VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Als wormwielen zo fantastisch zijn, waarom worden ze dan in geen enkele servo toegepast? Als je aandrijving de krachten van een tandwielvertraging niet aan kan, dan krijgen ze het wormwiel niet eens rond wegens het waardeloos rendement. Daarnaast draait dit veel te langzaam als je hiermee wilt sturen. Met 100kg op stilstaande wielen heb je een serieuze aandrijving nodig, ik verwacht dat zo'n planetaire aandrijving die je voor het liften gebruikt met een extra vertraging van 1op 5 of zo dit mogelijk wel zal trekken. Wil je zekerheid, dan zul je het moment moeten meten om de wielen te draaien. dit kan je op 1 assenstelsel doen en dit x het aantal assen doen.

    De wielen staan onder het draaipunt, dus zullen ze niet weglopen en daarbij zal de elektronica dit direct corrigeren. Er worden best veel wielladers om(gebouwd) met een knikbesturing met tandwielen en dit werkt probleemloos.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2021
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Ik ga nog even de optie van StefanF bestuderen, of dit geschikt is voor de besturing van het achterdek en de interdolly.

    Waarschijnlijk zal het toch een wormwiel overbrenging gaan worden, omdat dit de meest gunstige optie is om zo klein mogelijk te kunnen bouwen, wat onder gieksleuf in het achterdek past, maar zeker is dit nog niet, want het moet wel werken.

    Er zijn ook complete haakse overbrengingen met reductie of met een wormwiel overbrenging te koop/in de handel, maar ik heb weinig vertrouwen in het Chinese spul, terwijl het ook niet echt goedkoop is.
    Als ik nu iets ga bouwen, moet het ook daadwerkelijk gaan werken om de 5 pendelassen onder het achterdek te besturen.
    De besturing voor de interdolly is minder problematisch, omdat ik onder de interdolly meer ruimte heb en niet zo zwaar wordt belast.
    Onder de interdolly worden ook 2 mastercilinders ingebouwd, voor het liften en laten inzakken van de interdolly.

    Zo gauw als ik een beslissing heb genomen wat het gaat worden, zal ik dit hier vermelden.
    Uiteindelijk komt het goed en zal de besturing zeker gaan werken, want opgeven staat niet in mijn woordenboek.

    Tja het is echt zelf alles uitvinden, want wat ik aan het bouwen ben is nog nooit eerder gebouwd in de schaal 1:14
    Tenminste, niet dat ik weet.
    De Goldhofer dieplader op zich bouwen volgens de tekening is op zich geen probleem, maar er zijn gewoon een aantal onderdelen die niet 1:1 nagebouwd kunnen worden en zal ik zelf moeten uitvinden en ja, soms ook concessies moeten doen.
    Maar dat is modelbouw, soms concessies doen.

    Ik hoop en vertrouw er op dat Charlotte straks een aantal onderdelen kan nabouwen en niet zelf hoeft uit te vinden voor haar Nooteboom 6 bij 3 dieplader.
    Maar het kan ook zo maar zijn dan Charlotte achter de schermen al veel verder is met de dieplader bouwen dan ik.

    Wordt vervolgd.
     
    Leon1965 en marten77 vinden dit leuk.
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.329
    Locatie:
    Gouda
    Standaard servo’s draaien überhaupt te snel (voor dit soort stuur opstellingen) en dienen vertraagt te worden.
    Zonder vertraging zullen de meeste snel in rook opgaan!
    Ook zullen voor de meeste modelbouw doeleinden, een wormgear met >M1.0 te groot zijn.
    Ander voordeel, mits je de wormgear als uitgaande as gebruikt, je kunt de speling aanzienlijk verkleinen!
    Ook de inbouwhoogte zal gunstiger zijn, in vergelijking met een standaard servo.
    Voor mij voldoende positieve eigenschappen, om hiervoor te kiezen.

    @StefanF Ik geloof uiteraard van harte, dat standaard reducties voor de meeste doeleinden prima zullen voldoen
     
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    De meeste professionele (hijs) lieren zijn wormwiel aangedreven.
    Langzaam maar veilig .
    Sturen van deze trailer hoeft niet snel te gebeuren vanwege de lage snelheid maar heeft wel veel draaimoment nodig ..ideaal dus voor een wormwiel vertraging
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Bedankt voor het meedenken.

    Zoals ik al in mijn voorgaande posting heb geschreven dat ik jou optie nog ga bestuderen en dat het nog niet zeker is dat ik een wormwiel overbrenging ga gebruiken/bouwen.
    Jij bent een man van de praktijk, dus hecht veel waarde aan jouw advies.
    Want als ik nu iets ga bouwen, moet de besturing wel voor 100% werkend zijn.
    Ik kan me niet permitteren om weer een systeem te bouwen, zoals met de elektrische actuator, die overigens goed werkte, maar loeiheet werd.
    En ja dan kan je erop wachten dat deze in rook opgaat.

    Ik ga jou voorstel bestuderen en zal hier vermelden, wat het uiteindelijk geworden is.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    TER INFORMATIE :

    Tig aantal jaren StefanF toegezegd, dat ik ooit zijn Liebherr R 974 C rupskraan zal gaan vervoeren.
    Volgens mij weegt zijn Liebherr R 974 C ruim 50 kg.
    En ja, belofte maakt schuld, dus staat deze afspraak van mijn kant nog steeds en ik ben ervan overtuigd dat het vervoeren van zijn Liebherr R 974 C rupskraan gaat lukken.
    Hij was toen nogal sceptisch en zei : "Dan mag je wel een stevige dieplader bouwen en een sterke trekker/truck bouwen, wil je deze rupskraan kunnen vervoeren"
    Volgens hem was er toen nog geen dieplader die zijn rupskraan kan/kon vervoeren.

    @StefanF.
    Nog even een paar jaar geduld, bij leven en gezondheid, zal ooit jou rupskraan gaan vervoeren.
    Qua gewicht moet dit zeker gaan lukken en er mee rijden, moet ook zeker gaan lukken, met de 4 assige Volvo FH 16 8 x 8/2 met 4 sper cardans/differentieels.
     
    Leon1965 en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    De graafmachine van Stefan is één van de sterkste en mooist draaiende machines die ik ken. Hij is echter ook twee keer zo zwaar als de echte, want omgerekend naar 1:1 is 50kg ruim 150 ton, terwijl de machine in het echt rond de 75 ton transportgewicht zit. Je hebt dus wel een zware belofte gemaakt, want jij moet je trailer nu ook twee keer zo sterk bouwen.
    Wellicht een ander idee, kijk eerst eens bij welk gewicht de trailer wel werkt met die servo’s, bijvoorbeeld 25 kilo stenen.
    Dan weet je ook wat die wel kan en kun je ook beter inschatten wat voor kracht je nodig hebt om het met 50kg stenen werkend te krijgen. De getallen zijn nogal fors voor een modelbouw trailer, Stefan heeft zijn machine ook niet gebouwd om hem te kunnen vervoeren, anders had daar links of rechts wel kilo af gekund denk ik.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo William,

    De Goldhofer dieplader die ik aan het bouwen ben heeft straks een laadvermogen van 100 kg.
    De Goldhofer smalbed dieplader wordt gebouwd van staal en gelast met MAG lasapparaat
    Het smal diepbed belast met eerst 80 kg, mijn eigen gewicht, daarna belast met 90 kg aan straatklinkers
    Geen enkel probleem het smal diepbed buigt nauwelijks door.
    Het achterdek belast met 60 kg aan straatklinkers, ook dit geeft geen enkel probleem.
    Een rijtest gedaan met het achterdek beladen met 50 kg aan straatklinkers, het rijden is geen enkel probleem, alleen het sturen lukte niet met de stuurservo van 70kg.cm
    Het sturen met de elektrische actuator ging prima, maar werd loeiheet.
    Dus ook is dit ook niet geschikt stuursysteem.
    De interdolly belast met 30 kg aan straatklinkers ook dit geen enkel probleem.

