Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    Asymmetrische uitslagen gebeurt ook op de grote toestellen
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, daar is onze mogelijkheid om te mixen niet aanwezig. Een mechanische koppeling ailerons ==> richting zou kunnen, maar dan is de mogelijkheid om richting apart te sturen weg.
    Ik begrijp van Fotor dat op die grote bemande passagierskisten het weer anders gaat. Er is daar mogelijk ook sprake van differentiatie (niet 100% zeker), maar ook een andere vorm van yaw-control: een deel van de spoiler slaat een stukje naar boven uit (weerstandsroer).
    Kortom, differentiatie is niet de enige manier om het negatieve haakeffect tegen te gaan.

    Ik suggereer ook niet : geen differentiatie.
    Ik stelde voor minder differentiatie met daarbij (een beetje) combi.
     
    aurectar en Rick NL vinden dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb zondag bij wijze van proef op dit toestel mijn differentieel van 55 naar 45 gebracht.
    Bochten waren beter.

    upload_2018-6-19_9-43-1.jpeg

    Dit ondanks extreme weersomstandigheden.
    Ik probeer de volgende maal nog iets lager in te stellen.
    En eventueel 25 % richting compensatie.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb het als volgt gedaan (de getallen zijn voorbeelden):
    - rolroer-differentiatie 20 mm naar boven 13 mm naar beneden (normaliter te weinig om geen haakeffect te hebben)
    - combi ingesteld, en op een waarde gezet (30% maar dat is niet essentieel)
    Zender in de programmeerstand voor combi-percentage laten staan, en gaan vliegen.
    Tijdens vlakke vlucht op hoogte, min of meer recht boven mij, telkens korte grote rolroer uitslag geven. Vervolgens combi vergroten tot een positief haakeffect ontstaat. Daarna steeds rol-roerend de combi verlagen tot het positief haakefft niet meer zichtbaar is.

    Dit werkte voor mij perfect, maar je hebt er wel een aantal vluchten voor nodig om het goed af te kunnen stellen ...
     
    Bruno van Hoek en aurectar vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Die heb je strak in mekaar geplakt!

    (Wat is het maar weer voor model?)


    jan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Uuuuuh ... Wat is de titel van dit draadje?! ;)
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht dat Aurectar op dit model doelde.

    [​IMG]


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    LOL
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    En nu het antwoord nog!


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.150
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat is een Monterey
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik gebruik deze robuuste all-rounder (Monterey) om zaken te testen die ik dan nadien kan implementeren in mijn andere schaalzwevers.
    Zijn geometrie sluit nauw aan bij deze van de Mucha, Bergfalke en Kranich III.
    Mijn bouwproject (kranich III) staat nu on hold.
    Het zal wachten zijn tot october om deze laatste verder af te werken.
    Tijdens de zomer is het zaak van te vliegen en eventueel onderhoud vliegtuigpark.
     
    flymax en serge pot vinden dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Binnenkort weer verder werken aan Kranich.
    Eindresultaat moet in die richting.



    Ben begonnen met het bespannen van hoogte en richtingsroer.
    Ga proberen met zijde.
     
    Berrie, serge pot en tjarko vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Stemmige beelden, bijpassende muziek. :)


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb een meer dan sterk vermoeden dat de Kranich op dit beeldmateriaal gebouwd werd
    op basis van de zelfde werktekening waar ik mee aan de slag ben gegaan.

    http://shop.vth.de/kranich-iii.html
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Bespannen met zijde.

    upload_2018-9-11_21-30-53.jpeg

    Zijde aangekocht in een speciaalzaak voor kunstenaars.
    De structuur (raakoppervlak) insmeren met verdunt venylpapje.
    vervolgens fijn schuren.
    Dit 3 maal.
    Telkens 24 uur laten uitdrogen.
    Nadien boorden insmeren met venylpap en zijde aanbrengen.
    Zijde goed bevochtigen met verstuiver.
    Nu de zijde opspannen en laten uitdrogen.

    upload_2018-9-11_21-36-16.jpeg

    Moet al mooi strak zijn voor dat er drie lagen spanlak aangebracht worden.
    De spanlak telkens ook 24 uur laten uitdrogen.
    Liefst nog wat langer.
    Morgen doe ik de onderkant.

    upload_2018-9-11_21-39-15.jpeg


    Hier op foto (boven) hangen de boorden er nog aan.
    Wordt wanneer droog, afgesneden met vers kuttermes.
    Niks gaat boven zijde.
    Als je het juiste stappenplan volgt is het feitelijk een fluitje van een cent.
    Ik ga proberen de ganse vleugel zo af te werken.
    Voor de onderkant romp (open gedeelte) ga ik eerst een laag kraftpapier aanbrengen met nadien een laag zijde.
    Ik neem er mijn tijd voor.
    Moet maar klaar zijn in 2019.
     
    ron van sommeren, ISOLA2, TheNorb en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ambachtelijk vakwerk! :thumbsup:

    Moet je niet om en om doen, om kromtrekken te voorkomen?

    Wat is venylpap?

    Niet echt een bekend begrip . . .

    upload_2018-9-12_9-16-58.png

    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ik denk zoiets, of heb ik het mis?

    [​IMG]

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Het betreft een textiellijm op basis van venyl.
    Grote voordeel is dat het reukloos is.
    Wordt eventueel verdund met water al naar gelang de behoefte.
    Kun je dus best verwerken binnenkamers.
    Je kunt het gebruiken als poriënvuller.
    Een beetje talk er bij en je hebt een ideale plamuur.
    Ik gebruik hem ook voor kraftpapier te bespannen zoals op foto hierboven.
    Samengevat, een polyvalent product die elke modelbouwer kan gebruiken.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.472
    Locatie:
    Kortrijk
    Wordt wel gedaan bij het aanbrengen van de 3 lagen spanlak.
    Maar gezien de stevigheid van de constructie zal dit minder aan de orde zijn.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2018

Deel Deze Pagina