Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En daar benoem je precies het probleem en de afdeling modelvliegsport zal in de toekomst alleen maar kleiner worden. Ik zou best wel lid willen zijn ook al vlieg ik geen wedstrijden meer, maar gewoon voor het gevoel dat je ze daarmee ondersteund.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.508
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die overkoepelende organisatie heb je alleen nodig voor de sportlicentie.
    De FAI, de wereldwijd overkoepelende organisatie geeft maar aan 1 organisatie per land de machtiging om sportlicenties te mogen uitgeven.

    Zonder de Limburgse Federatie, zouden we in 1999 door het falen van de overheid de 35Mhz al zijn kwijt geraakt.

    Nu werken de KNVL en de Limburgers sinds enkele jaren samen.
    De club in het zuiden van het land zijn modelvliegers voor modelvliegers, net zoals de DMFV.

    Even een heel ander vraag.
    Ik was of ben bezig om een tekstje in elkaar te dichten m.b.t. de nu openstaande consultatie.
    Nu staat daar een foute link in naar een externe bron.
    In mijn beleving is een linkje van de roverheid naar wetten.overheid.nl een interne bron.
    Moeten ze nu de consultatie opnieuw in gang zetten.
    Of ehm mag ik ze tekstueel de huid vol schelden?
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb daar een andere mening over en mijn hint is, neem de tijd om dit door te spitten. ;)
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, sportlicenties zijn nodig als je europese wedstrijden wil vliegen, als je gewoon NL kampioenschappen wil vliegen dan voldoet het KNVvL lidmaatschap, dat is dan om opgenomen te worden in de klassering.
    Maar je hebt te maken met een klasse, waarvoor je dus contact moet hebben met een subcommissie.
    En deelnemers dragen inschrijfgeld af, dat moet ook geregeld worden, plus dat de organiserende organisatie (F3A, F5J, F5B, etc) eind van het jaar een bijdrage per deelnemer ontvangt dan de KNVvL plus dat apparatuur ook (deels) door de KNVvL betaald wordt.
    En voor de sleepmeetings kwamen we wel eens op niet KNVvL velden maar dan moest ik wel zorgen dat alles verzekeringstechnisch gedekt was.
    Dus voor de "wedstrijd"vlieger is de KNVvL handig.

    Wat betreft veiligheid en drones.
    Dat FPV vliegen, wat vaak met drones gedaan wordt, heeft eigenlijk de boel verpest.
    Die hebben bepaalde situaties veroorzaakt dat de modelvliegsport in een kwaad daglicht gezet heeft.
    En of dat nu wel of niet terecht is, het is nu eenmaal zo en dat zorgt voor de EU wetgeving.
    Hoeveel ongelukken zijn er de afgelopen 20 jaar met klassieke modellen gebeurd?
    En hoeveel gezeur is er nu de laatste jaren met drones, en ik heb al 2 maal, kijkend uit een raampje van een vliegtuig, bij hoofddorp/nieuw-vennep een drone zien hangen die landende jets filmt.
    Er hoeft er maar 1 in een motor te komen en de ellende is kompleet.
    Dus ja, Europese wetgeving is prima, maar maak onderscheid tussen klassieke modelvliegsport en semi autonome drones.


    GJ
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128

    Je hebt dit te danken aan de KNVvL en de Limburgse Federatie dat klasieke modelvliegtuigen nu gezien worden als drones........
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.508
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan zitten we toch allemaal op dezelfde golflengte, de roverheid heeft het nu de spelregelbrij steeds completer openbaar gemaakt wordt, het ook over de impact in de mens.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.508
    Locatie:
    Noord Brabant
    Turbo schroot is met aanvullende theoretisch spelregelbrij niet te voorkomen.
    Wie kwaad wil of hersenloos te werk gaat is niet met een pennenstreek tegen te houden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dus wat krijg je dan als je het lastig gaat maken voor de "normale" welwillende modelvlieger?
    Dan gaan ze massaal wildvliegen.
    Want handhaven zou je alleen maar kunnen doen op plekken waar ze samenkomen, een modelvliegclub dus.
    De eenling die ergens in een veldje staat te vliegen is veel lastiger te handhaven.
    En wat betreft handhaving... ze hebben al niet eens genoeg mensen om zware criminaliteit aan te pakken, dus zullen ze dan modelvliegertjes lastig gaan vallen?

