Dieseltje op de kop inbouwen?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door jan brilman, 29 aug 2018.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Zwolle
    Jan .ik heb je ingeschreven als tijdwaarnemer...:p
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2018
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.960
    Locatie:
    groningen
    Kom ik allemaal op terug.

    Zou graag een par ml. diesel ovrnemen.

    Waarin moet je dat bewaren: zo'n ouderwetse spuitsfles?

    Tijdwaarnemer: prima; was sowieso van plan te komen.

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  3. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Omdat de ether zo vluchtig is volstaat alleen een glazen fles of een blikje met een metalen dop incl.pakking. Dop krachtig vastdraaien en de fles c.q. het blik koel bewaren. Dit alles geeft geen garantie voor lange houdbaarheid maar vergroot de kansen daarop.
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb in Rotterdam bij een autolakhandel eens verfblikjes gekocht. Ze hadden geloof in ook lege blikken voor vluchtige stoffen. Ik ga even zoeken waar dat was.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Ik heb model technic diesel brandstof gekocht bij W&W in waldfeucht, vlak bij Roermond, vorig jaar.
    Zelf krijg ik die 1 liter nooit op, dus bij mij is wel 1/2 liter over te nemen, eindhoven. Stuur maar een berichtje.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Amersfoort
    Een jeneverfles gaat ook prima! Plastic in ieder geval niet, want de ether ademt door het plastic naar buiten zodat je peut indikt en onbruikbaar wordt. En een nylon of plastic fles met een plastic dop gaat ook niet, omdat de dop op een gegeven moment stuk gaat. Zelfs de plastic flessen waar ether soms in te koop is, zijn niet geschikt vanwege dat probleem. Dan kijk je een half jaar later in je kast en zie je de top van de dop omhoog staan en de fles leeg! Hè, Bruno? Dus: blikken vat of glazen fles met metalen dop.
    IMG_7482.JPG
    Links: peutblik met gemengde peut, midden de ether voorraad, rechts de spuitfles waar peut in heeft gezeten, is hol getrokken omdat het minieme restje ether door het nylon van de fles heen is verdampt.
     
  7. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Ik renoveer motoren en heb pas mijn eerste russische diesel gekocht. Bovenop diesels zit een schroefje. Dat is om de compressie te regelen. Ik heb de kop ervaf gehad maar snap niet hoe dat werkt...hoe ik met het aandraaien van die schroef de compressie verhoog. Kan iemand me dit uitleggen misschien?
     
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Amersfoort
    Bovenin de cilinder van een modeldiesel zit een contrazuiger. Door de schroef in de kop aan te draaien duw je de contrazuiger naar beneden, zodat de verbrandingsruimte kleiner wordt en dus de compressie verhoogd. Maar, pas op, de passing van de contrazuiger is behoorlijk strak (anders zou bij verbranding gas erlangs lekken), en er is geen schroef om de contrazuiger weer omhoog te trekken. Dat gebeurt tijdens het lopen, of tijdens het starten, door de druk van het ontbrandende brandstofmengsel. Het is dus belangrijk om niet zomaar aan de compressieschroef te draaien want dan kun je gemakkelijk de compressie zo groot maken dat de motor niet wil starten! Ook komt het veel voor dat de contrazuiger bij het starten van de motor niet omhoog wil komen als je de compressieschroef losser zet. De reden is dan meestal dat de motor lang stil heeft gestaan en er verdroogde wonderolie rondom de contrazuiger is gaan vastkoeken. De meeste modeldiesels starten koud op een lagere compressie dan wat het optimale toerental bij een gegeven propeller geeft. Sommige moeten voor de start ook wat rijker gezet worden. Maar voor het starten is de brandstofnaald minder belangrijk dan bij een glowmotor, zolang hij niet te krap staat.
     
  9. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Hartelijk bedankt Henk voor deze uitgebreide uitleg.
    Groet,
    Michael
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.171
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier een mooi plaatje van een opengewerkte vintage diesel -te herkennen aan de zuigergestuurde inlaat-
    Je ziet de contazuiger goed zitten.
    Moet de zuiger alleen maar heel goed afdichten en de wrijving met de cilinder minimaal zijn, een contrazuiger moet heel strak passen. Alleen door de klap van de verbranding schiet deze omhoog tegen de compressieschroef aan en blijft daar dan zitten.
    [​IMG]
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Amersfoort
    Welk type Russische motor is het overigens?
     
  12. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Hallo, het is een Marz 2,5cc type MAP3, zie fotos. Ik heb nu een vraag. Ik moet het lager vervangen want het kraakt zelfs na grondig olieen. Nu zou ik willen vragen of er iemand is die mij kan vertellen hoe ik de krukas uit kan bouwen om zo aan het lager te komen. Als bijlage sluit ik een paar fotos bij.
    Alvast bedankt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb ook een Mars 2,5. Prima motortje, zeker voor een sovjet product! De mijne loopt prima, ik heb hem nog nooit uit elkaar hoeven halen, dus ik weet zo niet uit mijn hoofd of er bijzonderheden zijn. Het demonteren van de krukas is echter bij de meeste modelmotoren geen probleem, vooral als ze geen achterinlaat hebben. Je moet eerst de zuiger en de drijfstang verwijderen, meestal gaat dat gemakkelijk als je de krukas in het onderste dode punt draait. Vaak kun je daarna de krukas gewoon naar achteren uit het huis duwen, maar als dat niet gaat zet je het motortje een paar minuten in een oven op 80 graden. Dan zet je het carter met de achterkant op een plankje (zorg dat hij vlak op de opening van het carterdeksel staat, niet op een demperbevestigingsoog o.i.d.) en geef een tik met een kunststofhamer op de top van de krukas. De krukas hoort dan naar beneden te zakken en kan met het carter in de hand (ovenhandschoen!) verder naar buiten geduwd of getikt worden. Om het achterste lager te verwijderen (ongetwijfeld je volgende vraag) zet je het carter terug in de oven (je mag de temperatuur nog wat hoger zetten, bijvoorbeeld 100 graden). Als het heet is, tik je het carter stevig op het eerder genoemde plankje (een dikker stuk hout, pakweg 20 mm werkt beter dan een dunner) en met een beetje mazzel valt het achterste lager naar beneden. Het voorste lager verwijderen (volgende vraag?) doe je door het carter in de oven heet te maken, dan het carter met de voorkant boven een gat te zetten wat kleiner is dan de buitendiameter van het carter op die plek maar groter dan de buitendiameter van het voorlager, en dan met een zachte (aluminium) deuvel (bijvoorbeeld een stuk staf alu rond van de juiste diameter) die net iets kleiner is dan het gat in het carter, met een kunststof hamer het voorlager er uit te tikken. Je kunt, als je voorzichtig werkt, de bekken van je bankschroef precies zover uit elkaar zetten dat het carter wordt gesteund maar het voorlager er tussenuit kan vallen. Mocht het achterlager er niet met een tik van het carter uit willen, kun je proberen om, nadat het voorlager is verwijderd, het achterlager met dezelfde deuvel vanaf de voorkant er uit te tikken. Werk dan in een cirkel met kleine tikjes, en zorg dat het carter goed heet is.
    Mocht je motor helemaal ingekoekt zijn door de wonderolie, is het zaaks hem, liefst zonder cilinderkop en carterdeksel, eerst een flinke tijd in de thinner te laten weken voordat je bovenstaande probeert.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  14. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Dankjewel voor je uitvoerige uitleg. Ik kan niet zo gauw een achterlager ontdekken, daar zit de carburateur. Ik ga inderdaad de oven gebruiken en inderdaad een tikje met de hamer.
    Nogmaals bedankt.
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.918
    Locatie:
    Hulshout België
    Het ‘’achterste’’ lager zit ook ‘’voor’’ de krukas , tegen de krukwang.

    Groeten Jef
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onderdelen met kraspen van merkteken voorzien, alles op dezelfde manier en in dezelfde oriëntatie terugplaatsen. Bijvoorbeeld de drijfstang, die heeft een duidelijke onder- en boven kant maar ook een voor en achterkant (verbindingsdeel kan asymetrisch zijn en smeringsboring zit niet onder in het big-end maar schuin). Pijl op zuiger wijst naar uitlaatpoort. Cylinderkop, cylinderbus ... . Delen monteren met beetje olie.

    Kogellagers niet reinigen in ultrasoon bad, door de trillingen rammelen de kogeltjes putjes in de kogelbanen.

    Zie ook
    lagers vervangen...achterlager zit vast
     
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    [​IMG]

    [​IMG]



    Hallo, er zijn wel vervanglagertjes op de markt voor deze MARZ (MAP3 is Cyrillisch voor MARZ) maar ik vermoed dat nog nooit iemand de moeite heeft gedaan om deze daadwerkelijk te vervangen omdat de lagers bij deze motor het enige van min of meer aanvaardbare kwaliteit zijn. Het setje lagers kost meer dan een nieuwe motor. Op elke rommelmarkt in een ex-sovjetland kom je deze fonkelnieuw tegen voor een euro of 3. Dit is de meest geproduceerde modelmotor aller tijden. Er zijn honderdduizenden, zoniet miljoenen van gemaakt en werden op zowat elke Sovjet middelbare school in grote massa's gedumpt om de technische interesse op te wekken. Van alle nieuwe MARZen die ik ooit heb gehad liep amper 25%, de rest waren bootankers. Ik heb er een paar nieuwe gehouden en nog eentje of 2 die echt vlot lopen. Deze motor is fijn om je als beginnend dieselaar op uit te leven maar je zal er snel op uitgekeken raken. En dan is het tijd voor het betere werk.

    Veel plezier,

    Jo
     
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Allee Jo, dan gebruikt ge toch enkel de carter en de rest maakt ge opnieuw.;)

    Dirk
     
    jef en classicracer vinden dit leuk.
  19. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Weetje Jo, ik heb er gewoon plezier aan om wat te renoveren. Ik hen de krukas er uit en kijkof ik het voorste lager kan vervangen. Er zit hier in het dorp een bedrijfje waar ik voor een paar euro lagers kan kopen.
    Bedankt voor je fotoos, maakt alles nog duidelijker.
    Groet,
    Michael
     
  20. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Dankje Ron, goede tip. Ik zal eerst de lagers verwijderen.
     

Deel Deze Pagina