De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.725
    Locatie:
    Ede
    Nee elk toestel laat in de bocht zijn kont iets zakken ,als je met inzet bocht (rol 100en rudder een 50 procent) dan blijft de kont omhoog hierna moet je als nog rudder bijzetten omdat je rol loslaat of zelfs iets tegen stuurt met rol.
    In de sleep is dit als je op max sleept de 1e winst. De Duitse sleep/takel piloten waar GJ aan refereert gebruiken overschot aan vermogen. Dat is geen slepen, dan kan iedereen met twee vingers in de neus slepen.
    Ik heb het geleerd met een graupner jodel Robin van 160 span, 6kg eigen gewicht en een zg20 er op, dan zit je heel dicht tegen eigen overtrek te werken en wordt elke fout zichtbaar. Een hoop geleerd van arjan harman phajh en Richard branderhorst. En dat geleerde pas ik nog steeds toe met zeer goed resultaat.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.241
    Locatie:
    Rotterdam
    In mijn geval:
    wanneer ik rudder gebruik, valt 1 kant van de vleugel omlaag.
    ik hou er van als mijn kist gewoon alleen doet wat ik zeg, en niet allerlei randeffecten erbij verzint.
    Dus, als ik rudder links geef, gaat mijn aileron een heel klein haartje de andere kant op, zodat het toestel vlak blijft.
    Vind ik vooral prettig als er een keer met een flinke zijwind geland moet worden.

    maakt het leven wat minder gecompliceerd.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    160 span, 6 kg....was die kist van eikenhout?
     
    Mugen MRX-3 en Cnn vinden dit leuk.
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Dat kun je inderdaad doen, is heel persoonlijk.
    Ik doe het niet, stuur het wel weg met de hand. Het is ook zeer sterk afhankelijk van het model, heeft met het zijwaartsoppervlak / slankheid van het kielvlak te maken.


    Ik begrijp wat je bedoelt.
    Lang geleden heb ik een toenmalig clublid geholpen met zijn Pipers. De man crashte herhaaldelijk met de Pipers en klaagde dat de kist zo moeilijk de bocht om wilde.
    Ik heb hem laten zien dat het met een beetje rudder erbij wel goed gaat. Hij vond dat lastig sturen en ik heb toen voor hem "Combiswitch" (Aileron met rudder mix) ingesteld op zijn zender. Daarmee kon hij veel makkelijker vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.241
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil, ik ben ooit met heli's begonnen.
    die dingen doen erg weinig zonder dat jij het zelf stuurt.

    dus, toen ik begon met vliegtuigen, vond ik het redelijk irritant dat dat ding de hele tijd zelf vanalles deed.
    nu was dit tijdens het lessen, met de trainer.
    dus, eenmaal mn brevet, ben ik bij de opvolgende toestellen het eruit gaan halen.
    het is niet veel, wat ik potentieel zelf zou moeten sturen...
    maar ik vind dit prettiger:D
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Pipers......hmmm.....heb ik ook een aardige ervaring mee gehad.
    Maiden crash....te weinig vaart, geen rudder....
    Sinds ik, na dr reparatie, natuurgetrouw zelf rudder meemix in de bovenkamer blijkt het ding alleraardigst te vliegen!

    Voor indoor heb ik een kistje die je alleen met rudder de bocht omkrijgt. Na een poosje alleen maar op de camping vliegen met dat ding, stuurde ik opeens veel meer met rudder. Een bijzondere ervaring vond ik dat....ongemerkt aangeleerd!
     
    jve vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.995
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik refereer helemaal niet aan duitse takelpiloten.
    Ik heb het niet eens over iemand gehad.
    Takelen is geen slepen, dat werd vroeger gedaan bij Biggs als men niet zeker wist of de zweefpiloot wel goed kon vliegen, dan werd ie snel van de grond af gesleurd.
    Wij zijn nog uit de tijd van 15CC 4 takt en dan een 4 meter Simprop Solution of ASW18 erachter, dat is geen takelen.
    En de piloot die zelfs met een Piper, op electro, met weinig vermogen ook de JS1 van Berrie prima de lucht in krijgt, en ook niet dingen meemixt is Bertus.
    Volgens mij heeft die ook een 10 meterkist van Willie Helpenstein underpowered de lucht in gekregen.
    Een andere nederlander is Gerben, ook underpowered volgens mij een 20 kilo kunstvluchtzwever van Nico Quint omhoog gekregen, alles met beleid en heel langzaam hoogte winnend, en niks meegemixt.
    Maar de topper die ik ken, die ook alles met de hand stuurt en geen mix gebruikt is Gernot Bruckmann.
    Paar keer met hem mogen vliegen en die krijgt echt alles van de grond en stuurt het zeer netjes, lage slepen, eventueel rugvlucht.
    Netjes bochten draaien, zonder enige mix.

