Ornithos bouwproject 2019/2020 FMT Easy Iskra

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tjarko, 2 nov 2019.

  1. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Die oranje-rode van hierboven:

    Gewicht 206 gram.
    Full power +140 gram

    Timing gecontroleerd. Die staat op auto.
    Als ik timing op 0, 12, 18 graden zet, slaat de motor over bij vol gas. Bij 30 graden zelfde 140 gram die ik al had (dus auto is 30 of 24 graden bij vol).
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Net 2e fan en yep18 getest, zelfde resultaat. Even wachten op programmeerkaart.
    Ook getest met losse fan. Geeft nu 94 gram stuwdruk, net voordat de esc vervelend gaat doen.
    20200519_175308.jpg
    Er zit ook geen straalpijp aan. Nog te testen.
    Het motortje wordt heel warm als hij met stotterende regelaar draait.
     
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Net de YEP18 ESC aan de programmeerkaart gezet. Standaard staat de timing op 0 graden!!!
    Instellingen zijn er voor 0, 6, 12, 18, 24, 30 graden en auto timing. Dat is knap waardelloos vind ik, want zo,n klein regelaartje zit altijd op een klein motortje, dat hard loopt en om een grotere timing vraagt.
    Er zit ook een auto timing instelling op. Daarmee werkt het gelukkig prima. Het was fijn geweest als ze zo geleverd werden.
    Stuwdruk van een losse fan zonder straalpijp was 174 gram.
    Met straalpijp nog maar 156 gram.
    Dat is weer een puzzeltje, want zonder straalpijp vliegt het minder goed.
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    De autotiming zit nogal verstopt op de programmeerkaart.
    Onder special functions, onderste regel rechts.
    20200531_104337.jpg
     
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Nog een Easy Iskra bijna voltooid. Mijn versie is net als die van Tjarko een "Bialo-Czerwone Iskry", eentje van het Poolse Aerobatic Team. De cockpitkap verder afwerken, nog wat decals zelf printen en plaatsen. En ja, dan heb ik geen excuus meer om een eerste vlucht te maken.

    002 Bialo-Czerwone Iskry bijna klaar.jpg

    Het toestel weegt incl. Turnigy 3s 650mAh LiPo (= 70 gram!) ongeveer 210 gram, goed voor zo'n 4 minuten volgas vliegen (zie eerder bericht Tjarko). Kan lichter als ik de connectors van de ontvanger afsloop en de motordraden nog wat zou inkorten die aan de 18A YEP ESC met een vaste soldeerverbinding vastzitten. Een lichtere accu, bijvoorbeeld de Turnigy 3s 450mAh die weegt ongeveer 50 gram, snijdt waarschijnlijk meer hout ... vluchttijd wordt dan natuurlijk minder, ik schat een kleine 3 minuten (volgas).

    Oh ja, de YEP ESC stond bij mij ook op 0 graden timing en liep bij volgas helemaal niet goed. Even opnieuw programmeren met de YEP programmeerkaart (zie post hierboven, dat is mijn programmeerkaart), de timing heb ik op 30 graden gezet. Static thrust heb ik ook gemeten, ongeveer 150 gram met straalpijp gemonteerd.

    Clear skies, Jurgen
     
    matthijsfh en tjarko vinden dit leuk.
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Mijn Iskra is nu echt af. Ik heb de cockpitkap in hetzelfde rood geschilderd, daar waren wel een viertal lagen voor nodig eer ik dat dekkend had. Verder heb ik een decal sheet gemaakt, zie onder. Teksten uiteraard in het Pools. Printen op "clear" decal sheet met een laserprinter. Het wit op de decals wordt dan door de (witte) ondergrond verzorgd.

    004 decals Bialo-Czerwone Iskry.JPG
    En deze decals heb ik dan op de "plastic modelbouwwijze" aangebracht, inclusief hechtings- en weekmakervloeistof. Daarna een "clear coat" over de decals gespoten. Zie hieronder resultaat. Het enige niet gedaan is "weathering", na een aantal keren vliegen (als ik al zover kom) zal het toestel "vanzelf" verweren ... :D

    005 Easy Iskra front.jpg

    006 Easy Iskra side view -corrected.jpg

    007 Easy Iskra bottom view -corrected.jpg

    Nu nog wat moed verzamelen om de eerste vlucht te maken ... :rolleyes:

    Clear skies, Jurgen
     
    tjarko en ramses vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    "If it looks good, it flies good" is een bekend oud gezegde... dit nieuwe kistje van je gaat dus super goed vliegen!

    "Looks good & flies good” was printed in the Los Angeles (CA) Times in an aircraft classified ad on June 30, 1968.
    “The saying in World War II was that "if it looks good it flies good” was printed in the Los Angeles (CA) Times on June 21, 1976.
    Authorship of the aviation saying is unknown.


    Succes met de maiden en happy landings Jurgen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Mooi hoor, succes met de luchtdoop. Altijd weer even een spannend moment. Gisteren ook weer een model(lidl glider) doormidden gebroken.

    Grt helixer
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hij is prachtig Jurgen, gewoon vliegen!
    20200623_194436.jpg
    Maar wel geconcentreerd, met zon klein kistje.
    De mijne is weer bouwdoosje..

    20200610_194513.jpg
    Ik moet foam safe CA halen, dan is het weer snel gefixed..
     
  10. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Bedankt Tjarko! Mooie foto, thx!

    Jammer van jouw Iskra, hopelijk snel weer hersteld.

    Clear skies, Jurgen
     
  11. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    20200627_141651.jpg
    Bijna 1 meter spanwijdte, Wemotec 70 mm met Typhoon 2W20 op 4 cellen 3300. Vliegt fantastisch vluchttijd nog niet gemeten maar in elk geval meer dan 5 minuten want volgas durf ik alleen recht omhoog ;-) De andere kant en de cockpit moet nog verf op trouwens. Theo.
     
  12. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Mijn Iskra afgelopen zondag voor de eerste keer gevlogen. En ik kan zeggen dat ie na deze ene keer al aardig verweerd is! :D De start was prima (want gegooid door Tjarko) maar al snel verloor ik controle, te gevoelig op rolroeren.

    Gelukkig was de schade niet van dien aard dat het niet te repareren was, eigenlijk viel het nog mee, zie foto's onder.

    Hier heeft de neus een deukje gekregen:

    IMG_4547 size800x600.jpg

    En hier heeft de vleugelverbinding met romp een drupje lijm nodig:

    IMG_4548 size800x600.JPG

    Thuisgekomen, schade herstellen en uitslag rolroeren op zender kleiner gezet alsook meer expo. Verder hoogteroer wat meer down en klaar!
    Herkansing dinsdag 22 september en yes! Succes! Nu wel een Easy Iskra die goed vliegt! :banana:

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    tjarko vindt dit leuk.
  13. leothevideo

    leothevideo

    Lid geworden:
    4 sep 2012
    Berichten:
    8
    Goedemiddag, ook ik ben bevangen van de Easy Iskra uit de FMT met de 30mm EDF.
    Gisterenavond alles uitgesneden.
    Ik had een paar vraagjes: wat gebruik men als scharnier voor de Ail, Ele en Rudder? Of beter gevraagd waarmee worden de stuurdelen bevestigd?
    Wat is de reden dat bij volgas de Ele 8% down gemixt wordt?
    Het advies neem ik over dat de uitslagen niet te groot moeten zijn en dat je bij 20221006_230143.jpg de start je model goed op snelheid laten komen.
    Verder nog tips? Ik hoor het graag.

    Gr Leo de Bruin
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Roer scharnier met een rupsje UHU-POR op beide delen, 15 min laten drogen, dan tegen elkaar drukken.
    succes!
     

Deel Deze Pagina