Ik loop nog wel eens tegen een brandstofmotor aan, op onze club ben ik bijna de eenige die nog brandstof vliegt, dus ik kon een mooie Saito FA80 voor een leuk prijsje overnemen, na controle bleek dat het motortje geen compresie had, mijn vermoede was juist bijde kleppen bleven open staan, ik dacht deze even gangbaar te maken, dit lukte met de inlaatklep wel maar nu komt het de uitlaat klep muurvast. Intussen de motor gedemonteerd voor nadere inspectie. Nu loop ik tegen het volgende aan: Schroefje van de klep tuimelaar muurvast. Uitlaatklep muurvast. Waar bestel ik nieuwe lagers, en een pakkingen. I
Warmte is je vriend. In de oven leggen, 100 graden. Kans is groot dat ie dan vrij vlot weer gangbaar wordt. Tenzij er natuurlijk mechanische schade is. Lagers etc, kun je bij iedere lagerboer wel vinden; Bv Neita of lagerkoning. Of bij Dennis van hobbyin. Pakkingen zelf snijden van wat dikker papier, of ook bij Dennis. Lindinger wil ook wel wat onderdelen van saito hebben of de Engelse importeur hobbyplastic.co.uk. Zelf maken en lagerboer is natuurlijk veruit het goedkoopst.
Er zijn diverse manieren om dat los te krijgen. Het belangrijkste is niet forceren! Je kan de cilinder een dag of nog langer in kruipolie leggen en dan nog eens proberen of de zaak los wil komen. Wil dat nog niet dan kan je proberen om de cilinder goed warm te stoken. Het mag best 100 °C tot 150 °C heet worden. Meestal komt de zaak dan wel los. Pas wel op met het verwarmen, spoel de zaak van te voren goed af want de (kruip) olie kan gaan branden. En zorg ook voor goede ventilatie, dat is beter voor je zelf en de rest. Als dit allemaal niet helpt kan je als laatste nog proberen om het geheel een poos in kokende olie te leggen. Doe dat zeker niet in huis en zorg voor een goede bescherming tegen brand. Kokende olie kan heel makkelijk vlam vatten met alle gevolgen van dien. Blijf voorzichtig dus! Wil dit ook niet lukken dan kan je alleen nog een nieuwe cilinder met alles wat daar bij hoort kopen. Daarvoor kan je het beste contact op nemen met Dennis van Hobby-in. Hij is de importeur van Saito in Nederland en heeft veel onderdelen in voorraad of kan ze bestellen.
Heren bedankt voor jullie reactie, Ik wilde het forceren al voorkomen door eerst hier te vragen wat de beste weg is te volgen, Ernst je heb het over kruip olie kan ik daarvoor WD40 gebruiken? O ja ik heb Saito 80 geschreven maar ik bedoel een 82.
Belangrijkste is warmte. Neem daar de tijd voor. 20a30 min in de oven. Inspuiten met een kruipolie. Proberen te bewegen en terug in de oven. Haal de carburateur voor de zekerheid van de motor af ivm warmte. Dan heet stoken Let ook op of er geen kraag op de klepsteel gevormd/gesleten is( paddenstoel), bij OS wil dat nog wel eens gebeuren. Dat verhinderd dat je de klep door de klepgeleider kan trekken. Remedie is weg vijlen.
WD40 is GÉÉN kruipolie, en het beschermt ook niet. Het enige wat WD40 doet is water verdringen, en het lost redelijk wat troep op. Kruipolie gebruik je voor dingen die vastzitten door vreten of corrosie. Als je kruipolie wilt gebruiken, gebruik dan IMAL. Kruipolie lost geen aangekoekte wonderolie op. WD40 ook niet echt, maar het wil het nog wel eens verdunnen. Maar aangezien de kans vrij groot is dat jouw probleem aangekoekte olie is, kan WD40 soms helpen, soms niet. Als wonderolie ECHT aangekoekt is, helpt Aceton. Ikzelf gebruik voor dit soort klussen eigenlijk nooit kruipolie, maar altijd afwisselend droge hitte (oven), hete antivries, en Aceton. Aceton verdampt vreselijk snel (veel sneller dan de tijd die het nodig heeft om goed te werken) dus als je Aceton gebruikt, zorg dan voor een hermetisch afsluitbare glazen pot, doe het onderdeel er in, giet er aceton op en sluit het deksel stevig, en laat het 24 uur staan.
In het geval het een motor betreft die op wonderolie heeft gedraaid kun je hem in zijn geheel ca. 24 uur in een bakje met (oude) brandstof leggen. In mijn geval (heel lang geleden) was na 24 uur alles weer los. Grt, Arnoud.
Update: met warmte en Imal is het gelukt de uitlaat klep los te krijgen, om bij de lagers te komen heb ik een trekkertje bij HBM besteld zodat ik de prop meenemer kon demonteren. Nu nog een vraagje over de lagers, ik zie dat dit gesloten lagers zijn, ik ga er van uit dat dit origineel is maar weet het niet zeker, wat voor lagers kan ik het best monteren.
Ik heb ook al eens een Saito 80 voor een clubgenoot gedaan, en daar kwam een gesloten hoofdlager uit (voor zover ik kon nagaan, origineel). Dat was zelfs een lager met kunststof afdichtingen. Toevallig heb ik nu een FA100 uit elkaar liggen voor een andere clubgenoot, en daar kwam een open lager uit. Dat vind ik vreemd. Zelf ben ik van mening dat dat grote lager open hoort te zijn. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat die lagers van jou al eens gewisseld zijn, tenminste, tot nog toe zie ik voor origineel eigenlijk altijd oranje seals, geen zwart, en ook geen metalen stofschilden. Wil je 100% zeker, dan bel je Dennis van Hobby-in even, dat is de importeur, die heeft originele lagers. Wil je wat geld besparen dan googel je www.lagertechniek.nl, of www.lagerboer.nl of www.lagerkoning.nl of Neita, allemaal adressen die voor goede prijzen kwaliteitslagers leveren. Wel even opletten, van deze vier heeft met name Lagerboer, naast echte kwaliteitslagers ook heel goedkope meuk in het assortiment, maar dat zie je wel aan de prijs (als het minder dan 20 cent per lager komt en je minimaal 10 moet bestellen, weet je dat het volkomen kut is). Voorste lager dubbele kunststof afdichting kiezen, achterste lager open, en indien mogelijk C3 klasse.
Mijn ervaring met saito is inderdaad dat het hoofdlager open hoort te zijn. Het voorste is bij de oudere motoren enkelzijdig afgeschermd met metalen afdichting. Later werd dat kunststof afdichting. De originele hedendaagse lagers hebben een rood/oranje afdichting en zijn van ntn. Voor zover ik het weet.
Duidelijk het voorste lager is met een kunstof afdichting, helemaal mee eens kwaliteitslagers gebruiken doe ik bij mij Landrover ook altijd.
Mooie auto, gebruik je hem ook als overlander? Camper unit achter op of kun je daar niet in slapen, is wel een 110 zo te zien? Ik heb zelf een Series 3 ambulance gehad voor het basic kampeer werk, wel leuk.
O een 109 ambu een geweldige model zo mooi, maar wij rijden inderdaat een 110 hccp met een zeer kleine camperopbouw met hefdak, en gebruiken de 110 voor vakantie en als we nog eens tijd krijgen overland richting Afrika. Maar nu terug bij de Saito, alle bedankt voor de info ik ga lagers bestellen en monteren, wat is het weer heerlijk terug te zijn in de brandstof motoren, op dit moment hoofdzakelijk 4 takt en dieseltjes, maar ga toch ook weer mijn oude 2 takt toretjes opzoeken.
ik heb ook vaak gezien dat er een gesloten groot lager gemonteerd was. En dan zie je ook vaak roest op de nokkenas. Dus ik verwijder altijd de afdichtringen van het grote lager (mijn lager leverancier heeft alleen gesloten lagers). Ik heb ook een keer de binnenste afdichtring van het voorste lager verwijderd, maar toen kreeg ik toch olielekkage langs dit lager. (geen echt probleem) Na het vliegen wat afterrun olie in de carter ontluchting spuiten, en de kist met de staart omhoog houden, dan loopt de olie door het grote lager heen naar de nokkenas. Als je de nieuwe grote lager gaat monteren het carter even in de oven leggen op 80 graden zodat het aluminium iets uitzet. Eerst het kleine lager monteren. Doe het kleine lager op de krukas en duw hem er van buiten in (krukas dus verkeerd om) met de krukas is het makkelijker om het lager recht te houden. Gaat het lager scheef dan loopt het klem, dan niet forceren maar terug halen! Krukas eruit halen en indien nodig carter weer in de oven op 80. Het koude grote lager nu goed op de krukas schuiven en dan in het warme carter duwen. opletten dat je het kleine lager er niet weer uit duwt ! Het koude stalen lager is kleiner dan het gat in het warme aluminium carter en moet er zonder kracht ingeduwd kunnen worden. Succes Willem