Hallo modelbouwers, ik ben bezig een Boesch na te bouwen. We hadden in de familie een 1:1 Boesch 510 , die we 47 jaar hebben gehad. Nu is hij verkocht en omdat ik toch enige emotionele binding had , heb het idee opgevat er een opschall na te bouwen.Tevergeefs naar tekeningen gezocht. Dus heb ik zo goed mogelijk de maten van het 1:1 schip nagemeten en opgetekend. Met wat multiplex van een buurman en uhu lijm ben ik nu op het punt gekomen om me te orienteren op welke motor, schroefas, ontvanger zender etc. Ik heb nog niets van dat soort onderdelen. Kunnen jullie mij helpen?
Prachtige boot, origineel ook afgeleverd in de witte lak? Immers in blank hout is hij nog mooier. Maar nog steeds prachtige lijnen in een effen kleur. Ik herken de sluizen bij Leidschendam en de boothelling van Vlietland op de foto's! 510x210cm schaal 1 op 6 maakt het een 85cm lang schaalmodel. Best groot nog. Houtbouw is prima, maar niet zo licht van gewicht als glas/epoxy. Ligt eraan wat je wilt: schaalsnelheid met een beetje power nog over, of vliegen! Elektrisch (makkelijkste, meest schone en meeste stille oplossing) of brandstof? Ik kan je adviseren, maar er zitten hier zoveel mensen met veel meer kennis dan ik heb. @pompebled (Jan) bijvoorbeeld. Hopelijk reageert er iemand! Je vraag staat al een tijdje uit.
Hallo, dank voor je leuke reactie! Boesch maakte in de jaren 70 een witte uitvoering. Dat vonden we toen mooier dan de houten uitvoering... De boot lag een tijdje in de Vlietlanden. Ik wil een schallmodel in hout maken met een snelheid die ook op schaal is. Ik heb me laten adviseren door Hans van Quartel. Zie bijgaande bon. Ik ben nu bezig met het plamuren van de romp zodat de mahonie mooi strak komt. Na mijn vakantie ga ik er mee verder. Bedankt alvast voor jullie adviezen! hartelijke groet uit Duitsland.
Hallo Erik, Da's een mooi lijstje: Ik herken de meeste onderdelen en ben een beetje verbaasd over a) het totaalbedrag (met enig zoekwerk en levertijd zou ik de meeste onderdelen voor aanzienlijk minder dan de helft van die bedragen hebben kunnen vinden...) en b) het advies om voor een loodaccu te gaan voor een speedboot met een Speed 700 motor. Dat gaat de loodaccu niet leuk vinden, een loodaccu is niet gemaakt om langdurig hoge stromen te leveren, daar zijn NiMH (voor een 700 motor) en Lipo (voor alles) véél geschikter voor. Persoonlijk zou ik voor een speedbootmodel niet (meer) voor een borstelmotor gegaan zijn (tenzij je voor een dikke Plettenberg was gegaan, maar dan was het bedrag onderaan het lijstje alleen voor de motor geweest...); de efficiëntie van hooguit 65% en de daarbij behorende warmteontwikkeling maken waterkoeling bijna ontkoombaar... Groeten, Jan.
Hallo Jan, bedankt voor je reactie! Ik heb Hans van Q gezegd dat ik geen racer ben...(Een Boesch gaat in het echt max 65 km/uur)En ik ga ook niet ( denk ik) uren ga varen. Ik ben nog een Amateurtje... Ik ben benieuwd naar waarover je verbaasd bent. Is het totaalbedrag te hoog of te laag? Ik vroeg aan Q om een Liion accuset, maar Hans vond dat geen goed idee. Wat is een Lipo? De spulletjes zitten nog in de doos en dus nog niet gemonteerd. dus wellicht moet ik toch voor wat anders gaan?? Ben blij met je advies! Groeten, Erik
Hallo Erik, Een modelspeedboot van 85 cm op schaalsnelheid laten varen daar wordt niemand blij van. Zelfs een modelsleper vaart over het algemeen aanzienlijk sneller dan de schaalsnelheid, anders valt de man/vrouw aan de zender in slaap... Je hoeft geen 80 km/h te halen met een modelspeedboot, al is dat tegenwoordig geen probleem, maar de wedstrijdboten, die 'vroegah' met een Speed 700 op 12-14 cellen NiMH voeren (14,4 - 16,8V) haalden fluitend 50 km/h, al was de vaartijd per wedstrijd maar 6-7 minuten vol gas. Tegenwoordig haal ik met een wedstrijdboot, borstelloos en lipo's gemakkelijk het drievoudige, vol gas. Mijn M.A.S., Italiaanse MTB WW2, vaart ook met een borstelloze buitenloper op 4S Lipo (14,8V), daarmee wandel ik langs onze grachten, meestal stapvoets, met zo nu en dan een sprintje van een paar honderd meter, vaartijd op deze manier ruim twee uur. Dat ziet er dan zó uit, top tegen de 50 km/h: Dat Hans een Liion set afraadde, kan ik me voorstellen, een boot is geen laptop, over het algemeen heeft Liion hetzelfde euvel als een loodaccu, ze kunnen de piekstromen niet leveren. Daarnaast is een Liion fik absoluut niet leuk en niet goed voor je boot, of je huis... Vanwege het gewicht en het kunnen leveren waar de motor om vraagt, zou ik sowieso géén loodaccu nemen, dat is leuk voor een sleper, niet voor een speedboot. Vanwege het betere regelgedrag op lage toeren van de meeste borstelregelaar en borstelmotor combi (in dit geval een 5-pool Speed 700) zou ik die gebruiken, want écht langzaam varen is iets dat met de meeste borstelloze motoren en regelaars niet lukt. Aan het begin en eind van het filmpje loopt de motor 'stationair' d.w.z het laagst mogelijke toerental waarbij de motor nog mooi rond loopt, niet schokkerig, echt langzaam is dat niet, manoeuvreren met dit model, moet ook met de nodige voorzichtigheid gebeuren. Als jij geen problemen hebt met wat je gekregen hebt voor dat geld, is dat prima. Met enig zoekwerk en langere levertijden durf ik te wedden dat ik soortgelijk producten voor een aanzienlijk lager bedrag kan vinden. Voorbeeld: 12V 700 serie 5-pool motor: https://nl.aliexpress.com/item/3295...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Of deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Regelaar: https://nl.aliexpress.com/item/3223...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Servo (voor deze prijzen koop ik er meestal wat meer): https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Groeten, Jan.
Ik weet dat winkelbesprekingen niet zijn toegestaan op dit forum. Persoonlijk ken ik de winkel als eigenaar al ruim 30 jaar. In de pre-internettijd dé plek voor je RC in regio Haaglanden. Ik weet dat zijn zoon veel heeft gedaan met speedboten op borstelloos en lipo (lithium polymeer) accu's. We korten dat graag af De winkel was al voor het internettijdperk bepaald niet de goedkoopste. Lokale modelvliegclubs organiseerden om die reden regelmatig gezamenlijke ritten naar Waalwijk... Ik ben het geheel eens met Jan, ga voor lipo met borstelloze buitenlopers. Alternatief zouden Ni-mh accu's zijn. Maar even duur veelal, minder energiedicht (zwaarder van gewicht) en lipo geschikte laders kunnen vaak alle typen accu's aan, ook loodaccu's (al zou je dat willen) Heeft deze boot 2 motoren? Ik zie dubbele regelaars staan. Leuke geschiedenis over die witte uitvoering. Ook jaren een zeilboot gehad op Vlietland. Ik ben er opgegroeid! Ik zou even alles in de originele verpakking houden...
Hallo Jan, Dank voor je adviezen! Ik heb genoten van je filmpje, Wat is dat gaaf zeg! Mijn boot is ca. 90 cm lang, Ik heb bij Q adviezen gevraagd,omdat kennissen daar goed ervaringen hadden. Ik wil best wat meer uitgeven endan de zekerheid hebben dat ik goed spiullen krijg. Bij een volgend project zal ik zeker je adviezen die je geeft opvolgen. Ik ben overigens nog niet helemaal zeker wat voor accu je nou bedoelt... Bijgaand een paar foto's van het project Boesch. Ik heb de 1,5 mm tripex zijden en bodem geplakkt en ben nu aan het plamuren zodat het mahonie fineer er dad elijk mooi strak opzit.
Hallo Unusual, Dank voor je reactie! Het gaat mij in eerste instantie niet om het goedkoopste... Ik wil graag goed geinformeerd worden. En over de loodaccu ben ik nu ook niet meer zo zeker... De boot heeft 1 motor . Q heeft hem per abuis 2 keer op de rekening gezet. ze zouden het vorige week crediteren, maar ik wacht er nog op... Als ik terugkom van vakantie zal ik eens me goed beraden en naar de winkel terug gaan. Ik ben blij met jullie adviezen.
Ik begrijp je volkomen. Maar de genoemde winkel is erg duur in vergelijk met de overige winkels in Nederland in de regel. En ook in Duitsland is veel te koop voor goede prijzen. Uit China kan alles nog goedkoper, echter op dit moment is de douane op weg naar een systeem om op elk pakket uit China een naheffing te koppelen, net als op producten die uit Amerika komen. Persoonlijk bestel ik daarom liever in Nederland of Europa. Fysieke modelbouwwinkels zijn er niet veel meer helaas. Quartel in Pijnacker is een van de weinige in de regio. Een aantal jaren geleden zat er eentje bij mij in de straat zelfs, die bestaat nog als online winkel die soms ook fysiek open is. Echter het aanbod is zeer beperkt. Wat jan al aangaf, loodaccu's hebben een lage energiedichtheid per kg, en hebben een beperkte ontladingscapaciteit (uitgedrukt in de letter C, de continue maximale ontlaadstroom) Zoals in Jan's voorbeeld al aangetoond is: een borstelloze motor is zoveel efficiënter dan een borstelmotor, daarmee haal je meer vaartijd op dezelfde grootte accu...of je kiest een kleinere accu wat weer gewichtsvoordeel oplevert. Een model van 90cm is fors, en dient een juiste motorisering te krijgen. De eerste vraag was hoe hard moet hij kunnen? Dat bepaald het gewenste vermogen. Als je een motor op het oog hebt, kun je jezelf afvragen wil ik kort en hard varen, of lang en af en toe hard. Daarnaast bepaald de motor bij volgas de maximale ontlaadwaarde. Meestal bij lipo's is dat 20 tot 30C. C is de capaciteit van de accu uitgedrukt in Ampere-uur, oftewel Ah. Zelf voor een dergelijk groot model heb ik een inrunner (ik gebruik alleen nog modellen met jet-aandrijving, die varen ook met meer toerental als langzaamste optie al rustig, jij zou voor een outrunner moeten gaan volgens de eerder al gegeven adviezen) die op een 4S (=4 cellen lipo welke ongeveer 15V kan afgeven) lipo 100A kan trekken maximaal. Ik heb daarbij een 8,0Ah lipo met een C waarde van 30. Dat betekent dus dat ik de lipo continue kan "leegtrekken" met een gemiddelde stroomsterkte van 8,0(Ah) x 30(C) = 240 Ampère. Dat is heel veel, dus deze accu's voldoen prima. Als je aandrijving meer trekt dan uit dit rekensommetje komt, dan kun je alleen maar korte sprints trekken (1, 2 seconden maximaal), of kies een minder krachtige motor. Mijn 8,0Ah 4S lipo weegt 830 gram met stekkers, en dat is niet niks. Maar in een model van 90cm zeker geen probleem. Eerst de aandrijving maar eens uitzoeken, dan de accu erbij. In de regel werken motoren ook efficiënter op een hoger voltage, waardoor de capaciteit ook weer minder kan. Wellicht dat je met 5Ah al uit de voeten kan. Echter een houtbouw model van een speedboot van 90cm is geen ranke carbonfibre deep-vee zoals we die uit de tune van het aloude Miami Vice kennen, en beslist een stuk zwaarder. Een speed 700 lijkt me ook om echt een beetje vaart te maken nogal aan de kleine kant eerlijk gezegd. Voor schaalsnelheid wellicht voldoende. Maar met een borstelloze motor heb je vaak heel veel vermogen over, mocht het allemaal zwaarder worden dan gehoopt.
Na noeste arbeid is het bootje klaar. Door het mooie mahonie fineer van Fa. Fibex te Warmond is het een plaatje geworden. Ik heb al gevaren maar in de Broeksloot zodat er in een mum van tijd gras ed in de schroef zat.Door ca. 500 gram lood achterin ligt het nu ook op de waterlijn. ik ga het messing voorlopig niet laten verchromen.
Prachtig geworden zeg! En toch hout i.p.v. wit als jullie origineel! Hoe vaart het? Zit er voldoende snelheid in?
Hallo, dank voor je reactie. Ik vond het mahonie veel te mooi om het wit te verven... De boot vaart goed. Ik heb volle snelheid niet kunnen bereiken omdat we voordat we op vakantie gingen ik maar 1 poging had. In de Broeksloot waardoor de schroef en roer direct met wier zaten.. Na de vakantie doe ik een nieuwe poging.
Hallo medebootbouwers, ik heb nu gevaren in een " schone" Broeksloot. Boot vaart goed, maar komt niet in planee. ..Jullie hebben me al gewaarschuwd dat de Robbe motor te zwak is. Zou een grotere schroef helpen? Ik heb nu 40 mm. Ik denk aan een kunststof 50 mm . Hebben jullie een suggestie? De boot weegt 5,5 kg.