De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.015
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanmiddag hoog bezoek bezoek gehad van De Heer Cnn.
    De tijd vloog voorbij, dat is vaak zo als twee vliegers elkaar ontmoeten.
    We hebben een leuke deal gemaakt met twee Hacker motortjes.
    Verder hebben we samen eens naar de laders, bordjes en laadkabels gekeken.
    En naar de verdere mogelijkheden van de laders. Ook meteen maar even de bordjes
    van Cnn aangesloten en ik heb al weer wat geleerd.
    Discharge, Cycle en IR gevonden. Gebruiken jullie dat ook?
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Vond het gezellig Wil!

    Prachtig toestel heb je klaar staan zeg. Erg mooi

    Zelfde geldt voor jullie prachtige huis!

    Nog even je lipo koffer bewonderd @GJVO

    Discharge and cycling moet je niet te vaak doen. Gaat van het aantal cyclussen van je lipo af die hij mee kan. Maar zo kan je wel zien hoeveel er nog in gaat. En je nieuwe lipo's kan je zo mooi 'inlopen'
     
    WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.529
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Cycle prog gebruik ik alleen op de NiMH.
    Na een tijdje liggen cycle ik ze minimaal 2x.
    Bij lipo gebruik ik alleen balance en storage.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, cycle doe ik nooit, alleen als ik denk dat 1 cel niet goed meedoet, dan is het een laatste poging voordat ie de kliko ingaat.
    Je kan een lipo ongeveer 200 keer laden, dan is het beste er wel vanaf.
    Dan doet ie het nog wel als ontvangeraccu maar hij levert dan geen echte stromen meer.


    Bedankt voor die bloemen..

    Dan sta je helemaal te kijken als je de speedkist ziet, ik had net de vleugel even in handen, dat heb ik echt verdomd goed gedaan.
    En hij is zo vreselijk dun, op een koorde van 26 cm is de dikte 15mm.
    Maar wel enorm stijf.
    Helaas kan ik niet op een van de velden komen, er ligt nu 40cm sneeuw.
    Ik ben echt zo benieuwd hoe hij vliegt.
    Vandaag de regelaar geprogrammeerd, alles in de zender gezet.
    Nu ligt het versterkingsweefsel op de plek waar de accu komt uit te harden, morgen eens kijken waar de accu moet komen ivm met het CG en dan een meting doen wat ie statisch aan stroom trekt.
    Op de ION pro zat een 38mm spinner met 10x17 bladen, dat ging richting 85 Ampere.
    Nu zit er een 47mm spinner op, met diezelfde bladen maar door die 9mm extra kan ie richting 95 A gaan en ik weet niet of de 60A regelaar dat kan hebben.
    Het zal zo richting 1800 a 2000 Watt gaan om richting de 300-325 te gaan.
    We zullen het zien.
    Ik kwam nog wat leuke props tegen voor als het echt hard moet gaan.
    13x40 en 13x45.
    Dat is leuk op een dikke motor met vertraging.

    GJ
     
    Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.015
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mannen ik heb de IR van twee Graupners bekeken. Bij een is die 3x precies hetzelfde. Maar bij de ander zitten er echt verschillen van meerdere tienden.
    Is die laatste nog betrouwbaar?
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wil vertelde nog dat je hem loopings liet maken terwijl het model onder hem vloog. Lijkt me eem vreemde beleving. En je ION zo verschrikkelijk snel ging.

    Wil zijn nieuwe lipo's zagen er niet zo nieuw meer uit. Vandaar dat ik hem geadviseerd had ze allemaal 1 cycle te laten ondergaan om te kijken hoeveel er nog in ging. Weerstand gelijk van alle cellen. 6.0 tot 6.7 cellen.

    Cel spanning zat tussen de 3.92 3.91 en 3.88v meende ik. Die moeten in serie im zijn X-Tra. Zou zonde zijn als het model er mee stopt door een setje gare lipo's
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Domme opmerking verwijderd.....
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, een looping leren vliegen is makkelijk als je wat ruimte naar beneden hebt.
    Die speedkist ga ik ook eerst van de helling afgooien, dan heb je tijd om te kijken wat ie doet.
    Bij echt aparte dingen deed ik dat vaak vanaf een duin, liefst met westenwind.
    We zij een keer een middag bezig geweest met een vliegende plank.
    Dat had ik ook gewoon zomaar uit het hoofd ontworpen.
    Pas toen we er een stuiver opplakten vloog ie.
    En Gerben heeft hem nog steeds als ds kist, niet stuk te krijgen.

    Ja die Graupners vond ik bollig.
    Verschillen in de IR op 2 cijfers achter de komma kan je verwaarlozen, spanningen trekken vaak wel weer naar elkaar.
    Maar de cellen zij waarschijnlijk vol weggelegd, daarom zijn ze niet top.
    Als ze nu, na maanden stilliggen nog 3.92 zijn dan is dat veel te hoog.
    Inderdaad even een cycle of 2 en dan kijken of de spanningen gelijk zijn.
    Als de accus in serie moeten dan kan je ze na het cyclen het beste aan elkaar prikken en dan ook zo laten, dat je 2 paren houdt.

    GJ
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik ben ook bang inderdaad dat ze vol waren weggelegd. Dan gaan ze vlot achteruit. Ik zou het moeten nazoeken. Maar dacht 1 week vol was 3a5 cycles waar het mee overeen kwam.

    Ik deed dat vaak bij umx accu's1s 150 en 2s 300mah. Legde ze altijd vol weg zodat ik in de tuin kon vliegen wanneer ik zin had. Die waren allemaal vrij vlot naar de bliksem. Capaciteit verdween als sneeuw voor de zon. Vliegtijd ging van 13 Minuten richting de 3a4 Minuten. Maar ze kosten ook niks.


    13x45? Wist helemaal niet dat die bestonden.

    Ben bijna thuis. Hier ligt geen 40cm sneeuw. Wel 40cm zout haha
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet zeker dat als ik morgen wakker word dat er weer 5cm op de auto ligt.
    Vanmiddag moest ik even weg, toen ik terugkwam moest ik moeite doen om mijn straat in te komen, die loopt omhoog en de tractioncotrol vond dat de wielen teveel doorslipten, dus dat maar uitgezet.
    Ik zit echt hard aan sneeuwkettingen te denken, de buurvrouw zei, ohhh, er komt nog veel meer.
    Kon ik maar naar Bali maar dat is nog dicht voor toeristen.

    GJ
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Is toch prachtig sneeuw! Wij gingen er altijd voor naar Sauerland. Ik heb persoonlijk een hekel aan warmte.

    Baal er ook van dat hier niks ligt.

    Nieuwe aanwinst. Ben benieuwd hoe die vliegt. Had hem ook even aan Wil laten zien. 16101421332495609768898737762226.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.015
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Schaam je niet. Ik doe niet anders :D.
     
    Arnold 85 en Cnn vinden dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.015
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vond de Voodoo schitterend, maar voor mijn ogen veel te klein.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.015
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als ze morgen alle vier vol zijn, laat ik de IR cijfers weten.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik was al even voor je aan het zoeken Wil naar de iets grotere variant. Ben de naam even kwijt. Het was niet de Demon. Zal straks even op rcgroups voor je zoeken
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het oermodel van de Demon gehad van Ruud Zandvliet, de ontwerper.
    Daar heb ik 2 mallen van gebouwd in 1 week en daarna lag ik 2 weken in het ziekenhuis.
    De Demon is een leuk model, 140cm span, gaat 300 met 1000 Watt.
    Ik heb een Stratair Viper gehad, als een van de eerste ter wereld heb ik daar een motor met vertraging ingezet met een 7x21 prop.
    Gerben heeft hem overgenomen.
    Fluisterstil en bloedsnel.
    300+, met gemak.
    Een Avionik F5D is nog veel beter en sneller.
    Nadeel is de zichtbaarheid als ie op je af komt.
    Dan wordt ie onzichtbaar.
    Niks aan de hand als je ervaren bent en niet in paniek raakt maar doodeng als je nieuw in dit spul bent.
    Wat betreft de Voodoo, ik heb 1x zo'n ding mogen vliegen.
    Ze zijn ontworpen voor een speed 400 motortje van 350 Watt.
    Deze had 1500 Watt.
    Ik werd gek, niet te vliegen, had ook niets meer met vliegen te maken maar meer met, hoe hou ik hem heel en hoe krijg ik hem aan de grond.
    En toen was ik die F5B kist met 375 km/u gewend, dat was gewoon routine.
    Dit was echt als een vlieg in de lucht, niet te beheersen.
    Ik was kapot na 1 a 2 minuten.

    GJ
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat geloof ik. Deze heeft een mega motor. Wat ik zo kan vinden zijn zit er vermoedelijk een mega 16/15/3 op. Rond de 350 watt.

    Dingetje voelt nu al relatief zwaar.


    • Recommended number of cells: 2-3 LiPo
    • KV: 3000
    • Current draw Maxi: 30A
    • Internal resistance: 27mOhm
    • Outer diameter: 28,0mm
    • Maxi length: 36.4mm
    • Shaft diameter: 3.17mm
    • Weight: 76g
    • Recommended prop: 5x2-6x5"

    Zit nu een graupner 5.2x5.2 cam speed prop op.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    16/15/3 nou, trek maar een luier aan, dit gaat hard.
    En omdat het zo klein is lijkt het nog veel harder.

    GJ
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja daar was ik al bang voor.. gezonde dosis expo er in zetten bij de eerste vlucht? Is het wat om een flap mix op de rolroeren te zetten ivm de landing?

    Een klap prop is geen optie zeker bij deze toerentallen? Wat ik zo kan vinden ontstaat de meeste schade omdat de prop blijft haken in het gras bij de landing.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik lande het din zoder flaps, gaat prima.
    Probleem is de zichtbaarheid, niet de snelheid.
    Een klapprop kan wel maar dat kost je 49 euro.
    En dat zijn maten als 7x20 en zo, dat kan de Mega niet aan.
    Ik ken geen 5" klapprop.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina