TOPRC Voyager 110"

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door 4Unlimited, 16 apr 2021.

  1. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Heeft iemand wellicht tank advies om ergens JetA1 aviation fuel te kunnen kopen?

    Is dit mogelijk een adres www.ehhv.nl/for-pilots/fuel-and-oil ??

    (dus nieuw, premium en geen afgetapte "oude" brandstof uit vliegtuigtanks)

     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2021
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, dat is mogelijk.
    Denk zelfs dat het direct via de toren kan, en anders als ze moeilijk doen dan kan ik het voor je tappen.
     
  3. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Je zou ook diesel of parafinn kunnen gebruiken

    Geoff
     
  4. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Ik zal zien in hoeverre men mij daar zou willen helpen. Het zal ook een herhalende vraag worden, want ik wil gewoon -betaald- de hoeveelheden blijven tanken die ik verbruik.
    Mocht het wat lastiger liggen, maak ik graag gebruik van jouw voorstel. Thanks!
     
  5. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Klopt, heb ik ook over nagedacht. Merci voor de tip.
    Maar deze brandstoffen kennen (seizoensgebonden) additieven, die voor de turbine zeker niet nodig (wenselijk) zijn. Kostentechnisch maakt mij die paar eurocent verschillen ook niets uit. En als voormalig specialist vliegtuigonderhoud en ook zeker vanwege de specs van deze JetCat-serie, kies ik toch graag voor the-real-deal en daarmee voor JetA1-fuel.
     
    gpman vindt dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou wel iets meer dan een paar eurocent tov diesel, denk dat de kero tegen de 2 euro aan zit per liter.
    Over het algemeen werken die andere brandstoffen ook prima, 95% van de turbine vliegers vliegen niet met kero en die motoren blijven het ook allemaal doen.

    Maar mocht je op EHHV de kero gaan halen, wip dan maar even binnen bij vliegschool Hilversum ;-)
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Jet-A1 heeft ook een nadeel: Er zit anti schuim spul in. Daardoor heb je een fractie minder energie per g ;) Maar goed, het is wel de meeste echte brandstof die je kan krijgen :) Ik tank kerosine aan de lokale pomp hier (ze noemen het kerosine omdat het zulke zuivere petroleum is). De rest vliegt veel op de goedkope kachel brandstof, dat scheelt echt flink in kosten als je deze in het zuiden haalt. Het maakt allemaal weinig uit, de olie is veel belangrijker.....
     
  8. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Prijsverschil diesel/kero . . . al mijn 2T en 4T benzinemotoren vlieg ik op Aspen . . . .

    En de overweging voor JetA1 is ook zeker niet dat ik stel dat de boel kapot draait op andere brandstoffen.
    Het is eenzelfde keuze als Aspen ipv pompbenzines.

    Wat langskomen bij de vliegschool betreft, doe ik graag . . . . zal je vroegtijdig een berichtje doen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  9. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Hahahaha ik snap de overwegingen. Maar om eerlijk te zijn . . . vergelijk eens wat we in een Jet stoppen aan "kosten". . . dan mogen die liters toch niet echt wegen :)
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik bespaar overal waar ik kan. Omdat het al duur is zou juist een argument moeten zijn ;) Ik wil best betalen als iets het waard is, maar ik maak niets duurder dan het moet.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik vlieg ook op de kachelpeut. Niet voor de kosten, (want 20 liter Firelux Clear kost je ook 50€)
    maar voor de meur. Zit de hele dag al in de Kero lucht, moet ik in mn huis niet hebben’!
     
  12. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Kijk daar heb je een heel valide argument hahahaha "stank in huis" is ook niet wat ik in de hobbyruimte wil. Met de benzinemotoren en Aspen heb ik daar ook totaal geen last van.
    De geur is enige punt van (her)overweging. Dank voor deze tip :thumbsup:
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Gek, mijn tankstation en de vliegtuigen zelf staan hier in de schuur welke met een deur in de woonkamer uit komt. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een kero lucht. Benzine rook ik zelf wel duidelijk, maar petroleum helemaal niet. Ik pomp de tanks ook altijd leeg, wellicht helpt dat? Met een brandstof zak heb je geen ontluchting, dus ook minder stank. De motor zelf blijf na gebruik wat na dampen, daar kan je niet veel aan doen denk ik.
     
  14. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Ik gebruik in mijn k70 gewoon de duurdere diesel en ruik daar niks van.
    Alles staat op zolder en mijn vrouw die heeft haar bureau er ook staan en die klaagt nergens over.
    Die werkt al vanaf maart vorig jaar thuis.
    Ook de xicoy 90 ga ik gewoon op diesel draaien daar deed hij bij het testdraaien prima op.
    Zag laatst bij ons in Epe petroleum aan de pomp voor 1,99 per liter.
    Schijnt wel minder te roken dan diesel bij opstart turbine.
    Heb er wel effe aan gedacht om dit te proberen maar inderdaad als het niet duurder hoeft te zijn dan nodig dan doe ik het ook zeer zeker niet.

    Gebruik in mijn brandstof kisten stihl motomix en dat gaat prima.
    Want gewone benzine gaat niet werken op zolder.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Voordeel van diesel is dat je ook minder olie hoeft te gebruiken. Scheelt ook iets in de kosten.
     
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    En dat is nog wel een puntje gooi nu op 20 liter 1 liter olie erbij voor kingtech prima.
    Maar voor xicoy geven ze 4% aan maar of dat echt een groot probleem is geen idee.
    Is ook makkelijker koop olie per liter dus dat kan er in een keer in.
    Kan ik ook geen foutje maken.
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Je zei al eerder dat je petroleum stookte wat men kero noemde maar eigenlijk gewoon zuivere petroleum is.
    Dat ruik je inderdaad niet zo sterk.

    Maar als we het over echte Jet-A1 hebben dan ga je dat zeker ruiken!
     
  18. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  19. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    JetCat info

    Schermafdruk 2021-06-30 21.30.06.png
     
  20. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Uit JetCat P250 PRO-S manual:

    2021-06-30 21.42.50.jpg
     

Deel Deze Pagina