    Ik heb zelf een CAT D 10 T bulldozer die weegt 36 kg, maar hier komt nog een breder en zwaarder schuifblad aan met nog wat extra aanpassingen en zal ongeveer 40 tot 45 kg gaan wegen en zal vervoerd worden met de Goldhofer dieplader.
    Ook het vervoeren van de CAT 385 CL van Charlotte zal geen enkel probleem zijn volgens mij weegt deze ongeveer 35 kg.

    Het liften en inzakken van de 5 pendelassen, (10 draaitafels) met de twee M 12 trapezium draadspindels hydraulische mastercilinders met 10 hefcilinders (10 draaistellen) onder het achterdek beladen met 50 kg straatklinkers gaat probleemloos.

    Dus verwacht ik geen problemen met het vervoeren van de Liebherr R 974 C rupskraan van Stefan.

    Zoals ik al eerder schreef : Ik ben een Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader aan het bouwen, die nog niet eerder is gebouwd die behoorlijk zwaar is uitgevoerd, die een laadvermogen heeft van 80 kg, die waarschijnlijk ook geen moeite zal hebben met een laadvermogen van 100 kg.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.
    Wat me op dit moment de grootste zorgen baart, is de besturing, maar dit gaat ongetwijfeld ook goed komen.

    P.S.
    Ik heb ook nog overwogen op de besturing uit te rusten met een M 10 trapezium draadspindels met een planetaire reductie motoren, maar ik weet niet of dit wel gaat werken.
    Bovendien heb ik niet zo heel veel ruimte on de de gieksleuf in het achterdek om zo'n systeem te plaatsen.
     
    Bert V en Trilliwilli vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Ik ga ook nog even onderzoeken of ik conische/kegeltandwielen kan gaan gebruiken,voor de besturing, omdat ik met rechte tandwielen, deze op de kant moet monteren, omdat anders de planetaire reductiemotor qua hoogte niet onder het achterdek past.
    Nadeel is dan : Dat de stuurhevel verticaal staat, in plaats van horizontaal ligt.
    Met conische/kegel tandwielen speelt dit probleem niet, wat ook niet speelt bij worm tandwiel overbrenging.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.904
    Locatie:
    Utrecht
    De oplossing is al aardig in zicht zo te zien.....ben benieuwd:goal
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Toch worden de trommels van hijskranen meestal met planetaire reductoren aangedreven. Ik ken wormwiel reductors eigenlijk alleen bij liften en hand aangedreven lieren en puur omdat deze zelfremmerd zijn.
    Als je een beetje doorrijdt op de baan, dan lijkt het mij wel fijn dat bij een kleine stuurcorrectie de wielen meteen meesturen en niet te veel naijlen, maar goed, ik ben geen chauffeur.
     
    Helicor en Tug.NL vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

    Als invalchauffeur wil ik wel graag dat de Volvo trekker/truck direct reageert op mijn stuurbewegingen. 1:1 situatie.
    Wat de de Goldhofer 5 bij 3 dieplader betreft, die reageert iets later op de stuurbewegingen van de Volvo trekker.
    Hoe langer de combinatie, hoe later de stuurbewegingen van het achterdek reageren.

    Als ik zware brede grondverzetmachines vervoer, stuur ik het achterdek meestal handmatig met de afstandsbediening, omdat ik ook regelmatig moet tegensturen om door een bocht of om een rotonde heen te kunnen rijden.
    Soms moet ik het achterdek eerder in of uitsturen dan de trekker zelf, dit hangt af van de situatie bij moeilijke smalle doorgangen, enz.
    Of heen en weer moet steken om door een haakse bocht te komen, gebruik ik altijd de afstandbediening om het achterdek te besturen.
    De 3 assige interdolly wordt bestuurd door de kingpin besturing. (stuurwig)

    En ja, vaak moet ik manoeuvreren op aanwijzing van de transportbegeleiders en constant op het beeldscherm kijken om het rij/ manoeuvreergedrag te volgen.
    Op de Volvo trekker zitten 4 camera's en op de Goldhofer dieplader zitten maar liefst 8 camera's.
    De camera's zijn hele mooie hulpmiddelen om zo veilig mogelijk te rijden, maar toch moet ik op een rit toch nog diverse malen uitstappen om zelf de situatie in ogenschouw te nemen, soms wel 20 keer per rit.
    En ja, ik rij al meer dan 50 jaar als (inval) chauffeur op Zwaartransport voertuigen, dus speelt de ervaring ook wel een beetje mee, om in te schatten hoe je in een bepaalde situatie moet handelen.

    Vroeger waren er geen camera's en moest. je rijden en vertrouwen op de buitenspiegels met aan de rechterkant een grote dode hoek.
    Vroeger waren er ook geen transportbegeleiders/transport begeleidingsvoertuigen.
    Vroeger werd je in moeilijke situaties, kruispunten , in de steden en in de dorpen begeleid door de Politie.
    Dit gebeurd nu nog in extreme situaties, dat er Politie begeleiding aanwezig is. Tegenwoordig is het verplicht in Duitsland dat er 2 Transport begeleidingsvoertuigen aanwezig zijn.

    Soms laat ik de Goldhofer dieplader in de hondengang rijden op smalle wegen, of op de snelweg het achterdek over de vluchtstrook te laten lopen, als er een brede zware machine opstaat, om de tegenliggers of de inhalende voertuigen de gelegenheid te geven om veilig te kunnen passeren, zonder dat ze in het donker tegen de brede machine rijden/knallen.
    In de hondengang rijden is in Duitsland verboden , ik heb hier al eens dikke boete voor gehad van 800,= Euro
    In Duitsland zijn ze niet mis met de hoogte van de boetes.

    Als je met een bakwagen met aanhangwagen rijd. wil je graag dat de aanhangwagen in het spoor van de bakwagen volgt.
    Met een trekker met een 3 assige trailer zal de trailer altijd nalopen en niet precies het spoor van de trekker volgen in de bochten naar links en rechts.
    Als je met een trekker rijd, met daar achter een trailer met gestuurde assen, is het stuurgedrag weer geheel anders, om maar niet te spreken van een LZV.

    Dus Stefan, het rijden en sturen is per voertuig heel verschillend.


    Wat het stuursysteem betreft :
    Ga ik eerst onderzoeken of het mogelijk is om het stuursysteem te voorzien van conische/kegel tandwielen.
    Ik wil dat ik met mijn Volvo trekker met de Goldhofer dieplader (1:14) de zelfde stuurbewegingen kan maken, als bij de 1:1 combinatie.
    Hierdoor heb ik de lat voor mij zelf behoorlijk hoog gelegd.
    Uberhaubt heb ik de lat behoorlijk hoog gelegd, wat betreft de bouw van de Goldhofer dieplader (1:14)
     
    ozy, Bert V en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.904
    Locatie:
    Utrecht
    een hoge lat bij Pieter is een verhoogd lees plezier voor ons:beer:
     
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Achter de schermen ben ik (nog) niet bezig met de Nooteboom dieplader, helaas te weinig tijd door familie omstandigheden.
    Mijn 1:16 Cat385C LRE weegt idd 35 kg.
    Zou voor de besturing niet dit geschikt zijn ; een vertragingsmotor zoals eerder genoemt met op de uitgaande as een trapezium stang geplaatst, de trapezium moer wordt dan weer verbonden met de stuurstang .

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Pieter,
    Bij de brandweer heb je de kubus gedachte, als je alle zes zijde bij een brand onder controle hebt dan geven ze brand Meester
    Als gepensioneerd vrijwillig brandweerman gebruik ik dit ook altijd bij technische problemen, alle zes zijden bekijken of daarmee het probleem mee is op te lossen, zo kom ik op het idee om misschien eens naar je banden te kijken.
    Gebruik je inserts in je banden? zijn de banden niet te zacht zodat ze veel weerstand hebben! Je weet dat het fietsen op een fiets met slappe banden heel veel energie vraagt.;)

    Het resultaat wat je nu gereed hebt is ziet er strak uit dat zou zonde zijn het niet tot een goed resultaat te brengen, en trouwens des te hoger de lat des te makkelijker loop je er onderdoor:)

    groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Ik wens jou en je familie sterkte.

    Bedankt voor het meedenken.

    Ook deze mogelijkheid ga ik nog onderzoeken en kijken wat het meest efficiënt is en zo klein mogelijk gebouwd kan worden
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Bedankt voor het meedenken.

    Ik heb bewust gekozen voor massieve banden, zodat deze zo weinig mogelijk weerstand bieden, als de dieplader zwaar beladen is.
    De banden zakken niet in, het zijn Wedico massieve banden.

    De lat ligt inderdaad hoog, ik heb minstens een ladder van 3 meter nodig om bij de lat te kunnen komen.
    SMILEY KNIPOOG GRAPJE KLEIN.jpg

    Uiteindelijk ga ik ook dit stuurprobleem weer overwinnen, ik geef nooit op, komt goed.
     
    Leo Broers en Leon1965 vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Heb ik kleine kegeltandwielen (4:1) na lang zoeken gevonden, die in de ruimte on de de gieksleuf passen.
    Ik had liever kegeltandwielen gehad in 6:1, maar die zijn in dit kleine formaat niet leverbaar.
    Nu blijkt dat de tanden niet gehard zijn en ook niet gehard kunnen worden, hier ben ik niet blij mee.
    Kegel rechte tandwielen 4 op 1.jpg

    SMILEY NIET BLIJ (2).png

    Nu heb ik als alternatief kegel spiraaltandwielen gevonden in 4:1 met geharde tanden, maar die zijn weer te groot, het grote tandwiel is 60 mm.
    Er moet ook nog een tandwielkast met lagers om heen gebouwd worden, dit past niet onder de ruimte onder de gieksleuf.
    Kegel spiraal tandwielen 4 op 1.jpg
    Er zijn wel messing kegel tandwielen in 6:1 in de kleine maat, maar .................... minder slijtvast.

    Doordat de kegel tandwielen een relatief laag toerental hebben en in een tandwielkast komen en gesmeerd worden met Molykote, zal het slijten van de tandwielen misschien wel meevallen.

    Ik zoek in ieder geval nog even verder.
    De wormwiel overbrenging is inmiddels afgevallen, omdat deze overbrenging een remmende werking heeft, dit moet nou juist niet bij het besturen van het achterdek en de interdolly.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    Vergeef mij mijn lompheid dat ik mij hiermee bemoeid maar.
    Maar is het geen geen idee, dat als het met 1 zware servo niet lukt, om er dan 2 of 3 te gebruiken op de 1 of andere manier.
    Heel vroeger reed er een zwaar transport trekker in Rotterdam voor Smit tak, die stuurde heel zwaar. daar heeft men toen ook een tweede stuurpomp op gezet.
    Denk aan de uitspraak van de 3 Musketiers.
    1 musketier is geen Musketier.
    Maar 3 musketiers, zijn on overwinnelijk.
    Of zoiets :offtopic:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Graafie,

    Bedankt voor het meedenken.

    Het is zeker geen lompheid, alle tips en tricks zijn welkom.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Ik ben geen voorstander van 3 of 5 servo's.
    Als je deze servo's niet goed op elkaar afstelt, werken ze elkaar tegen, is mijn ervaring.
    Tja, ik ben geen ervaren elektro man, dus kan het zijn dat het aan mij ligt en dat ze wel goed zijn af te stellen.
     

Deel Deze Pagina