PRIMA F1B bouwverslag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door eclipse86, 18 jun 2019.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Gaat de goede kant op. Gebruik wel de juiste lijmen, alles moet goed vast en vooral nooit meer los op de belangrijkste punten.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, duidelijk en de aansturing van de vlakken is ook duidelijk nu. de heveltjes dien je dus zelf te maken... ik heb triplex 0.8mm liggen die hiervoor bruikbaar is. of dunne alu kann ik op zoek naar gaan.

    (indien je later nog foto's hebt van de timer en de motor...)
    welke lijmen gebruik jij bbruins... ik heb nu ca gebruikt( vooral ook omdat de carbon staafjes verbinding moeten hebben met het hout. het gelijkmatig schuren enzo zal wel geen probleem zijn. en ik zal beide helften van de vleugel ook wegen en gelijk maken...

    bedankt voor de vele info iedereen !!

    Groeten
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zou voor de hevels dun alu nemen, of epoxy/glasvezelplaat. Dun printplaat zal ook geschikt zijn. Als je triplex wilt gebruiken, zou ik 1,5 mm dik nemen. Er komt nogal wat kracht op de lijnen te staan.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    CA voor hout aan het CF is geen probleem. Onderdelen zoals stabilobokje, kielvlak, nekje e.d. Dus de kunststof of composiet onderdelen lijm ik alleen met UHU plus en dan de groene variant. Droogtijd is 12 uur. Die bison tubes zijn rommel en super bros. Die rode UHU variant wordt ook net te bros.

    Zelf moet ik binnenkort nog een stabilo bouwen met een CF d doos die doe ik ook met epoxy.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Als t kan zou ik absoluut voor glasplaat gaan. Goed opschuren, ontvetten en lijmen met uhu plus.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe gaat t bouwen inmiddels?
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even geen tijd gehad( bezig met een swift zwever ook) en mn double diamond demon aan het fijntunen, en een weekje verdun geweest... maar deze week ga ik verder normaalgezien
     
    BBruins vindt dit leuk.
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de vleugeltjes zijn ruwbouw klaar nu. de staartdelen gemonteerd ( enkel het kopspeldje nog )
    nu wou ik de pod verlijmen. maar op de tekening staat niet echt een afmeting "waar"...
    de tekening is 1/1 schaal. maar wanneer ik de buis op de tekening leg, is deze toch een kleine 2cm langer... iemand een referentiepunt of weet wat ik moet doen? Groeten Chris

    [​IMG]
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Zwolle
    Nog niet er op lijmen!!!

    Eerst de hele kist afmaken en dan :
    - de pylon met wat elastiekjes monteren en alles er op en aan zetten
    - ook een rubberstreng er in doen
    - positie van de pylon dusdanig kiezen dat het zwp klopt vlg tekening
    - dan pas de pylon lijmen.
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke gesnapt! bedankt!
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Rubber komt snel. Dat moet ik even een paar dagen aan besteden. Je gaat namelijk de nek positie bepalen met je zwaartepunt.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nog een laatste vraag vooraleer ik ga bekleden. Hoe worden de vleugelhelften op de pod gemonteerd.. vrij vaag in de beschrijving...
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Zwolle
    In de pylon lijm je een medium hard houten klosje daar waar de buisligger van de vleugel zit...bv populieren triplex doet het goed.

    Van een stukje 6 mm carbon buis wat je wat afgeschuurd hebt naar ongeveer 5 ,5 mm ( de binnendiameter van de vleugelligger) maak je de vleugelpen.

    Verder zie je ongeveer halverwege de vleugelpen en de achterrand van de vleugel in het vleugelprofiel een stipje getekend...hier komen in de beide vleugelhelften een stukje 1 mm staaldraad pen en een gaatje in de pylon.

    Maak eerst een plaatmal ( gelijk aan het vleugelprofiel) van bv 2 mm aluminium plaat met het 5,5 mm gat en het 1 mm gat. Gebruik deze mal om de gaten in de vleugels en in de pylon te maken
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Zwolle
    Maar voor dat je gaat bekleden...zie je dat gleufje in het bovenvlak van de pylon...

    Zodra je de vleugels netjes op de pylon hebt gemonteerd maak je in de wortelrib (die 1e brede) van de vleugelhelften een haakje precies bij dat gleufje...met een klein elastiekje worden de beide vleugelhelften tegen de pylon getrokken zodat ze er niet af vallen...Bernard/cq stunthenk svp fff een foto van het haakje..
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ja komt eraan.
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    een aantal foto's die hopelijk een en ander duidelijk maken.

    20190827_182343.jpg De nek met wingwiggler en gat voor vleugelpen. Daar zit een hard blok hout in.

    20190827_182405.jpg Vleugelpen erin en de sleuf voor het elastiekje. de pen komt precies uit in de bus in de ligger en de pen achter valt in een gat daar. Zelf stop ik daar dan weer een koolstof pultrusie bus in die ik op boor.

    20190827_182446.jpg
    De eerder genoemde haakjes. lijnen precies uit met het sleufje.
    20190827_182500.jpg
    En het elastiekje in werking

    Succes
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    super, loud and clear, ga ik vandaag proberen te verwezenlijken ( als de hitte meevalt) daarnaast zie ik toch nog wat vragen komen opdagen ivm de timer... heb hier al zitten naar kijken naar dit apparaatje. Ik snap de bedoeling ervan maar de werking nog niet. Ik zie ook op de tekening en bij jou op het grote achterste wiel een inkeping( zodat het staafje erdoor kan) maar dat zit er niet in standaard? zo te zien heb jij dit er ook zelf in gevijld? Groeten
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Zwolle
    jij hebt een zgn 2 functie timer

    - het armpje in de scroll doet de DT
    - het armpje onder de schijf doet het roer




    - wind de timer helemaal op en maak een krasje op de dekplaat en op de grote schijf tegenover elkaar...dit is ter controle zodat je weet dat dit je startpositie ( dus helemaal opgewonden) is.
    - laat nu de timer 35 seconden lopen en stop hem dan.( speld in het gat in de dekplaat steken....of zit er een blokkeer beugel aan je timer?)
    - nu moet er een hapje uit de schjijf gevijld worden daar waar het armpje voor het roer zit.
    - draai de bout in de scroll los..LET OP DIT IS LINKSE DRAAD dus los in net anders om dan bij een gewone bout!!! en pak de scroll en de schijf er af en maak het hapje
    - monteer de schijf en de scroll weer



    Zodra je dit goed hebt...

    - wind de timer helemaal op en doe het armpje in de scroll in bv de 3e groef...bepaal nu de tijd totdat het armpje los komt.Dat zal denk ik in de buurt van de 2 minuten zijn.

    - wind de timer weer helemaal op en blokkeer deze.

    - draai de bout een stukje los en verdraai de scroll een beetje ( let weer op dat het linkse draad is!!!) zodat de tijd wat langer of korter wordt en je doel is dat het armpje in de buurt van de 125 seconden los komt.( en zet je de arm een winding lager dan komt er ongeveer een minuut bij).
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2019
    crins vindt dit leuk.
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke zullen we doen!
    er zit idd een blokkeer beugel op
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.898
    Locatie:
    Zwolle
    Ah ha...dan kunnen we het ook even hebben hoe je de timer blokkeert tijdens het opwinden...en hoe je het model dan start.

    - maak een pen van 0,8 mm staaldraad van ongeveer 30 mm lengte...mooi oogje er aan buigen en er een lint van 20 cm lengte aan knopen. Dit is dan je blokkeer pen.
    - zodra je de timer hebt opgewonden EN EEN HEEL KLEIN BEETJE HEBT LATEN AFLOPEN ZEG MAAR EEN SECONDE ( om er zeker van te zijn dat de timer door het opwinden niet vast is geslagen) druk je de blokkeerbeugel in en plaats je de pen met lint in het gat wat in de dekplaat zit
    - zo...nu is de timer geblokkeerd en heb je de handen vrij om aan je model te werken

    - vóór de start plaats je je duim op de blokkeerbeugel en trek je de pen met het lint er uit (waar je die pen en dat lint laat? bij voorkeur in je mond...echt waar!!)
    - nu kun je het model lanceren...hoe je dat met de prop doet (met je linker hand) dat zien we later wel zodra je rubber hebt.
    - zodra het model vliegt denk je oh wat mooi en oh ja...zeker weten dat de timer loopt want je voelt de pen met lint nog in je mond...die mag nu in de broekzak.
     

Deel Deze Pagina