Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat een 2S350 mAh pakje binnen een half uur door en door warm is.
    Vaak zijn het dunne cellen.
    Ik heb 2 350mAh pakjes, de ene is lang en dun de andere kort en dik.
    Die lange dunne zal eerder warm zijn in de kern, zie het als een rollade of een schnitzel.
    Een rollade heeft 90 minuten nodig om gaar te worden, een schnitzel 5 minuten.
    En er zit ook nog een verschil tussen 2 en meer S.
    Een 2S pakje word aan beide kanten verwarmd, een 3S heeft een middelste cel die geisoleerd word door de 2 buitenste.
    En zoals ik zei, je kan het in de vlucht zien.
    Je spanning onder belasting wordt hoger, meteen al, vanaf de eerste seconde.
    Je vliegtijd kan korter worden omdat het vermogen toeneemt.
    Door iets te zakken in de temperatuur kan je dat weer compenseren, dan zal de celspanning wat lager worden.
    In de F5B wilde je een hoge piek hebben maar soms was die piek te hoog, dan sprak de Watt Limiter te vroeg aan.
    Door de temperatuur wat lager te houden kwam het vermogen wat minder piekerig en scheelde dat 1 a 2 seconden limitertijd, dus kon je de vlucht wel eindigen.
    Waar je eerst 27 seconden motorloop had voordat je de 1750 W/min aantikte had je het dan bij 28 of 29 seconden.


    GJ
     
    djjr en Cnn vinden dit leuk.
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Daar ga ik over een paar dagen achter komen.
    Ik ga van alles proberen ook dit, het vervelende probleem is, dat het nogal wat tijd in beslag neemt en ik ook wel een beetje in de buurt moet blijven.

    Ik ben aan het experimenteren geslagen het zijn wel heel mini male getalletjes tussen kamer temperatuur en 40°C.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je belasting is ook minimaal denk ik.
    Je zal boven de 3,8 V per cel zitten aan het begin van de vlucht.
    Pas bij belastingen van 15C of meer zal je echt verschil gaan zien.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was een typefout, moest "10 stuks" zijn... Maar dat had je vast al wel in de gaten...
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat heb je goed gedacht, mijn niet modelbouw gerelateerde apparatuur registreert al bij 1C wat verschil bij warm en koud.

    Ik ben nog lang niet klaar met deze materie.:(

    Ik zit er over te denken bij koele op kamer temperatuur verkerende accu's bij het opwarmen de lucht in het kastje even een boost te geven naar 60°C

    Dit gebeurd er nu, na een uurtje met een 20°C 4s2200 in bakje.

    upload_2020-12-28_17-26-3.png
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loop je dan niet het risico op een "knapperig korstje" net binnen de envelop? Geen idee welke temperatuur schadelijk begint te worden voor een LiPo...
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat ik kan vinden is dat het bij 60' gevaarlijk begint te worden. Dan krijgt de chemie een gevaarlijke temperatuur.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat ik gelezen heb, is dat je hem niet bij die temperatuur mag belasten.

    De volgende meet sessies bestaan uit temperatuur metingen, waarbij de accu temperatuur aan de onderkant wordt gemeten.

    De circulerende lucht, wordt al gemeten, immers daar wordt de kachel op gestuurd.

    En afsluitend met een ontlaad stroompje, waarbij ook de onderlinge cel spanningen worden gemeten.
    Maar daar moet ik nog wat kabeltjes en zo voor in elkaar freubelen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk het niet, ik weet zeker dat pas bij hogere belastingen de temperatuur een grote rol gaat spelen en dat je dan echt verschil gaat zien.
    En ik zou wat temperatuur echt niet hoger gaan dan 40 graden.
    Zelf zou ik, bij normale belastingen tot 20C niet hoger gaan dan 32-35 graden, hoger heeft geen zin.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja bij een hogere belasting kun je met eenvoudige middelen beter het verschil zien.
    Ik heb een 2s350 met 28C ontladen, gedurende 4 seconden 10A en 30 seconden 0,2 A.
    In een koude en warme toestand en die resultaten in een grafiekje over elkaar gelegd

    De eerste 4seconden is het spanningsverschil tussen warm en koud bij 2 cellen, gemiddeld 0.47V en dat wordt bij elke 4seconden steeds minder. 0.35, 0.30, 0.22, 0.16

    upload_2020-12-28_22-8-8.png
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou dat komen omdat de cellen opwarmen door de inwendige weerstand? Gewoon een gedachte...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hoogeveen
    Volgens de grafiek blijft de koude accu juist vrij gelijk, de warme accu begint hoger en zakt per keer iets verder in.

    Enige wat ik zie aan de blauwe lijn is de eerste dip, die lijkt iets lager te zijn dan de opvolgende belastingen.

    Wat is trouwens koud/warm? 4 vs 35 graden Celsius? Of kamertemperatuur vs 35 graden?
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    20 vs 40 graden C.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja de cellen warmen op.
    Eigenlijk wil ik dit helemaal niet weten.
    Bij 1C aan ontlaad stroom registreert mijn meetapparatuur ook al verschil.
    En als dat spanningsvariaties zijn in het millivolt bereik, dat boeit niet, dat zijn ze.
    Ik hoef geen absolute nauwkeurige getallen te hebben maar gewoon een getal indicatie van is er wel of geen verschil waarneembaar en is het te reproduceren.

    Wat ik wilde weten, kun je aan de hand van de cel spanning zien of een accu door en door door verwarmd is?
    Als dat alleen te zien is onder een redelijke belasting of pas na enige seconden onder last, dan is dat zonde van de opgeslagen energie.

    Ik verwacht dat aan de hand van de in / uitschakel tijd van de kachel het ook te bepalen is, dat heb ik eerder zien gebeuren, maar nu wil ik het ook echt weten.
    Die test is vandaag aangezet met een kudde temperatuur sensoren (PT1000) op aan en in een 4s2200.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    16103202330597064930185029498675.jpg Heb de mijne ook klaar
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @WillydeWoofer heeft de heatkoffer inmiddels al een paar keer gebruikt en ik kreeg een Whatsappje, de koffer werkt subliem.
    En toen was het te koud om te vliegen...
    Dus voor heel weinig geld, denk iets van 20 euro totaal, kan je een goed werkende koffer bouwen.
    Componenten:

    Heatbed 20x20 van een 3D printer, 12/24Volt omschakelbaar. Linkje
    Temperatuurcontroller van Banggood Linkje
    2 kleine 12V fannetjes

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk..... nog een koffer bouwen, en keer of 6 zo groot, dan kunnen de lipos in de kleine en Wil in de grote.
    Altijd door vliegen!
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mijn oude club hadden we een afdekking boven de laadtafel, die was doorzichtig, dus met regen stonden we daar te vliegen, uit de wind.
    Als je uit de wind kan staan scheelt dat een hoop.

    GJ
     
  19. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    419
    Locatie:
    sambeek
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ideaal voor een Jeti zender, dan kan je het metaal lekker opwarmen en vries je er niet aan vast.

    GJ
     

Deel Deze Pagina