Ik heb na 60 jaar het boek “Model zweefvliegtuigen” op internet gevonden en gekocht. 1954 druk, dit boek las ik als 8 jarige helemaal stuk van de bibliotheek. Hier is het allemaal mee begonnen!
Leuk !!! Hier staat er nog zo een in de kast: Modelvliegtuigbouw PRACTIJK van J. van Hattum. Den Haag, maart 1944.
Baas boven de baas! Met de stofomslagen er nog bij. Schitterende boeken,bijbels bijna. Ik heb ook nog tekeningen uit die tijd,prachtige modellen. Heb een Stootkop gebouwd,rc erin en gewoon aan de lijn omhoog..... Heerlijk model met schitterende vliegeigenschappen. Ga er zeker nog meer bouwen. Grt,Paul.
Geen van Hattum maar een zekere W van Pelt: Proefvliegtuigen zelf bouwen en starten 1935 van N.V. WED AHREND & Zoon, Amsterdam heb ik hier
Ook voor mij was Joep (Justus) van Hattum een bijzondere inspiratiebron. Als jochie van een jaar of 8 las ik alles wat los en vast zat op de bibliotheek en dus ook modelvliegtuigen theorie en praktijk. Aansluitend de (onbeklede) modellen in de etalage van ''voorheen'' Warnaar in Voorburg. Op een dag zag ik een man met een zweefmodel zoals ik dat kende van de plaatjes uit de boeken van Joep het Zuiderpark Den Haag inlopen gevolgd door een groepje opgewonden jongetjes en ik volgde ook natuurlijk. Hij maakte een paar handstartjes en ik was totaal gefascineerd: het vloog echt en met een onbeschrijfelijke elegantie! Die fascinatie is nooit meer weg gegaan. Pas veel later hebben we gereconstrueerd dat dit mijn eerste kennismaking met Joep geweest moet zijn. Volgden later een enkele ontmoeting bij de KNVvL maar we spraken elkaar nooit. Echter toen ik één jaar getrouwd (1968) was kreeg ik een flatje in Rijwijk waar een Fiatje 500 met aanhanger voor de deur stond en een naambordje van een bovenbuur: J van Hattum. Joep was toen lector aan de Tu Delft en wij kregen een bijzondere vriendschap met Joep en An. Joep had nog steeds een grote interesse in het wedstrijdvliegen zoals wij dat uitoefenden, wij wisselden soms ideeën uit, maar ook pasten wij over en weer soms op ons of hun kind. Joep en An waren uiterst beminnelijke, bescheiden en bijzondere mensen , op meerdere vlakken zeer erudiet en creatief. Helaas in die tijd werd hij al geteisterd door reuma waardoor zijn bouw en knutselvaardigheid het liet afweten, zeer tot zijn frustratie. Na enige jaren verhuisden wij beiden, uiteindelijk woont An nu na vele omzwervingen onder niet al te riante omstandigheden met haar dochter in Frankrijk, met haar hebben we nog steeds een liefdevol contact IK ben nog altijd dankbaar voor de tijd die ik met hen gehad heb. NB: ik heb wat uniek documentatiemateriaal in mijn bezit; sta open voor vragen (buiten privacy issues). Bron: Fotoalbum Justus van Hattum
Wie is er niet "besmet" geraakt door de inspirerende en van uitstekende uitleg gegeven modelvliegtuigbouw publicaties van Juste van Hattum ? Ook ik ben door zijn boeken meer dan geïnteresseerd geraakt in de vele facetten die de modelvliegtuigbouw kent. Met name de theoretische uitleg, ondersteund met grafieken, tabellen en voorbeelden, hebben voor velen de basis gelegd voor niet alleen de hobby, maar ook voor de latere studie en beroep ! In mijn vroegere rol in het beroepsonderwijs kan ik niet anders concluderen dan dat Juste's boeken een hoge educatieve waarde hebben, en m.n. in mijn tekenlessen destijds vaak als voorbeeld hebben gestaan. En ja, wat heet dan baas boven baas ? Bij mij thuis was via mijn vader (destijds secretaris van een modelbouwclub, en publicist al vóór de oorlog in "de Modelbouwer") en beide broers modelbouw dé vrijetijdsbesteding............... Niet vreemd dat in mijn boekenkast de vele publicaties zijn te vinden, inclusief de volledige bouwhandleiding voor de "Vink" (VH86, 1940), destijds verkrijgbaar via de Nederlandse Radio Omroep. In 2007 is nog de "Havik" (VH87a, 1940) gebouwd, voorzien van een borstelloze motor. Nu ben ik inmiddels ruim 60 jaar in de ban van het zweefvliegen, klein én groot, en verveelt het nog geen moment. Rekenen, tekenen, bouwen, restaureren, ik kom nog steeds tijd te kort. U bent gewaarschuwd !
Iedereen bedankt voor de leuke reacties op mijn verhaaltje over de aanschaf van een boekje, heel inspirerend nog steeds!
Ik ben zelf uit 1962,als jong knaapje naar de bieb......in de etalage van de modelbouwwinkel,,,onbereikbaar toen.... Ik kijk ze nog regelmatig door.. Schitterende schetsen en tekeningen... Hier gaat het modelbouwvirus weer van kriebelen... Ga weer eens in mijn tekeningen zoeken.... En waarschijnlijk weer eens bouwen.... Heerlijk!
Aansluitend de (onbeklede) modellen in de etalage van ''voorheen'' Warnaar in Voorburg. Wij woonden op de rand van Rijswijk en Den Haag. Ons vaste zondagmiddag wandelingetje was via de Caan van Necklaan, Hoekweg en de parken rond Effatha weer terug naar huis. Als jochie van vier rende ik dan over de Geestbrug om wat langer in de etalage van Warnaar te kunnen kijken. Aan het plafond hingen twee zwevers. De een was de WB-27 met een mooie rondspant romp (ontwerp: Willem Backer 1937). De ander was wat kleiner en had een vierkante romp. In de etalage een glazen kastje met daarin gietstukken voor een Dieselmotor en een Triang treintje. Bovenop het kastje een LB-model de Cadet trainer. Jaren later hen ik de Cadet meerdere keren gebouwd en heb daar lijnbesturing mee geleerd. De massieve vleugel overleefde elke crash. Mijn eerste model kwam dan ook van Warnaar en was gelijk aan de Van Hattum Mentor-IV. Warnaar verkocht het onder eigen naam. Als elfjarig knulletje bakte ik het in elkaar. Tekeninglezen kon ik nogniet dus de voor- en achterlijst bleven vierkant en rechthoekig en alles zat schots en scheef maar het vloog. Mijn oma had inwoning van iemand die bij Avio Diepen werkte. Samen hebben we het model later opnieuw gebouwd en heb ik van hem de eerste beginselen van het modelbouwen geleerd. Een van mijn latere modellen was de Sperwer van Van Hattum die ik bij de KNVvL van hem kocht. Voor zover ik mijn kan herineren was dat de enige ontmoeting die ik met VH heb gehad. Ook ik heb de boeken modelvliegtuigbouw deel 1 en 2 uitgave 1944. Jaren geleden vond een clublid er een aantal in een boekhandel in, naar ik meen, Naarden. De papieren kaften beginnen nu wel uitelkaar te vallen maar ik raadpleeg ze nog regelmatig.
zijn er nog mensen die originele tekeningen verzamelen , ik heb ze aan outerzone aangeboden maar geen reactie gehad. foto'krijg ik niet bij mijn berichtje maar kan e wel mailen bij intresse.
Jazeker verzamel ik deze,ik heb er ook al aardig wat bij elkaar gesprokkeld. ook hele oude,erg mooie ontwerpen. ze moeten gewoon gebouwd worden...... Mooie boekjes zeg!....
als je wilt mag je ze komen ophalen in leiden , bouwen lukt me niet meer . en bij liggen ze stof te happen das ook niks
De tekening van de Warnaar / Backer WB-27 heb ik en ben gestart met de bouw voor de Vintage Meeting 2018. De Icarus herken ik niet als één van de twee modellen die bij Warnaar hingen. In mijn herinnering was het een wat kleiner model dan de WB-27 met een slankere vierkante romp.
Het tweede model in de etalage bij Warnaar was een model van totaal andere orde: A1 afmetingen met een volledig rechte ''stick'' romp met vierkante doorsnede van +- 2cm en een zeer eenvoudige vleugel. Nog gekker: ik had op mijn twaalfde ook een Warnaar versie van de Mentor-IV. Op mijn zestiende kocht ik uiteindelijk bij W een ''Kolibri'' die op Ypenburg door iemand van de AC luchtvaartclub doormidden werd getrokken; Happy memories!