Normaal vloog ik de kist met 40 gram TAN ( het moderne). Ik had al eens gezegd dat ik rond 2000 minimaal 10 vintage wakefields gebouwd heb van 80 gram tot 40 gram klasse (tijdperk) en om te onthouden hoeveel toeren ik op welk type motor veilig kon draaien zette ik er een stickertje op met het max toerental. Zit dat ook op de La Pansee?
40gram, moet kloppen. In mijn (niet volledige) administratie zie ik Hein met Wakefield voor het eerst opduiken in herfst 1965 met oa een eerste plaats grote prijs Amsterdam na een fly off met mij. Hij was dat jaar wel ploegleider naar het WK in Finland geweest. Tijdens de voorbesprekingen hiervoor had hij wel een opvallende belangstelling voor onze modellen (van de Delftse). @stunthenk : timer , zie PB Hein als ploegleider 1965met vlnr Bert Oskamp, Hein Abbring, Peter den Ouden, Ton van Dijk (met mijn model)
Leuk die history. Als ik wat meer rust in mijn leven heb dan heb ik plannen om een vintage wakefield te bouwen. Zal even zoeken naar de betreffende foto.. En gevonden. Deze dus
Dus als ik m bouw en vliegend krijg wordt ik automatisch lid? Jullie begrijpen wel ik ga dit niet vintage aanpakken qua bouw maar ga in ieder geval de ribben en bulkheads uittekenen en uitsnijden met de laser. Misschien dat ik ook de tekening nog opnieuw ga uittekenen...
Natuurlijk laseren....gemak dient de mens. Uh automatisch... We doen het anders....wordt eerst lid en dan gaan bouwen...je bent al knuffel lid ..dus...voor 25 euries ben je lid van Neerlands enige echte Vintage club en...je krijgt het fantastische 2 maandelijkse Vintage Magazine SAM Speaks er ook nog eens bij....en korting op RCE vintage kits en gratis deelnemen aan de TFA meetings MayFly en DOW...en....het is ook nog eens goed voor onze kas..
Peter...wat een fantastische foto....ik heb al die jongens aan het werk gezien....goden waren het voor mij als broekie... Hein ben ik mee in contact gebleven tot kort voor zijn overlijden. Ik moest een jaar ervoor bij hem komen en kreeg toen de opdracht na zijn overlijden wat kisten voor zijn aanstaande weduwe goed onder te brengen (oa grote radio kisten) en zou dan na dat overlijden 3 kisten van hem krijgen ( 2 x la Pansee en een eigenbouw wakefield). Een maand voor zijn overlijden moest ik weer komen....hij wou alles met een warme hand geven en weten dat het goed terecht kwam... Dat zijn La Pansee nu dus weer een keer vliegklaar gemaakt gaat worden..en ook op OHA gaat vliegen...geen gekheid....doet me veel.....
@Énke Blériot Dat is wel heel off topic: F1C. Wel van de opvolger, de Flevoschuimer. Ponjaard was overigens een parafrase op de naam van de toenmalige voorzitter van de afdeling Modelvliegsport, Ponjee. Ik heb overigens best wel wat aan maatschets/tekeningen uit die tijd, vooral van het Delftse, maar of daar nu belangstelling voor is??
40 gram rubber streng voor streng in de haak gepropt; word ik toch niet erg blij van.... Een motorwissel wordt hiermee gelijk een grote beurt! Kun je beter een andere kist inzetten, als het er om spant. Maar goed, eerst maar eens de lucht in met La Pensee!
PAnsé met een ahh...en een streepie op de ee Hangt de motor net iets slap zodat de as naar voren kan?? Touwtje net achter de haak mist en er moet ook een touwtje net voor de motorpen. Toerental staat er wel op 155= 155 omw op de grote vintage handboormachine..overbrenging 1:2,5= 390 toeren....motor kan dan zeker 10 tot 15 vluchten mee.. Zal rond de 75% vermogen zijn ...bij TAN2...en zeker 100% vergeleken met Pirelli.
Peter...de kist die Bert vast houd is een Loffler klone lijkt me....een dergelijke kist had Johan ook..die is bij zijn ega gebleven..of mogelijk nadat ik er was naar de zoon in Amerika gegaan. Zo'n kist ligt ook nog in Zwartsluis..bij Wim Feiht. En Wim heeft nog een kleine Smulders..hoe heet die kist? iets met een nummer..bv de JS 21 of zo iets. Kun je wat van Joachim en Jan in het PH-VV topic zetten? Reiner Hoffsatz heb ik in 2017 nog gesproken in Zulpich..en Dieter Zieberman vliegt nog!!
Henk, Ik heb weinig van Lofffler, alleen een maatschets van zijn wereldkampioenskist uit 1963 in Zaic en die is anders. Wat de kist van Bert betreft kan je wel gelijk hebben. Was wel een goeie kist trouwens en Bert een geduchte concurent. Joachim Loffler is overigens wel een van de besten in mijn ogen, maar door het DDR aspect een beetje in de luwte. Is trouwens nog wel actief voor Thiele modellbau. Smolders heb ik eigenlijk niets van en hij was eigenlijk al uit beeld toen ik in beeld kwam. Wel een goeie gast trouwens. (in tegenstelling tot.....) Aan Hoffsatz heb ik niet zo'n goede herinnering: hoewel wij misschien in die tijd redelijk arrogant konden overkomen vond ik hem bijzonder onsympatiek, ingebeeld en dwangmatig. Hopelijk was hij in 2017 wat beter opgedroogd, maar wat was het toen een naar mannetje. Met het Duitse hadden we sympathiekere contacten met Manfred Reichenbach,Gunter Rupp en Schwend.
Trade secret natuurlijk van de bouwer. Ik denk dat je weinig gaat vinden. Veel bouwers ontwerpen ze zelf of gaan naar de beste profielen guru die er bestaat...