De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.661
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hoor ik vaker, maar dat boeit me niet... auto is ondergeschikt...
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.457
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goed bezig om een combinatie aan basis frutsels in de vingers te krijgen.

    Als buitenstaander kun je dat id niet goed beoordelen, ik weet wie er vloog, een goede piloot met ervaring in dit soort omstandigheden.

    Als het droog is kunnen we modelvliegen de rest van de omstandigheden boeit niet echt.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
  3. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    204
    Locatie:
    noord limburg nl
    Met een imperial en de vlieger in een kist ? Op het dak is veel plaats.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Na de Curare kan je de speeder vliegen.
    Maar wat JVE ook zegt en ik ook al eerder aangegeven hebt, ver weg leren vliegen, zodat je hem nog amper ziet.
    Bij wedstrijden zaten wij met de F5B kisten op minimaal 700 meter hoogte en soms op 1100, dat is een model van 185 span en een vleugelkoorde van 15-17 cm.
    Je kan dan niet meer zeggen dat je hem ziet, je weet waar hij is, soms zie je wat glinsteren in de zon.
    Dan is het gewoon nadenken wat je stuurt en bedenken waar het model ongeveer is.
    Vroeger hadden we nog wel eens dat we het model kwijt waren, ook op grote hoogte, dan sta je met 3 man te kijken, de eerste zegt, ik zie hem niet meer, de tweede bevestigd dat hij hem al een tijdje kwijt was en de derde is de piloot, die was hem allang kwijt maar vertrouwde op de spotters.
    En dan ga je rondkijken.
    Die hotlinertjes vliegen best snel dus 3 seconden kwijt is 100 meter verder.
    Dus je gaat in een grote omgeving rondkijken en we hebben ze altijd weer heelhuids geland.
    Niet in paniek raken, rondjes gaan cirkelen of loopings maken, dan worden ze op den duur wel weer zichtbaar.

    En vervoer..
    Ja, ik heb ooit zo'n box gehad voor op het dak.
    Beviel me ook niet, gedoe om hem er in mijn uppie op te zetten.
    En vaak ook te klein, een F5F model van 215 span en 1 delige vleugel paste ook net niet.
    Maar tja, toen ik de JS1 op ging halen met de Skoda Yeti ging dat ook maar net.
    Een Ford Mondeo is ideaal, als je daar alles plat gooit past er makkelijk 210 lengte in.
    Neem daar dan nog een vaar voren geklapte voorstoel bij, dan kan je makkelijk 2,5 meter kwijt.
    Alleen wil ik een lekker rijdend compact autootje.
    Ik heb voor werk ook zo'n vreselijke Amerikaanse pickup gereden, dat is echt vreselijk.
    Alles anders dan rechtdoor rijden is een uitdaging voor zo'n auto.
    Een collega had een Ford Ranger, ook zo'n ding en net zo vreselijk, ook in off road.
    Ik heb hem regelmatig uit de prut moeten trekken met de Skoda Yeti, die kon meer off road dan die Ranger.

    Maar ik kwam in de kelder nog een mini nurflugeltje tegen, van Niek gekregen.
    Dat is wel weer een uitdaging om te vliegen denk ik, en die past bijna in het handschoenenkastje.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
    jve en Cnn vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan deden jullie toch iets verkeerd met de Pick-ups denk ik.;)
    Ik heb met de Sierra campers van 4,5ton uit het mulle maasvlakte zand getrokken, met de Avalanche een volle bestelbus door een kilometer mul zand op de Edese heide, een 4ton Benz sprinter op dubbelLucht uit een sneeuwgreppel. Toyota Hi-lux uit een moddersloot....heerlijk! (Ik overweeg na de Kremlin-cruiser serieus weer terug naar een pick-up te gaan!)

    Elke auto gaat de bocht om als je aan het stuur draait alleen gaan bij een de banden wat eerder piepen dan bij de ander. Het gaat mij puur om de beleving tijdens het rijden, ik hoef niet de snelste te zijn want dat ben je toch niet.
    Er is er ALTIJD iemand sneller dan jij....maakt geen reet uit welk onderwerp. Dat heb jij met speedbootjes al gemerkt: als je denkt dat je hard gaat, loopt er ineens toch eentje harder.
    Heb je je F5B aandrijving lekker voor elkaar? 250A in de lucht 300mtr in 3 seconden.....komt er daarna eentje die 270A trekt en 350mtr in 3 sec doet....

