Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn antwoord stond er boven: "Ja, zonder meer." ;)

    En als je op de link klikt, en daarna op "Produktdaten" dan zie je dat ook staan, inclusief snelheid en kracht bij 4,8 V.
    KST DS125MG
    KST DS135MG
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    Het aanbrengen van de aandrijfassen van de airbrakes gebeurt met vleugels op romp.

    upload_2018-5-6_22-14-28.jpeg

    Het is een klus uitgevoerd volgens een weldoordacht stappenplan.
    Bedoeling dat alles mooi op elkaar uitgelijnd wordt zodat bij montage en demontage van de vleugel alles feilloos in elkaar schuift.
    Met dit laatste bedoel ik de bajonet koppelingen tussen romp en vleugels.

    upload_2018-5-6_22-17-57.jpeg


    upload_2018-5-6_22-19-16.jpeg

    Een kwestie van zo weinig mogelijk weerstand tijdens het aansturen te bewerkstelligen.


    upload_2018-5-6_22-20-21.jpeg
     
    ISOLA2, flymax en Theo P vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.929
    Locatie:
    groningen
    Ik zie een kwiklink en een as.

    Maar waarom draait het deel in de vleugel?

    Maw., hoe komt de koppeling tot stand?


    jan.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    Het zijn luchtremmen die kantelen.
    Ze worden aangestuurd door één servo in de romp.
    Daarom die bajonetkoppelingen.

    upload_2018-5-7_21-19-20.jpeg


    upload_2018-5-7_21-19-53.jpeg


    upload_2018-5-7_21-20-44.jpeg

    Dit is het origineel profiel van de werktekening.
    Gezien ik een ander profiel aanwend waren enige modificaties geboden.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.929
    Locatie:
    groningen
    Juist die bajonetkoppelingen zie je/ik niet.

    Heb je een nader plaatje?


    Overigens: is het toeval dat dit servo KST DS125MG zoveel op de Hitec 125 MG lijkt?


    jan.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.181
    Locatie:
    Gouda
    Nee het is geen toeval, ik denk dat de Hitec 125MG meerdere servo leveranciers heeft geïnspireerd met de vormfactor van de HS125MG, 30 x 10 mm en 34 mm hoog (wel met kunststof behuizing). Hyperion kwam met de DS-095FMD die 32 x 9.5 x 32 mm meet, ook met 3 bevestigings lippen en kunststof behuizing.

    Een jaar of 8 geleden is MKS hierop ingesprongen, met een vleugel servo van 30 x 10 x 30 afmeting en volledig aluminium behuizing. Wat later kwam er een sterkere variant die 35 mm hoog is.
    Deze servo is lang de top geweest in kwaliteits vleugel servo's. Het zijn sterke en zeer nauwkeurige servo's. Perfect is niets, de eerste paar jaren waren de tandwielen nog uit een messing soort, nu uit een sterkere legering. De motoren van MKS zijn mogelijk hun zwakke punt en de nieuwste typen hebben een beveiliging dat wanneer de motor het begeeft en de servo kortsluit deze wordt afgekoppelt. Voor het begeven moet je wel heel veel vliegen.
    Later kwamen er meer fabrikanten met servo's in deze vormfactor, zoals KST, BlueBird, Savöx en GDW, net als MKS allen uit Taiwan. Als deze fabrikanten leveren tegenwoordig kwaliteisproducten. Meestal voor lagere prijzen dan MKS, waarbij een flink budget opgaat aan sponsoring.
    Toen ik vorig jaar op de Typhoon race was (F3F) sprak ik met mensen van MKS, GDW en Savöx die mij vertelden dat al deze servo's uit verschillende fabrieken komen, maar dat de tandwielen voor allemaal door de zelfde gespecialiseerde fabriek gemaakt. Dat wil niet zeggen dat ze allen het zelfde zijn, iedere fabrikant heeft zijn eigen specificatie.
    Er zijn nu veel servo's op de markt die sterk lijken op de bovengenoemde merken, met 'eigen labels'. Ze zijn vaak duidelijk goedkoper, hoe goed deze zijn kan ik niet beoordelen, maar de eerdergenoemde zou ik allen zonder problemen in zetten.
     
    jve, serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    Tussen de werken in de moestuin het mechanisme van de air-brakes afgewerkt.
    Rechts onder zie je de verbinding van de aandrijfas.
    Dit laatste (een suiker) is nog voorlopig.
    Ik heb al een meer efficiënte versie in gedachte.
    Daarover later meer.

    upload_2018-5-23_20-16-29.jpeg

    Alle weerstand wegwerken.

    upload_2018-5-23_20-18-3.jpeg

    De testen zijn bevredigend.

    upload_2018-5-23_20-19-9.jpeg

    Het geheel wordt aangestuurd door een gewone standaardservo Futaba.
    Keep it simple.
     
    TheNorb, J.B en serge pot vinden dit leuk.
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    Definitief lijmen stabilo.

    upload_2018-5-29_22-10-40.jpeg

    Controle op haaksheid volbracht.
     
    MicropropSport, TheNorb en serge pot vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.929
    Locatie:
    groningen
    Lijmen voordat er bekleed is?

    Wordt het allemaal niet makkelijker door . . .


    jan.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    De stabilo wordt niet gelijmd.
    Onder de stabilo zit een blok Balsa (platform) met schroefdraad in.
    Het is dit platform die nu volgens mijn vooropgesteld stappenplan op de romp gelijmd wordt.
    De stabilo kan er gewoon terug afgeschroefd worden.
    Zie post van 27 november 2017.
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.929
    Locatie:
    groningen
    Aha! :)

    Er stond:

    Die post van vorig jaar was me even ontschoten . . . :hammer:

    Geeft niet! ;)


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.473
    Locatie:
    Kortrijk
    Een vraagje in de marge van dit project.
    Hoeveel differentieel (rolroeren) is voor dit soort zwevers geboden?
    Normaal steek ik 55%.
    Zou minder voordeel opleveren?
    Zoja, moet dan rudder compensatie geprogrammeerd worden.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Ede
    Gezien de vleugels en plaatsing van de rolroeren zou ik alles naar boven doen en naar onder hooguit 5mm. Richting voor 50 procent mee mixen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Probeer eens wat minder differentieel, maar ook combi (ri-roer roer voor 1/4 à 1/3 mee laten lopen).
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Ede
    Richting lost het haak effect niet op
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Richting compenseert het.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.181
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad, met ook nog wat minder weerstand dan ruime differentiatie.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Ede
    Dus je bent gevolg bestrijding aan het doen ipv oorzaak aanpakken
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Oorzaak kun je niet aanpakken. Dat is natuurkunde. Een lift-vergrotende roeruitslag geeft meer (geïnduceerde) weerstand dan een lift-verkleinende.

    Enne .... asymmetrische roeruitslagen is ook gevolg-bestrijding.
    Voordeel van de 'combi-methode' is minder weerstand en betere rol-rate (rol-snelheid).
    Nadeel: meer programmeren in je zender. Het kost enig geëxperimenteer tot je de goede verhoudingen hebt gevonden (maar dat geldt voor alle roer-uitslagen).
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een voorbeeld hoe ik het soms doe want vrijwel niemand heeft een windtunnel tot zijn beschikking maar de natuur biedt soms wel de mogelijkheid om ergens gebruik van te maken.

    Zaterdag was ik op de Maasvlakte met een nog niet eerder door mij gevlogen model op wat handstarts na dan en ik testte daar eerst de effectiviteit van de rolroeren op de grond bij de parkeerplaats met de neus in de wind. Ik vroeg me af hoe de vleugels zouden reageren op de rolroeren bij een bepaalde uitslag en kan ik de rolbalans van de vleugels met (kleine) uitslagen onder controle kon houden? Na wat kleine aanpassingen daarna de lucht in met een goed gevoel. Ik kon meteen zeer goed draaien en ook vlak draaien bij een lage snelheid. Ook kon ik alleen op de rolroeren sturen dus zonder richting en zelfs zonder gebruik van het hoogteroer en had totaal geen last van het haakeffect. Dit gaat misschien tegen alle theorie in maar dit is wel de praktijk.

    Mijn ervaring en afstelling zegt natuurlijk niks over de juiste afstelling van jouw model en waar feitelijk niks over bekend is maar ik wist nu enigszins zeker te samen met de redelijk goed gekozen differentiatie dat het model goed bestuurbaar zou zijn.

    Twijfel je vooraf over de goede werking van de rolroeren probeer dit eens en maak daarna wat handstarts waar je voorzichtig kan testen wat het model doet op de rolroeren en of er ook sprake is van een haakeffect.
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina