Geïnspireerd door dit draadje heb ik ook een antik-segler gebouwd. De Baby van Helmut Kirschke. Niet zo mooi als de Hast van Johannes, maar voor mij al een mooie bouw-oefening. Vanmorgen heb ik hem voor het eerst aan de helling gevlogen. Wat een geweldig gezicht met het zonlicht door de bekleding! Misschien volgt er nog wel een groter model (ik heb de tekening van de Ikarus ook al).
Deze http://www.aeroplan-modelle.de/index.php?id=baby1934? Ding ziet er mooi uit! Zie ik daar een soort sleephaak in de neus? Aan welke helling heb je gevlogen? jan.
Jan, Het is wel de Baby van Helmut Kirschke uit 1934, maar ik heb de tekening van outerzone, en alle onderdelen ( tot de roerhoorntjes aan toe) zijn door mijzelf gemaakt. Dank voor je compliment Er zit inderdaad een sleephaak in. Hopelijk is er morgen iemand bij ons op de club, dan laat ik mij slepen met een Funcub of zo.... 400 gram mag geen probleem zijn. Vrijdag heb ik hem aan de fietslier gehangen en dat ging ook goed, maar de haak zit wel vrij ver naar voren. Ik moest het chuutje er wel afhalen, anders schoot hij van de lijn. De helling is een talud bij ons in de buurt. Er stond een prachtig windje kracht 3 dus precies goed voor deze zwever. Ik heb nog een poging gedaan om te filmen, maar dat leverde mooie lege beelden met wolken op
Max, mooi gemaakt de Baby! Zie ik het goed dat jij de vleugelconstructie naar eigen inzicht hebt aangepast? Je hebt het zeker gedaan voor meer torsiestijfheid? Met mijn HAST kan ik niet snel vliegen, heb dan onmiddellijk flutter. Op zich geen probleem, maar ik hoop dat ik met mijn HAST nooit in sterke thermiek ga komen, want dan wordt het spannend of hij ongeschonden naar beneden komt. Max veel plezier met je Baby en als je het goed vind kunnen we een keer afspreken voor hellingvliegen, jij met je Baby en ik met de HAST. Johannes
Johannes, Ik heb inderdaad de halve tussenribben en de diagonalen toegevoegd voor torsiestijfheid. Omdat ik de originele 2x5 mm vuren achterlijst heb gebruikt zit daar niet veel stevigheid in. Ik was bang dat deze al krom zou trekken bij het bespannen. Het lijkt me geweldig om deze twee mooie zwevers een keer tegelijk aan de helling te zien!
Max, lekker hellingzweven met de twee zwevers, dat gaan we doen! Vanaf nu de weerberichten goed in de gaten houden. Er komen zeker nog mooie dagen voor het hellingzweven. Met mijn HAST vlieg ik graag, heb inmiddels al aardig wat vlieguren erop zitten. Johannes
Niet slecht en dat voor een twee-asser, dat is toch anders vliegen als met aelerons. Heb gisteren nog gevlogen in Vreugderijkerwaard aan de helling... ook bij jou in buurt, toch?
Klopt! En ik heb gevlogen op die andere plek, die jij ook wel kent...Iets meer hoogte dan de Vreugderijkerwaard, maar die is ook sterk verbeterd door de dijkverlegging. En voor mij op fiets/loopafstand
Met Westenwind, zie filmpje in topic Ruderaal Hellingzweven-topic, eveneens op Slople.com. @jan, ik verwacht dat Max op weer een andere plek heeft gevlogen, ook in deze regio. Is voor jou bij Westenwind mss IJsselmeerkust ook goed te bereizen? Bij ZW verkies ikzelf altijd Ketelmeer. Bij NW Jules van Hasselt... ook op Slople.com.
Beste mensen, Is dit goed 1mm triplex om een antiek vliegtuigje? https://webshop.af.nl/index.php?route=product/product&path=78_79&product_id=223 Voor mn volgend project Gr Kees
Vleugelhuid/romphuid? Tenzij 8+ meter spanwijdte veel te dik. Span < 2 m ==> 0,4 mm https://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
Dirk, Voor dit antieke zweefvliegtuig http://jwroest.nl/other/berbel_glanzer_1938.jpg Veel modelvliegtuigen uit die tijd gebruikten triplex, spruce en bamboe Bij Af rollen ze het op om te versturen...! Kan ik er dan nog rechte ribben en frames van maken Gr Kees
Nee, voor spanten en ribben, Dirk. Ze hadden toen nog geen balsa voorhanden. Als er in de materiaallijst 1 mm vliegtuigtriplex staat, dan kan je dat gewoon aanhouden. De Strolch had ook spanten en ribben van 1 mm vliegtuigtriplex. Ik zou daar geen dunner vliegtuigtriplex voor nemen, dat wordt ook scherper voor de bespanning. En als je het ontwerp zou aanpassen, wordt het minder een antiek natuurlijk. Ze kunnen niet anders dan oprollen. Vraag ze om het ruim op te rollen, dat scheelt. Het komt wel goed. Je kan het een tijdje in de andere richting opgerold laten liggen en daarna vlak of rechtop bewaren. Triplex dat je gewoon vlak mee neemt, heeft ook wel 's een lichte kromming/slag.
Voor spanten en ribben, dan 100% eens met Henri.. Recht maken: warm maken en een klein beetje in tegengestelde kromming laten afkoelen. Evt. eerst iets vochtig maken.
Vurenhout e.d. buigen doe ik ook met in water weken en dan buigen op de strijkbout. Maar als je dat met vliegtuigtriplex doet, loop je dan niet het gevaar dat de lijm tussen de lagen los laat? Ik weet het niet, het is een vraag.
In 1938 kennelijk toch wel, Henri. In de materiaallijst staat tenminste zowel 1 mm triplex als 2 mm en 2,5 mm balsa.
Volgens mij is dat spul watervast verlijmd. Dat moet haast ook wel, het wordt vaak bij oldtimers gebruikt als romp- en vleugelbekleding (D-box). En igv. D-box wordt het vaak in heet water geweekt, dan in vorm gebogen opgespannen om te drogen ...
Ja okee, maar balsa was nog niet ruim voorradig of nog niet het hoofdbestanddeel zoals tegenwoordig. Feit blijft dat de modelvliegtuigen toen nog niet in volledig balsa werden gebouwd, dat kwam na de oorlog.
Wat betreft de Hast heb ik mijn duit ook in het zakje gedaan.... Bij deze bedank ik iedereen in dit draadje, en met name Johannes, voor alle zeer nuttige info en tips. Dat heeft enorm geholpen bij de bouw. Binnenkort hopelijk de eerste vlucht. Henk