    GJ
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.725
    Locatie:
    Ede
    Ik ben begonnen met tweeasser toestellen. Dan is rudder gebruik mandatory :D.
    En zoals ik al zei ik gebruik het enkel bij slepen. Rolroer differentiatie bepaal ik eerst mechanisch. Ik draai een rol om te zien of hij neutraal rolt om zijn as of positief of negatief barrel. Ik stel hem zo dat hij neutraal om zijn as rolt. Dat voorkomt ook een hele hoop haken.
    Als je pipers al werken vind met rudder en rol, stap dan eens in de wereld van ww1 dubbeldekkers. Dat is pas leuk vliegen.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gernot Bruckmann.

    Die is niet te vergelijken met normale stervelingen.

    Die kan een leuk stukje sturen!

    Niels
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Antwerpen
    Vliegen jullie nooit circuits ondersteboven ofzo..

    Dat moet je is doen als je mixer aileron - rudder hebt, dan weet je ineens dat dit de domste mixer is die je op een acro kist of in mijn geval zo goed als elke motor rolroer kist kan plaatsen. (Ik vlieg alles regelmatig op zijn kop :D)

    Enkel bij zwevers of toestellen waar je gewoon wat mee rondfladdert heeft deze mixer nut..
    Op acro kisten is het onbegrijpelijk dat je hem zou toepassen.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Talent noemen ze dat. Die jongens kregen het met de paplepel ingegoten.
    Slepen is bij onze club weinig animo voor. Ik heb het een paar keer gedaan. Ook een keer met begeleiding van Bertus......veel van geleerd.
    Zou het best vaker willen! Samenspel is leuk!
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.725
    Locatie:
    Ede
    Of een 8kg ka3 van 4 meter achter een biglift met 15cc is ook leuk. Dan moet je als zwever meehelpen in de bocht om de sleper niet onderuit te trekken. Heerlijke bezigheid.

    BTW ook Gernot vliegt tegenwoordig niet meer zonder hulpmiddelen. Kan ik me ook levendig voorstellen als je elk weekend moet presteren op elke show. Maar dan nog is hij niet van deze planeet qua vliegen. Heerlijk mooi wat die man wegzet.

    Gerben ook een goede vlieger op wedstrijden. Als sleper heb ik hem 1x bezig gezien en daar was cirquit vliegen hem vreemd. Liijn drop tegen cirquit terwijl onder andere ik wel in cirquit vloog. Nee zo hoog heb ik gerben nog niet. Ik vind een veilig vlieg gedrag nummer 1.
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Helemaal eens, daarom mix ik dat ook niet. Bij acro werkt het je inderdaad alleen maar tegen.
    Een Piper is aerodynamisch eigenlijk een drama, (is natuurlijk ook een heel erg oud ontwerp) hierdoor heb je bij de meeste pipers een beetje rudder nodig bij het vliegen van een bocht.

    Grt,

    Arnoud.
     
    easy vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.725
    Locatie:
    Ede
    Kan georganiseerd worden.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gernot zijn vader heeft toch een grote modelbouwzaak? Gaat ook zo hoveren met een giant scale piper. Volg hem al jaren. Zeer goede piloot. Leuk om te zien wat mogelijk is.

    Bij 3d manoeuvres krijg ik een meld down. Richting word hoogte. Hoogte richting. Dat lukt me als ik me daar op concentreer. Niet als de positie van het toestel telkens anders is( harrier bijvoorbeeld)

    Ik kan me indenken dat een mix helpt. Mijn piper maakt bijna een haakse bocht naar links tijdens het opstijgen. Maar als je mesvlucht vliegt gaat die mix je tegen werken.

    Ik vlieg ook altijd op dezelfde uitslagen. Vind het irritant dat het toestel anders vliegt tijdens het landen. Ondanks dat het wel kan helpen. Vergeet vaak welke mixer dan aan is. Vlieg niet meer zo regelmatig
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb nog nooit op de heide bij jullie gevlogen.....
    Is daar geen brevet voor nodig? Geen gastvliegers bij jullie dacht ik?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.241
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu scheelt het wel, dat een goede acro kist in de regel 0 koppeling heeft tussen de roeren...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In een vliegtuig gaat dat stuk, in een autootje blijft dat (ongeveer 10~20 liter lang) heel. Heeft iets te maken met het verschil tussen "constante belasting" en "piek-belasting".
    Gek genoeg is het voor benzinemotoren precies andersom, een zenoah in een buggy wil graag 1:25, in een heli of vliegtuig 1:40.
    Hoe dat precies werkt weet ik niet. maar ik vermoed dat het te maken heeft met dat bij gloeiontsteking het tijdstip door mengselsterkte "geregeld" word...

    Ik helemaal niets, destijds. Het verband tussen rol en hek is bij heli's nog veel kritischer als bij vliegtuigen, maar wel zodanig dat mixen geen optie is. Gek genoeg merk ik bij vleugeltjesvliegen helemaal niets van het feit dat ik bij heli's met die hekrotor heb moeten leren werken. Die Ogar vliegt gewoon ronduit klote zonder ail-rud. mixer.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In wezen zet je dan gewoon een slipvlucht in, en doe je de werking van het richtingsroer domweg teniet. Ik gebruik slipvlucht niet heel vaak, maar vind het dan toch wel prettiger om te "voelen" wat ik aan het doen ben...
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.725
    Locatie:
    Ede
    Loeizwaar gebouwd jaren 80
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina