Griffon 2400TD LCAC

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Lex Verkuijl, 9 jan 2020.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een nieuw project. Dit keer (weer) iets anders; een Hovercraft. Omdat ik er een Britse Griffon 2400TD LCAC van de Royal Marines van wil maken leek me dit subforum wel de juiste plaats om het verslag te plaatsen. Dan staat het naar het gebruiksdoel van het voorbeeld in ieder geval in de goede categorie. Waar je zo'n luchtkussenvoertuig verder onder zou moeten rangschikken weet ik niet, het is geen vliegtuig, boot, helicopter, auto, of wat dan ook...

    Hier het voorbeeld:

    [​IMG]

    Ik heb besloten dit keer niet het hele model zelf te ontwerpen, maar ga uit van een kit van een Sirius 600 hovercraft van Palarorm Ltd uit Engeland. Die is 600x300mm groot, excl. skirts, wat ik een mooie maat vind voor zo'n model, de schaal komt dan op 1:20 uit. De Sirius 600:
    [​IMG]
    Omdat nog steeds onduidelijk is wat er na Brexit allemaal met douane en import kosten gaat gebeuren heb ik er maar vast één bestelt. In samenspraak met Jag Ramjee, eigenaar van Palaform, zijn er wat door mij niet benodigde delen uit de kit weggelaten, waarvoor in de plaats een reserve skirt en een lift duct toegevoegd zijn. Heel netjes geregeld allemaal door Jag! Zo is de kit dan vanmiddag binnen gekomen:

    [​IMG]

    Hier is zowieso nog het wel één en ander aan te doen om er een schaal 2400TD van te maken. Zo kon ik de gehele voortstuwing duct plus roer assembly vergeten, dat klopt niet met het voorbeeld. Daartoe ben ik nu een passende duct aan het tekenen, die 3D geprint moet gaan worden. Stand daarvan tot nu:

    [​IMG]

    Daar past dan een 5 inch vierblad dronepropeller in.

    Nu ik de kit binnen heb kan ik verder met tekenen dan de cabine delen, en kijken hoe eea verder te realiseren is. Nog genoeg te doen voorlopig!
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020
    MicropropSport, AvdH, JanZMC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.160
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ga je volgen, heb zelf deze Sirius 600 ook gebouwd (ook bij Jay besteld) en heb daar afgelopen seizoen goed mee "gevaren".
    Nu in stadium om deze basis uitvoering wat te gaan pimpen.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk! Ben je nog tegen dingen aangelopen bij de bouw?
     
  4. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.160
    Locatie:
    Roosendaal
    Heb alleen de inlaat duct naar voren verplaatst.
    Verder de meegeleverde motoren en regelaars gemonteerd.
    Heb ook nog getest met gyro maar gaf weinig verbetering
    Moet nu alleen een mooie opbouw maken.
    Het "varen" is echt iets dat je moet leren, valt best tegen in begin om stabiel te varen. Beetje experimenteren ook met lift regelaar.
    Verder is het zeer verstandig om op vrij vlak water te varen, golven geven veel weerstand.

    Tip, neem ontvanger met telemetrie en uitlezing spanning lipo. Accu's gaan nogal snel leeg en model is lastig door andere modelschepen naar de kant te duwen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Dank voor de tips! Ja, dat met een lege accu had ik nog niet aan gedacht, zonder lift is het snel over natuurlijk .. :D

    Ik zit inderdaad nog te twijfelen over de plaats van de lift duct. Is meer een kwestie voor de gewichtsverdeling geloof ik, hij blaast toch de lift-lucht via skirt achter naar beneden.
     
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.160
    Locatie:
    Roosendaal
    had die tip op internet gevonden op een UK forum.
    tijdens 1e proefvaart moet je toch alles gaan balanceren, in mijn geval de accu zo ver mogelijk naar achteren.
    heb helaas tijdens bouw bijna geen foto's gemaakt.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Waar is dan bij jou het zwaartepunt uitgekomen uiteindelijk?
     
  8. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.160
    Locatie:
    Roosendaal
    Kan ik zo niet zeggen, proefondervindelijk geschoven met accu totdat ik mooi vaarbeeld had.

    O ja vergat nog een tip uit de UK.
    De skirt inspuiten met siliconenspray
     
  9. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    1BA6CC57-750C-4EAC-AE4B-7982BE570F8D.jpeg Hoi lex, leuk om te volgen. Bij toeval ben ik ook bezig met de Griffon 2400 alleen dan op basis van de tekening van Mark Porter.

    Ik heb geen maten dus ik schat het een beetje, de deuren zijn wat te hoog voor schaal maar ik ga de boel niet weer opnieuw bouwen:koud:. Heb jij ergens maten vandaan kunnen halen? Hier https://www.britmodeller.com/forums...2000tdx-landing-craft-air-cushion-hovercraft/ staan wel een hoop detail fotoos.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    De maten en vormen 'teken' ik over van foto's die ik heb kunnen vinden. De tekeningen van Mark Porter op basis van de 2000 heb ik ook, dat in combinatie met de maten van de Sirius, en wat 'edjucatet quess-werk', moet de rest gaan doen.

    Leuk dat je er ook één bouwt, van jou is wel groter denk ik, meter lang?
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
  11. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Die van mij is inderdaad een meter, ik heb er een 12 blads 70mm edf in gestopt die ik nog had liggen. bij 30%-35% gas gaat hij mooi zweven.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen heb ik toch al iets aan de Griffon gedaan. De thrust duct is klaar als ontwerp, met motor pilon en roer assembly:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inmiddels zijn ook re propellers en (drone) motortjes binnengekomen.

    [​IMG]

    Deze leveren op de thrust propeller 480 gram druk bij 10,5 ampère op 3S. Voor de lift is het een zelfde motor en prop, alleen deze nu getopt tot 3 inch.

    [​IMG]

    Hier zie je ook de brug die ik voor de motormontage heb geprint. Dat was allereerst nodig om de bodem vrij te kunnen houden om daar een opening voor de lift lucht te kunnen maken. Het ontwerp voorziet hier niet in, de lucht wordt via de skirt naar de onderzijde gevoerd. Met een apart gat voor de lift lucht kun je de druk naar de skirt en die naar het luchtkussen enigszins aanpassen door een groter of juist kleiner gat te maken. Heb ik zelf niet bedacht, dit is een tip die ik van Jag binnengekregen heb. Ga het eens proberen, hoe groot dat gat moet worden is even trail and error.

    Daarnaast is er met de hangende motor ruimte om een stator onder de prop te monteren.

    [​IMG]

    Daarmee hoop ik dan de motortorsie voldoende tegen te kunnen werken zodat de hovercraft niet om z'n as gaat draaien. Zie het als een helikopter zonder staartrotor; gaat die ook ongecontroleerd rondjes draaien door het motorkoppel.

    Hier gemonteerd onder de lift duct

    [​IMG]

    In de stator zitten gleufjes waar 0,5mm aluminium plaatjes in geplaatst zijn. Die werken dan de motortorsie tegen, en vlakken meteen de luchtstroom naar de zijkanten af. Op zich voelt dit nu aan alsof het werkt, als ik de duct vasthoud en het vergelijk met de test zonder stator voel ik nu zo goed als geen draaimoment meer. Maar blijft afwachten hoe dit zich in de hovercraft gaat gedragen, de plaatjes zijn ook nog bij te buigen om ze aan te passen als nodig.

    Deze liftmotor trekt 8 ampère op vollast, maar dat is denk ik veel te veel luchtopbrengst. Ik hoop op 3-4 ampere bij 'werkdruk' uit te gaan komen.
     
    JanZMC, MicropropSport, FreekS en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    De cabine begint vorm te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Unusual RC, FreekS, JanZMC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Het CAD ontwerp is nu klaar. Misschien nog wat kleine aanpassingen om eea goed printbaar te maken, maar dat is het dan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De cabine met basisgroep van de duct is 58cm lang, en 14,2cm breed. De duct is 15,2cm in doorsnede, en binnen 13cm.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Altijd leuk om te zien hoe je eigen CAD ontwerp vorm begint te krijgen.

    Motorsteun voor de aandrijving, in vier delen geprint (voet, pilon, kapje, verloop cabine)

    [​IMG]

    Vannacht heeft de 3D printer overgewerkt, resultaat van 13,5 uur PLA+ omsmelten:

    [​IMG]
    Paste net binnen de maximale afmetingen van de Ender-2!

    Gemonteerd ziet alles er dan zo uit

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de roerbladen.
     
    Tamaniac, Unusual RC, MarcT en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat printwerk klaar

    [​IMG]

    [​IMG]

    De cabine is in 6 delen geprint, totale printduur rond 37 uur ... Dit is ruw van de printer, nu moeten de delen aan elkaar, en de oppervlakken afgewerkt worden.

    En de printer heeft z'n werk aan de details.
     
    AvdH, MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Man wat mooi werk!! zet ook nog foto's neer van de losse delen?
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.692
    Locatie:
    Lelystad
    Dank!

    En speciaal voor jou Jan ..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het voorste deel van de cabine en de duct met roeren en propeller komen aan de romp vast, de vier delen erachter worden een afneembaar deel.
     
    MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.653
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Lex, een geweldig project waar je wel je ideeen in kwijt kan. Erg mooi
     

Deel Deze Pagina