Met het "hoger binnen komen" (oefening van JVE) houd ik mij niet meer bezig.
Die laatste 50-100cm (grondeffect) lijken wel een eeuwigheid te duren.
Vandaag ga ik hem gewoon tegen de grond kwakken.
En nu ga ik, geheel onverstandig (dat zal zo meteen blijken) het veld de schuld geven;
Je kunt alleen oost-west of west-oost binnenkomen.
Komende vanuit het westen heb je met een paar opstakels te maken en je moet de laatste bocht vlak nemen.
Komende vanuit het oosten lukt het meestal wel, door vrij zicht en je kunt hem goed nakijken.
Bij noordenwind moet je cross landen (gisteren zelfs 90 graden)
Bij zuidenwind heb je helemaal een probleem, door rollende winden vanaf de bomenrij. De meesten blijven dan thuis.
Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan het prachtige veld in Maasdriel. Helaas moesten wij daar weg van de vogelvereniging.
Iedereen een fijne zondag gewenst.
Voor bomen hebben ze een oplossing.
Dat gebruiken ze hier dagelijks, houtkachels.
Enige dat je nodig hebt is een goede kettingzaag.
Wat betreft het veld, ik heb er 1 of 2 keer gevlogen dus kan niet echt oordelen.
Maasdriel was geweldig maar leer je daar van?
Toen ik met Gerben ergens in 2009 begon naar shows te gaan en daar gast te vliegen (voor publiek, maakt het ook enger) keken we eerst naar eventuele uitwijkmogelijkheden om te landen.
In 2010 met wedstrijden begonnen en ook in het buitenland.
Daar kan je niet zeggen, ik land hem wel daar, of ik kom wel zo binnen, dat moet gewoon volgens een bepaalde manier en op een bepaalde plek.
En soms stond er ook wel eens een boompje in het traject dat je vliegen moest, voor je gevoel stond die boom altijd te dichtbij dus dan is het een kwestie van je model kennen en afstand inschatten.
Van dat soort dingen leer je enorm.
En jezelf afsluiten voor storende invloeden als dat nodig is.
Op een show in Oberhausen in Zuid-Duitsland vloog ik een demo met een supersterke F5B kist, 7,5 kilowatt op 1600 gram.
Ruim 1500 man stonden te kijken.
Het enige dat ik hoorde toen ik hem gooide was de commentator die hem eigenlijk al meteen kwijt was, en het publiek die ik wow en dergelijk hoorde roepen.
Maar daarna heb ik niets meer gehoord, te geconcentreerd aan het vliegen.
Vooral het landen was eng, ik moest over bomen van 20-30 meter hoog aankomen en wilde hem voor mijn voeten neerzetten alleen was ik vergeten de kleine uitslagen in te schakelen.
Maar na de landing was ik er weer helemaal bij en stroomden de mensen naar mijn model om te zien wat dat nou precies was.
Van dat soort ervaringen leer je enorm, op vreemde velden vliegen, op plekken vliegen waar je je niet comfortabel voelt.
En zelf vind ik het altijd een uitdaging om met lastig vliegende modellen te vliegen, alles wat doorsnee is vind ik saai.
Ook geen goede eigenschap maar dat komt gewoon door de ervaring.
Exact en dat is Wil. Prima kerel, maar tussen zijn oren komen eerst alle negatieve scenario's. En dat geeft knikknietjes. Wat hij nodig heeft is 1x voor gedaan en dan rustig nadoen. Althans dat is wat ik hier uithaal.
JIj hebt Wil ook een beetje door, je kent hem ook persoonlijk.
Het is net een huisdier met een rugzakje...
En dat rugzakje zit in het begin van zijn opleiding, gebrek aan basiskennis, daardoor enorm veel crashen, en ja, ik zeg het gewoon nog een keer, slechte instructeur gehad.
Dus alle lof voor JVE die hem in korte tijd om heeft kunnen vormen.
Maar de crash angst zit er gewoon in.
Zelfvertrouwen ontbreekt nog een beetje en door hem dingen te laten doen die niet mogelijk zijn met een model breek je dat verder af.
GJ