Hallo, ik ben voor het eerst sinds hele lange tijd weer een keertje aan het bouwen geraakt en wil nu voor het eerst een Speedbootje bouwen gezien ik tegenwoordig aan het water woon is dat wel leuk. Had veel gelezen over het wild thing bootje en dat die relatief eenvoudig te bouwen is, nu zag ik dat Andy deze ook maakte en via hem nu toch ook maar begonnen tekeningen uitgeprint op een 60% blokschaal zodat het nog een beetje binnen proporties blijft. zelf nog nooit een speedbootje gehad, dus veel te leren. In eerste instantie was ik van plan een nitro motortje te plaatsen, alleen is dat volgens mij een uitstervend ras aan het worden. Kan niet goed een motortje vinden. nu maar over op een elektro, daar zelf geen ervaring mee dus dat wordt een leuke ontdekking tocht. heb geen idee hoe het zit met brushless en brushed, Lipo of nimh accus of wat te doen met regelaar maar komt vast goed. zender heb ik gelukkig al. Nu loopt ik tegen het volgende aan, hoe doen jullie het met Hout, ik ben gewend te bouwen met Balsa en daar nu ook mee begonnen (straks in de injecteer epoxy en normale epoxy en glasmatten). alleen de bodem is nu breder dan het balsa. lijmen jullie dan 2 plankjes aan elkaar of ander houtsoort?
Hallo Heerenveen, Wat betreft de hout breedte, je kunt twee plankjes koud tegen elkaar aan lijmen, als er later epoxy en glasweefsel overheen komt. Ik ben zelf wat huiverig om balsa te gebruiken voor een boot die straks klappen op het water gaat maken, die zelfs een dunne epoxy romp kunnen beschadigen... Ik gebruik liever dun multiplex (1,2,3 mm, afhankelijk van het formaat romp) voor de bodem en zijden, afgewerkt met glasweefsel en epoxy. Jij hebt het over glasmatten, ik hoop dat je glasweefsel bedoeld, want glasmatten maken het geheel veel te zwaar. Hoe groot wordt je boot? Kunnen we alvast gaan nadenken over motor en regelaar... Groeten, Jan.
ik kom op ongeveer 74cm, origineel is 1.23m daar 60% van. (48.613 inch) glasmat of weefsel haal ik altijd door elkaar, maar klopt met glasweefsel en epoxy. Om de klappen wat te verdelen over de lengte wilde ik aan de binnenkant latjes lijmen, dit wordt ook gedaan in houten valken en andere planerende zeilboten om de druk te verdelen. ( ik kom voornamelijk uit de zeilboten) Voor nu mik ik in ieder geval niet gelijk op een zo hoog mogelijke snelheid, gezien daar de ongelukken ook veel duurder zullen zijn
In een model zijn latjes aan de binnenkant overwegend cosmetisch, want te dun om daadwerkelijk voldoende sterkte toe te voegen. Maak je ze dik genoeg, dan haal je jezelf ellende op de hals met het inbouwen van de aandrijfcomponenten en had je gelijk voor 2 mm (vliegtuig)multiplex kunnen gaan. Met 74 cm romplengte zul je fluitend 65-75km/h kunnen halen, afhankelijk van de wind en watercondities. Bij dit formaat is een kantelkamer goed te realiseren, iets wat ik beslist zou doen, als het mijn boot was; het vaart zoveel relaxter in de wetenschap dat een verkeerde gevaren golfje niet gelijk een hengelpartij wordt... Voor schade heb je geen hoge snelheid nodig, een stuurfoutje en een stenen walbeschoeiing levert ook al splinters op. Zorg ervoor dat motor en lipo 'Bombenfest' komen te zitten, ik heb boten gezien die na een backflip zo ongelukkig het water raakten dat de lipo dwars door de romp naar buiten kwam, omdat 'ie niet voldoende gezekerd was. In één van mijn eigen boten had ik steeds water in de boot, bleek de motorsteun zichzelf door de klappen op het water (gewoon rechtuit over kleine golfjes) geleidelijk door de bodem te hebben gewerkt, die was begonnen te scheuren. Sindsdien zitten mijn motoren aan een motorspant dat over de volle breedte van de romp loopt, om de belasting te spreiden, nooit weer last gehad. Groeten, Jan.
Mag ik vragen waar jij het hout haalt? ik kan de rompdelen nog uit ander materiaal maken, als ik zou weten waar te halen. Goede om motor spanten te maken, hierover had ik wel al twijfels gezien die redelijk trillen en dat wel uitwerking heeft Heb ook nog wel carbon weefsel, maar voor een eerste snelheid bouw ga ik dat nog maar niet doen
Als de boot groot genoeg is, gebruik ik het 3,2 mm populier multiplex van de Gamma/Karwei. Mijn 110 cm M.A.S. is hier ook van gebouwd, al is dat met 50 km/h niet een 'echte' speedboot... Binnen en buitenzijde in de epoxy (want het is geen watervast verlijmd multiplex!), met een laag 24gr/m² glasweefsel aan de buitenkant, zodat het oppervlak hard is. De lockdown laat uitbundig sneupen bij houthandelaren niet toe, maar je zou eens rond kunnen bellen wie welke diktes multiplex heeft liggen. Als je elektromotor trilt in de boot, deugt er iets niet, bij toerentallen tot 30.000 rpm leidt dat tot schade. Dan heb je óf een kromme schroefas, of een vreselijk ongebalanceerde schroef, beide kosten je je lagering. Groeten, Jan.
weer klein stapje verder, nu nog alles met tape vast. nu even plank maken waarop ik de boel kan uitlijnen zodat het recht is
mini versie aan het bouwen voor mijn dochter, die wilde er ook eentje voor in bad is een 15% van origineel. mijn bootje vordert ook lekker, zijkanten nu proef passen met tape en elastiek
Lekker bezig en dat begint zeker al op een speedboot te lijken Ben je er al over uit wat voor setup erin moet komen
de kleine is verder dan de grote inmiddels. Nee ik ben er nog niet uit, ik heb geen idee hoe het zit met welke motor nu goed is en welke Lipo daar bij hoort. het hoeft van mij niet direct loeihard te gaan, grootste lol voor mij is eerst het bouwen en mijn eigen bouw op het water zien. Maar als iemand advies heeft over hoe het nu zit met KV waardes en wat redelijk is voor een 74cm bootje. Graag. het is een nieuwe wereld voor mij, ik zou dolgraag nog op de nitro route gaan maar ik kan niet voor een redelijk bedrag een motortje vinden.
Gaat dit hard genoeg? De boot is mijn 81 cm lange Arowana met een 3674-2200Kv inrunner op 4S 5000mAh, met een messing prop met smalle bladen. Groeten, Jan.
In het filmpje is het de 'getemde' versie met een bescheiden prop er achter, omdat het varen met deze snelheid in de gracht al spannend genoeg is; zoals je na verloop van tijd kunt zien wordt het water steeds ruwer, wat, gecombineerd met een stuurcorrectie die ik niet had moeten maken, eindigt in een flip. Door de kantelkamer geen probleem, de hardhouten balken van de steiger zijn dat wél, als je die raakt op snelheid, heb je schade... Snelheid is hier 65-70 km/h. Op snelheid getrimd (zonder acht te slaan op de vaartijd, in wedstrijden 7 minuten) haalt deze boot meer dan 80 km/h, maar dan durf ik in de gracht maar (letterlijk) een paar seconden vol gas te geven, da's alleen leuk op groter water. Als je een set-up kiest, waarmee je in eerste instantie niet vol gas durft te varen, zet er dan een (te) kleine prop op, zodat je wél vol gas kunt varen, maar de topsnelheid niet voor natte broeken zorgt... Dit zorgt er wel voor dat de aanloop naar het in plané gaan erg lang duurt, maar dat is beter dan de boel opstoken. Denk eraan dat je niet onbeperkt in deellast kunt varen (ook een manier om langzamer te varen), want dat vinden je regelaar en motor niet leuk en zullen door het vele schakelen (commuteren) loeiheet worden. Je regelaar zal hopelijk afschakelen op overtemperatuur, maar je motorwikkelingen zullen, ondanks waterkoeling, geroosterd worden, been there, done that. Groeten, Jan.
zou dan dit bijvoorbeeld een passende motor en regelaar setup zijn? motor regelaar wat ik al zei, electro is echt een nieuwe wereld
Mwa, persoonlijk zou ik liever wat meer richting hoogtoerige binnenloper gaan, minder torque gedoe. Zoiets bijvoorbeeld op 3S: https://nl.aliexpress.com/item/33001090643.html?spm=a2g0z.12057483.0.0.4247429d60TCjk En dan de 2960-2720Kv versie mét koelmantel. 80A regelaar: https://nl.aliexpress.com/item/3291...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Programmeerkaart: https://nl.aliexpress.com/item/32951452374.html?spm=a2g0o.cart.0.0.1faf3c00CgSPN0&mp=1 En dan een schroefaskoker met glijlagers en een motorflens, ben je gelijk van uitlijn problemen af. Groeten, Jan.
Hoi Jan-Willem, Leuk om te zien dat het bouwen vordert, ik zit helaas nog steeds te wachten op een koelmantel en wat onderdelen van Hobbyking. De onderdelen van Hobbyking, een regelaar en wat rubbers, liggen al 3 weken bij de douane. Kennelijk hebben ze even tijd nodig om te bekijken wat het nu daadwerkelijk is. Bij mij ligt de bouw dus even stil. Addy
het ligt helaas bij mij nu even stil, het hout is op en mijn leverancier heeft het nog niet binnen. straks weer rustig verder Ondertussen aan het kijken of ik simpel een vacuum lamineren kan opzetten.
Dat gaat zelfs met een stofzuiger en een plastic zak, de truc is om het oppervlak onder het plastic glad te houden, bijvoorbeeld door het gebruik van peelply. Persoonlijk krijg ik het oppervlak van een houten romp ook glad en strak door het met de hand te doen, dat is een kwestie van ervaring om zo schraal mogelijk te kunnen werken... Groeten, Jan.
Ik heb hem gelamineerd met 100 grams glasmat. gewoon in de epoxy, glasmat erover en dan met epoxy afwerken. Vervolgens met spray putty van motip afgewerkt. Dit geeft ook een aardig resultaat
Ik zou een 50-80 gram/m2 glasweefsel nemen en met de hand lamineren. Een zwaarder weefsel is naar mijn ervaring niet nodig voor jouw rompgrootte. Een zwaarder weefsel is ook weer grover en lastiger strak te krijgen. Ik denk dat met de hand lamineren, met weinig ervaring makkelijker strak wordt, dan dat je je meteen waagt aan een vacuüm setup.