Een model wat mij altijd al wat leek was de Fokker FVII. De meeste plaatjes die je er van vindt is de b versie. Dit is niet handig voor rubber dus ik ga voor FVIIa versie. Van dit toestel staat in Lelystad een exemplaar. Dit toestel is in de jaren 50 uit Denemarken gehaald en gestald in het Aviodrome. Dit betreffende toestel heeft een 9 cilinder Bristol Jupiter motor. Online zijn er nog foto's te vinden van het toestel toen het aankwam op Schiphol. Toen nog vliegend met registratie H-NACT. Inmiddels heeft het toestel een andere registratie sinds het in het museum staat. Volgens mij pas sinds de verhuizing naar het huidige museum. Toen nog in het Aviodome. Het toestel wordt rubber aangedreven op een spanwijdte van 80 of 90 cm. Ik ben daar nog niet helemaal over uit. Het vleugel profiel is erg dik en er is weinig te vinden over het profiel. Nu heeft één van de Britse vliegers een goed vliegende Vega gebouwd dus ik ga dat profiel gebruiken. De buitenste vleugeldelen na het landingsgestel ga ik afneembaar maken om het nog te kunnen vervoeren. Toch ga ik wat dingen aanpassen om het model goed aan het vliegen te krijgen. Het stabilo ga ik 15~20% vergroten en de ribben zoveel mogelijk uithollen om ze licht te krijgen. De motor ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht netjes uittekenen en dan 3d printen of wellicht toch anders. Veel cilinders dat is zeker. Om het model schaal te krijgen is het aantal ribben e.d belangrijk. Na wat zoekwerk een foto gevonden van de bouw van de vleugel. Veel ribjes. Het begin zal zijn om een tekening te maken van de ribben en aan de hand daarvan de ligger posities e.d te bepalen. De tekening wordt gemaakt op basis van het 3 zijden aanzicht en eventuele foto's die ik kan vinden van bouw, herbouw, renovatie enzovoort. Ik zal ook proberen dit topic een beetje te gebruiken om wat uitleg te geven over het tekenprogramma dat ik gebruik.
Ik ben vanaf zondag tot vandaag aan t werken geweest dus minder tijd voor de hobby. En thuiswerken zit er bij mijn beroep niet in dus elke dag naar t bedrijf en nuttig maken voor de Nederlandse gezondheidszorg.
Ik ben analist en engineer bij een radiofarmaceutisch bedrijf. We maken radioactieve tracers voor PET scanners. Dit is een diagnostiekmethode voor kanker.
Vooral veel nadenken. Zo zijn er een aantal zaken die lastig zijn om eventueel wel of juist niet te doen. Het aantal ribben ga ik waarschijnlijk anders doen dan echt 100% schaal. Ook speel ik nog met de gedacht om de vleugel helemaal in te dekken. Ook de rib lay out kan ik het niet met mezelf eens worden. Dus morgen vrije dag en heb ik de tijd rustig nog s te kijken naar de rib lay out.
Volledig indekken zou ik persoonlijk (niks waard, ik ben nog veel te onervaren) niet doen. Te zwaar en je ziet de ribben niet goed. Of is dat juist de bedoeling? Ik heb al gehoord van Fokkers met vleugels volledig van triplex. Wat zijn zo de voor/nadelen hiervan?
Gewicht zal denk ik nog wel meevallen als je medium dun genoeg is. De echte waren inderdaad ingedekt met triplex. De grap daarvan is juist dat als je schaal bouwt je dat ook na moet maken. Dus aantal schaalribben doet er niet toe aangezien je ze niet kan zien en dus niet kan checken. Idee is om de vleugel eventueel helemaal of de d doos met schuim in te dekken.
Dan kan de vleugel wel heel licht worden natuurlijk... Heb je in principe een schuimvleugel met een dik profiel.
Ja maar dat is een totaal ander bouwwijze dan ik voor ogen heb. Daar zit geen houten frame in maar alles volledig schuim
dat is waar maar het geeft wel een idee hoe ermee te werken, hoe sterk/zwaar het is. Je kan er ook een bouwen met de methode die jij voor ogen had.