    Maakt niet uit hoe hard jij jouw vaste slingerweggetje door de eifel weet te sturen, er is er altijd eentje die het sneller kan. Maar als jij het naar je zin hebt maakt dat m.i. geen reet meer uit.

    De Forester kon veel sneller de Gerlitzen Gipfelstrasse omhoog en omlaag, maar met de Avalanche was het veel leuker!!

    Ben benieuwd hoe die Speeder Willy gaat bevallen! Ziet er leuk uit en dat is precies zo'n voorbeeld: als hij leuk vliegt en geeft de juiste snelheidsbeleving voor Willy...dan boeit het niet of er iemand een snellere heeft. Zol lang Willy maar lol heeft!:beer:
     
    serge pot en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.022
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als er een :D bij staat, is het zeer zeker een grapje. Er is aan het onlangs gemaakte plan niets gewijzigd ;).

    Laatst ging het fout, omdat de lipo het aan het begeven was, op het moment dat hij vol tegen de wind in moest ;).
    Ik ben inmiddels geen beginner meer ;).
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.022
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het maakt mij helemaal niets uit wat iemand anders doet of heeft. Het gaat altijd om jou zelf.
    Ik ben gaan vliegen om uiteindelijk een snel toestel te hebben. Hele volksstammen, zowel bij vliegclubs als op dit forum hebben geprobeerd mij daarvan te weerhouden. Omdat zij liever naar een stapvoets vliegende zwever gaan zitten kijken? Dan kun je net zo goed gaan vissen.
    Het heeft alleen veel langer geduurd dan ik had verwacht. Nou, en?
    Wat is er in hemelsnaam mis met het hebben van een doel? Dat moet ik toch zelf weten!
    Op dit moment weet ik zelfs zeker dat mijn doel, waarschijnlijk nog in 2021 behaald gaat worden.

    Dit moest ik even kwijt en wat een ander daarvan vindt, mag hij helemaal lekker zelf weten.

    Met slotracen (85km/uur over een houten baan) heb ik precies hetzelfde meegemaakt.
    Totdat ik steeds verder bij de top kwam. Toen was iedereen uitgeluld. Uiteindelijk werd ik Nederlands kampioen en recordhouder.
     
    serge pot, Antonio69 en Justus vinden dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Rijnsburg
    Helemaal mee eens Willy!

    Het gaat puur om eigen beleving en wat de statistieken, de cijfertjes of de buren en er van vinden maakt geen drol uit!!:worship::worship:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je weet zelf hoe dat komt, dat heb ik al ruim een jaar geroepen.
    Met JVE als instructeur heb je heel snel grote stappen gemaakt.
    Ik merkte als je naast mij stond te vliegen dat het ook allemaal prima ging, het is alleen lastig op een forum uit te leggen dat je wel kan vliegen als jij daarna weer domme fouten opschrijft, wat voor 50% aan de instructeur lag.
    Maar OK, dat weet jij nu ook, nu is het uren maken, verschillende modellen leren kennen.
    En vertrouwen op jezelf en op je besturing.
    Iets voor het model uit leren kijken, dus niet naar het model kijken maar probeer je model ergens in je ooghoek te houden en 10 meter vooruit te kijken.
    Als het binnenkort harder gaat moet je 50 meter vooruit gaan kijken, op een gegeven moment volgen je vingers je ogen.
    Motorrijders kennen dit, je kijkt nooit waar je naartoe gaat maar waar je naartoe wil, je lichaam volgt je ogen.

    Ik ga nu een servo achterin de speedkist zetten.
    Net de auto sneeuwvrij gemaakt en de sneeuwwal die voor de uitrit lag weggehaald, was cm of 60 hoog..
    Straks naar de bouwmarkt, strooizout halen, dat is hier in Duitsland verboden maar boeien, geen zin om elke dag mezelf kapot te scheppen.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.457
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan was je dus niet in control, een crack merkt voordat het mis gaat al dat een lipo moeilijk gaat doen.
    En houd het frutseltje heel of voorkomt een verre wandeling
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, kan iedereen gebeuren.
    Als je model ver weg is hoor je de motor niet meer dus weet je ook niet of ie inkakt.
    Is mij ook gebeurd met LiFePo4 cellen, die zakken binnen een paar seconden in.
    Dan is het beslissen wat je gaat doen, in mijn geval een noodlanding in een ander veld.


