Marx motoren

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 22 mrt 2019.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    Collega van mij is op zoek naar een paar Marx monoperm motoren, voor zijn Smit Rotterdam. Ik had al even gezocht op google, maar zie ze verder nergens aangeboden. Worden deze niet meer nieuw verkocht?? Zijn al wel wat gedateerde motoren uiteraard.

    Lees het wel,

    Groet,

    Polite
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.589
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij bestaat Marx al een hele tijd niet meer, dus het zou best kunnen dat ze niet meer verkocht worden. Wellicht vind je nog ergens wat in oude voorraad, of tweedehands.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Polite, Als je Marx motoren hebt moet je er zuinig op zijn. Maar tweedehands zijn ze zeldzaam. Heb destijds de Marx Monoperm Super in mijn Bugsier vervangen door een Bühler (zon03). Lopen geruisloos op kogellagers en trekken op 12 Volt ongeveer 1 Amp. In mijn Smit Finland liggen 2 van die dingen. Ben er zeer content mee. RC-Point en Hobbieplaza verkopen ze. Gr. Klaas.
    http://www.hobbieplaza.nl/shop/inde...ducts_id=186&zenid=hjqlcp7ct2nh93267t01od6b70
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    modelbouw Peperkamp in Ede heeft (ergens onderaan in z'n schappen) nog een doos met Marx motoren.
    Kleintjes. Ik weet niet of het miliperm of monoperms zijn; je kan 'm altijd even bellen.
     
  5. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik heb er nog twee liggen nooit gebruikt . Voor een prikje mogen ze weg .
    Stuur maar PB moest je interesse hebben .
    Groetjes
    Ronny
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voorzichtig Klaas, de stroom is (ook) afhankelijk van belasting: schroef-spoed, -diameter, -vorm, #bladen, tunnel.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Was ik voorzichtig geweest, dan had ik nu geen gebroken pols. Bij mijn Bühlers hangen er 60 mm schroeven in een straalbuis aan. Aan de draadjes een 12 Volt accu. Op 18 Volt wordt het een ander verhaal, maar dat trekken mijn regelaars niet, of maar heel even. Maar je hebt gelijk, in principe bepalen de schroeven in combinatie met de frictie tussen as en koker de stroomsterkte. Vandaar dat ik een voorstander ben van dubbele kruiskoppelingen. Sommige aandrijvingen maken zoveel herrie dat het meeste vermogen verdwijnt tussen motor en schroef. Niet nodig natuurlijk, maar toch! De Monoperms van Ronny zijn hopelijk met vertraging. Of de schroeven van de Smit Rotterdam moeten hooguit 35 mm zijn. Monoperms lopen 8 of 9.000 toeren. Hieronder een staatje met motorgegevens.Gr. Klaas.

    http://www.mvsv.nl/mvsvsub/wp-content/uploads/2013/12/Electromotoren.pdf
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaren lang heeft mijn Smit Finland van binnen gestonken naar verbrande schellak. Combinatie van 7 Ah Nicad accu, 40 A Regelaar en een bos wier in één van de schroeven. De uitgefikte motor kwam uit een (sloop) boormachine. Ach, al doende leert men. Regelaar gelukkig geen schade. Gelukkig een dubbelschroever en op de andere motor naar de kant. Gr. Klaas.
     
  10. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    De monoperms zijn het gewone model , niet de monoperm super , die zijn langer .
    Hier zit ook geen vertraging op .
    Ze zijn de 12Volt type's , 0.1Ampere 9000toeren 4Watt
    Max load 12 Volt 1Ampere 5000toeren
    Kortom , de gewone Monoperm met het draairichtingschakelaartje aan de aansluitkant .
    Groetjes
    Ronny
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mannen!

    Tot dusver jullie reactie's

    Collega gaf aan belangstelling te hebben voor de monoperm. Maar ziet nu ook in, dat deze motoren weliicht iets te klein zijn voor de Smit Rotterdam. Zoekt dus nu Decaperm. (Mijn excuus voor het ongemak)

    @k-k welllicht zou jou advies kwa motoren een optie kunnen zijn.

    Groet,

    Polite
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2019
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas,

    Weer wat geleerd. Ik heb ook nooit geweten dat er twee uitvoeringen van de Smit Rotterdam zijn geweest. Zowel de mijne als van mijn collega zijn beide zo rond de 90 cm. Zal hem, zoals gezegd ook op de Buhler motoren wijzen.

    Gr, polite.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2019
  14. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hallo ik ben dus die collega :) en heb de smit Rotterdam aangeschaft als restauratie project.
    IK heb volgens advies 2x de buhler ZONV-03 besteld.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes ermee Cliff en laat maar zien wat het wordt. Over dit schip is een hoop info op het forum te vinden. Op je gemakje gaan zoeken en zo je kennis verbreden. Zorg wel dat je eer je ermee gaat varen het hout goed conserveert. Vaak staan ze jaren op het droge en dan zie je soms wat krimp scheurtjes. Maar misschien heb je geluk en zit er een laagje epoxy met glasweefsel op. Lees ook het scheepvaartgedeelte bij de FAQ's. Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2019
  16. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Dank je voor de tip Klaas.
    De buhler motoren komen vandaag of morgen binnen.
    Wat waterdicht maken betreft gaat goedkomen.
    Ik moet zo wie zo ook de schroefassen vervangen voor raboesch exemplaren. En 55 mm messingschroeven aanschaffen.
    De motoren en assen moet ik eerst uitlijnen.
    Mogelijk nog inbouw boegschroef. Maar dan moet eerst het voordek eraf of een manier vinden er een Luik in te maken.
    Dan de boel schuren en voorzien van 3x G4 laag dan schilderen.
    Dus ben wel even zoet.
    Kun jij mij ook vertellen welke lengte schroefas in de Rotterdam moet. Nu zit er een 180 mm in maar ik kom bij rc point in de onderdelenlijst een 290 mm x rond 6 met m4 draad tegen.
    Mvg
    Cliff
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cliff, Even een "gemene" vraag. Waarom moet je de huidige schroefassen vervangen? Pisbakken staal of zijn ze krom? Kijk, Raboesch is zo ongeveer het beste wat er te koop is, maar ook het duurst. Nu ben ik een zuunege Oostwolmer en vraag maar aan Polite wat soort volk dat is. Buitendien zijn ze extreem eigenwijs. Maar even in alle redelijkheid proberen de kosten niet te laten escaleren. Kijk eerst eens of de askokers er goed in liggen. Op het plaatje dat polite liet zien ziet het schip er best goed uit. Probeer eens een paar detaifoto's te nemen en te posten. Zitten de kokers er netjes in en recht in de straalbuizen dan is denk ik de beste optie een paar Raboesch reserveassen te kopen. Die zijn van RVS en kunnen op lengte worden afgezaagd. Smeren en waterdicht maken doe je met uierzalf. Roel van Essen heeft daar patent op en ik heb dat al een keer of 5 geplagieerd. Scheelt je een hoop werk en geen pijn in de portemonnee.
    Een werkende boegschroef zie ik als een volkomen overbodig item. Een dummy is mooi zat. Kwestie van een paar gaten inmeten, uitboren en een pijp erin. In een recentelijk door mij geplaatste video kun je zien hoe mijn Smit Finland (zonder boegschroef) manoeuvreert. Zet tussen motor en schroefas een dubbele kruiskoppeling. Scheelt je een hoop gepiel met uitlijnen. Heb nog even bij RC-Point zitten kijken en waarschijnlijk bedoel jij ook de "kale" reserve-as. Dat is een prima keuze. De dubbele kruiskoppelingen heb ik samengesteld uit losse onderdelen uit China. Zal bij gelegenheid even kijken in de laptop. Polite heeft ze ook nodig en kun je er een gemeenschappelijke actie van maken. En niet eerder gaan zagen dan dat je alle onderdelen binnen hebt en in je bovenkamer het plaatje duidelijk is wat je wilt en wat er kan. Succes ermee! Gr. Klaas.



    .
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
  18. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas,
    Aan mijn Smit zit een verhaaltje aan vast.
    Het schip is geweest van een meneer die een boekenwinkel over scheepvaart heeft gehad, en dit model van de smit is door ............ onbekend gebouwd en heeft er jaren gestaan.
    De schroefassen zitten er recht in. ECHTER zat de linker as vast met verf is deels gangbaar en draait zo zo.
    De rechter as / opsluit-bus in het schip miste het imbus schroefje men heeft gedacht dit vast te moeten zetten met secondelijm, wat natuurlijk in de asbuis is gelopen.
    bij het eruit nemen van de as, is het binnen busje eruit gekomen en wiebelt de as.
    Dus vervangen is noodzakelijk.
    Wat de boegschroef aangaat, daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar heb de tijd daar over na te denken.
    De dubbele kruiskoppeling ben ik ook nog niet over uit gezien ik de motoren en de assen nog moet uitlijnen. de motorsteunen moet ik nog maken.
    Gr
    Cliff
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cliff, Het uit de koker gekomen lagertje hoeft geen probleem te zijn. Als de koker zelf tenminste niet is beschadigd. Zit het busje nog op de as gelijmd? Prberr het eens voorzichtig warm te maken en kijk of deze los komt. Voorzichtig met een tag met een kartonnetje ertussen aanpakken. Niet veel tijd aan verknoeien, want een stukje 5mm messing pijp is ook bruikbaar. Denk dat er zelfs wel losse busjes leverbaar zijn. Nieuw busje trek je erin met een 4 mm draadeind. Lijkt erger dan het is. Boegschroef zou ik buiten de dummy gewoon vergeten. Veel te veel breekwerk aan een compleet model. Maar het is jouw boot, dus jij bepaalt. Motorsteunen voor die Bühlers is een eitje. Op beide einden 4x M4 draad. Per motor 2x een stukje hoeklijn afzagen 8x 4mm gaatjes boren en klaar is Cliff. Gr. Klaas.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina