Kraan van Piet.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Stoompomp, 24 jun 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In dit draadje ga ik het verslag schrijven van het ombouwen van een hijskraan op wielen met een vaste uitlegger naar op afstand besturing.
    Tot op heden heb ik geen item geplaatst in de rubriek "Tanks/Rupsvoertuigen.
    De kraan, die ik ga beschrijven staat niet op rupsen, maar op wielen.
    Nu over mijn persoon.
    Ik ben al enige jaren actief op het forum, maar voornamelijk in de rubriek "Scheepsmodelbouw".
    In deze rubriek heb ik momenteel drie bijdragen:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/
    De stoommachine in het schip, laatste aanpassing:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/
    En ook:
    - https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
    Zover voor mij genoeg informatie over mijn persoon.
    Overigens mijn roepnaam is Henk. Ik doe hier niet moeilijk over, daar mijn naam bij vele bouwers bekend is.

    Nu over de kraan.
    Op de modelbouw vereniging in Den Brielle hebben wij een clublid, die ondanks de aan hem beschikbare en summiere gegevens een hijskraan op wielen heeft gebouwd.
    Zijn achtergrond is wel, dat hij bekend is met de destijds gebruikte technieken.
    Zijn kraan is geheel mechanisch. Zoals in de werkelijkheid, jaren 50 en 60 in de vorige eeuw, waarbij de dieselmotor draaide en doormiddel van rembanden en schuifkoppelingen de kraan werd bestuurd.
    Totaal geen hydrauliek of electronica.
    Zijn modelkraan heeft hij geheel mechanisch correct gebouwd.
    Naderhand wilde hij toch de kraan op afstand kunnen besturen en heeft mij gevraagd voor hulp.
    Nu het ombouwen van een geheel mechanische kraan naar een zender gestuurde heeft nogal wat voeten in aarde.
    In de kraan worden alle functies, werkelijkheid getrouw aangestuurd door handels.
    Hij had al elk handel voorzien van een servo om deze te verstellen.
    Zoals ik al eerder schreef, dat de diesel de hele dag draaide, nu hij heeft een 12V e-motor gebruikt, die na opstarten, gelijk een dieselmotor, de gehele dag draait.
    Alleen door het verstellen van bandremmen en schuifkoppeling kan hij kiezen tussen kraanbedrijf of rijden.
    Ongelofelijk knap gemaakt, geheel mechanisch,
    Maar door zijn vraag om het geheel op afstand bestuurbaar te maken gaf meer problemen, dan verwacht.
    In zijn opstelling had hij:
    - In de bovenwagen,
    - 12V accu voor de aandrijving van de hoofdmotor.
    - 6V NiCd celen voor de ontvanger.
    In de onderwagen:
    - 6V Nicd celen voor de ontvanger. en de stuurmotor, rijrichting.

    Mijn voorstel was om alles te voeden uit de 12V accu, zie bijgaande schets in .pdf bestand.

    Dit betekend, dat voor het aanbrengen van de sleepring de bovenwagen van de onderwagen losgenomen moet worden.

    Eigenlijk slopen van een mooie kraan.
    Voor informatie, de bovenwagen is ca. 34 x 24 cm
    Na uitleg ging hij akkoord en heeft zelf de boven- van de onderwagen losgenomen.

    Resultaat:
    Op de onderstaande foto een deel van de bovenwagen met de onderwagen.
    SAM_3051 verkleind.jpg

    De volgende is een foto van de onderwagen, die losgenomen is moet worden om de sleepring aan te brengen.
    SAM_3050 verkleind.jpg

    Na het losnemen van de onderwagen is de ruimte voor het aanbrengen van de sleepring te zien,
    SAM_3070 verkleind.jpg
    Nu de bovenwagen losgenomen is, kan ik de sleepring aanbrengen voor de stroomtoevoer naar de onderwagen.
    Nog enkele foto's voor een indruk van zijn vakmanschap.
    SAM_3066 verkleind.jpg
    Aan de rechterkant van de tandriem de E-motor, die de dieselmotor vervangt.
    Onder de andere kant van het machine huis
    SAM_3068 verkleind.jpg

    Kortom, echt een uitdaging om naast een stoomschip ook een kraan op afstand bestuurbaar te maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 jun 2020
    Potter, Catwoman, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de eerste voorzichtige stap gemaakt voor het inbouwen van de nieuwe elektronica.
    Op de eerste foto zijn aan de linkerkant 3 schakelaars te zien.
    In de nieuwe opstelling, één driestanden schuifschakelaar en een zekeringshouder.
    De zekeringshouder komt in de plaats van de onderste schakelaar, dus de gaten van de andere zijn overbodig, evt dichtmaken.
    Vandaag gestart met het dichtmaken van de overbodige gaten, onderstaand het eerste gat met vulplaatje en met zilver dicht gesoldeerd.

    Aan de linker kant de onbewerkte vulplaatjes ø14mm uit gegalvaniseerde staalplaat 1mm.
    SAM_3072 verkleind.jpg
     
    Potter, arm1948 en willum vinden dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    Steenbergen
    Een leuk en interessant project Henk.

    Ik kwam het bij toeval tegen, het is haast onbegonnen werk om alles te lezen / te volgen wat er op het forum omgaat (als je daar wel aan zou beginnen, kom je echt nooit meer buiten of van je stoel af :D), maar dit wil ik toch wel even blijven volgen.

    Groet, Bert
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag niet veel kunnen doen.
    Maar er zijn twee mechanische bewerkingen, die ik moet uitvoeren, voordat de nieuwe elektronica ingebouwd kan worden.
    De eerste:
    - het schakelpaneel met de keuze schakelaar en de zekeringshouder.
    De tweede:
    - het aanbrengen van een sleepring onder de bovenwagen voor de stroomtoevoer naar de onderwagen.

    Vandaag dus verder met de eerste stap, het schakelpaneel. De twee bovenste gaten met vulstukje en zilver hardsoldeer dicht gemaakt.
    Zilversoldeer smelt pas bij een temperatuur boven de 650 °C. Bij de huidige temperatuur geen pretje.
    Onderstaand het dicht gesoldeerde paneel met reeds gemonteerd de zekeringshouder.
    Het gat voor de zekeringshouder heb ik opgeboord met een stappenboor, zie rechts.
    Nu nog het gat voor de keuze schakelaar maken.
    SAM_3075 verkleind..jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zuid Holland
    Is het een Fuchs 301 ?
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerlijk antwoord, dat ik weet het niet.
    Dus na jouw vraag direct gevraagd aan de bouwer. van de kraan.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb nu antwoord:

    Het is in ieder geval een Wehrhahn.
    Type: Universeel-Mobilbagger Multigrip 3000.
    Hij zal ong. in de jaren 1959/60 in Duitsland gebouwd zijn.

    Ik ben nog in afwachting van een scan van de afmetingen, zoals destijds op de verkoopfolder stonden.
     
  8. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zuid Holland
    Bedankt , heb wat foto’s gevonden
    639C203F-5280-455C-8283-ED077B1039E2.jpeg 67D27E67-C219-4A42-8F14-FCF1970F15D0.jpeg
     
    John Vogelaar en Potter vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Universal-Mobilbagger
    Multigrip 3000

    Ik heb eens gekeken op het web.
    Er is nog al wat te vinden over deze kraan.
    In de plaatselijke kleigroeve stond er zo een.
    ca. 1965 heb ik in de cabine gezeten.
    De buurman was de machinist.
    Hij was in de vakantietijd de mast aan het verven.
    Een paar jaar later was het sluiten en is de kraan verkocht.

    Meerdere jaren later ging de groeve weer open met een andere exploitant.
    Zij kwamen toen met caterpillar machines.
    Ik ben in de nieuwe groeve vaak op bezoek geweest.
    Mooie tijd.
    In 2002 heb ik een boekje geschreven over de gemeente waar ik geboren ben.
    Dit soort zaken heb ik toen beschreven.

    Succes met de bagger.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is inderdaad de kraan, en nog leuker, de tafel, waarop de bouwer in mijn aanwezigheid de boven- van de onderwagen heeft losgenomen.

    De bouwer is nu 80 jaar en kan met de PC niet goed omgaan.
    Mijn vraag, waar heb je deze foto gevonden?
    Groet.
    Henk
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
  12. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Willum, bedankt weer meer informatie.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2020
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met het schakelpaneel en een eerste aanzet voor het plaatsen van de print met ontvanger, de beide regelaars en de spanningsregelaar voor 12V naar 6V.
    De kraan is zo vol gebouwd met mechanische onderdelen. dat ik een plaats moest zoeken voor de print.
    Deze heb ik gevonden tussen de 12V accu en de liermotor.
    Onderstaand de geplande opstelling.

    SAM_3078 verkleind.jpg

    Aan de linkerkant het aangepaste schakelpaneel met van boven naar onder, 3 standen schakelaar, laadcontact voor de 12V accu, zekeringshouder en de kabel voor de aansluiting op de print.
    Aan de onderkant de steun van de liermotor aangepast voor de nieuwe print.
    Deze steun zat met M3 boutjes met moertjes aan de onderkant van het chassis van de bovenwagen vast.
    Als ik straks de sleepring heb aangebracht, dan kom je nooit meer bij de moertjes om ingeval van service deze te demonteren.
    Dus morgen in het chassis klinkmoeren M3 aanbrengen, zodat de steun vanaf boven vastgeschroefd kan worden.

    Door aanpassen van de steun zijn de elektronica delen op één print samen te voegen.
    Van links naar rechts:
    - Boven de stekker voor de voeding en aansluiting op de sleepring.
    - Daaronder de L7806 regelaar om van 12V - 6V te maken.
    - ESC 12V voor de liermotor.
    - ESC 6V voor de wisselkoppeling tussen kraanbedrijf en rijden.
    - De 10 kanaals ontvanger. Door de gekozen opstelling staan de contacten, in verband met een goede bereikbaarheid, naar boven.

    Morgen verder met de inbouw en maken van de stekkers.
    Indien het lukt, zoals voorgenomen, dan zijn er in de kraan geen kroonsteentjes, maar is alles aangesloten met stekkers.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Een hele opgave, om daar nog het eea in te bouwen!
    Op je .pdf staat maar 1 sleepring , maar ik neem aan dat dit er meerdere worden, want je hebt toch rijden en sturen nodig, zo niet meer.
    Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je niet overwogen om er 2 ontvangers in te zetten en 2 accu's?

    Overigens, van dat merk heb ik nooit gehoord, de meest voorkomende kranen van dat type in NL waren , dacht ik, de Nederlandse Nellen, en de Engelse Coles, beide veel gebruikt als mobile kranen in de havens; nu nog steeds als oudje in jachthavens, om bootjes in het water te leggen.
    Succes met de ombouw
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Antwoord beginnend bij de eind van de opmerking.
    Er worden 2 zenders en 2 ontvangers gebruikt. In de bovenwagen een 10 kan. en in de onderwagen een 2 kan.
    De zender voor de bovenwagen met joysticks, zender voor de onderwagen met voetpendalen.
    De ontvanger in de onderwagen is alleen voor het sturen.
    Het rijden gaat via de hoofdmotor in de bovenwagen. Doormiddel van een schuifkoppeling wordt gekozen voor kraanbedrijf of rijden.
    Hierdoor is er alleen een voeding nodig voor de ontvanger in de onderwagen en de stuur servo. Daar de min aan massa ligt hoeft alleen de plus over de sleepring.
    Over 2 accu's, door de L7806 spanningsregelaar kan er één accu 12V gebruikt worden, de spanningsregelaar maakt de 6V.
    Waarom de 6V zo moeilijk maken als er 2 ESC's met een BEC zijn?
    Het antwoord is, dat één ESC de 6V aandrijfmotor van de schuifkoppeling aandrijft. Deze ESC is voor een 2Lipo en mag niet aangesloten worden op de 12V.
    De andere ESC drijft de 12V liermotor aan en staat samen met de hoofdmotor op de 12V.
    Dit is een apart circuit. Het moet voorkomen worden, dat bij voorbeeld, de rem nog op de wielen staat en het rijwerk wordt ingeschakeld.
    Door de keuze van 2 circuits kan de elektronica en alle handels, trekstangen etc afgesteld worden, zonder dat de kraan in bedrijf is.
    Groet, Henk
     
    arm1948, Bert V en Helicor vinden dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Drenthe
    Duidelijk Henk, je hebt dus zo ongeveer hetzelfde gedacht als ik, alleen, je maakt kennelijk gebruik van een mechanische aandrijving voor het rijwerk door middel van een aandrijf as door de koningsspil , dat had ik nog niet opgemerkt; tja, zo ging dat bij de grote jongens ook.
    Ik blijf dit volgen: je grootste uitdaging is: "ruimte".....
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is niet mijn kraan. Vandaar de naam van dit topic "De kraan van Piet".
    Piet is de bouwer van de kraan.
    Piet heeft mij gevraagd om de besturing van de kraan te stroomlijnen.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag een onproductieve dag met een positief resultaat.
    Klinkt vreemd.

    Een van de wensen van Piet was, dat de rem op het rijwerk bediend kon worden.
    Nu had ik vanochtend geschreven,
    Door problemen met de klinkmoeren, de voorraad had een te korte schacht voor een plaat dik 4mm, moest ik eerst nieuwe maken met een schacht van 4,5mm
    Hierdoor niet toegekomen aan het maken van de print. Overigens gelukkig.

    Door mijn reactie van heden ochtend, ontdekte ik een fout in mijn ontwerp.
    Op de zender is er één kanaal voor het wisselen tussen kraanbedrijf en rijden.
    Met dit kanaal wordt bij keuze "rijden" de rem gelicht en verschuift de minimotor de schuifkoppeling van kraanbedrijf naar rijden.
    Dit duurt enkele seconden, maar geen probleem daar in de tussentijd de servo de rem heeft gelicht.
    Maar andersom, terug van rijden naar kraanbedrijf heb je een probleem.
    De remservo heeft de rem al laten vallen, voordat de schuifkoppeling is terug getrokken.
    Gevolg: de hoofdmotor wordt geblokkeerd, of erger bij half verschoven schuifkoppeling worden de tanden van de aandrijftandwielen beschadigd.

    Dus positief, door problemen met de klinkmoeren heb ik geen tijd kunnen besteden aan mijn foute ontwerp.
    Weer puzzelen.
    Groet Henk
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bovenstaand probleem heb ik nog niet opgelost, daarom maar verder gewerkt aan de sleepring en de opstelling van de ontvanger.
    De sleepring wordt gemaakt uit dubbelzijdig epoxy printplaat.
    Alvorens het dure printplaat te bewerken, heb ik een mal gemaakt in karton.

    SAM_3082 verkleind.jpg

    De binnenring dient straks als mal voor het centreren van de sleepring.
    Voor een indruk van de sleepring.
    Wel opmerking, de mal staat niet correct, maar goed te zien, dat de bedachte 4 bevestigingsschroeven niet correct in de chassisbalken zitten.

    SAM_3081 verkleind.jpg
    De effectieve breedte van de sleepringbaan is 10mm, dus ruimte genoeg voor de sleepcontacten.
    Als sleepcontact ga ik het veerkrachtige fosforbrons toepassen.

    Het volgende is de plaats van de ontvanger en de regelaars.
    De ontvanger zal oorspronkelijk ergens op het chassis van de bovenwagen op een zodanige plaats, dat je met goed fatsoen de stekkers er niet kon uittrekken.
    Had ik hier, tijdens storing zoeken, nooit commentaar op geleverd, dan had Piet nooit gevraagd hoe ik het had gedacht.
    Onderstaand de bedachte opstelling van de ontvanger.
    Alle aansluitingen zijn vanaf de bovenzijde bereikbaar.

    SAM_3084 verkleind.jpg

    Na het plaatsen van de 12V accu, nu de enige spanningsbron ziet het er als volgt uit.

    SAM_3083 verkleind.jpg

    Alle stekkers zijn nog steeds goed bereikbaar.
    Morgen ga ik naar Piet voor verder overleg.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2020
    Potter, Helicor, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoompomp
    De effectieve breedte van de sleepringbaan is 10mm, dus ruimte genoeg voor de sleepcontacten.
    Als sleepcontact ga ik het veerkrachtige fosforbrons toepassen.


    Baan van printplaat.
    Pluspool sleepcontact, veer bekrachtigde koolborstels?

    Willum
     

Deel Deze Pagina