucha heb je een schaarbeweging terwijl bij de Kranich III het een kantelbeweging betreft.
    Nu de centrale servo in de romp zal bij de Kranich III ook ook voorzien zijn van een amortisage met veertjes.
    Wat dit betreft feitelijk hetzelfde.
    Het systeem met veertjes is een aanrader.
    Het beveiligt je servo's en kleppen.

    upload_2018-1-12_17-44-2.jpeg
     
    MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik zoek messingbuizen van binnendiameter 8 mm.
    Waar kan ik dit best bestellen voor Belgie.

    Mvg,
    Aurectar.
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Zie dit nu pas allemaal! . . .

    René Karrèr: da's lang geleden!

    Een jongen die bij ons (GSA) kwam vliegen had zelf een Sylark (II, als ik me niet vergis).

    Daar moest het eea. aan gebeuren en dat hebben we in Amsterdam bij René in zijn kelder gedaan (die jongen kwam van Salland).

    Legendarische tijden . . .

    Ooit schetste hij in één vloeiende beweging de vorm (in 3D) van (meen ik) de veer van een sleephaak. Ongelofelijk, zo perfect.

    En maar weer ontopic.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Ik vind Conrad altijd wel handig.... Volgens mij is dit dan wat je zoekt?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Dank.
    Ondertussen besteld.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Een niet onbelangrijke fase.

    upload_2018-1-17_16-13-4.jpeg

    De boringen in de wortelrib uitvoeren.
    Dit zodanig dat deze congrueert met deze van de romp.

    upload_2018-1-17_16-15-1.jpeg

    Een werkje die enige nauwkeurigheid vereist.
    Is definitief bepalend voor de instelhoek, V-stelling van de vleugel en het in kruis brengen van gans de geometrie .

    Mvg,
    Aurectar
     
    J.B en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Rustig verder boeren.

    upload_2018-1-21_10-54-39.jpeg

    De wortelzone even in elkaar passen.
    Dit zonder iets te lijmen.
    Dit bij wijze van controle.
    Op het eerste gezicht niks dat wringt.
    Ziet er goed uit.

    upload_2018-1-21_10-57-10.jpeg

    Wegens wijzigingen in geometrie kan ik de tekening van de originele werktekening niet gebruiken.
    Dus heb ik alles (old school) moeten hertekenen.
    Door de V-stelling van 3 ° komt de buis praktisch tegen de onderkant van rib nr 5.
    Daarom een versteviging in de vorm van een stuk 1.5 mm aviation triplex.
    Dient ook als verbinding met hoofdliggers.
    Voorlopig gebruik ik een buis buitendiameter 10mm in aluminium om de zaken uit te meten.
    Finaal wordt dit een messingbuis van 8mm binnen diameter.
    Is reeds besteld. (op aanraden van the norb)
     
    serge pot en Ariel vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Het klassieke ritueel van de vleugelopbouw.
    Ribben haaks op ligger.

    upload_2018-1-29_11-58-19.jpeg

    Vleugel wordt onderste boven gebouwd.
    Twee steunliggers zorgen voor de uitlijning.

    upload_2018-1-29_12-0-51.jpeg

    Tot aan rib 15 (begin rolroer) loopt de vleugel vlak.
    Vanaf rib 16 wordt er een wash-out aangebracht.
    Dit heb ik al bewerkstelligd door steunligger
    iets achteruit te richten naar tip toe.

    upload_2018-1-29_12-4-18.jpeg

    Al even uitkijken hoe het afloopt met de vluchtboord.
    Deze zal bestaan uit twee repen aviation triplex van 1.5 mm.
    Voorlopig nog niet aanlijmen.
    Dit komt aan de orde na het aanbrengen van de andere hoofdligger en webbing.
    De rest mooi laten uitharden en op naar de volgende stap.

    Mvg,
    Aurectar
     
    flymax, Ariel, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina