Vliegen met RC1 modellen van vroeger is nog steeds populair.Op de velden zie je nog steeds, en steeds meer oude Rc 1 modellen. Vanaf het eerste begin ongeveer 1960 tot midden jaren 80.Taurus, Kwik Fly ,Marabu. Atlas, super Sicroly, Salamandre, en niet te vergeten de legendarische Curare.De later wat eenvoudigere Calypso en Supra Fly.De mach 1 niet te vergeten. De Curare is inmiddels weer te koop als ARF ,de Dalotel is ook weer te koop in een 1.5 m1 versie. Zelf ben ik geinspireerd om ook weer zo een model te gaan bouwen. Wel met een electro motor want zo een hoogtoerige methanol motor kan bij ons op het veld niet meer. 2 takten met achter uitlaat zijn voor zover ik weet niet meer te koop. In Duitsland en Frankrijk worden veelbezochte meetings gehouden met best wel veel deelnemers. voorzichtig daarom dit draadje om te bezien of er bij ons ook belangstelling bestaat voor deze modelllen.
Na lang zoeken opnieuw polystyreenschuim gevonden geschikt om vleugels en stabilo te snijden. Praxis bij ons in debuurt heeft dit.
Belangstelling? Absoluut! Maar dan alleen de vol balsa kisten en daarvan die tot ~ 1970, daarna wordt het ballistisch en daar vind ik niks aan. Zelf maken? Voorlopig niet, de projectenlijst is gelukkig/helaas *) nog te lang...
Keuze genoeg,Taurus ,Kwik Fly MK 3, Fire Fly, Atlas, ook de Mattlas ,de kleinere versie van de Atlas. Zelf heb ik gekozen voor de Magic een model uit 1981. Kan zowel met spanten als met een ps vleugel worden gebouwd. Door een de electrische aandrijving wordt het al wat minder ballistisch. Als er belangstelling is ga ik de bouw van dit model posten. Meer als thema om meetings mee te doen.
leuk idee, maar als je niet alles zelf wil maken, ik heb afgelopen winter een curare 60 gebouwd uit een bouwdoos van Ratzo- modelbau uit duitsland. het is niet helemaal perfect, ( de bouwdoos) maar er staat een mooie en vooral ook goed vliegende curare 60 hij is ook te koop in electro uitvoering , en in de 20 en 40 uitvoering. de kit is redelijk compleet, en heeft tov de orginele kato bouwkit, wat leuke oplossingen. misschien wel leuk om ook in nederland een meeting te organiseren ....
Ed, vind je EPS60 niet wat te zacht? Ik haal altijd EPS100, scheelt in gewicht niks maar is echt veel harder en stijver. En snijdt ook veel mooier. GJ
de kit is redelijk compleet, en heeft tov de orginele kato bouwkit, wat leuke oplossingen. misschien wel leuk om ook in nederland een meeting te organiseren .... Plaats als je wilt een paar foto s van deze oplossingen,Foto szeggen meer dan tekst. Ben benieuwd. Als er genoeg belangstelling is is het organiseren uiteindelijk wel de bedoeling. Met name meetings zijn heel gezellig en goed voor de ontwikkeling van oude en nieuwe technieken.
Ik haal altijd EPS100, scheelt in gewicht niks maar is echt veel harder en stijver. Hallo GJ , Ik ga toch wat proeven doen om te bezien of alles nog werkt. Da laatste vleugels heb ik 25 jaar geleden gesneden. Waar kan je EPS 100 kopen.
Poeh, bij dakdekkers bedrijven. Hier in Duitsland staat het gewoon in de bouwmarkt tot 120mm dikte maar daar heb je nu niks aan. Je kan Look even vragen, die gebruikt volgens mij ook EPS100. Vroeger kocht ik het bij Polycel in Gouda mmaar die verkopen het niet meer. Als ik op Google zoek kom ik het wel gewoon tegen maar niet in een fysieke winkel. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=EPS100+site:.nl GJ
Nu het de komende dagen herfst wordt eerst de mallen maken. Ik heb nog een stuk formica kunnen scoren om de mallen te maken. Formica kan je heel mooi glad maken en het onttrekt geen warmte aan de snijdraad.
Gissteravond mijn verzameling aansturing opgeruimd en gesorteerd. na wat passen en meten zijn de horns en de stuurstangen compleet. Hetzelfde gedaan voor de servo s, Er zijn 4 merken servo s uitgekomen. Aileron savox 2x SV1250 TG Richting 1x MKS HV 747 Hoogte Hitec 2x HS 5087 MH Flap en airbrake Futaba BLS 173 SV Allen HV servo s digital coreless. In combinatie met een Futaba 8 kanaal ontvanger is de aansturing compleet. Even was de afweging voor de Flap en airbrake de aansturing te doen met 2 servo s maar het 8 e kanaal is voor het intrekbare landingsgestel. Om ruimte te maken in de ontvanger kan er nog een 1 kabel soort S bus systeem naar de beide hoogteroer servo s gemaakt worden. Tijdens de bouw van de romp zal blijken of er genoeg ruimte is. In die tijd was er niet veel plaats in de romp. In afwijking van het orgineel wil ik in gevorkte stabilo elk hoogteroer een servo geven. Bij Aerobertics het hout besteld en met dezelfde bestelling komt ook het intrekbare landingsgestel mee. De motor is een extreme flight Torque revolution 4016-500 V2 met een 14X10 APC propeller. Deze combi brengt 1400 watt op de klok , volgens mij ruim voldoende om dit model te laten vliegen.
Vanmiddag een 35 jaar oud hulpstuk uit de schuur gehaald en een paar landingsgestel poten gedraaid van 5 mm dik verenstaal. Het werkt nog steeds.Janus een lang geleden overleden vakman heeft dit stuk gereedschap gemaakt.
De E motor is een stukje korter dan de 10 CC methanol motor, vanavond aan een verlengstuk begonnen, het wordt een koolstof buis met daarop de flenzen voor de motorbevestiging.. Er moet 65 mm vulstuk tussen. Kan ook meteen de down - en sidetrust ingebouwd worden.
Ook het landingsgestel is binnen gekomen. Nu nog uitvinden hoe het werkt. Na wat leeswerk over het basismodel is een afsluitbare wielkast voor het neuswiel gewenst. Een klep te combineren met een intrekbare neuspoot is weer een uitdaging. Dit weekeinde is de weersverwachting niet zo goed ,mooi de tijd om een oplossing te bedenken. Met een servo of toch mechanisch waarbij de neuswielpoot de klep bedient.
Je kunt altijd nog een sequencer programmeren in Arduino en die tussen een Y kabeltje hangt als je niet genoeg uitgangen op je ontvanger hebt. Mechanisch is ook mogelijk. Het wiel drukt tegen het lepeltje en trekt daarmee de deur dicht. Er zijn vast schaalbouwers die goede voorbeelden hebben. Tekeningetje is gedraaid, links is de bovenkant.
Laat dat van die Arduino maar zitten, deze zijn voor $6 te koop: Turnigy Smart intrekbaar landingsgestel - Gear and Door Sequencer
Dank voor je bericht,ga de sequenser bestellen. In mijn zender zit ook een gear programma, Heb inmiddels 3 kanalen vrij kunnen maken door een soort Sbus oplossing voor niet Futaba servo s. Via de S bus aansluiting kunnen de 2 hoogteroer servo sen de richtings roer servo nu gestuurd worden.