Kun je een LiPo gebruiken als jumpstart?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ShadesInBlack, 14 feb 2022.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb even mijn best gedaan om het één en ander samen te voegen.:D

    En de rest, temperatuur bereik laden ontladen, doet dat niet ter zaken?

    We hebben het hier over een motorvoertuig.
    Bij de één staat dat voertuig vaak binnen en wordt alleen in de zomer gebruikt en bij de andere altijd buiten en of soms binnen en wordt het hele jaar door gebruikt.

    De topicstarter heeft het over een koude situatie, dan moet je niet gaan roepen dat het met een LiFePo4 als vervanger zonder BMS ook prima gaat, omdat dat gewoon niet waar is.
    In een koude situatie onder de 0°C is zo'n accu prima mits van voldoende capaciteit als startaccu te gebruiken.
    Alleen het bijladen mag pas plaats vinden als de temperatuur in de accu boven de 0°C is.

    In de moderne elektrische auto's zit ook een kachel en koeling voor de batterij.

    Dat heeft niets met een accu te maken maar met dunnen kabels.
    Een jumpstarter, waar de topic starter het over heeft, is een hulpmiddel om een verouderde lood startaccu een oppepper te geven.

    Iets anders omschreven; Een jumpstarter/booster triggert met een laadstroom de verouderde lood startaccu, waardoor er voldoende startspanning en stroom voor een start moment geleverd kan worden door de verouderde accu.

    Kom ik weer bij de bekabeling uit, die moet voldoende dik zijn, niet aan isolatie maar aan koper en de accu moet de startstroom kunnen leveren.

    Met een goede voor het doel geschikte BMS in dit geval minimaal temperatuur en laadstroom regeling/bewaking (gaat ook prima buiten de accu om).
    Gaat de levensduur bij dagelijks gebruik en buiten stalling met een factor 3 omhoog.
    Met nog een beetje cel balancering er bij, halen ze wel de 10 jaar.

    Met kleplichting valt dat reuze mee.:)

    Ik heb werkelijk geen idee, mijn winkewagentje heeft graag een startaccu met 540A startstroom aan boord.

    Dat had ook met LifPo4 gekund.
    4 blokjes wat vriend @Cnn in de brommert heeft zitten.
    2 in serie en 2 parallel.
    Kort stukje kabel naar de starmotor van pak hem beet 180mm², lengte 75cm
    Met een spanningsverlies van 0.2V over het kabeltje.
    Mag dat zelfde kabeltje bij een startstroom van 1200A zo'n 100Watt warmte weg stoken.
    De andere warmte naar de - pool van de accu loopt via het chassis.

    Je weet hoe betrouwbaar geijkte apparatuur en de meting is?
    Ik zal het nog een keertje uitleggen.
    Stap 1, ijken apparatuur.
    Stap 2, metingen uitvoeren.
    Stap 3, kalibreren apparatuur, bij kalibreren wordt alleen de afwijking geconstateerd t.o.v. de ijking.
    Valt die binnen de spec's dan zijn de voorgaande metingen bij stap 2 akkoord.
    Alleen een ijking wil helemaal niets zeggen over de betrouwbaarheid van een meting die nog moet volgen.

    Er zijn maar weinig fabrikanten van meetapparatuur die een product meerdere jaren in ongewijzigde vorm produceren.
    Waardoor in de loop der tijd een goed of beter beeld ontstaat in de betrouwbaarheid, t.o.v. fabrikanten die elk jaar wel met een nieuw meetinstrumentje op de proppen komen met een totaal andere hardware configuratie.
    Fluke is er zo eentje die niet snel met de wispelturige markt mee hobbelt.
    Waardoor stap 3 t.o.v. stap 1 weinig hobbels opleveren in de levensduur en betrouwbaarheid van een meetinstrument.
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een LiFePo4 kan je gewoon zonder BMS gebruiken, dat zegt de fabrikant en dat hebben we zelf ook uitvoerig getest.
    Waarom mag je een accu pas boven de 0 graden laden, dat is echt de grootste onzin.
    Een electrische auto is heel wat anders dan een verbrandingsauto die alleen de accu gebruikt om te starten.
    Ik heb met noodstroomsystemen gewerkt die onder nul graden opgesteld stonden, die werden ook gewoon bijgeladen.
    Dat waren natte Nicads maar ook loodaccu's.
    LiFePo en Li-Ion worden in noodstroom niet gebruikt omdat het niet betrouwbaar is.


    Dit was Fluke apparatuur, allemaal geijkt door Fluke.
    Moest ook een ijkrapport bij de metingen bijgevoegd worden.
    Samen met realtime loggingdata
    Ik werkte onder andere voor Rijkswaterstaat en Shell en die willen alles op papier.

    GJ
    Dus ja.. de apparatuur was exact,
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Levensduur.
    Klopt, na het starten wordt tie miraculeus door de dynamo bijgeladen, terwijl de elektrische auto na de rit prik uit het stopcontact kan krijgen.

    Ja dat kan, die mogen tot -20°C nog opgeladen worden wat geen invloed heeft op de levensduur.
    Alleen doordat het verrekt koud is hebben ze veel minder capaciteit tussen de polen.
    Bij LiFePo4 ligt dat een tikkeltje anders, bij -20°C is daar voor nog zo'n 80% energie uit te slurpen.
    Weet je ook waarom?

    Dat willen ze hier ook altijd, wat niet geschreven staat, dat telt niet.

    Niet overdrijven, nauwkeurig genoeg voor de toepassing.;)
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie dat jij niet hele cursussen over accu's gehad hebt zoals ik...

    Levensduur word beinvloed als je onder 0 graden laad?
    Onzin!
    Levensduur neemt af als de accu boven de 20 graden komt, ongeacht of ie geladen of ontladen word of gewoon stilstaat.
    Onder de 18 graden maakt het de accu niets uit, behalve als we dan over min 5 gaan praten, dan zal ie niet heel veel meer kunnen leveren, ligt ook aan het type accu AGM of een gewone natte of gel loodaccu.

    LiFePo4 doen het inderdaad nog als ze bevroren zijn, natte Nicads ook.

    Een loodaccu onderbreekt niet als ie defect is, hij zal minder spanning leveren maar onderbreekt niet de keten.
    Een Li-Ion en een LiFePo doet dat wel, dus 1 defecte cel in de string legt het hele systeem plat.
    Het zou voor de installateurs fijner zijn als het met LiFepo zou kunnen, ipv 64 loodaccu's van 35 kilo plaatsen zouden ze dan 64 stuks van 10 kilo kunnen plaatsen, beter voor het ruggetje.
    Maar tja.. hadden ze maar een vak moeten leren.

    GJ
     
  5. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een booster voor 99 euro???
    Zit er goud in ?
    Op Ebay staan ze vanaf 30 Euro en die kunnen 600A leveren.

    GJ
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    linkje? alibende zeker of wat

    het ging me ook meer om de eigenschappen en vooral wat voor accu type er in de behuizing zit. boeie man dat er 1 voor 30 op ebay staat. lul nou eens normaal
     
  8. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    wat nou als met de klem de pool inwendig stuk is gedraaid en geen contact meer maakt? of net wel en net niet contact heeft?
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, geen aliexpress, levering gewoon uit Duitsland.
    En ik reageer normaal, je opmerking lul nou eens normaal slaat nergens op...


    Ik heb het over noodstroomsystemen.
    Daar staan de accu's in rekken of kasten opgesteld.
    Dus mechanisch worden ze niet belast.
    Dan kan er dus ook geen pool inwendig stuk gedraaid zijn of stuk gaan.
    Tijdens de installatie word regelmatig gecontroleerd of de accu's de spanning leveren die ze moeten leveren.
    Vaak deden we 6 accu's in serie, dus een Volt of 78.
    Pas aan het eind gingen we dan alles koppelen tot je op rond de 468 Volt zat.
    Dan werd er ontladen en geladen en werd het een paar dagen met rust gelaten.
    Na een dag of 4 gingen we dan de alarmen instellen, mocht er dan een accu wegvallen (dus mocht er een spanningval van 12 Volt optreden) dan ging er een alarm.
    En dan gemonitord vanaf de helft van de string, dus accu 1-18 en 18-38.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan is de accu mechanisch defect.
    In wat voor merk type voertuig zit het en van welk jaar is de accu?
    Of hoe oud is de accu?

    Youtube staat vol met filmpjes over lood accu's waar je ook de binnenzijde van de accu kunt bewonderen
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen hanschoenen, geen bril.
    Lekker werken zo.
    Bij AEG kwam er een metaalhandelaartje de oude accus opkopen, een x bedrag per kilo.
    Puur voor het lood.
    Nicads wilde hij niet.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Interessant hier
    Ter aanvulling van mijn kant. De accu heeft het gisteren helemaal begeven. Er zat niets meer in. Nachtje laden zonder resultaat.
    Ik ben een nieuwe gaan halen bij de garage die de auto ook overneemt binnenkort. Geen kost. Prima service dus.
    Met de dode accu kon ik ook niet meer starten met startkabels. Wat ik wel vreemd vond. Kortstondig doet de accu aan de andere kant van de startkabels toch dienst om te starten?
    Hoe dan ook....
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben een gruwelijk vervelende leerling die het niet klakkeloos alles aanneemt wat in een relatief kortdurende cursus tot mij komt.
    Bij een dag / avond opleiding van meerder jaren, ligt dat een tikkeltje anders.
    En dan nog het akkefietje autodidact.

    Kijk of zoek even op "Lithium Plating", dan vind je de reden dat onder 0°C laden niet echt verstandig is.

    Je schrijft zelf dat een defecte LiFePo4 cel de string onderbreekt en dat kan ik ook beamen.
    Dus een 1 op 1 vervanging van een lood accu in het zelfde aantal, in een noodstroom voorziening gaat het hem i.v.m. de bedrijfszekerheid niet worden.

    Denk ook even aan de dampen.
    Zoutzuur, het smelten lood en kunststof.
     
  14. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    in mijn boot is ooit eens een loodaccu 12v startaccu schuin komen te staan en is het accuzuur naar de eerste 4 of 5 cellen gelopen. de laatste cel stond half droog. ver onder de bovenkant van de platen. deze accu deed toen ook alsof hij stuk was. ik heb de accu gekanteld met de polen tegen een muur aan en zo zijn alle cellen weer gelijk geworden kwa vloestofniveau en toen was de voltage ook weer ok.
    met 5 gevulde cellen rond de 10volt en later weer netjes 12,3.
    even opgeladen met een druppellader en hij deed het weer prima.
    heb je op de kant gelegen met die auto???
     

Deel Deze Pagina