Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat probleem had ik met de radial ook: als het gas te ver dicht ging kreeg de motor geen brandstof meer, maar als ik de LS sproeier opende ging hij weer erg rijk lopen, en dat kon ik met het klepje prima oplossen...
     
    Beton vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    20211130_225136[1].jpg

    Jullie raden nóóóóóóit wat hiermee gaat gebeuren...

    Met dank aan Rene_w die deze motor belangeloos doneerde!

    De geschiedenis van deze motor is grotendeels onbekend, en vanwege mijn onbekendheid met wankels is het lastig om dingen als afdichting en dergelijke te beoordelen, maar ik heb hem ondertussen een beetje "gespoeld" met wat gewone motor-olie en er leek niet echt viezigheid uit te komen. Het voorste lager ziet er blinkend schoon uit, het achterste lager en het excenter naaldlager kan ik niet zien.
    Het voelt vaaglijk wat rauw aan, maar dat kan ook heel goed de beweging van de apex-seals door het huis zijn die ik voel.
    hij lijkt in elk geval wel iets van compressie te vertonen, maar ik heb eerlijk gezegd totaal geen idee hoe zo'n ding aan hóórt te voelen.
    Verder is de motor zowel als de uitlaat opvallend schoon, en zijn alle dekselbouten "los" en dat vind ik zo opvallend omdat ik niet beter weet dan dat deze motoren met heel erg veel castor olie gebruikt moesten worden volgens de kenners. En ik zie daar dus eigenlijk helemaal geen sporen van...

    Van tevoren maakte ik me wat zorgen over hoe dat van binnen zou zitten met de gloeiplug en hoe de seals die plug passeren, maar het blijkt dat de gloeiplug in een soort van wervelkamer zit, met een heel kleine boring naar de verbrandingskamer. En die wervelkamer laat min of meer ongehinderd een bougie toe (slechts één extra afdichtring nodig). Maar ik heb de massa electrode ingekort, anders zou die het zundgat "afsluiten".

    Ik moet nog even nadenken over hoe ik de sensor kan bevestigen, want dat is minder eenvoudig dan het lijkt, en iets verzinnen om het ding op de testbok vast te krijgen..
     
    HansH, MicropropSport, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Top!
    Ga je dat redden met de "overbrenging" tussen uitgaande as en rotor?
    Als ik het goed heb. draait de uitgaande as sneller als de rotor, maar weet niet zeker of dit precies 3X is.
    Moet bij de mijne eens kijken.
    Ik hoop ook dat je qua temperaturen uitkomt, ze draaien op methanol al erg warm.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet even niet wat je bedoelt? daar zit niet echt een overbrenging tussen. De as is een excenter as, en de trochoïde danst wat op en neer op dat excenter.
    De draaiende beweging van de rotor doet niks qua krachtoverbrenging: als je gelijkelijk verdeelt op de zijde van een driehoek duwt (gasdruk) dan is er geen enkel roterend moment op de rotor.
    Maar ik zie even niet wat ik daar wel of niet mee zou moeten gaan redden?
    Maar inderdaad, de krukas draait drie volle omwentelingen voor een volledige cyclus van de rotor. In die cyclus zijn er drie verbrandingen, en dus precies één verbranding per as omwenteling, net zoals een tweetakt.
    Er word een hoop verschillende dingen gezegd over hoe je de "cylinderinhoud" van een Wankel nu eigenlijk moet beschouwen. Ik ben van mening dat het nog het meeste lijkt op een 5 cc tweetakt, OF een 10 cc tweecylinder viertakt.
    Maar het is het geen van beide. Mischien is het stiekum wel een drietakt motor.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat bedoelde ik dus, je kan dus met één magneet in de prop meenemer volstaan.
    één arbeidslag per krukas omwenteling, dus ik zou het een tweetakt noemen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, op die manier... Inderdaad in dat opzicht is het net een 5 cc tweetakt
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, kijk nou dan toch eens...



    En daar ging het nog min of meer een beetje krakkemikkig, maar met wat gerommel met het tijdstip kwam er al wat gang in


    Nog steeds veel te weinig toeren overigens, hoor...
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Loopt gaaf hé, zo'n wankeltje :thumbsup:
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op zich wel... maar het voelt heel raar aan: net alsof er totaal geen compressie in zit, en alsof alles rauw en gammel is. Maar er komt geen rarigheid uit de uitlaat, en hij loopt verder redelijk netjes, alleen voorlopig nog teleurstellend weinig vermogen, en nogal pittig heet...
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stoerrrrrrrrrrr Bert!
    Wel iets minder 'turbine' klinkend dan op methanol.
    Clubgenot had hem op een neutrale resopijp gezet. Dus slechts als demper. Dat was erg stil.
    Mooi mooi hoor. Heter, maar op veel betere olie, en daardoor ook wat minder slijtage?
    Prachtig!
    Gr Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun jij eens aan Wim vragen welke toerentallen hij ziet met welke prop?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... wil ik wel doen. Maar je kan het ook zelf vragen.
    Ik vraag me af of hij het gemeten heeft. Zo pragmatisch. Vliegt het, dan vliegt het.
    Vliegt het beter? Dan is het nog mooier :) ... vliegt hij een platteknoop-figuur... of een Schotse ruit...
    Druk bezig met z'n huis, vrouw en kind en klassieke Volvo brik. Hoort ook op zo een leeftijd.
    Ik kan een poging wagen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, ja, is ook zo, hij heeft ook een MBF account...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daaaaaaarommmm :)
    Ik stuur hem wel effe een kattebelletje!
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zei ik al......:rolleyes:
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb daar voorzichtig wat op gegoogled, en ik denk dat het grootste probleem voor de methanol versie m.b.t. temperatuur, de gloei-ontsteking was.
    Daar heb ik met vonkontsteking niet zo veel last van, en de bougie, die voor de verandering eens NIET rechtsstreeks in het vuur zit, blijft hoogstwaarschijnlijk beduidend koeler. De olie die ik gebruik kan met vrij grote zekerheid temperaturen van tegen de 200 graden verdragen, en bij een wankel betekent dat eigenlijk dat ik toch wel tot minstens 180 graden oppervlakte temperatuur kan gaan. Toto nog toe heb ik bij korte volgas runs ongeveer 135 graden gezien in de buurt van de uitlaat, het dempertje zelf heb ik op ongeveer 165 graden gezien. En eerlijk gezegd, denk ik dat het wel heter kan...

    Verder heb ik eens een stuk slang aan de uitlaat gehangen, en die slang weer in een leeg drummetje. Dan verplaats je de bron van het geluid, en kun je opeens afzonderlijk de mechanische geluiden van de motor zelf horen. Dat is, bijzoinder genoeg, echt volkomen vrij van ritsels, rammels, ratels en tikken, een constant ruisend geluid. Zelfs de inlaat klinkt eerder als een constant vacuum dan het pulserende geluid wat je normaal bij zuigermotoren hoort.
    Gebaseerd op de mechanische geluiden, denk ik dat het inwendig eigenlijk wel snor zit met deze motor.

    Ik kreeg hem zelfs een paar keer koud met de hand gestart...
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2021
    HansH, wim eon, Beton en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Leuke ontwikkelingen weer blijf het volgen. En inderdaad hopen dat de temperatuur te temmen blijft. Gaaf hoor die wankel.:thumbsup:
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Het is al lang geleden (eind jaren 70 begin jaren 80) maar ik heb heel lang gevlogen met een wankel op een Snoopey. Dat was precies zo'n motor als jij hier nu hebt. Mijn motor heeft heel veel uren gedraaid en is echt kas versleten. Hij is naar iemand in het Aviodrome gegaan die er een display model van wilde maken. Later heb ik nog zo'n motor gekocht en ook daar heb ik ook behoorlijk veel mee gevlogen. Die motor heb ik nog maar ook hij raakt al aardig versleten.

    De Wankel motor levert redelijk veel vermogen, ongeveer vergelijkbaar met een 6,5cc tweetakt bijvoorbeeld een Webra Blackhead. Er is één maar en dat is dat hij enorm veel toeren moet maken om dat vermogen te produceren. De vermogenspiek ligt ongeveer bij 16000 rpm als ik me het goed herinner.

    Ik had mijn tweede motor op een delta model (stratos) met een 9x6 prop. De brandstof was 75% methanol 20% wonderolie en 5% nitromethaan. De motor draaide daarmee tot wel 18000 rpm in de lucht. De stratos vloog toen 148km/uur. Dat was voor mij niet misselijk. Misschien dat een 9x8 ook nog zou werken maar die had ik niet.

    De motor is erg dorstig, hij gebruikt meer brandstof dan een Webra blackhead dus niet erg economisch maar daar dacht ik toen helemaal niet aan. De stratos was een "showsteler" op diverse show, vooral in Engeland waar ik toen regelmatig vloog.
    Hij wordt ook echt goed heet en je moet opletten dat hij voldoende koeling krijgt. Als hij af slaat en je bent er direct bij met de startmotor dat start hij zonder gloeien. Wacht je een paar minuten dan lukt dat niet meer.

    Al met al heb ik veel plezier gehad met die motoren en wanneer mijn pensioen daar is (nog een jaar!) ben ik van plan om weer meer met mijn brandstof motoren te gaan doen. Ik heb er (te?) veel en wil daar toch nog wat mee doen.
     
    MicropropSport, Beton, rodermond13 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik heb nog wel een paar suggesties... :p
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen: er zijn hier zo te zien meerdere mensen met een Wankel die er ook veel mee gevlogen hebben...

    Ik heb zelf een Mk I (een van de versies met de losse koelring) en die heeft een volledig gesloten "carter".
    Het is mij opgevallen, dat de latere versies een soort van carterventilatie hebben op de achterste contragewicht-kamer.

    Ik kan technisch gezien geen enkele reden bedenken waarom Mk I die niet zou kunnen hebben.

    Ik heb deze kamer opengemaakt, en die was opvallend schoon van binnen, MAAR het was nog volledig wonderolie wat ik aantrof. Niet een hint van benzinegeur of "tweetakt-olie geur". Naar mijn mening wijst dat er op dat de olie in het binnenste van de motor niet heel erg vlot ververst wordt, en aangezien ik verhalen hoor over "relatief snelle slijtage", vraag ik mij af of dat hiermee te maken heeft, en of het aanbrengen van een drain in die achterste kamer verbetering zou brengen?
    Wellicht beter vermogen ook, als de olie weg kan en zich niet ophoopt?

    Wie het weet mag het zeggen.

    EDIT: zojuist een testrun gedaan, en eens naar het loopgedrag gekeken, en wat mij opvalt, is dat ik een loopgedrag zie wat hééél sterk lijkt op te late ontsteking, maar het is het niet, want de ontsteking vroeger zetten onderdrukt de motor, en wat later, lijkt de motor wat vrijer te laten lopen, maar dat harkerige blijft, terwijl hij ook niet te rijk staat.
    Maar dit keer liet ik hem wat langer achter elkaar vol gas draaien, en dan blijkt dat de motor met het heter worden, ook steeds beter gaat lopen. Het gaat niet helemaal weg, maar er komt toch flink gang in, ik denk dat ik ergens tussen de 0,4 en 0,45 pk zie bij 11000 toeren ongeveer, en dat is geheel niet slecht, als ik bedenk dat de piek theoretisch bij 0,55 pk @16000 toeren zou moeten liggen. Om eerlijk te zijn denk ik, dat dit een gevalletje is van dat hij olie verzamelt, en heel veel moeite moet doen om dat kwijt te raken, dus ik ga dat olie drain gaatje gewoon zetten...

    Ik heb M3 slangpilaartjes, en een eventueel geboord en getapt afvoergat kan dus ook weer zonder problemen afgedopt worden, en ik moet sowiso nog mijn M3 tapje op zien te sporen, want die heeft besloten met vakantie te gaan... Ergens.... In huis.... maar waar...
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2021
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina