Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    is dat niet altijd zo bij dergelijke cursussen...
    ik heb ook bhv gehad, en een paar keer (van de vele) een echt enthousiaste bevlogen leraar.
    erg prettig dat je daarna echt wat meer weet van het lichaam, en waar op te letten bij verwondingen
    maar tegelijk wil je het eigenlijk niet tegenkomen..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... geheel correct.... en wat gebeurt er (kan er gebeuren) met ionen in combinatie met een spanningsbron? Al eens over nagedacht?
    Dat is het verschil tussen jou en mij, ik doe dat niet, en ik zou (en dat meen ik serieus) iedereen die met jouw instelling onder mij zou moeten werken, met hetzelfde gemak en per kerende post weer van boord trappen. Mensen zoals jij maken vroeg of laat ongelukken, en zullen daarna altijd ontkennen dat het aan hunzelf lag.

    Sorry, maar zo is het wel.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Nou, eigenlijk niets, helemaal niets! Pas als er stroom gaat lopen kan er iets gebeuren. Zoals al vele malen geschreven een LiPo die goed wordt behandeld en in goede staat is zal nooit spontaan in de brand kunnen vliegen. Wanneer er toch een cel of een hele accu in rook opgaat is daar altijd "iets" en vaak meerdere "ietsen", aan vooraf gegaan. Je kan zelf wel invullen wat dat allemaal kan zijn.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118
    Ernst ben ik niet helemaal met je eens, de lipo die bij mij in brand vloog was zo goed als nieuw. Amper gebruikt en altijd gebalanceerd geladen. Tijdens het laden die dag bleef alles netjes in balans. Het enigste dat ik fout denk te hebben gedaan is alles in de zon te laten liggen. Geen overspanning, geen zware belastingen en noem maar op. Ik ben zelf steeds heel netjes met die lipo's, heb geen zin in de bekende problemen. een lipo waar ik over twijfel wordt direct op een veilige plek ontzorgd.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tuurlijk blijft er wel wat hangen, zelfs dingen die ik bij de NS geleerd heb over gevaarlijke stoffen transport weet ik nog.


    Ik ben 54, heb nog nooit een echt ongeluk veroorzaakt, zelfs nooit in verkeer, dus die stelling gaat niet op.
    En ik heb in hele gevaarlijke omgevingen gewerkt.
    Je moet zelf blijven nadenken en dingen afwegen, vooral niet zoals velen, op routine gaan werken.
    Dan gebeurd er helemaal niks.

    GJ
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Mensen maken fouten, dus ook ongelukken.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Theo er is "iets" fout gegaan bij die accu. In de zon laten liggen kan heel goed een oorzaak zijn. De zon is in de zomer heel sterk en verwarmt alles waar zij op staat de "bakken" heel snel. Het elektrolyt is voor een deel vloeibaar, eigenlijk een soort gel, wat door de hoge temperatuur makkelijk kan gaan ontbinden. Daar kan weer elektrolyse door ontstaan met de gevolgen die je omschrijft. Murphy heeft ook hier weer gelijk gekregen. ;)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een fout eindigt niet altijd in een ongeluk, dus ook weer een bewering die niet klopt.

    GJ
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.778
    Locatie:
    Salland
    GJ, de bewering van Rhelie klopt feilloos. Daar is geen speld tussen te krijgen.
    De fout die jij maakt is:
    hieruit de conclusie trekken dat élke fout eindigt in een ongeluk en dat is gelukkig niet zo.

    En het feit dat je op de weg nog nooit een 'echt' ongeval hebt veroorzaakt:
    In een aantal gevallen heb je gegarandeerd te maken gehad met een gevaarlijke situatie, door jou veroorzaakt, die door de adequate reactie van een mede-weggebruiker nét goed afliep. En zeg niet dat dat niet zo is, want dan noem ik je voortaan Pinokkio.
    Wat is een écht' ongeval trouwens?

    Vrij vertaald: jij bent onfeilbaar? Dat lijkt me stug. Zeker als ik hierboven lees dat je de stof van cursussen tot je nam om ze na de toets of het examen onmiddellijk te vergeten als zijnde 'ballast'. Hoe ik daar over denk: exact hetzelfde als Bert.

    Maar zelfs al zou jij onfeilbaar zijn: Anderen zijn dat niet. En vaak heb je te dealen met het resultaat van andermans werk. En kun je nog zo 'onfeilbaar' zijn en dingen afwegen tot je omrolt, als die anderen wél gefaald hebben gaat er iets mis.
    In jouw handen.
     
  10. erikP

    erikP

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren. Maar bij deze:
    In mijn optiek horen lipo's niet bol te staan. Als je ze nieuw koopt accepteer je dat ook niet.
    Ze staan bol omdat er inwendig iets niet 100% is. Ik vlieg met mijn overwegend zelfgebouwde modellen. Daar ben ik zuinig op. Waarom zou ik een risico nemen (is iets anders dan krijgen) met een onderdeel dat geen 100% is?

    Dan kan er bijvoorbeeld tijdens laden, gebruik of door veranderende omstandigheden altijd iets gebeuren. Dat zijn de risico's die je krijgt. Die liggen (groten)deels buiten jouw macht. Hoewel ook hier een regelmatige controle veel kan voorkomen.

    Hoe kom ik aan mijn wijsheid? 16 jaar wegrace op motoren leert je om zo min mogelijk risico te nemen. Je krijgt er immers al genoeg. Dus voor mij geldt dat een bolle lipo er uit gaat.
    Opgeslagen in storage stand in een stalen munitie kist die in een kast in de tuin staat. Waarbij ik er van uit ga dat die dingen zijn ontworpen voor munitie. En ook daar kleven wat risico's aan....

    Zo, rest mij te zeggen dat een ieder zijn eigen afweging moet maken. Ik zal niemand proberen te bekeren. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen, Ik buk wel.


    Erik p
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118

    Het is al lang geleden at ik die lipo uit elkaar heb gehaald, maar kan het me nog herinneren als gisteren. Bij het afrollen zag je duidelijk dat het zwarte spul droog werd. je zag duidelijk een lijn die over het zwarte spul wegtrok. Ik vermoed dan ook dat dit het elektrolyt is wat "verdampte".
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Erik ik ben het helemaal met je eens. :thumbsup:
    Overigens heb ik pas nog een stukje gelezen dat opbollende LiPo's (meestal?) een hogere inwendige weerstand krijgen en dus slechter bruikbaar worden. De LiPo's zoals wij ze gebruiken hebben geen harde behuizing. Wanneer die cellen bijvoorbeeld te warm worden zal de druk inwendig de platen, de elektrodes, in de cel deels uit elkaar drukken. Dat doet die cel sponzig aanvoelen. De afstand tussen de platen wordt groter dus ook de weerstand tussen die platen.
    Ook een helemaal geladen accu lange tijd ongebruikt laten liggen kan dit probleem veroorzaken. Een helemaal lege accu enige tijd leeg laten liggen zal bij het opnieuw opladen ook (vrij snel zelfs) op kunnen gaan bollen. Dan moet je helemaal uitkijken want zo'n accu kan makkelijk in de fik vliegen.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118

    Dat gebeurde dus wel, maar niet tot het voltage dat hij had voordat ik hem sloopte. Ook werd het toen warm in mijn handen toen ik er een prop van maakte en ben ik ermee gestopt en heb de spullen afgevoerd. Ik was er ook heel verbaasd over dat die spanning weer terug kwam. Ik heb toen alle middelen gebruikt om te kijken hoe gevaarlijk die accu's nu zijn, en of die horror verhalen allemaal wel klopten.

    Ik ben het met Ernst eens dat als je goed voor je lipo's zorgt dat ze een lang leven hebben en er geen (of maar een beperkt) gevaar aanwezig is.

    Dus steeds de veiligheids regels voor lipo's in acht nemen, en zorgen dat je in de buurt bent tijdens het laden en nooit in het model laden.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik wil niet al te brutaal overkomen, maar als je niet weet waarom het voltage niet volledig terug komt en je afvraagt waarom de handen warm worden als je er een prop van maakt.
    Dan heb je niet zo heel erg veel kennis van de samenstelling en werking van een accu en dat hoeft niet persé een lipo accu te zijn.

    Je had goede thermo-isolerende handschoenen aan moeten doen zoals dit spul van kevlar deze isoleren nog tot zo'n 500°C
    Een gasmasker met een passend filter voor de dampen, als het bestaat en anders is perslucht of in een harde bries met de rug in de wind gaan staan.

    p-721-Kevlar.jpg

    En door kneden met die prop.
    Het wordt op een gegeven moment veel heter dan handwarm.
    Tijdens het kneden van de prop, ben je er meerdere kortsluitingen in aan het kneden.:)
    Het doorboren van zo'n accu geeft hetzelfde effect.

    En niet in de zon leggen.

    In het model laden, dat zou wel kunnen buiten, op b.v. het veld.
    Het is maar net welk risico je wilt lopen, een affakelende lipo of dezelfde affakelende lipo met het model er nog om heen.:D
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik hoop niet dat al dat naars wat Theo is overkomen iets met die chemie te maken heeft waaraan hij blijkbaar is blootgesteld geweest.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Battery Load Test Comparisons - RCG
    www.liporatings.com

    Bol staan komt aan de orde in onderstaande video van Bruce Simpson
    www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos

    ... a lot of the time, C stands for crap ...
    Have you ever wondered how a 100C battery gets away with an XT60 connector that is only rated for 60A? If you use lipo batteries in your RC planes, helis or drones then you need to watch this video and learn why the C rating of your batteries might not be what you think it is. There's also some other lipo info in this video that hopefully everyone will find interesting and of some value.


     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.058
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als deze man gelijk heeft zegt de C-waarde niks!?

    Verder brengt een bolle lipo meer risico met zich mee. Velen zeggen: oo, daar kun jij nog een hele poos mee vliegen.
    Ik ga er toch maar eens een paar naar het stort brengen.

    Gevaarlijke commercieële truck van HobbyKing om bij de Graphene de behuizing harder te maken. Je kunt daardoor een bolle accu hebben, zonder het te weten.
    "voor geld doen we alles"
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118

    Nee, die vleesetende bacterie ( Streptococcus pyogenes ) is een bacterie de nu bij iedereen in de keel voorkomt, daar is die onschuldig. Alleen als die actief wordt ergens in of op het lichaam is die heel erg agressief en vreet alles aan. soms zonder dat je het zelf weet en de artsen herkennen het vaak niet. ongeveer 50% van de slachtoffers overleefd het niet.

    nog zo ene verhaal ter illustratie, nee geen foto's bij van hoe het eruit ziet, de kun je via google wel vinden.
    https://www.msn.com/nl-nl/gezondhei...laat-wordt-herkend/ar-BBOdJMA?ocid=spartanntp
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Deze man laat zien wat ik al jaren zeg, ik heb de informatie van lipo fabrikanten.
    En een bolle lipo kan je nog prima gebruiken alleen is dan de vraag, hoe bol is bol.
    Zoals degene die hij laat zien, die is echt niet meer te gebruiken maar dat merk je als gebruiker ook wel.
    Stop die in je model en er zal nog weinig puf inzitten.
    Dus die hoort al lang in de vuilnisbak.

    De truc van Hobbyking is geen truc, ze doen het bewust om de lipo goed te houden.
    Een deel van het gas wordt weer opgenomen in het electroliet als je de accu onder druk houd dus in theorie neemt de levensduur toe.

    Lipo's zijn helemaal niet bedacht voor de modelbouw en zoals alles moet je je wel een beetje verdiepen in bepaalde dingen.
    Helaas zijn veel (de meeste) modelbouwers totaal niet van plan zich ook maar enigszins te verdiepen in bepaalde materie.
    Het moet het gewoon doen en klaar.
    Knopje drukken en laden, in het model en gaan.
    Dat kon allemaal prima met nicads, nimh en loodaccu's maar een lipo is dan meer een prima donna.
    Die moet je met wat respect behandelen.

    Als je van een Fiatje overstapt naar een Porsche, Ferrari of Lamborghini kan je ook niet meteen voluit gaan, dat moet je ook eerst rustig op laten warmen anders gaat het stuk.
    Dat ligt niet aan de kwaliteit maar aan de gebruikte techniek.
    Dus je moet je daar ook een beetje in verdiepen

    Dan nog even over de chemie en de opmerking van Rhelie.
    Dat zou eerder voor mij gelden, ik heb een auto-immuun ziekte en daardoor een nieuwe lever gekregen.
    Chemie (eigenlijk alles) gaat via de lever en kan geen bacterien activeren zoals bij Theo het geval was.
    In beide gevallen gewoon pech.

    GJ
     
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik begin terug te verlangen naar de NiCd tijd....

    Wat een gedoe die Lipo's.
    Ik wist niet veel van die dingen af, sterker: ik heb mijn eerste lipo slechts een paar maanden in huis nu, maar of ik nu zoveel gelukkiger ben dan voor het lezen van dit artikel....

    Niet teveel laden.
    Niet teveel ontladen.
    Zoveel% ontladen voor opslag.
    Speciale opladers.
    2, 3, 4, weet ik veel hoeveel cellen.
    Warmte.
    In de zon leggen.
    Brandkasten.
    Enveloppen.
    Metertjes voor van alles.
    C-waardes....

    Pfff.

    Vroegâh:
    6 oplaadbare batterijen van de HEMA, met lader (ook gelijk voor 9V blokjes), batterijhouder met Tamiya stekker en gaan met die banaan.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2019

Deel Deze Pagina