Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Beetje bij beetje verder, veel kleine dingetjes hier niet vermeldenswaardig....maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt.

    Alle neus spanten zitten er weer in gelijmd. Ze bleken tóch nét effe iets anders te zitten dan bij de eerste en de neuspoot wilde niet goed intrekken. Met zo'n geometrie poot komt dat dus best naukeurig, voor een productie zou daar dan het beste een triplex mal voor gemaakt kunnen worden met pas pennetjes zodat alles iedere keer perfect hetzelfde in de romp komt. Vanwege die reden heb ik de intrek vouw strut ook aangepast, er zit nu aan de bovenkant een M4 oogeind op die je ook altijd kan afstellen en misschien ook minder speling op de lange duur.

    Het zit er weer in!
    [​IMG]

    Neus deuren ook gelijk tackelen, terug in het malletje en vullen maar;
    [​IMG]


    En zo de scharnieren ingelijmd in de deuren die vast geplakt zitten met plakband zodat de scharnieren precies op de juiste plaats zitten. Straks tape er af en hopen dat het weer mooi opengaat...!
    [​IMG]


    Foto op de kop! Opnieuw inlijmen van de neuskap latch die bedient wordt met een schaal heveltjes onder de cockpitkap;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,
     
    Vale Ouwe, Cnn, Bart83 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Neus deuren na lijmen weer netjes open. :)

    [​IMG]
     
    Cnn, Bart83, Bruno van Hoek en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig weer Gerald :thumbsup:
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hogeschool modelbouw :yes: Prachtig gemaakt!
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx..., ik doe ook maar wat :)
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inlaat ducts er ook ingelijmd, daarna de lip op maat slijpen en schuren. Witte grondverf er over zodat ik beter kan zien of de lip radius oke is. Tis nog niet helemaal goed, vanmiddag nog wat corrigeren.
    [​IMG]

    De wieldeuren passen mooi, verder afgewerkt en gespoten;
    [​IMG]

    Nu gaat het best snel, ook alvast bij de oude brandstoftank en luchttank spanten lijmresten verwijderd, klaar voor her-gebruik.
    [​IMG]

    Één van de kevlar tanks had een puncture, was bij de crash de inlaat duct tegen geklapt. Deze weer gerepareerd en lektest oke;
    [​IMG]

    Binnenkort kan eindelijk de staart sectie er weer tegenaan, eerst nog wat ander kleinwerk nu de romp zo lekker handelbaar is.
     
    gpman, Berto, ramses en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Understatement of the year

    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter, Cnn en E.hof vinden dit leuk.
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Met een hoop geluk erbij kom je er ook, toch? ;)
     
    ramses, bipeflyer en Cnn vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Laatste schaafjes aan de neus sectie, grondverf er over en klaar! Nu is het netjes en functioneel voor de volgende test vlucht. Het heeft weinig zin om in dit stadium nog verdere details aan te brengen, kost alleen maar tijd en wie weet hoe de testvlucht zal gaan....:rolleyes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel nog even wat gedaan aan de cockpit sluiting, deze strips waren best beschadigd en gescheurd. Beetje secondenlijm op het abs en het zit weer vast voor de inbouw.
    [​IMG]

    Volgend project, de staart sectie weer in één geheel met de romp krijgen! :)
    [​IMG]
     
    gpman, ramses, bipeflyer en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Prachtig. Echte kunst:)
     
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    953
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Gaat weer lekker Gerald. Toppei
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx! :)

    Vanavond het zaakje in elkaar geglassed met behulp van Marijn zn mallen. Was best een priegel klus, al zeg ik het zelf. Alles moest via het achterste uitlaat gat. Bokkepootje om wat gynaecologisch werk....
    [​IMG]

    Lastig om te zien, het gaat om het zwarte randje verderop;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen kijken hoe het er uit komt
     
    HansH, ramses, gpman en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Traditionele modelbouw ;) dus ...

    [​IMG]
     
    ramses en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Marijn kan opgelucht ademhalen, de romp is niet vast komen te zitten in zijn mal :D.

    Het kwam er meteen uit, zo zijn de romp delen perfect uitgelijnd. Vanavond nog het naadje een beetje vullen en dan door met alles weer in bouwen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn, Jaap Smith, henky en 13 anderen vinden dit leuk.
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Het einde nadert, maar dan in positieve zin :).

    Laatste beetjes om de kist weer vliegwaardig te krijgen. Nog wat werk aan de achterste vleugel / romp fairing. Dit is een complex stukje om het goed schaal te krijgen, bij de vorige romp ook mee lopen te hannesen. Ik heb ze uiteindelijk simpel van de eerste romp geslepen en gewoon overgezet.

    Ook de lucht happers er boven uitgeslepen en overgezet. Deze vind ik wel belangrijk, deze zorgen er voor dat na shut-down van de turbine de nog opbouwende warmte ergens kwijt kan. Anders zou het zonder jet-flow erg warm kunnen worden richting de cockpit kap waardoor deze kan vervormen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Romp spanten voor de tanks er ook weer in;
    [​IMG]

    Alle neus spanten en cockpit sluit susteem zit ook weer;
    [​IMG]

    Romp / vleugel fairing en lucht happers ook glad gemaakt en gespoten;
    [​IMG]

    En nu ligt deze spagetti van de eerste romp te wachten om in te bouwen;
    [​IMG]
     
    ramses, henky, Vale Ouwe en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Lekker bezig hoor!
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    De kist is klaar en had ik vorig weekend in willen vliegen, helaas was ons vliegveld gesloten dus dat ging niet door. Nog effe wachten op mooi weer en het veld wat weer open is.

    Binnen wel alles al afgesteld en getest, alles weer zoals het was, nét alsof er niets gebeurd is! :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Druk bezig geweest met her-berekenen van het zwaartepunt, zat voor mijn gevoel té ver naar voren, nu wat verder naar achteren gezet.
    [​IMG]

    Na het grondig evalueren van de crash ben tot de conclusie gekomen dat het een combinatie van factoren is geweest. Twee belanrijkste daarbij zijn het te voorlijke zwaartepunt én verkeerd ingeschate vlieg eigenschappen waarbij de laatste bocht toch wel erg krap gevlogen is, dat geef ik eerlijk toe. De laatste jaren vlieg ik voornamelijk met mijn 2 grote F16's en mn Rafale die je echt in elke bocht kan smijten zonder consequenties. En dat vind ik ook heerlijk, 90 graden bocht met flink hoogteroer erbij en dan lekker slepen met de kont van de kist......dát heb ik niet met de Streak gedaan maar de down-wind leg voor de landing had ruimer gemogen waardoor ik de bocht wat krapper moest maken dan ik eigenlijk wilde. Dat dan gecombineerd met lastigere vliegeigenschappen heeft waarschijnlijk de binnenbocht vleugel gedeeltelijk laten overtrekken waardoor er een rare slinger kwam die ik niet tijdig meer kon herstellen op lage hoogte.

    Dus tip van flip, test die dingen eerst op grotere hoogte! :hammer:
    (Normaal doe ik dat eigenlijk ook maar de kist voelde zó vertrouwd aan dat ik de landing wel zo durfde in te zetten...)

    Wordt vervolgd....:)
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2021
    Hans Rijkuiter, wimo100, henky en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Hij ziet er weer mooi uit in dat 'ghost squadron scheme'! :thumbsup:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    Nooit te oud om te leren. En zelfdiagnostiek is ook goed.
     

Deel Deze Pagina