VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    638
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Til zelf eens een zak cement van 25kg.
    Dicht tegen je borstkas aan moet dit wel lukken. Om dit gewicht met gestrekte armen te kunnen hebben moet je al goed getraind zijn.

    10kg.cm is hetzelfde als 5km op 2cm, 2.5kg op 4cm, enzovoorts.

    Idemdito voor een hijskraan om ontopic te blijven.
    Is het lastmoment 100ton op 3 meter. dan zal dit 50ton op 6mtr zijn, 25ton op 12mtr, enzovoort.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Zie je, ik snap het dus niet, zoals je het nu uitlegt begrijp ik het wel.
    Ik was begonnen met een stuurarmpje van 25 mm, ook dat wilde niet sturen en de stuuruitslag was onvoldoende.

    Maar weer eens terug naar naar de tekentafel en uitzoeken, of ik het dan wel ga begrijpen dat het stuurarmpje zo kort mogelijk moet zijn.
    Soms moet je logisch denken en het niet al te ingewikkeld maken, zoals ik vaak wel doe.

    P.S.
    Met het stuurarmpje van 49 mm is de stuuruitslag wel voldoende van de achterste, (vijfde) pendel stuuras , namelijk 60 graden.
    De 1:1 Goldhofer dieplader heeft namelijk ook een stuuruitslag van 60 graden op de achterste(vijfde) pendel stuuras.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2021
  3. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Is toch simpel .. hoe langer de arm hoe minder kracht dat bedoel mark uit te leggen
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Tja, klopt, ik zit/zat zelf verkeerd om te denken.
    Ik haal 2 dingen door elkaar, de kracht en de stuuruitslag.
    Het is me nu wel duidelijk.
    Wat ik al had gezegd, ik ben maar een prutser.
     
  5. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik

    [sarcasme modus aan] Maar dan wel met de hoofdletter P [uit]
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mark,
    Hallo Arjan,


    Het zit me toch niet lekker dat ik een denkfout heb gemaakt. (dom)
    Dus even de grijze hersencellen aan het werk gezet.

    Even toelichten met een eenvoudig tekeningetje/krabbeltje.
    Ik was uit gegaan van het Koevoet idee. (fout, fout,fout)
    Hoe langer de hefboom hoe meer kracht je kan overbrengen.
    Zie rode ovaal
    IMG_5317-01.jpg

    Terwijl dit het moet zijn :
    (zie rode cirkel)
    IMG_5319 -1.jpg

    Hoe korter de stuurarm hoe groter de kracht overdracht van de stuurservo is.
    Zie het onderstaande krabbeltje.
    IMG_5319-02.jpg

    Een langere stuurarm, betekent een grotere stuuruitslag, maar dit betekent een afname van kracht overdracht van de stuurservo.
    Hopelijk heb ik het nu wel goed verwoord.

    Beide opties uitgetest :
    Stuurarm 49 mm lang, grotere stuuruitslag.
    Stuurarm 25 mm lang, kortere stuuruitslag.

    Toch kon de optie met de stuurarm van 25 mm bij stilstand de 5 pendelassen niet sturen.
    Achterdek beladen met 50 kg bakstenen.
    Achterdek onbeladen werkte de besturing wel met de korte en de lange stuurarm.
    En inderdaad ging het sturen met de langere stuurarm wel wat moeilijker.
    En toch is er bij mij op dat moment geen lampje gaan branden.
    Dus was goede raad duur en heb ik gekozen heb voor de elektrische actuatoren.
    Waarbij het sturen wel lukt, als het achterdek beladen is met 50 kg.
    Om nu de hele constructie weer te gaan ombouwen zie ik niet zitten.
    Bovendien wordt de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 dieplader hydraulisch gestuurd.
    Met de elektrische actuatoren komt de besturing realistischer over dan met een stuurservo.
    Deze elektrische actuatoren lijken op hydraulische cilinders.

    De elektrische actuator onder het achterdek is gemonteerd op de achterste (vijfde) pendel stuuras.
    Bij de interdolly is elektrische actuator gemonteerd op de voorste (eerste) pendel stuuras.
     
    ozy, modelbouwer, Leon1965 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Arjan,

    Grote P


     
    ArjanN vindt dit leuk.
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Drenthe
    wellicht ten overvloede, en dat heb ik al eens eerder zo vermeld: de notatie van koppel/moment, oftewel de 'sterkte' van een servo wordt niet zò uitgedrukt, zoals je pas weer deed in het topic van Leo:
    Een koppel/moment is kracht x arm, dus in dit geval kg x cm, met een praktische notatie van kg.cm òf kgcm.
    Voor de rest is alles al gezegd door Mark en Arjan
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Je hebt gelijk, ik haal dit steeds door elkaar.
    Ik heb het zo overgenomen van de handleiding van de stuurservo, dus staat het in de handleiding ook foutief in vermeld.
    (zie rode tekst)
    En ja, ik ben op het gebied van elektronica nog maar een beginner, ik ben al lang blij dat ik tegenwoordig de elektronica zelf kan inbouwen


    Productbeschrijving
    61THB(1).jpg

    Functie:

    1. Volledig metalen behuizing, roestvrijstalen tandwiel, lange levensduur.
    2. De borstelloze motor heeft een sterke torsie en 10 keer de levensduur van de motor met holle beker van dezelfde kwaliteit.
    3. Volledig waterdicht en kan voor gebruik volledig in water worden ondergedompeld.
    4. Gratis reserveonderdelen van kwetsbare stalen uitrusting. Uitstekend vakmanschap, hoge efficiëntie.
    5. Van toepassing op RC-auto, RC-vliegtuigen met vaste vleugels, RC-vliegtuig.


    Specificatie:


    Artikeltype: digitale servo
    Materiaal: behuizing van aluminiumlegering, tandwiel van roestvrij staal
    Kleur: als weergegeven afbeeldingen
    Gewicht: ca. 142 g

    Bedrijfsspanningsbereik: 5-7,4V
    Spanning Werksnelheid Koppel Torsie 5,0 V 0,13 sec / 60 ° 60 kg / cm 6,0 V 0,12 sec / 60 ° 65 kg / cm 7,4 V 0,1 sec / 60 ° 70 kg / cm

    Besturingsspecificaties:
    Besturingssysteem: PWM (Batch Width Modification)
    Pulsbreedtebereik: 500-2500 μS
    Neutrale positie: 1500 microseconden
    Hardloopgraad: 180 ° (500-2500 μSec)
    Dode bandbreedte: 2 microseconden
    Werkfrequentie: 50-330 Hz
    Draairichting: linksom (500-2500 microseconden)
    Mechanische specificatie:
    Overbrengingsverhouding: 314
    Lagers: dubbele lagers
    Motor: borstelloze motor
    Waterdichte prestaties: IP67
    Aantal: 1 set
    Toepassing: 1: 5/1: 8 RC-voertuig en schip met afstandsbediening, RC-robot, enz

    Pakketlijst :

    1 x digitale servo
    1 Set x stalen tandwielen
    3 x stuurarm
    7 x schroef
    4 x schroefcilinder
    4 x rubberen pad
     
    modelbouwer vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even bij een ander merk gekeken :
    Hier staat het koppel dus ook onjuist vermeld.
    (zie rode tekst)
    Dit is voor mij nogal verwarrend !

    Nu snel naar bed : Morgen weer vroeg dag

    Savox SW-2210SG Brushless High Voltage Servo
    2210__51079.jpg

    Gegevens
    :

    Savox SW-2210SG brushless high voltage waterproof servo met stalen tandwielen. Zeer geschikt voor RC auto's!

    Kenmerken Savox SW-2210SG
    • Toonaangevende digitale servotechnologie
    • Zeer efficiënte brushless-motor
    • Nauwkeurige en snelle respons
    • Aluminium middenbehuizing voor verbeterde koeling en totale sterkte
    • Gekogellagerd
    • Stalen tandwielen
    • Waterproof
    Technische specificaties
    • Servo-technologie: digitaal, laagspanning
    • Ingangsspanning (V): 4.8V - 7.4- Servotype / Grootte: standaard
    • Motortype: brushless
    • Materiaal tandwiel: staal
    • Gekogellagerd: Ja
    • Servo-behuizing: aluminium - composiet
    • Snelheid: 60°/Sec @ 7.4V: 0.11 Sec/60°
    • Koppel: kg/cm 7.4V: 36.0 Kg/cm
    • Lengte (mm): 40,6
    • Breedte (mm): 20,7
    • Hoogte (mm): 42
    • Gewicht (g): 79 g
    • Type connector: JR
    • Tandwiel maat: 25T
     
    modelbouwer vindt dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Drenthe
    Ik weet niet waar jij de spec's vandaan krijgt, maar als je bij dit merk bij een betrouwbare website zoekt, dan zie je de juiste notatie; kijk eens hier, bij Conrad:
    https://www.conrad.nl/p/savox-stand...9_pla-1837809&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
    Dan zie je dat het koppel, volgens de 'moderne notatie wordt uitgedrukt in N.cm waarbij 1 Kg ca 9,8 Newton is
    Helemaal correct dus, voor deze servo geldt dan
    Instelkoppel bij 6 V 250 Ncm (=~25kgcm)
    Servo-koppel (7,4 V) 320 Ncm (= ~32 kgcm)
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
    Leon1965, Leo Broers en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik heb de servo besteld bij toprc.nl

    Ik had gekeken bij conrad.nl ,maar die hadden geen servo van 65 of 70 kg.cm in hun leveringsprogramma.
    Ik bestel regelmatig bij Conrad, maar deze keer lukte dit niet.
    Overigens vind ik het zoeken bij Conrad.nl een ramp.

