Dit is een scan van mijn Gieseke Nobler tekening, met moderne besturingsmaten. Het is de versie 1978, de TopFlite bouwdoos uit dat jaar. Ik stuur je desgewenst een versgedrukt exemplaar.
Nou ik je toch spreek Bruno weet je een manier om in contact te komen met degene die mij op 26 september toezegde een sproeier voor mijn oude FOX35 op te sturen. Ik denk dat hij mijn adres kwijt is, ik ben zijn telefoon nummer kwijt omdat mijn vrouw mijn broek eerder in de was had dan ik het briefje eruit..
Hemel... Wie was het ook weer? Ik heb zoveel indrukken verwerkt die dag, dat ik me nog wel het moment herinner, maar niet meer wie het was. Iemand beter opgelet? Had je in elk geval wel een heel schoon briefje...
Spantjes snijden voor de Nobler met Monk op de draaitafel wat wil je nog meer. O ja de vrouw is ff naar een vriendin. ;-))
Zo he he die zijn klaar. Nu verder aan de vleugel. De romp is klaar zonder bovenkant met halve onderkant en nog zonder stab en rudder. (binnen is binnenvleugel).
Ik zie in die ribben uitsparingen waar ik ze helemaal niet verwacht... Wat ik wel verwachtte: een 3 mm brede sleuf op het dikste punt van het profiel, van de rand naar het midden toe. Een Nobler heeft geen balkliggers zoals een Suppi maar een 3 mm stripligger, geen idee waar dit vandaan komt.... Zo'n hoofdligger heeft precies dezelfde uitsparingen, zodat alles perfect passend in elkaar schuift...
Dank Henk, gered. Dit past ook aardig precies in elkaar hoor. Afmeting van de vleugel heb ik ingevoerd in Profili en die levert een wingplan met alles wat je wil, lighting holes, voor en achterlijst en buildingtabs als je wil. Ik heb NACA0018 met een mod die hem iets dikker maakt gekozen die komt het meest overeen met het Gieseke profiel. Heel prettige software. Op Utube vind je ook een paar gasten die de vleugel op deze manier hebben aangepast. De motor komt wel ondersteboven hoor.
Bob Gieseke was er begin jaren '80 mee akkoord gegaan dat zijn Nobler versie werd opgeschaald naar 10cc. (The Bear). Hij had daarvoor zijn bouwtekening opgestuurd naar de mannen van de Garden State Circle Burners, (New Jersey) met onder andere Lou Dudka en Jimmy Casale als prominente leden. Die kwamen er echter achter dat de curve aan de bovenkant van het vleugelprofiel niet identiek was aan de curve aan de onderkant. Gealarmeerd namen ze contact op met Bob, want hij was voor hun een icoon en ze wouden zijn model perfect opschalen. Welke curve was de juiste? Maar Bob zei: Ach, neem het gemiddelde maar.... Man naar mijn hart, die Bob Gieseke.
Mooi verhaal Bruno. Ik wordt vast geen wereld kampioen maar dat ligt niet aan het profiel Of zoals de ontwerper van een Tjalk, op de vraag waar het zwaard moest komen, zijn uitgekauwde pruim tegen het boord spoog en zij "daar"