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Diegenen die kwaad willen hou je in principe niet tegen, dat klopt... BEHALVE... Dat bij de tot nog toe geldende regelgeving oom agent pas wat kon doen als het kwaad al geschied was, bij wijze van spreken, want met je drone ergens staan waar je niet mag vliegen, tsja, oom agent kon je alleen maar wegsturen, en zodra bromsnor zijn hielen licht, staat een half uur later de snode dronevlieger alweer op zijn favoriete plekje.
    Met de nieuwe regelgeving oom agent in zoverre preventief op kan treden dat alleen al het bezit van een ongeregistreerde drone verboden is, daardoor de kans op ongeregistreerde drones significant kleiner wordt. Want ga je ergens waar het niet mag ongeregistreerd vliegen, ben je je drone kwijt. Ga je op dat plekje met een geregistreerde drone vliegen, dan ben je de pineut.
    En mensen die WETEN dat ze geregistreerd en achterhaalbaar zijn, hebben over het algemeen minder de neiging rottigheid uit te halen of te vliegen waar het niet mag.

    Het lijkt wat op dat bellen achter het stuur verboden was, maar verrektes lastig te handhaven, en dat ze om die reden het "met de hand vasthouden" van een telefoon achter het stuur maar verboden hebben gemaakt..

    Eerlijk gezegd, verwacht ik dat juist NIET... In het begin wellicht eenmalige controles maar daarna verwcht ik dat de clubs JUIST met rust gelaten gaan worden. Daar gebeurt tóch niks strafbaars.
    En vanaf 1 Januari hoeft oom agent alleen maar iemand te ZIEN, en het is prijs. Registratie loopt via RDW, iedere politiewagen is tegenwoordig online met o.a. het RDW, dus onmiddelijk resultaat.

    Van wat ik er tot nog toe van gelezen heb, vind ik het allemaal zo onnozel nog niet.
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oom agent moet zien dat je vliegt.
    Best lastig om een multicopter van 50cm te zien.
    In bezit hebben en al zou ik hem op een veld neerzetten en niet vliegen, dat mag.
    Dat was vroeger ook zo met radiozenders, je mocht ze wel hebben maar niet aanzetten.
    Ik denk dat handhaving niet mogelijk is, dus is de wet ook onzin.
    Iedereen die dus zijn ding wil doen kan dat gewoon doen.
    En die FPV dingen zijn zo klein dat je, zelfs als je er 50 meter vandaan staat, ze niet ziet.
    Ga ik dan met mijn modelvliegtuig aan de gang, als ongeregistreerde wildvlieger, dan ben ik beter zichtbaar, een vaste vleugel van 150cm span zie je vrij makkelijk.
    Dus dan ben ik als "klassieke" modelvlieger de sigaar, omdat die idioten het verpest hebben.

    En wat als ik nu ga vliegen, ik woon in Duitsland, sta dan geregistreerd bij de DMFV.
    Dan kom ik in NL.. ga vliegen, ben niet aangemeld bij het RDW, kan ook niet want ik heb geen woon en verblijfplaats in NL.
    Ik zie nog heel veel hiaten in de handhaving.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Qua veiligheid las ik eigenlijk dat jij het niet helemaal met mij eens was: "Het aanvliegen van een bemand luchtvaarttuig of het aanvliegen van een mens.
    Hint, het is niet en en." Als het niet 'en en' is, dan is het waarschijnlijk 'wel en niet'. Je mag mij corrigeren als ik het verkeerd begreep. :) :)

    Maar ik wil ook niet elke dronevlieger in een kwaad daglicht zetten want ik weet het zeker dat er dronevliegers zijn die 100% hun verantwoordelijkheid nemen. Maar zie het kaft maar eens van het koren te scheiden.

    Daar is een hele andere vorm van handhaving voor opgericht en ook mee bezig, Boa's die zich 100% kunnen gaan richten op het modelvliegen zeker als er straks bloedmonsters heen en weer worden gevlogen. En stel je voor, je vliegt wild en je hebt geen mens of dier geraakt maar het wordt wel een heel bloedig aanzien op de crashsite als je die ANWB Drone tegenkomt. :(
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Op zich heb je daar een goed punt maar als het goed is zal jij al jouw modellen moeten registreren in Duitsland en waarschijnlijk, het meest logische ook, en kan jij met die registratie dan in Nederland vliegen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij kan je ook met een zender in je handen langs de weg zien staan, en wie zegt dat bijvoorbeeld militaire radar (die dergelijke kleine objecten vermoedelijk moeiteloos kan waarnemen) niet ook gebruikt wordt voor het melden van drones buiten de (bekende, want geregistreerde) modelvlieglocaties?
    De technologie staat voor niets tegenwoordig... Het hoeft niet allemaal meer met het blote oog...
    Nou, nee dus... DAT is nu juist wat er gaat veranderen... Als ik de structuur van de regelgeving zo eens bekijk, dan ben je dus al strafbaar als je ongeregistreerde apparatuur ergens op een veld neerzet. "Vroeger" moet je dus even helemaal loslaten, wat vroeger was, is nu niet meer. Net als telefoneren in de auto: Vroeger mocht je de telefoon in je hand houden, zolang je maar niet belde (en dat was dus niet handhaafbaar), nu heeft men het in de hand houden zelf strafbaar gesteld en doet het er niet meer toe of je belt.
    Die kant gaan we uit. Daar wijst alles op.

    Correct.... je bent de sigaar als je je registraties niet op orde hebt. Het is europese regelgeving, en net zoals je met je duitse auto in NL mag rijden als je hier op vakantie/bezoek/zaken/watdanook bent, neem ik aan dat jij met je duits geregistreerde modelvliegtuigen gewoon in NL mag vliegen als je hier op vakantie/bezoiek/zaken/watdanook bent. MITS je op een club vliegt, want anders heb je een brevet en vluchttoestemming nodig, zoals iedere wildvlieger.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zover ik begrepen heb maar ik ben niet 100% zeker, worden in Duitsland niet modellen maar personen geregistreerd.
    Je bent (en dat is nu al) verplicht een aluminium plaatje in je model aan te brengen met daarop je gegevens.
    Maar dat heeft nog niemand hier en zijn ze ook niet van plan op de 2 clubs waar ik bij zit.
    En in Duitsland kennen ze ook het begrip brevet niet, dus hoe kom ik dan aan een brevet voor Nederland?
    En als iemand vanuit buiten Europa wil komen vliegen, hoe dan?
    Je krijgt een enorm grijs gebied waar de gewone agent dan ook geen raad mee weet.
    Ze weten nu al niet wat wel en niet mag.

    GJ
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.508
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja het hoeft zeker niet meer met het blote oog, gewoon de frequentie uitluisteren, met de compjoeter en een decoder.
    Elke FHSS (LBT) zendertje stuurt een unieke code (merk specifiek) mee, het droontje luistert daar naar, het droontje stuurt een retour signaaltje terug, daar zit ook een soort van id code in.
    En nu is 1 + 1 = 2.
    Deze combinatie binnen een CTR van een bemande fladderclub mag je dus niet operationeel hebben.

    Het zal me niet verbazen als in het retour signaal ook de gps coördinaten staan van dat kant en klaar multirotor spul.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me stug, want het is europese regelgeving.
    Ik heb overigens vaag ergens gelezen, dat inderdaad je een "brandplaatje" in je model moet aanbrengen, en (niet 100% duidelijk) dat je moet registreren dat je modellen hebt, maar dat kon ook zo geïnterpreteerd worden dat ieder model gewoon hetzelfde nummer krijgt, als zijnde "van jou" ofwel je piloten nummer of iets wat daar vanaf geleid is.

    M.a.w: volgens mij (maar ik kan daar fout mee zitten) gaat het niet zo worden dat je ieder model apart moet registreren en ieder model een individueel (uniek) nummer krijgt, maar moet je gewoon aangeven hoeveel modellen je hebt, en dan krijg je zoveel brandplaatjes.
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    [
    Peter, als je perse een draadje wilde starten over modelvliegen in de vorm van "klassiek modelbouw vliegen" had je dat wat duidelijker moeten aangeven. De wet heet "wetgeving modelvliegen 2020" en daar vallen ook de multikopters en helikopters onder, tsss niet anders.

    Over die "internet consultatie", vinden jullie zelf ook niet dat dit rijkelijk te laat is om nog iets te bereiken? Het is notabene half november!

    Dit laat onverlet dat ik geheel achter het idee staat dat klassiek modelbouw wat mij betreft binnen verenigingen(clubs) een uitzonderingspositie zal mogen en eigenlijk zal moeten krijgen.

     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.508
    Locatie:
    Noord Brabant
    Niet geschoten is altijd mis.
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Huizen
    Ja, daar heb je gelijk in, maar ach dit hele gebeuren speelt al jaren en hoewel ik me pas een paar maanden aan het inlezen ben heb ik het idee dat hier op het forum alleen Peter Den zich er serieus mee heeft bezig gehouden. Ik kan me vergissen, maar waarom zijn niet alle club besturen bij elkaar gekomen en waarom hebben ze zich niet verenigd? Individueel ben je al gauw een vervelende schreeuwende aan de zijlijn die niet echt serieus wordt genomen als je de steun in je rug niet kan hard maken. Ik kan me de frustratie van Peter Den dan ook goed voorstellen.

    Maar even wat anders. De technische ontwikkelingen gaan in die tussentijd gewoon door en inmiddels heeft DJI een drone op de markt gebracht die onder de 250 gram blijft(incl lipo) en er een prima camera op heeft zitten en bovendien waanzinnige vliegeigenschappen hebben. Er is inmiddels al weer een opvolger op de markt uitgekomen die al weer een stuk beter is dan zijn voorganger. Kijk maar eens naar de "DJI mini 2". Ik heb er zelf ook een omdat ik de technische ontwikkelingen waanzinnig mooi vind en dat geld ook voor het mooie vliegspul dat beneden de 250 gram zit. Kan je nagaan wat er op de markt komt dat tot 900 gram blijft zitten en waar je dus prima mee uit de voeten kan in de komende wetgeving. En wil je, zoals ik, het spul zelf bouwen is het ook mogelijk onder de 900 gram te blijven. Alles wordt micro en dus veel lichter. Alles bij elkaar is het dus helemaal niet gek dat er een Europese wetgeving komt en zo jammer dat de klassieke modelbouwer ouderwets loopt te janken. Het is een heel andere tijd dan pak weg 40 jaar geleden toen onze hobby voor weinig mensen was weggelegd. In plaats van janken hadden jullie allang een vuist moeten maken. Zeg me als dat niet zo is!

    Je hebt dus grofweg 2 groepen en combinaties daarvan. De klassieke modelbouwer en aan de andere kant de "progressieve" hobby rc vliegers die zich vermaken met drones, helikopters en vliegtuigen(kant en klaar, bouwpakket of zo als mij depronbouwsels.. Het is leuk een multikopter zelf te bouwen en dat is al een hobby op zich en die tak van sport is nog niet zo oud. Vergeet dat niet, ook dat zijn vaak gewoon bouwers die serieus met hun hobby bezig zijn en ervan genieten zoals ik. Daarnaast natuurlijk ook mensen die een drone bij bol.com bestellen en er mee gaan vliegen. Ook een dikke prima. Mijn DJI marvic mini is zo simpel om mee te vliegen dat zelfs mijn zoon die nog nooit heeft gevlogen er zo mee weg kan vliegen. Dit alles heet vooruitgang en dat is prachtig allemaal. Zitten fitten op DJI vliegers die de glazen van een klassieke modelbouwers ingooien is niet geheel terecht. Er is zo veel tijd verloren gegaan en nu het bijna zover is is het nog steeds fitten op die ander, terwijl er al heel lang geleden een vuist gemaakt had moeten worden. Op deze manier laten jullie je wel heel makkelijke naar het slachthuis leiden

    Bedank Peter maar voor alle moeite die hij heeft gedaan, maar daarnaast weinig ruggensteun heeft gekregen.

    Verder de klassieke modelbouwer is naar mijn mening vaak ook erg conservatief hoor. Jammer.

    (citaat) Conservatief
    [​IMG]1) Aanhanger van een zeker maatschappelijk stelsel 2) Aanhanger van zeker maatschappelijk stelsel 3) Behoudend 4) Behouder 5) Behoudsman 6) Behoudzuchtig 7) Gevestigd 8) Instandhouder 9) Man van het behoud 10) Niet progressief 11) Op behoud gericht, afwachtend 12) Orthodox denkend 13) Reactionair 14) Rechts

    Conservatieve mensen en progressieve mensen zouden wat meer samen moeten optrekken.

    Toch?



    .
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
    Helikapoter en verfbrander vinden dit leuk.
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben bang dat het hier alleen gaat om 'administratieve wederhoor' toe te passen, zie het als een vorm van bezwaar en verdediging, van een groep benadeelde waarvoor de gewijzigde regelgeving modelvliegen gaat gelden en er voor alsnog er weinig tegen in valt te brengen. Ook vraag ik het me af wat de KNVvL eventueel achteraf nog iets kan of wil wijzigen als de regelgeving modelvliegen eenmaal een feit is.

    Misschien dat andere verenigingen in de EU meer ingebracht hebben waardoor er uitstel komt. Maar elke reactie geplaatst op deze consultatie is er één en alles te samen dan moet dat ook mee genomen worden in de besluitvorming.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina