afgelopen een ruim 40 jaar oud model week gekregen van een clubgenoot. Hier wordt ik heel blij van. De komende periode zal ik proberen het model weer vliegwaardig te krijgen. Het bespanmateriaal is heel erg bros en breekt bij het minste of geringste, als je het alleen maar al te hard vastpakt is het kapot. Op dit moment weet ik nog niet of het zijde is of papier, volgens de gever was het zijde. Dit moet dus vervangen worden en ik zit eraan te denken om alleen de open vlakken opnieuw te bespannen. Ook de timer zit helaas vast en zal ik moeten nakijken en smeren. En natuurlijk uitzoeken waar het zwaartepunt behoort te liggen, als ik hem nu uitbalanceer op mijn vingers dan zit dat bijna aan de vleugel achterlijst.... Maar eerst wat plaatjes......
Daar wordt ik ook blij van...De Aquita van Theo van't Rood uit Hengelo. Hij vloog met dit ontwerp de WK van rond ...1962?? Op 16 á 17 jarige leeftijd (rond 1964) heb ik dit model adhv de KNVvL tekening gebouwd en daar veel en lekker mee gevlogen.. Dat het zwp ver naar achter ligt is juist...het zal zo rond de 75 % zijn. Overigens is de pylon niet origineel...dat was toen van dural. Veel succes met de restauratie!!
Ik heb dit ook altijd een zeer mooie A2 kist gevonden , en weet me ook nog te herinneren dat de pylon en vleugel bevestiging tongen van Dural waren . Theo is hier meerdere keren NK mee geworden . Ik zie Aquita staan maar was het niet of is er ook een Aquila van Theo ? Mvg. Xat
Heb gezocht naar tekeningen...helaas...staat nog wel ergens in een oude Avia..( en zit mogelijk nog in de KNVvL file) Tja... Aquita/Aquila..?? Hij had meerdere van dit soort exotische namen voor zijn kisten...de ene met houten nek en de andere met de dural nek...??? Theo...het is niet al te moeilijk om de bekleding geheel te verwijderen ipv uitsluitend de open vlakken...met de thinner /plastiekzak methode gaat dat prima.. En voor diegenen die niet weten hoe dat werkt.. - snij alle open vlakken diagonaals door - wikkel het complete deel ( bv vleugelhelft) in closet papier - besprenkel het fors met thinner ( de echte... niet dat biologische spul) - wikkel het geheel in een grote plastiek zak ( bv vuilnis zak) - laat het 10 minuten inwerken - schuif een klein deel ( bv 10 cm lengte) uit de zak en pel het closet papier en de bekleding er af..het laat nu gemakkelijk los.. - schuif weer een stukje er uit etc etc.. Veel succes!!
Happy memories! Ik denk niet dat deze van Theo geweest is: Theo vloog met de clubregistratie HLG (Hengelo). Kan dit de WE van Weert zijn, en wellicht daarom ook de naamsverbastering/aanpassing? (Ik heb hele goede herinneringen aan de wedstrijden in Weert) Verder ; alle kisten die ik van Theo kende waren uitgevoerd in gele zijde en met een dural nek. Te vergelijking: 1961 wereldkampioenschappen Leutkirch: het Nederlandse team werd eerste. Even een valse ouwelullen opmerking maken: dit is uit de tijd dat F1a/A2 vliegen nog leuk was!
Vreemd als deze Theo het zegt, maar dit toestel was idd niet van Theo maar is als ik het goed heb van dhr Donkers uit de club van Weert. Vandaar de nog originele registratie van de club uit Weert. Ik heb ook nog redelijk wat herinneren aan de vrije vlucht wedstrijden in Weert en Arnhem. Ik wil hem zo origineel mogelijk houden vandaar dat ik alleen de open plekken opnieuw wil bespannen. Ook de originele registratie wil ik behouden of terug laten komen.
Klopt Ik bedoelde ook met de kist van Theo..het ontwerp van hem en ...Yes...!! deze foto herinner ik me...nu nog de tekening /maatschets hier in het topic en we hebben het boven water...ga toch eens even zoeken in mijn stapel tijdschriften... Tjonge..wat heb ik toen zitten zagen...de starthaak geschroefd aan de nek...de nek...een pakket ribben aan weerszijden van de nek en de tong....en dat alles met de figuurzaag in dat harde dural.
Theo...lukt het niet om een maatschets/tekening boven water te krijgen dan ga ik eens te rade bij Michiel Faassen...hij beheert dacht ik de zeer oude papieren file van de KNVvL tekening serie...
Leuk Topic met herinneringen van toen . Bedankt voor de fotos en ja wat heb ik toen veel plezier beleefd met die A1 & A2 klasse op de Balloer-Heide - Roozendaalse en de Heide bij Terlet. Heb destijd nog persoonlijk een Aquila-Tekening van Theo van t Roode gehad. Helaas de laatste jaren een paar keer naar gezocht , na 2 verhuizingen , maar nog niets gevonden. Ook nog niets kunnen vinden op Google , waar zo veel op staat , maar nog geen Aquila A2 uit die tijd gevonden. Ben benieuwd naar een pdf. file . Moet nog ergens de Dural trekhaak en de Eliptische Dural vleugel tong hebben liggen. Was een mooie constructie bij een slechte landing draaiden de vleugels naar voren. memories uit de 60 jaren : Quickie A2 kist uit de 60 jaren is destijd ook wereldkampioen geweest. (ben het jaar even kwijt?) De mijne heb ik tijdens een wedstrijd op Terlel verloren in een thermiek-bel die zo sterk was , dat toen de Graupner Thermiek-rem na 3 minuten in werking kwam de kist A2 Quikie gewoon door steeg en in de wolken verdween . Nooit meer terug gevonden of wat van gehoord , dat was de LEE 333 , wat een verlies , blijft je altijd bij. Mvg Xat NB : ? Is Theo van t Roode nog actief op dit Forum ?
Leuk dit topic. Zelf ben ik ook van deze generatie. Was lid van " De Muggen" . Vloog vaak op de Rozendaalse heide met o.a. Vincent de Bode, Erik de Keizer en Roel Krook. Ontzettend veel geleerd en lol gehad.
Theo van 't Rood : is na modelvliegen een gerenommeerd 1:1 zweefvlieger geworden. Laatste wat ik kan vinden is uit 2012 bij de Twentse zweefvliegtuigclub. Hij zou nu ongeveer 74 jaar moeten zijn. : klopt dit wel? Kistje is uit de Aeromodeller 1952
De Aquita was de voorloper van de 'Ayala' waarvan ik nog wel een maatschets heb gevonden in de Avia van September 1964. De Ayala had het zwp op 65%, de Klettermax van Hans Kiers op 66%, maar ook nog achterlijker was eerder, in de 50'er jaren, niet ongewoon. Toen werd de zoom start geprobeerd met weinig instelhoekverschil en achterlijke zwaartepunten, maar de stabiliteit bleek te gering.
Het was even reconstrueren...welke heb ik dan gemaakt...de Aquita of de Ayala... De Ayala is blijkt uit de maatschets in september 1964 gepubliceerd te zijn...(toen was ik exact 17 jaar). Ben in een schoolvakantie in 6 weken één van beide rijker geworden...maar was dat nu ... Even denken...nee de schoolvakantie is vóór september...dus de schoolvakantie van 1965?? Nee...in '65 was ik al aan het wakefield vliegen...dus: ik heb de Aquita gebouwd en wel in 1962 of 1963 of 1964 Ik zoek door...( o.a naar de maatschets van de Aquila en vliegfoto's)
@Rick NL Mooi man! Opmerkelijk vind ik dat Theo, hier in 1964 al een still air tijd claimt (van 50mtr hoogte) van over 180sec en dit kan ik alleen maar ''to the best of my memory'' bevestigen. Ik ben via dit forum maar dan per PB door een geacht mede-forumlid nog voor rotte vis uitgemaakt met mijn claim dat er eind 60tiger jaren meer kisten still air tijden haalden boven de 180sec zonder overshoot lanceringen.