Syllabus voor Modelvlieginstructeurs - KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is slechts een opsomming van zaken die opvielen.

    1 " De basis van lesgeven is het opbouwen van zelfvertrouwen en het aanleren van vaardigheden. Als er iets mis gaat, is het moeilijk om opgebouwd zelfvertrouwen terug te krijgen. In een panieksituatie, zal de leerling blindelings de aanwijzingen opvolgen, als hij zijn leraar vertrouwt."

    Daar wil ik gelijk op inhaken. Na elke crash duurt het een aantal weken voor mijn zelfvertrouwen weer terug is. Het is net of je steeds weer opnieuw begint. Repareren kost ook tijd, evenals wachten op onderdelen. Het weer moet geschikt zijn. Je leraar moet kunnen.
    Door panieksituaties ben ik al veel toestellen verloren. Twijfel, niet weten hoe je kist te redden.
    De bomenrij doet vreemde dingen met de wind. Ineens lig je schuin op de rug. Wat dan? In paniek zet ik de gas dicht en trek ik vol up. Veel erger kun je het niet maken.

    2 " Voor- en nadoen is erg belangrijk. Er moet een gedegen opbouw in de lessen zitten en het tempo moet aangepast worden aan de individuele leerling, anders raakt hij ongemotiveerd. "

    Vanuit mijn eigen muziekpraktijk kan ik dat alleen maar beamen. Ik maak gebruik van lesboeken en stem die op de leerling af. Bij elke leerling kijk ik waar hij het minst goed in is. Daar stem ik de les op af, want daar is de meeste winst te behalen.

    3 " De start: door vol gas te geven, zal hij zichzelf losvliegen. Een beetje up mag..
    Stijg niet te stijl op."
    Maak dus veel snelheid en begin niet te vroeg met up.
    Stijgt hij toch te snel, dan moet ik wat down geven. Niet minder gas, wat ik nog wel eens doe.
    " Start: Hoe meer wind, hoe steiler hij zal klimmen. Oppassen dus. Maak veel snelheid "
    Down geven dus, als hij te snel stijgt. Gevaar van overtrek.
    " Praktijkvoorbeeld 1: Bij harde wind, gaat hij na het loskomen ineens meer klimmen.
    MBF: Elk vliegtuig landt weer anders.
    Vliegens binnenkomen helpt ook bij turbulentie en harde windvlagen.
    Land met sleepgas: up geven + meer gas. Zakken door steeds iets minder gas. Gaat het dan toch nog mis, geef dan gas.
    Gas doceren. Niet ineens vol gas, maar bouw het geleidelijk op, zeker bij veel power.
    Een beetje up geven, om te helpen, mag.

    4 " Landing: kom je te traag binnen, geef dan nooit up, vanwege overtrek gevaar"
    Inmiddels geleerd dat je meer gas moet geven. Oppassen met lage snelheden.
    " Grondeffect/landing: Laag bij de grond blijf je langer zweven. Het toestel krijgt daar meer lift en minder weerstand. Kom dus langzaam binnen."
    Daar gaat mijn enthousiasme over wat sneller binnen komen.
    " Landing: Hoe meer wind, hoe sneller binnenkomen. Geef eventueel wat gas bij"
    " Praktijkvoorbeeld 2: Landen bij harde wind. Geef meer gas vanwege gevaar van overtrek, of tegen de grond smakken "
    MBF: Draai steeds op hetzelfde punt in, naar de landingsbaan.
    Regel de landing met de gas.
    Test op hoogte, bij welke gasstand de roeren nog werken.
    De kist vertelt je, wat je moet doen.
    Kom je niet goed uit, maak dan een doorstart.
    Op een turbulent veld moet je wat sneller binnenkomen. Cheque de situatie met een doorstart.

    5 Veel wind,
    MBF: Vlieg wat harder, zeker met de wind mee.
    Komt er een windvlaag, geef dan gas bij en blijf sturen.
    Zeker op een turbulent veld.

    6 Lastige situaties en paniek;
    " Het is zeker aan te bevelen om naast de brevet figuren, ook andere figuren te oefenen, zoals een rol en een stijgende- of dalende bocht. Ook noodsituaties en het herstellen uit onverwachte en ongewone vliegstanden, kunnen hier deel van uitmaken. Deze extra oefeningen zijn in deze syllabus opgenomen."
    Ik heb inmiddels aangegeven bij de instructeurs, dat dit mijn hoogste prioriteit heeft. Dat gaat mij een heleboel geld, tijd en narigheid besparen. Voor mij is dat veel belangrijker dan welk brevet dan ook. Op eigen verzoek ga ik voorlopig aan de kabel vliegen.
    MBF: Oefen de rol en de rugvlucht om het toestel weer recht te kunnen leggen.
    Gas erop houden is alles, anders werken de roeren niet meer. Nooit de gas dichttrekken dus.
    Visualisatie kan helpen bovenstaande te leren.