    Ja, daar heb ik al aan gedacht.
    Net komt de buurman, zijn auto vastgereden in de sneeuw.
    Dus de auto uitgegraven.
    Klotewerk.

    Nu naar de bouwmarkt, de weg is spekglad dus even rustig aan.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.732
    Locatie:
    Ede
    Spot on
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elke auto gaat de bocht om als je aan het stuur draait alleen gaan bij een de banden wat eerder piepen dan bij de ander. Het gaat mij puur om de beleving tijdens het rijden, ik hoef niet de snelste te zijn want dat ben je toch niet.


    Ja elke auto gaat de bocht om maar de ene wat lekkerder dan de andere.
    Die amerikanen zijn doodeng om te rijden.
    Ooit eens in een Chevy Impala gereden, rechtuit heerlijk, maar als je de bocht inging dan voelde het vreselijk.
    Je bent dan passagier en geen bestuurder.
    Misschien komt het omdat ik altijd, vanaf dat ik mijn rijbewijs heb, goed sturende auto's heb gehad, 205 GTI, Clio 16V, Opel Speedster, Porsche Cayman.
    Tuurlijk, alles rijdt, met een Dacia Duster kom je ook van A naar B.
    Maar als ik rij wil ik met plezier rijden in een auto waar ik voel wat er onder me gebeurd.
    Daarom rij ik ook geen Audi, dat is ook zo'n vervoersmiddel, daar voel je ook niks, zelfs niet in een A3 RS.
    En op het circuit kan je wel een snellere auto hebben maar als je niet kan rijden dan wordt je toch ingehaald door een betere chauffeur.
    Ik reed op de Nordschleife met mijn Cayman.
    Een vriend van me met zijn Lambo en een andere vriend met een dikke Corvette.
    Die Corvette kan je al hebben met een normale BMW.
    Die Lambo kwam me op het rechte stuk voorbij maar in de bochten was ik sneller, dus over de hele ronde was ik een paar seconden sneller.
    Beide heren kunnen best wel rijden maar ik ben gewoon sneller, dat was ik ook altijd in de karts.
    In F5B was Gerben altijd sneller, maar hij traint ook een paar keer per week en ik beschouwde de wedstrijd als training.
    En met karten kwamen er ook wel eens mensen voorbij, vaak jochies van een jaar of tien.
    Die maakt het niet uit als er wat stukgaat, papa betaald.
    Ik zat altijd ruim binnen de grenzen, omdat ik het zelf moest betalen.
    Dat scheelt ook een hoop.
    Maakt niet uit, je hebt altijd baas boven baas.

    Het Alfaatje bevalt me prima en ik ben al aan het kijken naar een 2e, maar dan de snelste versie.
    Het lieftste zou ik een 4C hebben, 1 keer in proefgereden, twijfelde of ik de Porsche in zou ruilen.
    Maar in de Porsche kon ik nog een 2 meter vleugel vervoeren, in de Alfa kon net aan een tandenborstel mee.
    Dat vond ik wat te gek.
    Zelfs in de Opel Speedster kon achterin een kleine koffer van 20 kilo.

    GJ
     
  15. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Beemster
    Het is wel een schitterende auto om te zien die 4c .. zijn volgens mij ook de laatste twee jaar aardig in prijs gestegen..

    Zelf heb ik een maand een Dodge Ram pickup een maand als vakantie auto meegehad, moet eerlijk zeggen dat het nog geeneens tegenviel qua wegligging enz , maar voor mij doet hij het niet qua gevoel..
    ik kan mezelf dat je voor praktische reden , als je een bedrijf hebt bijvoorbeeld voor zo’n ding kiest.. maar privé begrijp ik dat soort auto’s niet.
    Maar ook hier geldt ; ieder zijn ding
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Rijnsburg
    Impala en generatiegenoten rijden inderdaad apart en moet je lekker mee boulevard-cruisen.

    Maar de pick-ups vielen alles mee hoor. Je bent natuurlijk onderweg met 2,5 ton staal dat ik hooguit kan classificeren als een doorgeëvolueerde T-ford maar dat zoekerige in het sturen van die 70's Amerikanen hebben ze totaal niet in hoor.
    De 'vlammenbak'
    Screenshot_20201228-153249_Facebook.jpg
    was wat stug geveerd door de bladveren en er was wat te veel rijwind op de snelweg dus als gezinsauto niet helemaal top, daarom de Avalanche gekocht. Die had luchtvering dus meer dan comfortabel genoeg en stuurde ook niet vaag. Daar heb ik toch heel wat Oostrenrijkse bergpassen op en af gereden zonder dat ik helemaal kwijt gereden werd door de Audi's en BMWtjes die ook met de familie op stap waren.
    Screenshot_20201228-153336_Facebook.jpg

    Tuurlijk! Zij kunnen absoluut sneller die wegen pakken......maar de Avalanche kon het ook gewoon goed genoeg om een glimlach op m'n gezicht te toveren. (En mijn vrouw en kinderen boos omdat ze het te hard vonden gaan)

    Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten en ik zou ook best wel eens een echte stuur-auto willen hebben
    ik ben al eens een tijd serieus op zoek geweest naar eentje die past, in plaats van een motor, maar ik vond ze niet leuker rijden dan de motor en die dingen kan je behalve sturen en gas geven weer helemaal niks mee enbsta je nog steeds in de file dus dan heb ik er ook niks aan.

    Maar genoeg off topic....sorry Willy!
     
    WillydeWoofer en Antonio69 vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om te zien zijn ze leuk, om te rijden geweldig.
    Ook dat geluid.
    Mijn Speedster was echt een kart, dat kon je gooien en smijten, boven de 170 werd ie eng, voelde dan heel licht aan.
    Maar de 4C deed daar niet veel voor onder.
    Toen ik terugkwam had ik eigenlijk al besloten de Cayman in te ruilen en de 4C te kopen.
    Maar de motorkap, of eigenlijk de voorklep, kan niet open, daar kan je niks stoppen.
    Achter de stoelen zat amper ruimte.
    Dus een weekendje weg met mijn vriendin was onmogelijk, 2 tandenborstels en een tube tandpasta, dat kon mee.
    En ja, ze blijven waarde houden, mijn Speedster had ik destijds voor ik geloof 27000 Euro gekocht, gloednieuw, 1 jaar later verkocht ik hem.. voor 27500...
    Dat zal bij de Alfa ook gaan gebeuren.
    Zelf mijn oude MR2 is het laatste jaar 2000 meer waard geworden.

    Maar nu weer even on topic..
    De hoogteroerservo zit in de speedkist, vraag me af of een HS82 MG sterk genoeg is maar de uitslagen hoeven niet zo groot, dus met de juiste hevelverhouding moet het kunnen.
    Ik ga hem eerst zelf vliegen, dan kan ik de uitslagen doorgeven aan Wil, dan weet ik zeker dat het niet aan het model ligt.

    GJ
     
    Justus en Antonio69 vinden dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.022
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben slechts een halve crack, want ik had het ook gemerkt en het zelfs nog staan roepen. Maar dat het zo'n grote consequentie zou kunnen hebben, had ik nooit gedacht.
    Gelukkig had jij gisteren wel de volledige controle over je toestel. Dat was duidelijk aan de landing te zien. Maar, ik heb er natuurlijk geen verstand van.
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.022
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen mag fouten maken behalve ik (snik). Calimero en ik zijn hardstikke zielig :D.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet waarom hij dan schade opgelopen heeft.
    Als je het merkt en je ziet dat je niet meer terug kan komen op je veld, dan land je hem op een ander veld.
    Daar leer je ook van.
    Ik heb ooit, tijdens een wedstrijd, moeten landen op ruim 150 meter afstand omdat de limiter aansprak en ik maar op een meter of 10 hoogte zat.
    Om toch nog punten te pakken moest ik wel een doellanding maken, de eerste plek was bezet, de reserve plek was 150 meter bij me vandaan.
    En tataaa... exact op het doel, volledige 30 punten.
    Gewoon je kist kennen.
    Hij is nu lang genoeg in je bezit om er een gevoel bij te krijgen, hij begint al bijna antiek te worden.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina