Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Daar word ik dus zoooo moe van .:rolleyes: Groot gelijk , maak een nieuwe schaar.
    De excentriek stangen elkaar niet kruisen ? en de tweede foto dan?
    De nokken draaien niet om de as maar met de as , ja zover was ik dus nog niet door.:rofl:
    Ik heb zelf de indruk dat de excentrieken geen voorloop hebben.
    Daar word ik dus dus zo moe van , maak maar snel een paar nieuwe scharen :rolleyes:
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu ik nog moeier.
    De foto's zijn gemaakt voor de standen te laten zien van de stangen en de stand van de schuinstand van de schaar.
    Ga s.v.p. niet de wizzkid uithangen met dit soort opmerkingen.
    Nogmaals, de foto's zijn gemaakt op een losse as voor demonstratie.
    Bedenk wel, dat de huidige machine met een gelijkwaardige schaar in de DY al gevaren heeft.

    Afb. 7 verkleind.jpg

    Indien je dit niet gelooft, lees dan alle eerdere berichten.
    Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    De berekening van van mijn "Scamp" 5 duim met Stephenson stoomverdeling en ja zelfs met een scheepstype schaar.
    Ik zou zeggen , haal er je voordeel uit , Let ook even op de bevestigingsplaats van het scharnierpunt voor de schaar .
    20220220_153405.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik heb vanaf het begin van dit topic gedacht dat je het probleem van stotende omzethefboom op wilde lossen i.v.m. schade aan de servo.
    Het was steeds mijn bedoeling aan te geven dat je dat eenvoudig op kan lossen door de schaar niet in de uiterste standen te zetten.
    De schaar moet tijdens draaien van de machine, zowel in vooruit als achteruit, de mogelijkheid hebben naar beide kanten onder de schuifstang te bewegen.
    Voor de rest ga ik er, gezien de kennis en kunde van vroeger, van uit dat er aan een schaar weinig tot niets meer te verbeteren valt.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    De schaar heeft zijn beperkingen, maar voor modelbouwers door het plaatsen van het draaipunt van de trekstang, kan je de verplaatsing van het schuifblokje beperken.
    Wat ik niet op de Nederlandse site heb gezet, maar wel op de Duitste: www.dampfforum.info,
    is de lengte van de trekstangen, die terug gaan naar de verstelarm.
    SAM_1147 (2) verkleind.jpg
    Door de lengte van de trekstangen en de plaats, hoogte, is er geen vibratie op het stuurhandel, nu in de stand "vol achteruit".
    Het verschil in verschuiving van het schuifblokje wordt kleiner, door de verschillende stralen van alle bewegende delen.
    Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Onvoorspelbaar jouw berekening klopt met de mijne betreffende de hoogte van de nok, in mijn geval kleiner.

    Ik had als eerder aangegeven, dat ik een bakschuif gebruik met geen overlap, in jouw geval 2,2mm.
    Derhalve hoef ik geen voorloophoek te gebruiken.
    Heb je ook gezien, dat jouw getekende schaar de zelfde is, die ik nu in de vuilnisbak gooi?
    Alleen het verstellen van de onderlinge excentrieken voor de correctie van hoekverstelling ontstaan door de afstanden van de scharnierpunten van de excentriek stangen geven een kleine verschuiving van het schaarblokje, minder slijtage.
    Stoom is leuk, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Bevestiging van de schaar verstelling gezien ?
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Welke bedoel je?
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wel door je opmerkingen een ander probleem opgelost, het verschil in afstand van het midden van de schaar t.o.v. de as.tijdens het draaien.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik geen tijd besteed aan het maken of modificeren van de schaar.
    Ik heb nu zoveel reacties gekregen, dat ik dit even moest verwerken, t.w.:
    - De reactie uit Duitsland, de draaicirkel van de beweging van de schuif.
    - @Jan Walpot ,begrenzing van het gebruik van de sleuf.
    - @Gea ,kruisen van de schaarstangen.
    Overigens, zelfs Duitse modelbouwers hebben dit laatste nooit genoemd.
    Nu is het mij duidelijk, waarom de hoogte van het midden van de schaar op en neer gaat t.o.v. de krukas.
    Dit is weer een beweging in de complexe bewegingen van de schaar.
    In het verleden heb ik informatie verzameld en soms is deze weggezakt.
    Maar de Pc heeft een goed geheugen, de betreffend informatie heb ik als .pdf bestand bijgevoegd.
    Misschien al bij velen bekent, maar ik voeg het toch toe.
    Bij deze dank ik de beide heren.
    Groet. Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter, k-k en Johannes59 vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Er is een gezegde: "Een oortje aannaaien".
    Daar ik geen zin heb om een nieuwe schaar te maken dacht ik: "Een oortje aansolderen".
    Dit gedaan met hardsoldeer, zilver 55%.
    SAM_3954verkleind.jpg
    Het zilver vloeide zo mooi, dat bij één schaar, deze in de schaarsleuf liep.
    Opmerking: De gehele schaar heb ik eerst ingesmeerd met flux in water opgelost.
    Door de flux wordt het materiaal beschermd tegen oxidatie.
    Morgen netjes bewerken, draaipunt aanbrengen, de boog is niet beschadigd.
    Henk
     
    k-k, Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De schaardelen heb ik ondertussen bewerkt.
    SAM_3955verkleind.jpg
    Wat is zilversoldeer 55% een mooi materiaal.
    Je kan precies de naad zien tussen de schaar en het nieuwe aangesoldeerde oog.
    Gezien de treksterkte van 55% zilver verwacht ik geen problemen met de sterkte van de verbinding.
    Maar ik moet wel aangeven, dat zilver soms gaat naar plaatsen, die je niet wilt.
    Ik had de gehele schalm ingesmeerd met Flux, hierdoor wordt het materiaal tegen oxidatie beschermd.
    Nadeel is, dat had ook @willum aangegeven, dat het zilver gaat, waar Flux aanwezig is.
    Bij één van de scharen vloeide het zilver in de schaaropening.
    Maar goed even vijlen om de schaaropening weer goed te krijgen.

    Wel veel tijd verloren met het maken van de nieuwe lagerbussen voor het draaipunt in het nieuwe oog.
    Na zoeken vond ik een stukje afval van het slijtvaste aluminium brons.
    Probleem, paste niet in de vierklauw ø125mm van mijn draaibank.
    Met opvulstukjes.
    SAM_3957verkleind.jpg
    Morgen verder met de afwerking van de lagerbussen ø3x2mm.
    Groet. Henk.
     
    Potter, Johannes59 en willum vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat het zilver gaat, waar Flux aanwezig is.

    Ieder voordeel heeft z'n nadeel?
    Nee,
    zuinig aan met flux, alleen daar waar soldeer naar toe moet.
    De flux trekt het zilver overal achter zich aan.
    Scheelt ook nog eens schoonmaken.

    Maar,
    je werkstuk ziet er netjes,
    je bent tevreden,
    wat wil je nog meer Henk?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Potter vindt dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Jij moet gebruik maken van jouw eigen goede ervaringen.
    In principe zijn daar afdekmiddelen voor.
    Deze blokken het vloeiende zilver
    en beschermen tegen oxidatie.
    Edelsmeden maken er veel gebruik van.

    Op herhaling,
    je werkstuk ziet er netjes,
    je bent tevreden,
    wat wil je nog meer Henk?


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het blokken van zilversoldeer had je eerder uitgelegd.
    Het huidige potje flux, heeft een bewaarbeperking.
    Maar is zo groot, dat ik naar hartenlust kan insmeren.
    Ik verwacht, dat ik over de houdbaarheid ga, voordat ik het potje leeg heb.
    In modelbouw heb je maar zeer weinig nodig.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    upload_2022-2-24_19-7-20.png
     
    Zeiler, Stoompomp en Potter vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de scharen verder bewerkt en de lagerbussen ø3/2mm in de nieuwe ogen geperst.
    Deze met een overmaat van 0,03mm en na inpersen de boring ø2mm opnieuw op maat gebracht.
    SAM_3961verkleind.jpg
    Linksboven een gaffel met schuifblokje, links onder getoond de schuifblok, na wegvijlen van het overtollige zilversoldeer, weer passend over de lengte van de sleuf.
    In bericht #392 had ik het over de sterkte van de soldeer verbinding.
    Hierop kwam een reactie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hardsolderen.259268/page-60#post-4230470
    Nu de schaar is uit Fe 360, dus ik heb geen bedenkingen meer.
    Stoom is leuk, materiaalkennis delen is nog leuker.
    Groet. Henk.
     
    Jinny, Johannes59, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.307
    Locatie:
    Elburg
    Tot nu toe nog nooit gebruikt in mijn modellen, maar misschien dat het er eens van zal moeten komen.
    Ik hoop voor je dat het nu goed komt.
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb ontzettend veel problemen met een wet van Murphy.
    In dit geval heb ik het over de wet van tolerantie.
    - Elke bewerking heeft een tolerantie. De tolerantie fouten heffen elkaar niet op, maar werken opgeteld alle in één richting.
    In mijn geval het klemmen van de drijfstang tegen de krukwang.

    SAM_3825verkleind.jpg

    De oplossing was het cilinderhuis verplaatsen op de machine vloer.
    Ik heb dit gedaan, door in de oude boorgaten draadstompen M6x0,75 te plaatsen en de gecorrigeerde plaats van het cilinderhuis bepaald.
    Na correctie staat de linker drijfstang correct in het midden.
    Je kunt nu de draadstompen zien.

    SAM_3979.2 verkleind.jpg

    Wel een nadeel, ik moet de leibanen van de kruishoofden opnieuw uitlijnen.
    Nu te zien, ik heb dit eerder toegepast bij de bevestiging van de krukaslagers.
    Als een dunne boor in aluminium scheef gaat, dan zijn er weinig correctie mogelijkheden.
    Stoom is leuk.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2022
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina