Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op deze vraag krijg je drie antwoorden:
    - Lekkende gas. dit heb ik niet omdat de gasinstallatie op lekkage is gecontroleerd.
    - Vullen. Ik gebruik de Regner vulnippels en ik heb op de gaspatroon een afsluiter, die ik pas open als er geen gas meer ontsnapt uit de gastank. Je moet er nu eenmaal voor zorgen, dat de gastank niet leeg raakt. Doe je dit niet, dan kan je je zwembroek aantrekken
    - Werkwijze: Zoals door Roel van Essen beschreven, zie:
    Het vullen van de gastank is niet het probleem. Het aansteken van de gasvlam is gevaarlijker. Bij het openen van de gasafsluiter/thermokoppel bewaking stroomt het gas naar buiten en als het aansteken niet direct lukt, dan kan er zoals bij de ouderwetse geiser een klein plofje volgen. Vooropgesteld, dat je de gaskraan niet lang laat openstaan, want dan krijg je een echte PLOF.

    Onderstaand de foto van de gebruikte gaspatroon.

    SAM_2253.JPG
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Weer enkele onderdelen van de brander / verdamper gesoldeerd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Volgens mij zitten de beide bovenvaten te veel in de vlam.
    Op de tekening zijn deze gebogen en vlak onder de vlamopeningen bevestigd, zie bijgaande tekening.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb dezelfde maat brander en verdamper diameter als op tekening en ook de afstand tussen de verdamperdelen is precies als op tekening.
    Alleen de lengte van de brander is anders omdat ik geen langere kan plaatsen.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dan hebben wij verschillende tekeningen van dezelfde brander.
    Mijn tekeningen komen uit het blad 1991 juni/juli de Modelbouwer.
    Op de destijds getoonde tekening is te zien, dat de beide bovenvaten met een Z-bocht terug dicht naar de zijkant van de brander/vlamopeningen worden gebogen.
    Hierdoor zitten deze niet in de volle vlam, convectie warmte, maar worden verwarmd door de stralingswarmte van de vlam.
    Deze laatste is veel minder heet, lees verdampen en oververhitten van het verdampte gas, wat een minder hoge gasdruk geeft.
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb dezelfde tekening en als je naar het vooraanzicht kijkt zie je toch duidelijk dat onderkant van de bovenvaten gelijk is aan de bovenkant van de brander.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klopt, maar dat heb je niet gemaakt.
    Op de tekening zijaanzicht zie je tussen pos.7 en 9 schuine leidingen getekend, grofweg onder een hoek van 45gr.
    Op het bovenaanzicht, zie je dat pos 2, linker vat en pos. 3 rechter vat schuin boven, bijna tegen, pos 1 brander liggen.
    Op het vooraanzicht is te zien, dat de vaten lager liggen, dan de bovenkant van de brander, let op de stippellijn, die door het vat loopt.
    De stippellijn is de hoogte van de daarachter liggende brander.
    Op het onder aanzicht, is te zien, dat de brander breder is dan de opening tussen de twee vaten, goed te zien aan de stippellijn, die weer door de vaten loopt.
    Dus de vaten liggen stijf schuin boven de brander.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik had gisterenavond geen zin meer om in mijn archief te duiken.
    Bijgevoegd heb ik de eerste pagina van de bouwbeschrijving bijgevoegd.
    Op de foto is goed te zien, dat de vaten pos. 2 en 3 met een Z-bocht zijn aangesloten op pos. 7 en 9.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het zal wel aan mij liggen maar ik zie geen grote afwijking t.o.v. de tekening.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hele mooie oplossing!.
    Deze smalle vorm van de brander zal veel beter in de vuurgang van de ketel passen.
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Nu snap ik er helemaal niets meer van. Dit is dezelfde brander maar uit een andere hoek gefotografeerd en nu noem je het opeens een hele mooie oplossing ???
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, dat ik me door de andere hoek van fotograferen vergist hebt.
    Ik heb nogmaals mijn tekening bekeken en uitgerekend, dat de afstand tussen de brander en het vat 2,1mm moet zijn, groter dan verwacht.
    Deze maat staat niet op de tekening, maar is te berekenen uit de afstand van de boringen in de basisplaat, pos. 6.

    SAM_2254.JPG

    Mijn tekening dateert uit 1991, misschien heb jij een recentere.
    Succes met de afbouw.
     
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb dezelfde tekening en verder geen probleem want we vergissen ons allemaal wel eens. Ik had het wel vervelend gevonden als ik het opnieuw had moeten doen want er zit al aardig wat werk in. Als de brander gereed is ga ik toch eerst testen buiten de ketel. Voor de verdamper buis ben ik sowieso niet ongerust maar tijdens het solderen werd het dunne leidinkje bijna rood dus dat wil ik eerst goed in de gaten houden.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor de uitgegloeide leiding 2x0,5 = doorlaat 1 mm hoef je je echt geen zorgen te maken. Zacht gegloeide koperen pijp 6x1 heeft al een toegelaten bedrijfsdruk van 229bar!. Het is een gegeven, hoe kleiner de diameter hoe hoger de barst druk, deze is 3,5 maal hoger dan de toegelaten bedrijfsdruk bij 100 gr. C..
    Ik zou mij eerder zorgen maken over het gasopvangvat, pos. 9. koperpijp 22x1mm. Waarschijnlijk heb je 22x1,1mm toegepast.
    Deze heeft bij een temperatuur van 100 gr. C een toegelaten bedrijfsdruk van 60bar.
    Hoe meer je je verdiept in het ontwerp hoe meer ontzag je krijgt voor de ontwerper.
    Aanvulling. De pijp van pos. 2 en 3, afmeting 5x1mm, doorlaat 3 mm, heeft in elk geval een hogere toegestane bedrijfsdruk dan de 6x1mm.
    Bijgevoegd heb ik een tekening op de wijze, waarop ik de plaats van de waakvlam kan instellen.
    Hier heb ik, evenals in de hoofdbranders van de Dockyard, sproeier toegepast, zoals bij een bromfiets.
    Je kan per doorlaat een passende sproeier maken. Het advies om maar met de hamer een deuk te slaan in de doorlaat is voor mij niet vaktechnisch correct.
    Verder is de houder zo ontworpen, dat je met pos. 2 de diepte t.o.v.de luchtgaten kan instellen, met pos. 1 de stand kan fixeren in pos.3. De aansluiting is met een laskegelkoppeling met wartelmoer, zodat deze eenvoudig aan de gasleiding is te koppelen en los te nemen om een andere sproeier te monteren.
    Overigens, dit principe is ook te zien op de onderstaande foto van de tekening, de aansluiting van de afsluiter naar de leiding.
    MEL brander 1.jpg
    Nu de oplossing voor de Dockyard.
    Waakvlam Dockyard.jpg
    Voor de uitvoering van de hoofdbranders heb ik geen tekening gemaakt, maar wel een foto.
    Op deze foto is goed te zien, de opbouw van de sproeier in de houder.

    SAM_0726 - kopie.JPG

    De doelstelling van het Forum is het delen van ervaring en kennis.

    Bij voorraad sorry, dat ik je draadje misschien vervuild
    Voor verdere vragen gaarne mijn draadje: Vragen aan stoompomp gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2019
    kaapstander vindt dit leuk.
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Weer wat klein spul en de terugslagklep in de vloeibaar gas toevoer naar de verdamper gemaakt.
    Het huis van de terugslagklep heb ik opnieuw gemaakt en verplaatst wegens ruimte gebrek.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    In mijn bericht : https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-40#post-3930146
    heb ik aangegeven, dat ik de foto's verkeerd had beoordeeld.

    Maar ik heb nu toch wel mijn bedenkingen.

    In onderstaande link, laat je prachtig de afsluitplaat, pos, 6 zien, die als afsluiting van de vuurgang dient:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-40#post-3930119

    Voor afmeting van de originele afsluitplaat, pos 6 zie
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-40#post-3930146

    Op je foto is de vuurgang afsluitplaat niet te zien.

    Op de bijgevoegde scan van een deel van de tekening is de plaats van pos. 6, stippellijn, onder 8 luchtgaten,15 - 15 mm, is 15 + 10+ 10= 25mm buiten het ketelfront!
    Verder ook nog te zien, dat de verdampingsvaten van de MEL brander met losneembare wartelmoeren zijn gekoppeld.
    MEL brander 2.1.1.jpg


    In mijn eerdere berichten had ik met de voorbeelden van de aansluiting van mijn branders dit trachten aan te gegeven.
    Indien je de gehele brander met drie wartelmoeren aansluit, 2 voor de verdampervaten en een voor de aansluiting van de regelafsluiter, dan kan je de brander uitnemen, zonder de gastank te hoeven te demonteren.

    De stoominstallatie/brander van mijn Dockyard is een samenvoeging van vele tekeningen en commentaren(geldt ook voor de stoommachine).
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik heb eerder al aangegeven dat ik de tekening alleen als voorbeeld ga gebruiken maar voor de maatvoering en vorm afhankelijk ben van de ruimte.
    De koppelingen met wartelmoeren pas ik zo min mogelijk toe omdat iedere koppeling een kans is op lekkage.
    Op de foto's in post 770 kan je zien dat de afsluitplaat wel degelijk aanwezig is.
    De brander blijft uitneembaar evenals de gastank.
    Mijn manier van modelbouwen is om zoveel mogelijk zelf te maken en te bedenken hoe ik iets voor elkaar kan krijgen.
    Uiteraard zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.
     
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Afsluitdop voor de terugslagklep, spindel en handwiel voor de vloeibaar gas afsluiter gemaakt.
    Een moer gemaakt en op de toevoer van de terugslagklep gesoldeerd, om bij aanzetten van de wartel deze tegen
    te kunnen houden zodat er niet teveel kracht op het leidinkje komt.
    [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Jan Walpot, post: 3931705, member: 11344"]
    Afsluitdop voor de terugslagklep, spindel en handwiel voor de vloeibaar gas afsluiter gemaakt.
    Een moer gemaakt en op de toevoer van de terugslagklep gesoldeerd, om bij aanzetten van de wartel deze tegen
    te kunnen houden zodat er niet teveel kracht op het leidinkje komt.


    Beste Jan,
    Goed denkwerk.
    Gas en stoom, veiligheid altijd voorop.
    Ik heb deze week nog een paar grote stoomketels in aanbouw gezien,

    dit is mooi.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Willum.
     

Deel Deze Pagina