Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    daar ben ik wel in geïnteresseerd want ik heb ook een 300t. Loopt op een ontsteking met methanol maar het midden gebied en stationair zijn niet goed te krijgen. Temperatuurmetingen laten ook een groot verschil tussen de cilinders zien bij stationair. De 1 twee keer zo warm als de ander bij stationair. Vanaf midden naar vol zit er nog maar 2 tot 4 graden verschil wat denk ik een indicatie is dat de ene cilinder beter gevoed wordt dan de ander.
     
    rodermond13 vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een probleem wat ook met de solenoid niet 100% weg te krijgen is, al wordt het er wel beter van. Het principe van de solenoid werkt ook met methanol, MAAR...
    OF de solenoid op lange termijn goed blijft werken met methanol, kan en durf ik niet te garanderen.

    Maar dat machien loopt ook uitstekend op benzine, en dan blijft de solenoid wél gegarandeerd goed...:D :D :D
     
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Heb wat nieuwe carburateur onderdelen omdat naar mijn idee de stationair en hoofd naald buisjes wat minder precies/versleten/beschadigd zijn. Testen of dat uitmaakt. En dan misschien omzetten naar benzine; klinkt aantrekkelijk!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je er rekening mee houd in de omgang, en eventueel een iets andere motor/vliegtuigcombo kiest (afhankelijk van hoeveel vermogensoverschot je nu hebt), ga je er heel erg blij van worden, kan ik je verzekeren.
     
    rodermond13 vindt dit leuk.
  5. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Ze zijn er ook met dubbele caberateurs weet even niet wat voor type. Maar dat op benzine zetten ga ik op die van mij ook doen. Goed om te weten Bert dat daar dat klepje wel beter op kan. Leuk project zo weer.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het KAN zonder (ik heb ruim twee jaar met mijn boxer gevlogen voordat ik überhaupt dat gedoe uitgevonden had), maar met die lange aanzuigbuizen krijg je dan toch vrij snel ongelijke verdeling over beide cylinders. Klepje geeft daar alleen al vanwege de betere verdamping en verneveling betere resultaten.
     
    Huey vindt dit leuk.
  7. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Die lange aanzuigbuizen zat ik ook al aan te denken. Maar heb ze ook gezien met dubbele caberateurs. Stel we gaan dat doen kan dat klepje dan ook nog zijn werk doen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan, en dan kan het klepje nog steeds goed werken, maar het is wel véél lastiger afstellen, want je moet de beide cylinders synchroon houden, en dat is verrektes lastig met een stuurstang en wat afstand tussen de carburateurs. Die lange buizen op zich zijn het probleem niet, maar het feit dat it zichzelf zo'n supersimpel carburateurtje niet heel erg goed vernevelt. Met het klepje ben je die dubbele carburateur niet echt nodig... En dan vereenvoudigt het afstellen echt behoorlijk.
     
  9. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Nou ondertussen de ASP 120 weer even aangepakt. Had wat olie lekkages en daar heb ik een hekel aan;). Vliegen gaat nu ook goed. Blijft mooi lopen nu op benzine. Dankzij Bert zijn modificatie aan de carburateur:banana:.
     
  10. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
  11. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Nou nog even loctite 577 bestellen om de boel af te sluiten.
     
  12. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
  13. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Ziet er ook lekker vettig uit van binnen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even wat anders: die O-ring, die hoort toch IN de hals van de carburateur, niet OM de hals van het spruitstuk?

    Ziet er inderdaad mooi nat uit, en niet eens zo heel erg donker. Da's goe...

    En inderdaad, ik heb de motor zien vliegen, power zat! Mooi laag toerental en plenty snelheid dank zij die 14 x 10
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Ja die O-ring ja die kan er wel af. Zit ook een O-ring in de caberateur.
     
  16. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Ik wil het klepje wel op methanol proberen.
    Mijn OS FS 90 loopt duidelijk te rijk in de mid range na ombouw naar vonk. Kan natuurlijk de carburateur aanpassen maar ik vind het klepje toepassen ook een mooie uitdaging en test. Dus mocht je nog een setje hebben...

    Jan
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerste stap: heb je het stationair mengsel wel echt zo mager als mogelijk? Hij moet zo schraal staan dat hij afslaat als je het gas te snel open zet.
     
  18. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Stationair staat het mengsel zo arm dat hij afslaat bij gas dicht doen. Ik heb daar al een extra veertje bij gezet wat een verbetering geeft maar nog niet voldoende.
    En de mid range is echt heel rijk. Ik herkende het toen Ruud zijn ASP liet lopen met de originele carburateur.
    Vandaar het klepje en dan weten we gelijk hoe het werkt met methanol.

    Jan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet niet kijken naar "gas dichtdoen" want afslaan kan bij gas dichtdoen zowel van luchtgebrek, te rijk of te arm komen. Dus dat zegt niet veel.

    Je kunt kijken wat er gebeurt als je de slang langzaam dichtknijpt, dan mag hij beslist NIET gaan optoeren (als hij optoert staat hij nog te rijk).
    Alternatief test je wat er gebeurt als je de gasklep "naar binnen" duwt. Dan mag hij ook absoluut niet optoeren.
    Dat zijn de twee tests die onomstotelijk aantonen of je stationair mengsel precies goed of te rijk is. Te arm bestaat niet, dan loopt hij domweg niet.

    Op zich staat een methanol carb ook bij midrange vrij rijk, want voor gloeiplugontsteking is de mengselsterkte de manier om het ontstekingstijdstip te regelen, en het is dus verder niet zo heel erg van belang.
    Het vervelende is dat dat soort dingen bij vonkontsteking opeens haarscherp naar voren komt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Helemaal mee eens!
    Ik heb zelf het idee dat de stationair sproeier zo arm staat dat wanner je het gas dicht doet en de gasklep iets toch iets naar binnen gedrukt wordt dat er eigenlijk geen brandstof toevoer meer is en de motor afslaat. Vandaar dat ik er van uit ga dat de motor ook stationeer al erg arm staat. Maar ik kan het ook mis hebben hoor.
    Dus net weer iets rijker gezet om dat te voorkomen.
    En ik kan met de kap er op niet bij de slang of de carburateur komen dus ik kon daarmee niets proberen.
    Alhoewel ik kan wel bij mijn stationair sproeier dus dan kan ik die ook naar binnen duwen.... (samen met de gasklep)

    Jan
     

Deel Deze Pagina