    Maar nu blijkt dus dat gegevens niet kloppen.het moet zijn : kg.cm en geen : kg/cm
    Nog even bij meerdere leveranciers gekeken, ook daar staan bij meerdere leveranciers de gegevens foutief vermeld. kg/cm.
    Ook bij de Chinese leveranciers staan de gegeven heel vaak foutief vermeld, namelijk ook : kg/cm

    Bedankt voor de informatie en duidelijke uitleg :
    Nooit te oud om iets te leren.
    Ik ga deze fout nu niet meer maken.
    Misverstand opgelost.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    @Helicor
    Hallo Cor,

    Even verplaatst om het topic van Leo niet te vervuilen.
    Even de tekst aangepast van : kg/cm naar kg.cm

    Ik heb een test met het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader die ik aan het bouwen ben, met een servo van 65 kg.cm.
    Deze stuurservo was niet sterk genoeg.
    Bij stilstand lukte het niet om te sturen.
    Tijdens het rijden ging het sturen moeizaam.
    Het achterdek beladen met 50 kg straatklinkers.

    Ik ga nu 2 elektrische actuatoren gebruiken voor de interdolly en het achterdek, die kunnen bij stilstand wel de 3 en 5 pendelassen onder de interdolly en het achterdek sturen. (beladen met straatklinkers, 30 kg op de interdolly en 50 kg op het achterdek)
    De CTI elektrische actuatoren zijn ook niet sterk genoeg.
    Geen goedkope oplossing, maar het werkt wel.
     
    Leon1965 en Leo Broers vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Drenthe
    1) Helemaal mee eens, een grote ramp!
    2) Graag gedaan :koud:

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Ter informatie :

    Morgen, donderdag 25-11-2021 nog 1 dagrit uitvoeren.
    De vaste chauffeur is weer geheel hersteld en gaat maandag 29-11-2021 weer aan het werk/rijden.
    Pffff, het was best vermoeiend, 4 dagen per week werken/rijden met lange werkdagen van 12 tot 16 uur, vroeg opstaan en laat thuis.
    Ook het werken en rijden met de beperkingen van het Covid-19 virus werkt ook niet echt mee, constant opletten om met zo min mogelijk mensen in aanraking/contact te komen.
    Ja, de jaren beginnen te tellen, het gaat allemaal niet meer zo vlot, als voor 50 jaar geleden.
    Maar goed, niet klagen, maar dragen.

    Nu krijg ik weer meer tijd voor de hobby en tijd op updates te plaatsen.

    De eerst komende nachtrit staat gepland voor 15 december op 16 december 2021.

    Vanaf volgende week maar weer eens updates plaatsen, nu even goed uitrusten.
     
    modelbouwer, Tug.NL, hcs_vliss en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.904
    Locatie:
    Utrecht
    YES !!!! eindelijk weer updates van dit schitterend verslag :banana::banana::banana:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedeavond Pieter,
    om de termologie van jouw schets aan te houden, de stuurarm (van het fusee) moet zolang mogelijk zijn voor het door jouw genoemde koevoet effect.
    maar de arm op de servo moet zo kort mogelijk zijn voor de hoogste opbrengst van de stuurservo.
    het is dus even uitzoeken wat de beste combo is, kracht x arm geld voor beide maar bij de servo word de kracht aan de as geleverd dus een korte arm is sterker,
    waar bij jouw stuurarm op het asstel de kracht op de arm aan neemt en aan de as afgeeft, hier is dus een zo lang mogelijke arm het beste.
    beide armen kun je dan bij elkaar optrekken en of aftrekken met betrekking tot het draaimoment wat op het fusee word overgebracht.

    nou heb je liniaire actuators ingebouwd zei je, het is dan nog steeds op de fusee stuurarm van toepassing dat langer beter is , meer kracht en nauwkeuriger af te regelen

    mvg,
    Roald
     
    hobbyvanrobbie vindt dit leuk.
  17. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    ha Piet,

    Het wordt mooi.


    Maar zo zie je maar, zo'n oude formule:
    kracht x arm,.................oftewel de hefboom wet,

    succes

    Maar begrijp ik goed, dat je welllicht met je gekozen servo, (en dan de korte servo -arm) de benodigde kracht wel kon leveren?



    mvrgrob
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rob,

    Tja, ik heb toch wel een probleem.
    Ik had twee elektrische actuatoren besteld, die voldoende vermogen/koppel kunnen leveren om bij stilstand te kunnen sturen.
    Uitgebreid per e-mail contact gehad met de leverancier over de actuatoren, waar voor ik deze ging gebruiken en of dit mogelijk was.
    De leverancier kwam met een voorstel welke actuatoren geschikt waren/zouden zijn.
    Deze actuatoren kunnen een gewicht van 150 kg.cm duwen en trekken.
    Dit is voldoende om het achterdek te besturen in stilstand, wat beladen is met 50 kg bakstenen.
    Ik was tevreden met dit resultaat.

    Na het uittesten, proefrijden met het achterdek, veel stuurbewegingen gemaakt, ging het sturen heel goed, maar werd de actuator loei-heet.
    Dit komt niet goed, deze brandt binnen de kortste keren door, misschien wel in de brand vliegen.
    Per e-mail contact opgenomen met de leverancier van de actuatoren en hem uitgelegd dat de actuator loei-heet werd tijdens de proefrit, met veel stuurbewegingen.

    Toen kreeg ik als antwoord :

    Beste mijnheer H.................

    De maximale kracht wat de MCP kan leveren is 150 kg.cm
    De MCP een lineaire actuator is en dus alleen een lineaire beweging kan maken.
    Met de MCP serie is het namelijk zo, dat de cilinder elke 2 minuten in en uit kan en vervolgens 18 minuten moet rusten (1:9 ratio).
    Dit om oververhitting van de motor te voorkomen.

    Hij had mij in een eerdere e-mail het volgende gevraagd, alvorens ik de actuatoren heb besteld :
    "Ik zou graag willen weten hoe vaak de cilinder in en uit moet per minuut/uur."
    "Ik begrijp dat de cilinder dus 2 a 3 uur gebruikt zal worden, maar niet de gehele tijd door."
    "Hoe vaak in deze tijd zal de cilinder (ongeveer) in en uit moeten ?"

    Ik hem had uitgelegd dat de actuator gemiddeld 2 tot 3 uur op een rij-demo wordt gebruikt met veel stuurbewegingen.
    Dit had hij niet goed begrepen volgens zijn schrijven in de laatste e-mail.

    Overigens is deze leverancier heel coulant :
    Hij schreef :
    "Inden de actuatoren onbeschadigd zijn en nog werkend zijn, mag u deze retour sturen en krijgt u uw aankoopbedrag terug, minus de portokosten."
    Vandaag de actuatoren aangetekend per post retour verzonden naar de leverancier.

    Tja, nu ben ik weer terug bij af.

    Nu heb ik nog twee opties :
    1.
    Opnieuw experimenteren met de bestaande stuurservo met een kortere stuurarm en zo 'n kort mogelijke stuurhevel op de stuurservo.
    En bekijken wat het resultaat hiervan is.
    2.
    Als dit niet lukt :
    Zal ik een hydraulisch cilinder moeten gaan gebruiken.
    Maar dit is(zeer lastig, omdat ik niet voldoende ruimte heb onder de gieksleuf van het achterdek voor een hydrauliekpomp met een hydrauliekolie tankje.
    Onder de interdolly is ook niet voldoende ruimte voor een hydrauliekpomp, met een stuurventiel met servo met hydrauliekolie tankje en zal ik de hydrauliekpomp, met het stuurventiel met servo, met het hydrauliekolie tankje onder het zwanenhals moeten bouwen.
    Dit houdt in dat ik vanuit het achterdek 2 hydrauliekslangen naar voren moet brengen, via het smalbed en de interdolly naar het zwanenhals.
    Dit wordt een hele uitdaging met diverse hydrauliek snelkoppelingen.

    Eerst maar eens gaan uittesten met de reeds eerder aangeschafte stuurservo of het sturen met de diverse aanpassingen wel gaat lukken.

    N.B.
    Als er modelbouwers zijn met tips/ideeën om het stuurprobleem onder het achterdek op te lossen, hou ik me aanbevolen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zal best een oplossing zijn voor je probleem Pieter, goed uitzoeken wat wel zou werken en eventueel testen, in ieder geval veel succes om het probleem op te lossen.
     
  20. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Hydroliek


    Martin kampshof maakt hele kleine pompen die een hoop druk kunnen hebben.


    En als je het met een bar of 20 af kan. Is de magom v2 nog wel een optie met een outrunner er op. Compact pompje
     

Deel Deze Pagina