Dit ziet eruit als een cabine Ombouw van front naar neus..ben benieuwd hoe de neus gestyled gaat worden
https://www.midiatruckbrasil.com/20...pXjomorUvTa_Sg3VITxpN2QqlbqWfYqNKxoSkwZ1Qpoqg Artikel over de conversie
Hallo Arjan, Even voor jou vertaald. De nieuwe Volvo NH 16 wordt gebouwd in Noorwegen. Model zal de eerste in zijn soort zijn die wordt gebouwd De torpedo trucks verlieten begin jaren 2000 de Europese markt, maar het is nog steeds mogelijk om een regulier frontmodel te kopen en om te laten bouwen, momenteel is dit mogelijk met modellen van Scania en Iveco, maar nu lijkt het erop dat dit mogelijk zal zijn met Volvo-modellen. In het kleine deel van het interview vermeldt Ole dat hij al 3 verschillende modellen kappen heeft gebouwd en altijd probeert het beste ontwerp te maken om alles "harmonieuzer" en met de lijnen dichterbij te maken. Het model begon in 2021 te worden gemaakt en zou later in februari klaar moeten zijn en als er geen vertraging is, moet het model de cover van het tijdschrift zijn. De transformatie wordt gedaan door Ole Gunnar Tuft met zijn zoon, die een Scania T 143 verkocht om een Volvo FH 16 750 te kopen en besloot om de ombouw te maken. Ole Gunnar nodigde een tijdschrift uit over de transportsector in Noorwegen, en het gaf slechts één foto en een klein deel van het interview vrij. Het is de moeite waard eraan te denken dat de constructie van het model niet officieel is van Volvo en dat Volvo momenteel een lijn van torpedo trucks heeft die exclusief voor de Noord-Amerikaanse markt zijn bestemd. Scania T 143 H 450 V8 verkocht naast de FH 16 750 om te worden omgebouwd tot NH 16. Foto: Frode Tellevik
Hallo Roald, Dit is een Volvo VNL 850 pk Wordt in de VS gebouwd voor de Amerikaanse markt, maar wordt ook geëxporteerd over de hele wereld. Dit is de jubileum Volvo VNL truck toen Den Hartog 100 jaar bestand. Ik heb de oprichter van het bedrijf, Jan den Hartog heel goed gekend. Het bedrijf zat vroeger aan de oude haven in Hillegom, toen hadden 12 Volvo vrachtwagens. Ze reden toen hoofdzakelijk bloembollen in de Bollenstreek en vervoerde bloembollen naar Duitsland Toen Piet den Hartog voor de ICI is gaan rijden is het bedrijf verhuisd naar Rozenburg eind jaren 60 van de vorige eeuw. Daar is het bedrijf enorm gegroeid wat het nu is.
Dit klopt niet helemaal, er is ook al een Volvo NH 16 750 gebouwd in 2016. Ik zal de foto van deze Volvo NH 16 750 even in mijn Volvo archief opzoeken.
De beloofde foto van de VOLVO NH 16 750 (bouwjaar 2016) Ik vind het zelf een hele mooie Volvo NH 16 750 XL Torpedo geworden. Jammer dat de Volvo letters en Volvo Iron Mark ontbreekt op de voorfront grille. Alleen de kleur vind ik iets minder.
Ik vind die brede neuzen helemaal niet mooi. Krijg er de Fiat Multipla kriebels van. Gelukkig dat smaken verschillen, maar de mijne is het niet. Zag vorige week nog een Scania torpedo rijden, echt verschrikkelijk lelijk. Maar het schijnt een cult ding te zijn en het levert me meestal afkeurende reacties op
Hallo William, Tja, smaken verschillen inderdaad, dat mag. Deze Volvo NH 750 is heel mooi gebouwd, maar is eigenlijk een Showtruck en geen werktruck. Zo hou ik zelf niet van al die toeters en bellen op een truck (kerstboomverlichting) Op een werktruck horen geen toeters en bellen, vind ik, maar ja wie ben ik. Ik heb als invalchauffeur jarenlang met Volvo torpedo Zwaar transport trucks gereden. Als jochie van 8 jaar zat ik al in Volvo torpedo trucks. Besmet met her Volvo virus sinds 1956, gaat nooit meer over ! Op m'n twaalfde jaar reed ik al regelmatig met Volvo torpedo trucks : Volvo Viking en Volvo Titan op afgesloten bouwterreinen en op het eigen terrein van het transportbedrijf, onze buurman. Ik ben in 1966 begonnen als invalchauffeur op een Volvo 495 (240 pk) 6 x 4 Zwaar Transporttrekker, daarna op een Volvo N 88 6 x 4 (260 pk) Zwaar Transportrekker, daarna op een Volvo N 12 6 x 4 Zwaar Transporttrekker (330 pk), daarna op een Volvo 6 x 4 Volvo NL 12 Zwaar Transporttrekker (420 pk) en als laatste op een Volvo NH 12 6 x 4 Zwaar Transporttrekker (460 PK) Bouwjaar 2001. Hiermee gereden tot 2006, toen ben ik bij mijn schoonzoon begonnen als invalchauffeur op een Volvo F 16 bouwjaar 1994 (485 pk) terug in de tijd, hiermee gereden tot 2012, sindsdien rijd k nu op de huidige Volvo FH 12 8 x 4 (700 pk) (mijn vaste trekker) of op de Volvo FH 16 8 x 4 (750 pk) Al je op een Torpedo truck hebt gereden en dan op een Frontstuur truck komt, met je benen boven de voorbumper moet je daar heel erg aanwennen en vindt je dit gevaarlijk, je mist de grote neus voor je die toch een behoorlijke veiligheid geeft bij een frontale botsing of achterop een voorganger klappen. (beide moet je niet doen) Nu moet je geen frontale botsing veroorzaken en ook niet achter op een voorganger rijden/klappen, maar dit kan je overkomen door een andere weggebruiker. Als je eenmaal op een torpedo truck hebt gereden , wil je niets anders meer. Helaas is Volvo in Europa gestopt met torpedo trucks bouwen in 2001, omdat de verkoop sterk terugliep, dit had te maken met maximale lengte maten van de trekker met trailer of een bakwagen met aanhangwagen. Tja, dan ben je met een torpedo truck in het nadeel. Tegenwoordig draait als om efficiëntie en wordt niet meer aan de chauffeur gedacht. Een frontstuurtruck kan niet op tegen het rijcomfort van een torpedo truck. Als het aan mij ligt, geef mij maar een torpedo truck, in plaats van een frontstuurtruck, helaas vergane glorie ! En ja, de jongere chauffeurs zijn opgegroeid met frontstuur trucks, zoals ik ben opgegroeid met torpedo trucks.
Ik heb niks tegen torpedo’s, maar ik vind die brede neuzen gewoon lelijk. Een mooie klassieke International KB of Loadstar vind ik dus wel mooi. Een Kenworth Needle nose vind ik ook schitterend. Maar ja, dat zijn klassiekers. De nieuwe Peterbilts zijn overigens ook wel fraai, maar die hebben nog steeds een smalle neus. De omgebouwde Europese trucks kunnen geen smalle neus hebben, de cabine wordt naar achteren gezet maar alle techniek eronder blijft gewoon zitten, tja dan moet het plaatwerk eromheen ook breder worden.
Hallo William, Je hebt gelijk, het zijn omgebouwde FH frontstuur trucks naar Volvo Torpedo trucks. Maar een originele Volvo torpedo truck is toch wel mooi hoor. Zie hier ruim 52 jaar verschil in de 3 Volvo torpedo trucks : Volvo N 88 (1968) (260 pk) Volvo NH (2001) 460 pk) Wat een verschil in grootte als ze zo naast elkaar staan. Volvo L 322 (1949) Gerestaureerd in 1992 In 1956 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Volvo en besmet geraakt. Volvo L 322 (90 PK 6 cilinder diesel) (5 ton laadvermogen) Helaas heb ik geen eigen foto's van de Volvo L 322 en de Volvo N 88. Vroeger had ik geen fototoestel zelf foto's te maken. De eerste Volvo torpedo truck is gemaakt in 1929, ook hier heb ik foto's van.