    7 " Hoge snelheden: Houd er rekening mee, dat er veel G-krachten op het toestel komen, als je kort optrekt in een duikvlucht. Het grootste gevaar is flutter. Vlieg met kleine uitslagen.
    Een trainer is geen speeder"
    Dat klinkt allemaal logisch, maar is goed om even bij stil te staan.
    MBF: Flutter klinkt als hard gerammel.
    Zal bij een trainer nog niet zomaar voorkomen.

    8 " Versnellen: Geef meer gas + down anders ga je stijgen.
    Vertragen: Geef minder gas + wat up.
    Oefen het wisselen van snelheden "
    Daar heb ik niet meteen een opmerking bij.
    MBF: Een goed getrimd toestel zal maar heel weinig klimmen/dalen door de gas.

    9 " Zijwaartsstelling in principe 2 graden naar rechts en Domp 2 graden naar beneden "
    Goed om te weten. Dat gaat prima met een paar ringen/revetten.

    10 De regelaar kun je instellen, met behulp van piepjes die hij laat horen. Zie manual.
    Zet brake op soft of middle. Zet de timing op 15 graden of middle.

    Het woord up komt meerdere keren voor in de syllabus. En niet zomaar, maar doorgaans als waarschuwing om daar omzichtig mee om te gaan. Voor mij is dat een soort van rode draad.

    Hetzelfde geldt voor het woord gas. Gas geven is vaak essentieel. Zeker in noodsituaties en bij het landen.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2020
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.271
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe bedoel je? :rolleyes:
    Ik heb hem hier namelijk staan...
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    Hij is mij ooit beloofd om te proeflezen, maar nog nooit gezien.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.914
    Locatie:
    Barneveld
    Gaat het om deze?

    syllabus.jpg
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.565
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, die heb ik ook liggen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ook.
    is er al een tijdje, stiekempjes. maar er staat serieus veel serieus nuttige info in.
    erg nuttig voor een leerling, maar wel een beetje veel in 1 keer.

    daarom is hij ook voor de instructeur, dan verschillen de theorieën tussen de instructeurs onderling niet zo.
    en een instructeur kan al vliegen zonder deze info (hoop ik), dus gaat niet al deze info tegelijk toepassen.
    wat bij een leerling makkelijk het geval kan zijn.

    het geeft gigantisch veel achtergrond informatie. en als het je helpt, leef je uit :D
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het eerste woord over de Syllabus moet nog geschreven worden. Er staan veel leerzame zaken in, die mij kunnen helpen om minder te crashen. Ik wil daar over schrijven, omdat ook anderen er iets aan kunnen hebben. Als lesgever was ik ook benieuwd wat er in staat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2020
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat jij moet doen?

    Mijn inziens, gewoon gaan vliegen en genieten van deze prachtige hobby en minder vragen stellen op het MBF maar wel gewoon je eigen ervaring delen (en het commentaar soms voor lief nemen).

    Als jij je happy voelt met je huidige instructeur dan moet je daar gewoon lekker mee blijven vliegen, misschien leert hij je het niet zoals zou moeten maar als jij dankzij hem leert vliegen prima.
    Het kost je misschien ook eens een kist maar zolang jij plezier van deze hobby hebt met zo nu een dan een stevige crash dan is er niks aan de hand (zolang anderen maar geen gevaar lopen).

    Daarnaast zoveel mogelijk proberen te vliegen, niemand hier kon direct vliegen, dat hebben we allemaal moeten leren en daar hebben we ook de diverse crashes voor moeten maken. En de 1 leert het makkelijker dan de ander (en sommigen leren het helemaal niet zelfs als ze al een brevet hebben).

    Zodra jij echter op een punt komt dat het vliegen niet meer leuk wordt of is omdat je teveel crasht moet je eens goed bij jezelf te raden gaan waar dat aan ligt.
    Misschien toch de instructeur, of maak je misschien toch de verkeerde keuzes in model.

    Daarnaast denk ik wel eens dat sommige controleurs/instructeurs/examinators hun papiertje te serieus nemen, het is een hobby!!

    Persoonlijk vind ik dat je de theorie moet aanpassen aan je leerling.
    Sommigen kunnen perfect vliegen zonder ook maar iets te snappen van de aerodynamica en dat hoeft mijn inziens ook niet, mocht de leerling hier geen interesse in hebben en hij vliegt prima dan lekker zo laten, misschien komen ze dan zelf ooit wel eens met de vraag over het hoe of waarom.

    Andere leerlingen begrijpen niet waarom iets gebeurt en deze kan je dan meer uitleg geven over het hoe en waarom, zo kan hij beter begrijpen waarom het gebeurt en wat hij er aan kan doen om te voorkomen.

    Just my 2 cents.


    Misschien is het linkerboek wel iets voor je, hier staan volgens mij prima tips in, niet zo uitgebreid als de instructeurs versie maar die is ook voor instructeurs en niet voor de leerling (daarnaast heb ik al vaker eens begrepen dat dat boek veelste uitgebreid is, het is een hobby verdorie niet een opleiding tot 747 piloot).
    https://www.marktplaats.nl/plaats/m...200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

    Dat boek wil ik je zo toesturen, mag je zo hebben.
     
    gpman, HeliKoper, hobbyist en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Helden
    Theorie en praktijk

    Heb me dit jaar bij ons op de club opgeworpen om 4 nieuwe piloten te begeleiden.
    Zo heb je jaren geen nieuwe piloten en zo in eens 4.
    Elke persoon benader je anders en heeft een andere manier van begeleiding nodig.
    Ikzelf maak gebruik van mijn eigen ervaring als modelvlieger en pas dit toe tijdens mijn instructie.
    Mocht het tussen de leraar-leerling niet echt matchen dan zeg ik zoek dan iemand anders.
    Bij ons op de club vliegen de meeste in mode-4, zelf vlieg ik mode-2.
    Voor mijn set-up voor leraar-leerling maakt dat niet uit kan de leerling zender op elke mode zetten die hij of zij wil.
    Ook heb ik ze wat leesvoer gegeven om thuis op hen gemak door te lezen.
    En ja ik heb ze ook een computer flight sim mee gegeven zodat ze met hun eigen zender of de bijgeleverde controller thuis te kunnen oefenen.
    Ik kan duidelijk zien dat de 1 meer gevoel heeft ervoor dan de ander en dus meer tijd nodig zal hebben voordat hij solo kan gaan vliegen.

    Ook hier geld net als bij leren auto rijden, je gaat het pas leren als je het echt zelf moet doen, mijn taak is om er voor te zorgen dat de nieuwe piloot alle basisvaardigheden beheerst om veilig onder een toeziend oog van een ervaren vlieger zijn vliegerervaring op een veilig en leuke manier op te doen.

    Groet Hans
     
    jve vindt dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zal er even op letten willy.
    haal ik even weg wat niet handig is. de mening is gegeven, moet geen andere draadjes vervuilen.
    ik heb wat kleine aanpassingen gemaakt, hopelijk klopt het verhaal zo nog.

    Qua syllabus: vertel je ervaringen, vraag!
    ik heb niets te maken gehad met het schrijven van het boek, maar ben wel erg nieuwsgierig hoe jij als vlieger het ervaart
    heb je complete eye openers, of valt het mee?
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.809
    Locatie:
    Ede
    Ik heb ooit eens de syllabus gekregen, bij mijn eigen gedacht , zo een boek voor hobby instructeur daar is dit te dik voor. Daar begin ik niet aan. Zo af en toe een examen afnemen of iemand wat tips geven of problemen oplossen op het veld met een toestel leuk. Maar een dag in beslag laten nemen van mijn kostbare weekend welke iik graag gebruik om mijn hoofd even leeg te laten lopen, om iemand les te geven, nee, daar ben ik geen materiaal voor.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi aanbod Berto. Ik kijk straks even of ik hem misschien al heb. Eerder maakte ik al een samenvatting van een paar boeken samen.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wijze woorden Hans.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Achteraf gezien ben ik blij, dat je bij mij en bij anderen wat scherpe randjes hebt weggehaald. Nu kan ik ook aangeven wat ik uit het boek heb opgepikt. Het duurt nog heel even want de tuin hier staat compleet op zijn kop.
    Voor mij staan er zeker een paar dingen in, waar ik wat aan denk te kunnen hebben. Deze wil ik in alle openheid bespreken met beide instructeurs.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is goed om dat soort zaken van jezelf te weten Serge.
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Volgens mij had Wil ook plezier in het vliegen maar om zelfstandig te mogen vliegen moet ie het papiertje hebben, dat is een eis van de KNVvL.
    Dus moet ie op voor het brevet.
    Nou vind ik dat iedereen die vliegt deze figuren fluitend moet kunnen doen,ook de zogenaamde wildvlieger en van mij mogen er nog wel 2 figuren bij, rol en rugvlucht.
    Dat wordt ook door de KNVvL geadviseerd, laat de leerling dat ook eens doen.

    Wil voelt zich prettig bij de instructeur die hij al 6 jaar heeft maar.. daar ga ik weer, als je iemand in 5-6 jaar niet kan leren vliegen zonder crashen, dan is de instructeur niet geschikt.
    En ja, aardige vent.
    Maar ik heb zelf liever een niet zo'n aardige dokter die kan opereren dan iemand die aardig is en me opensnijdt en dan niets meer doet.
    Ander clublid dat ook van die instructeur les gehad heeft crasht ook 1x in de 3 weken.
    En ja.. in een les crasht er ook wel eens wat maar ik heb zelf nooit meer dan 1 schade bij een leerling gezien, ook niet bij de andere instructeurs.
    Als je 1000 euro in 6 weken weg kan gooien dan moet je ook niet de fout bij jezelf zoeken maar gewoon les nemen bij een andere instructeur.
    Dat was ook de reden waarom ik tegen Wil zei.. ga bij de Hawks vliegen, goede club, met de bedoeling dat hij dan les zou krijgen van een andere instructeur.
    Maar dat gebeurt niet.
    Binnenkort wel geloof ik, maar Wil en ook de andere 2 mensen die les gehad hebben van die instructeur moeten even helemaal terug naar het begin, ze snappen niet de afstelling van het model, uitslagen zijn veel te groot en toen ik zei, zet er dual rate op, werd er gezegd, dat zit er op maar ik weet niet welke schakelaar.
    Dus vluchtvoorbereiding, ook niet geleerd.
    Wat Wil in 5 jaar geleerd heeft is circuitjes vliegen, eeuwig circuitjes vliegen.
    En als het dan fout gaat omdat hij hem even niet meer ziet, kost het een model omdat de instructeur niet ingrijpt terwijl ik dat paniekgedrag er binnen een middagje uit had, net als het aanvliegen voor de landing, toen ik een keer ging kijken in Maasdriel kwam hij van veel te hoog en dichtbij aan.
    Even uitgelegd dat ie van verder en lager aan moet komen en daarna ook nooit meer problemen geweest.
    En dat was 2 jaar geleden...
    De club in Maasdriel is opgedoekt en veel leden zijn naar de Hawks gegaan.
    En Wil is gewoon doorgegaan met de oude instructeur, wat ik zelf ook vreemd vind want als ik op een nieuwe club kwam moest ik eerst meelopen met een instructeur om ongeveer hetzelfde te doen, zodat het lessysteem van de club aan mij geleerd wordt.
    Maar ik ben voornamelijk op KNVvL clubs in het westen geweest en daar gaven ze ongeveer zo les als wij in Stompetoren deden.
    En dat was ruim voor de syllabis, dat was gewoon van leraar op leerling overgegaan.
    En nu hoor ik allemaal rare dingen, dingen worden niet of verkeerd aangeleerd.
    Daarom.. Willem of iemand anders, neem Wil (en de andere 2 mensen) even aan de hand en leer hem de basis.
    Vliegen kan ie wel.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.694
    Locatie:
    Onbekend
    De syllabus heb ik in het verleden ook gekregen. Net als alle andere literatuur, het structureert je gedachten en geeft wat achtergrondinformatie als je er belangstelling voor hebt. Vliegen leer je er echter niet mee...
    Net wat Berto zegt, veel vliegen en uren maken is het beste antwoord. MBF is leuk, maar ook daar leer je geen Vliegen mee. Hooguit misschien wat bruikbare tips.

    Heel eerlijk gezegd, maak je eigen plan ! Wat wil je precies met deze hobby bereiken ? Doelstelling ?
    Ik heb zelf in 1 seizoen leren vliegen van een goede instructeur, zonder theorie.
    Theorie heb ik mijzelf de afgelopen 35 jaar bijgebracht net als het zelf ontwerpen en bouwen van modellen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Berto vindt dit leuk.
  18. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Helden
    Heren

    De tijd die je nodig hebt om te leren vliegen kun je niet uitdrukken in maanden of jaren.
    Echter in effectieve knuppeltijd zoals ik dat noem.
    Mijn inziens afhankelijk hoeveel uur per week je tijd hebt om te vliegen zou een paar maanden tot 6 voldoende moeten zijn om te leren vliegen.
    Lukt dit niet dan zou de instructeur daar invloed op kunnen hebben maar zeker de leerling.
    Ook hier geld veel oefenen en oefenen oftewel knuppelen.
    En ja na 6 jaar nog niet solo kunnen vliegen (crashen) zet bij mij toch wel de nodige vraagtekens bij zowel leerling als instructeur.

    grts
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Berto,
    Ik heb van Melchior, Vliegen met elektromodellen en Basisboek 1.
     
    Berto vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.118
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De openings tekst is aangevuld.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina