De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Klopt helemaal, heb vroeger zowel de cobra als de speedy gevlogen. Eerlijk gezegd van de speedy meer lol gehad. :koud:
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb Wil al gezegd dat ie de E2K van Jetmodels moest vliegen, dat is 1 meter span.
    Dat gaat tegen de 200 en lijkt veel sneller.
    Maar dat vond ie te klein.
    Om met een 140cm span dezelfde belevenis te hebben moet je 300 gaan.
    Dus die speeder zal 300 moeten kunnen.
    Maar in beide gevallen geldt, je kan niet op zicht vliegen.


    Ja, dan ben ik tevreden.
    De Curare moet hij op gevoel kunnen vliegen.
    Met hulp aan de kabel dat leren vliegen, de kans dat ie dan de grond ingaat is vrij klein.
    Maar als ie dat niet blind kan vliegen dan kan ie iets snellers helemaal niet vliegen.
    Het is dus oefenen en oefenen.

    GJ
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.242
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil, dat ik die kleurstelling onder/boven lastig vind om te zien..
    Persoonlijk kijk ik meer naar contrast tussen boven en onder.. en deze kist heeft dat nou net niet :D
    Ik doe aan de onderkant een serieus ander patroon als aan de bovenkant..
    dus niet (alleen) met kleuren spelen, maar gewoon een dikke streep erop die boven niet zit.

    ikzelf vlieg ook niet zo extreem vlot. mijn modellen zijn in dat punt wat makkelijker :D
    200+ zit niet in mijn hangar.. en de ene die het zou kunnen, moet weer eens een maiden krijgen (indien weer en wind het toelaten)
    En eigenlijk maakt de kleur ook nog niet eens zo extreem veel uit.
    als de twee gebruikte kleuren maar echt goed contrasteren.
    ik heb een kist in een wit/zwart kleurstelling. bovenkant vleugel (zichtbaar op de grond) helemaal mooi in de vormen en lijnen.
    onderkant wit met een paar dikke zwarte strepen.
    ik heb er 1 in zwart/geel/wit aan de bovenkant, heel rond en kunstig werkje erop.
    onderkant geel, met zwarte strepen.
    eentje rood boven, met geel onder.
    eentje oranje boven, en onder wit/blauwe vierkanten.

    punt is, zorg dat er contrast is.
    qua snelle kisten: in een ferrari rij je ook niet de eerste minuut meteen 300.
    in de regel wil je eerst het apparaat een beetje leren kennen voor je gas gaat geven.
    Bij vliegtuigen idem...
    je hoeft niet meteen vol de stick in de hoek te gooien.
    anderzijds, wel rekening houden met de stallsnelheid van het ding.
    een snel toestel houdt vaak ook in dat hij niet erg langzaam kan vliegen. maar, dat voel je vanzelf.
    vlot rondjes maken. af en toe ff gas erop.
    en dat uitbouwen.

    ga je lager vliegen, moet je ff wat secuurder vliegen.
    dan moet je misschien de tips van GJ in het achterhoofd houden.
    maar, dan heb je op hoogte al wat ervaring opgedaan.
    en die ervaring heb je weer nodig als je voor het toestel uit wil kijken, en puur op ervaring en gevoel stuurt.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.654
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meer: ik doe een kant egaal en de andere kant niet. Meestal geef ik de bovenkant een patroon en de onderkant slechts de basiskleur van het patroon.
    Hoe en wat, ach dat is voor iedereen anders, maar de menselijke hersenen kunnen makkelijker overweg met een ja/nee vraag dan met een "als ik dit zie, dan is het zus, en als ik dat zie, dan is het zo"
    Dus doe je blokken op de onderkant en strepen op de bovenkant, dan moet je nadenken, en dat kost (een fractie, weliswaar, maar toch) tijd. De vraag "wel of geen streep" is veel sneller verwerkt in die grijze massa...

    Dat is hetzelfde als waarom vrijwel alle auto's en motorfietsen met een digitaal display toch nog steeds een visuele wijzer imiteren: Met een cijferdisplay, hoe groot ook, moet je kijken, lezen, informatie verwerken, en DAN pas weet je hoe hard je gaat, terwijl het geen flikker interesseert of je nu 150 of 151 gaat. Dus je verdoet een hoop processortijd met nutteloos accurate informatie.
    Met een wijzer (of digitale representatie daarvan) heb je aan die blik vanuit je ooghoek voldoende om een indruk te hebben wan hoe hard je nu eigenlijk rijdt.

    Om die reden heb ik mijn telemetrie ook op "bargraph" staan inplaats van cijfers.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je bericht.
    Maak je vooral geen zorgen over mij.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat zeg ik ook altijd tegen mijn eigen leerlingen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.654
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je vooral geen zorgen over of ik mij zorgen maak... ;)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De XTra is helemaal rondom zwart en rood. Alles wat zwart is aan de bovenkant (romp en vleugels) wordt helder wit.
    Dan wel gespoten of met folie bestickerd.
    Komend weekend gaat hij weer de lucht in.

    Snelheid kun je opbouwen toch. Volgens mij heb ik al een paar keer 150-175km/uur gevlogen toch!?
    Daarbij was het zicht geen probleem.
    Dat ik 400-500km niet meer kan, lijkt me logisch.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.654
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D je zult sowiso relatief weinig mensen vinden die dat kunnen... Die snelheden komen nu eenmaal niet zo heel erg vaak voor in modelbouwland...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Snelheid kan je opbouwen ja.
    Maar er moet wel een bepaalde basis zijn.
    Voordat ik met een 80cm pylonkistje kon vliegen heb ik wel eerst 5 jaar met van alles anders rondgevlogen.
    En toen de Gilette F5D de lucht in gestuurd.
    Dat ging denk ik net aan 200 maar ik stond met het poepertje dichtgeknepen.
    Daarna de Cosmic Wind van 165cm span gevlogen, die ging ook net aan 200 maar dat was gewoon goed te vliegen.
    Kort daarna de Tokoloshi gevlogen, dat was een tikkie sneller en groter, 1 meter span.
    Maar ook nog steeds een uitdaging.
    Pas met de F5B kisten ben ik echt hard gaan vliegen maar die zijn dan ook bijna 2 meter span.
    Na iets van 5 jaar F5B kisten met 300+ gevlogen te hebben kreeg ik een Voodoo met brushless motor in mijn handen gedouwd.
    Vlieg die eens voor me in werd er gevraagd.
    Dat ging gok ik ook tegen de 300 maar omdat ie zo klein is verdween ie gewoon.
    2-3 seconden naar links vliegen en weg was ie.
    Als ie op je af kwam moest je ook regelmatig up geven om te zien waar ie was.
    Wanneer je het model beter kent dan kan je het op gevoel vliegen maar dit was 1 vluchtje, dus op zicht.
    Echt vreselijk!
    Als ik dacht, ik ga dit doen, dan was het model er al.
    Ik was structureel steeds te laat met sturen.
    Landen was ook iets, hij verdween steeds, dus steeds iets up of down om maar iets te zien en dan een paar keer het veld overschieten omdat het niet remt.
    De moderne pylonracers zijn prima langzaam te vliegen maar nog steeds, door het amper 10mm dikke vleugeltje, heel slecht te zien als ze op je af komen.
    In het begin vlogen ze op de Speedcup met pylonmodellen.
    Ook dik 400.
    Maar omdat ze vanaf grote hoogte komen wilden ze een beter zichtbaar model.
    Daarom hebben de speedkisten van tegenwoordig een enorme brede vleugel, op 140cm spanwijdte is 28 tot 30cm geen uitzondering.
    Dan zien ze hem nog op 3-400 meter hoogte en kunnen ze ook nog eens veel gewicht in het model stoppen omdat er een limiet zit aan de vleugelbelasting.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Niet zo vaak. Dan ga ik het toch doen :D
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk eens naar dit.
    Denk je dat de piloten naar het model kijken of een paar meter er voor.
    Ze moeten om de pylons heen.
    Je ziet ook dat de modellen best langzaam vliegen bij de landing.

     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.242
    Locatie:
    Rotterdam
    daarom doe ik aan de bovenkant ook leuke kunstwerkjes maken.
    een lijn, blokje of kringeltje vloeit in de lucht toch samen tot 1 geheel.
    ik heb ook zo'n blokjesfolie, ieder blokje 2x2 ongeveer..
    ik had een vleugel er mee gedaan. beetje grijs weer. blijkt op een beetje afstand dat hele folie niet te onderscheiden.
    toen ben ik dus naar grote blokken en lijnen gegaan.

    dus voor het zicht is bij mijn toestellen nog steeds 1 kant 1 kleur, de andere kant heeft een stevig afwijkend patroon.
    2 lijnen, en dan lijnen van 5 a 6 cm breed.. dan zie je echt wel verschil tussen boven en onder..
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Prachtig om te zien. Deze gaan echt 300?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Is het wijs om dezelfde kleuren aan te houden bij al je toestellen?
    Bij het slotracen reed ik altijd met een witte body, een maat altijd met geel.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het parcour is 400 meter, ze moeten 10 ronden vliegen.
    Ze vliegen het natuurlijk iets groter dus zullen ze iets van 450 meter per ronde afleggen.
    Ze doen 10 ronden in 60 seconden.
    Dat is als ze echt 400 meter zouden vliegen, 240 km/u gemiddeld.
    Maar deze modellen halen op het rechte stuk echt 300+ en dat met maar 1000 Watt aandrijving.

    f5d_course-layout.jpg

    Nee, is niet nodig.
    Je vliegt niet op zicht, al is het model helemaal zwart, je zal toch echt moeten onthouden wat je stuurt en dan bedenken hoe het model licht.
    Ik kan dat echt niet genoeg benadrukken anders gaat snel vliegen gewoon niet lukken.
    Voor de wedstrijden had ik altijd wel dezelfde kleur en design.
    Dat was mijn ontwerp en dan wist iedereen dat die Holländer aan het vliegen was.
    Oranje met zwarte tips, de onderkant was zwart.
    Maar al zou de hele kist zwart geweest zijn, dan zou dat nog niks uitmaken, de kist was alleen ergens in de ooghoeken.
    En in de thermiektaak zie je alleen een silhouet, kleuren verdwijnen dan toch.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Lampjes helpen mij. Met name als het schemerig wordt

    Verder vlieg ik gewoon. Als ze ver weg zijn zie je het toch niet.

    Keer de knuppels heen en weer drukken. Dan zie je weer hoe die hangt.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, ik heb nog wat kerstverlichting, 1000 lampjes per snoer.
    Je moet alleen zelf een verlengsnoer meenemen en aan je vliegtuig koppelen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.021
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoe het ook zei, de vlieghobby helpt mij prima de coronacrisis door.

    Met carnaval houden we hier de coronaise :D.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina