Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ook dan maar even mijn koffertje, of eigenlijk dat van Wil.
    De binnenkant met de richting van de luchtstroom.
    CIMG4380.JPG


    Heatbed geplaats en geperforeerde plaat erop.
    De temperatuursensor moet nog een plekje krijgen, die ligt nu nog gewoon ergens op de plaat.
    CIMG4381.JPG


    Testdraaien, loopt per 5 seconden 1/10 graad op.
    CIMG4382.JPG


    Een realistische spanning van een autoaccu, en dan trekt ie net geen 3 Ampere.
    CIMG4383.JPG


    En na een half uurtje:
    Stroom is gezakt naar 2,7A
    CIMG4384.JPG

    En bij 35 graden is ie uitgeslagen, dus het werkt.
    Hij heeft ongeveer 40 minuten nodig om die temperatuur te halen.
    Ik heb in de tussentijd wel even het koffertje open gehad om de temperatuursensor aan het deksel te plakken, dat geeft een wat realistischer en betrouwbaarder beeld.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heatbed zit aan de geperforeerde plaat? Kan het slecht zien op de foto
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee het heatbed zit ongeveer 1cm onder de geperforeerde plaat.
    Ik gebruik dit soort profielen, een 4020 aluminium profiel.
    Heatbed zit in 1 sleuf en de plaat in de andere.
    CIMG4385.JPG
     
    Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Buiten getest, die 35 graden haal ik.
    Maar toen even gekeken hoe heet ik hem maximaal kon krijgen....
    Helaas, verder dan 39,4 komt ie niet.
    Denk dat ik het heatbed dan maar anders ga schakelen, dus op 12 Volt.
    Of er moet in die 2e kring een andere weerstand zitten, het word dus verder experimenteren.
    Buitenkant van het koffertje blijft redelijk koud, buitentemp is hier 6 graden.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat is de temp van het heatbed zelf dan?

    Evt 2 naast elkaar?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2 naast elkaar past niet, koffertje is iets van 32cm breed.
    Ik heb geen idee hoe het het bed is, zal morgen eens meten.
    Maar hij staat een uur te stoken om hem van 37 naar 39,4 te komen, dat is veel te lang.
    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    24v bedoel je?

    Je zou evt een 2e in de deksel kunnen aanbrengen.

    Daar hebben die dingen van heizkoffer.de ze ook zitten.

    Etzl heeft 90watt elementen

    Screenshot_20201220-233718_eBay Kleinanzeigen.jpg Screenshot_20201220-233709_eBay Kleinanzeigen.jpg Screenshot_20201220-235216_Samsung Internet.jpg
     
  8. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ik volg de bouw van de Koffers op de voet en ik ben zelf nu ook aan een koffer begonnen. Maar hier loop ik vast. Ik heb via Conrad een temperatuurschakelaar van htronic aangeschaft die werkt op 12v, die heb ik ook aan de praat gekregen en de temp sensor werk ook naar behoren. Maar nu wil ik mijn verwarmings mat erop aansluiten maar dit werkt niet. Ook deze heb ik via conrad aangeschaft. Deze werkt op 12v maar word niet warm als ik hem op de schakelaar aan sluit. Kan ik deze mat wel gebruiken bij deze schakelaar ? Zo ja hoe. Wellicht een 230vac omvormer naar 12v dc ?Weet wel de basis dingen van Electra maar nu snap ik hem even niet meer. Alvast bedankt voor het meedenken.

    Geoff
    20201221_140330.jpg 20201221_140352.jpg 20201221_140415.jpg 20201221_141007.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    De 12v ingangen zijn voor de voeding naar je thermostaat. Zodat je schermpje het doet

    De 230 aansluiting is gewoon een relais geloof ik. Die kan ook gewoon 12v schakelen.

    Thermostaat krijgt gewoon plus en een min.

    De plus lus je door na de ingang van de schakelaar. Uitgang van de schakelaar word de plus naar je heatbed. Die word dan geschakeld door je Thermostaat

    Sluit je kanton heater eens rechtstreeks aan. Je voeding is 12v en je heater ook?

    Dure thermostaat trouwens. Zag ze gisteren nog bij hadirc staan
     
  10. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ik heb hem nu zo aangesloten dat bedoel je toch?dan doet de mat niks....

    Voeding en heater zijn idd 12 v. Als ik de heater rechtstreeks op 12v aansluit doet hij het gewoon.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    16085665136234748041893216012944.jpg Beide uiteinden van de heater zitten in de schakelaar?

    1 kabel van je heater gaat in in de uitgang van je relais( geschakelde plus). Ingang heb je goed zoals je nu hebt.

    De 2e kabel van je heater is de min. Die kan je evt ook bij je thermostaat weghalen.

    Dus in principe de blauwe kabel die nu bij de rode in zit, die haal je eruit, rode blijft zitten en de blauwe gaat bij de massa/min van je thermostaat in. Dus blauwe van aansluiting 3 naar 2 verhuizen. Rest zo laten

    Op de uitgang van de schakelaar blijft de andere kabel vd heater zitten.

    Je moet zelf even checken of de polariteit wat uitmaakt bij je heatbed
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    gpman vindt dit leuk.
  12. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ok danbga ik dat zo proberen, alvast bedankt voor de moeite

    Geoffrey
     
  13. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Cnn weet je naam niet sorry, maar bedankt voor je hulp het werkt, kan nu weer verder met de bouw van de koffer, foto's volgen van de week

    Geoff
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geoff, controleer even of je thermostaatje de instellingen vasthoud als je de spanning er een tijdje afhaalt.
    Beetje lastig als hij al ingebouwd is en hij blijkt vergeetachtig te zijn.


    GJ
     
    gpman vindt dit leuk.
  15. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Dank je GJ ik zal hem morgen bij het aanzetten even controleren of hij de temp heeft vast gehouden, bedankt voor de tip

    Geoff
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mooi dat het werkt.


    Ik kan het slecht zien op de foto. Is je element 90watt?

    Ga je hem op een stuk aluminium lijmen?

    Niels
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hoe heb je dit opgelost? Setje batterijen?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik heb een andere gekocht, die van Banggood doet het prima maar die andere, die ik eerst postte was dement.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Nee het Element is 70 Watt en de planning is idd om hem op aluminium te plakken ja.

    Geoff
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn minilipowarmbakje begint het daglicht te zien.

    Het is niet groot, er pas een 6s5000 in maar ook een handje vol 2s350 en 4 x 3s2200 past ook.

    Als isolatie is PP foam gebruikt, het zelfde spul wat ik ook in de maquettebouw gebruik en (combat) indoor fladdertjes , niet te verwarren met de papier/foam variant
    Het isoleert de warmte best wel goed.

    De CNC freesmachine vind het PP ook heerlijk spul, ik naderhand met de kruimeltjes zuiger ben minder enthousiast, een geluk bij een ongeluk het spul is niet statisch.

    Ik zie het hele project als een prototype, vandaar ook het kleine bakje.

    Alle koude en warmte bruggen zijn geëlimineerd.

    In de deksel bij de uitstroom boven het zwarte verwarmingselement daar bevind zich naast een warme luchtstroom, ook nog wat stralingswarmte.
    Met een strookje aluminiumtape wordt die stralingswarmte mooi terug gereflecteerd het bakje in.

    Het is een klein klimaatkastje geworden.

    koffertje.jpg

    Qua klimaatregeling is het made by hobby.
    Een simpele rechttoe rechtaan aan/uit regeling, iedereen kan dat wel kopen.
    Geen display, wel een indicatie ledje dat de kachel aan staat, in het prototype ingesteld op 39°C
    Ook een datapoortje is aanwezig, handig om nieuwe software er in te pompen en ook handig voor het data loggen.

    Eerst een paar metingen doen, voordat er eventueel heel PID circus op losgelaten wordt.

    Qua netto inhoud is het ongeveer 1 liter.
    Waar 25Watt vermogen voor beschikbaar is.

    Ik moet nog uit vogelen, wat het preciezere warmte verlies van het kastje is,
    Volgens de meting van vanmiddag lag het rond de 0,15 Watt per graad verschil binnen / buiten temperatuur, op zich is dat nog niet zo heel slecht met 10mm PP foam.

    Het verwarmingselement is een koellichaam van Fischer van 3.5K/W waar een 25Watt weerstandje aan vast gemeubeld is, die bij 12V 25Watt warmte verstookt.

    Het ventilatortje draait continue en zuigt de lucht aan uit de accu ruimte, blaast deze over de temp sensor en de elektronica heen.
    En komt weer terug in de ruimte, onder en voorlangs het koellichaam door.

    Komende dagen nog wat sleutelen aan de software, zo dat er via het ene ledje wat vanaf buiten zichtbaar is, een status uitleesbaar is, van accu door en door verwarmd.

    4 exemplaren 3s2200 van 21°C in het bakje, opwarmen door en door naar 40°C, duurde ongeveer een half uurtje.
    Lucht is heel snel op temperatuur, maar zo'n blokje lipo, dat duurt eventjes.

    Het verwarmingsproces begon in het bakje op 30°C er zat nog wat warmte in het element.
    Na 2 minuten was de temperatuur in het bakje 40°C, kachel uit, 2 minuten later gaat de kachel bij 38°C weer aan, gedurende 31 seconden, 39 °C is het regel setpoint waarop de kachel uit gaat.
    Het duurt dan 93 seconden om de kachel weer in te schakelen, nee de 40°C is niet gehaald, maar er komt warmte energie in de lipo.
    24 seconden later schakelt de kachel weer uit op 39°C en 87 seconden later weer in.
    De aan tijd wordt steeds korter en de uit tijd steeds langer.

    Als de regeling ongeveer op een factor 1:10 komt lijkt het er op dat de lipo door en door verwarmd is.
    Dat is 15 seconden aan en 150 seconden uit.

    Dit ga ik in de software mee nemen, nu heb ik maar 1 indicatie ledje aan de buitenkant, dat wordt nog een uitdaging, het ledje van de vermogenstrap, die kan ik op PWM zetten ipv aan/uit.
    Zo dat er een knipperledje van is te maken.
    Als de inhoud toch op temperatuur is, hoeft alleen de houd temperatuur op gang gehouden te worden.

    De schakelaar in het kastje is meer bedoeld om het kacheltje uit te zetten met nog draaiende fan. en om in de configuratie te komen via de datapoort.
    Maar aan dat laatste wordt ook nog gesleuteld.
     
    Thedo en Cnn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina