Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 24 nov 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Heb je al enige ervaring hoe dit uitwerkt als belastig voor de servo?
    Ik bedoel: als je ook een beetje down wilt kunnen sturen is de middenstand belast: is dit een probleem?
    Verder ::thumbsup: voor deze belangstelling voor dit soort modellen.
    Vliegvriend H en ik waren overigens al enige tijd aan het filosoferen over een VRA-A1 idee.ook binnen het sub250 gebeuren.
    Voor mezelf lijkt het me vooral leuk om op bv TFA meetings met wat van deze modellen en ''kindred spirits'' te komen.
    Momenteel is mijn in voorbereiding zijnde projectjes lijstje 7 stuks, daar komt dan dus een VRA-A1 nog bij, dus dat gaat nog even duren.
    Mijn plan is, omdat ik eigenlijk nooit (behalve vintage motorkistjes), van een niet eigen ontwerp gebruik maak, een basis A! te bouwen zoals ik in 1970 gebouwd zou hebben.
    Om het mezelf gemakkelijk te maken denk ik gebruik te maken van een paar Wakefieldvleugels die ik nog heb liggen uit die tijd en de vleugel van de kist uit posting #134.
    (de romp van dat kistje is een beetje te veel behelpen om er de R in te prutsen.)
    Dan zou ik ineens 4 kistjes hebben en kan er ook nog eens stuk aan de bungee mocht dat nodig zijn.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb al meerder topics opgestart in de hoop dat men zal aansluiten voor de TFA meeting , het leuke is dat het nu met de A1 modellen begint los te komen.
    Hoop natuurlijk wel dat er nog meerdere A1 (of soort van) volgen, want dan wordt het alleen maar leuker op de TFA meetings.
    Neem bijv ook deze topic 1/2A Texaco met 0.8 Cox, diesel of E-motor ook met die gedachte gestart, maar men moet dan wel willen aansluiten.
    Het maakt ook helemaal niet uit welk model het is als het maat in dat zelfde idee een beetje past want dat lijkt mij max fun.
    Geen wedstrijd druk maar lekker met zijn alle vliegen, met een serie modellen die een beetje in een zelfde soort groep passen.
    Hoe mooi zou het zijn een VRA-A1 , VRA-1/2A Texaco , VRA-1/2A powermodellen en ga zomaar door.
    Oja misschien ook nog een VRA-Wakefield.
    :banana::banana::banana::banana::banana::banana:
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga in ieder geval door naar de volgende op mijn too do lijst.

    upload_2022-1-8_20-55-10.png
     
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ben natuurlijk gelijk weer nieuwschierig welk model dit is.
     
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    529
    Locatie:
    limbolala
    Ik ook...
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt wel een prijsvraag...
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Ik heb hier nog een ruwbouw Saper 13 liggen klaar voor VRA met 2 servo's. Een liefhebber mag hem komen ophalen. vliegen ermee lukt mij toch niet meer.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee geen prijsvraag maar is een hele bekende en had wel verwacht dat jullie dat zo zouden zien.

    Is een hele mooie Theo en lijkt me leuk om die van je over te nemen en te vliegen.
     
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik ga voor de hoofd prijs het wordt de KKC
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.917
    Locatie:
    Hulshout België
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
    ja was niet zo moeilijk he, allebei goed is de KKC KeilKraft Caprice en altijd al een leuke zwever gevonden.

    Wel jammer dat er hier nog geen andere deelnemer verslagjes van A1 modellen voorbij komen.
    Is er iemand met nog iets leuks bezig:weetnie:
     
  12. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.550
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja hij is mooi en een leuk verslag op de Jivaro site, leuke site trouwens kijk daar regelmatig.

    Denk dat dit een plaatje is van het origineel uit 1959.
    [​IMG]

    En een advert in de Aeromodeller van Juni 1960.

    [​IMG]
    Dit zou op zich al een heeeeeeel leuk setje modellen zijn om gezamenlijk te zien vliegen.
    Heb de Dolphin en Topper op mijn Too do lijst staan.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.202
    Locatie:
    Gouda
    Van de Dolpin heb ik nog een geheel ongebouwde bouwdoos liggen. Het was mijn eerste 'echte' zwever in 1958.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Ga van de week kijken wat ik van vrije vlucht nog allemaal heb, maak dan een lijstje voor de liefhebbers.
     
    Ton van Munsteren en hastf1b vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, heb de een proefopstelling gemaakt. De D47 Servo is sterk genoeg.
    De speling op het geheel is minimaal. Terug te voeren naar de speling in de Servo.
    Uiteraard moet het zich bewijzen in de praktijk.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    Vlaardingen
    Romp is weer wat verder.

    IMG_20220109_203804.jpg
     
    jef, Arnold 85, hastf1b en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    Vlaardingen
    Buisje voor het richtingsroer, check.

    IMG_20220110_193554.jpg

    Neus blok en blokje bij de neuslijst van de vleugel, ook erop

    IMG_20220110_193603.jpg

    Nou, dat past best ruim.
    Accu, iets van een 1S 500 mAh LiPo.
    Of zo'n ronde van 650 mAh, past makkelijk.
    Denk dat een ouderwetse NiMH 4 cel 400 mAh ook wel past.

    IMG_20220110_194652.jpg
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oh, nee hoor gaat prima.
    Jaren zo gebruikt in mijn DLG's.

    De RX-5 M-link stopt zo rond de 3.6-3.7 volt, dat wel.

    Een volle Lipo geeft 4.2 Volt en zakt redelijk snel naar 4 Volt, om daar best lang rond te blijven hangen.
    Een zo groot mogelijke capaciteit in de romp proppen, dan heb je meer speelruimte en zakt de spanning minder snel in bij hogere belasting.
    In een DLG trekken de servo's bij druk gelijktijdig sturen van alle servos (4 stuks) zo 1.5 Ampère.
    Bij normaal gebruik veel minder en kan je op een 950 mAh 1S LiPo zonder problemen 1.5 uur vliegen.
    Handig is dan een telemetrie meting van de ontvangerspanning, kan je tijdig een nieuwe accu steken of opladen.

    Boosters en ESC ook gebruikt in het verleden.
    De boosters wilde wel eens na het roken stoppen met werken, niet goed...
    En bij kleine ESC's was de maximale stroom die geleverd kon worden aan de krappe kant.
    Niet gebruikt, wel gezien, spanning verlagen met een paar diodes.

    Met 1S direct niets van deze "ellende" lekker simpel.

    Tegenwoordig is er veel meer keus in high voltage servo's en kan je zonder problemen direct een 2S lipo of LiFe gebruiken.
     

Deel Deze Pagina