Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Zeer interessant allemaal en de geebee is een van mijn favorieten. Ik volg!
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig werk weer Kjel :thumbsup:

    Nou, nee... lijkt mij persoonlijk een prima doordacht plan :thumbsup:
    En gezien de fantastische wheelspads wordt ook dat weer prachtig.
    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    Hoe komt het dat ik bij sommige draadjes, deze ook dus, geen foto's zie?
     
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Ramses bedankt!

    @curley
    Ik heb geen idee waarom je de foto’s niet kunt zien. Mijn album permissies staan op dat iedereen de foto’s kan zien.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    @curley Ik (en anderen) zien de afbeeldingen wel. Het is iets bij jou.
    Het kan wel eens gebeuren dat de browser al stopt met de pagina inladen als de afbeeldingen nog niet binnen zijn. Probeer eens te verversen met Ctrl+F5.
     
  6. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    De motorkap. Eerst in mijn CAD-programma de contouren van de motorkap op de tekening overgenomen zodat ik deze kon printen. Met pritstift de uitgeprinte contouren op 3mm triplex geplakt en uitgezaagd. Vervolgens heb de twee triplex delen aan elkaar geplakt.



    Ik had nog platen 20mm XPS-schuim op voorraad liggen. Die had ik al eens eerder gekocht met het doel om te gebruiken voor het maken van mallen. In het CAD-programma de diameters bepaald en getekend voor 20mm dikke halve cirkels voor de opvulling van de mal. Deze allemaal uitgeprint en op het schuim geplakt en daarna uitgezaagd. Vervolgens al deze schuimdelen op de mal geplakt. En dan ziet het er zo uit.



    Vervolgens dacht ik slim te zijn door een mal van de ronding van de motorkap te maken en daar met behulp van tapijttape schuurpapier op geplakt, om zodoende de juiste ronding in het schuim te schuren.


    Nou, dat werkte dus mooi niet. Het schuurpapier hapte stukken uit het schuim. Toen maar met een stift lijntjes getrokken op het schuim en dan maar met het schuurblok schuren tot aan de lijntjes. Het viel gelukken mee om er een enigszins mooie gelijkmatige ronding in te schuren.


    Daarna de mal in de plamuur gezet. Mijn malletje voor de contour had ik gelukkig niet voor niets gemaakt. Ik heb het ontdaan van het schuurpapier en gebruikt als een soort rei om het plamuur de juiste vorm te geven. Ik heb ook een klein malletje voor de ronding van de lip van de motorkap gemaakt. Dit werkte best goed.




    Niet in een keer perfect, maar naar licht schuren zag het er zo uit.


    Toen de oneffenheden weer in de plamuur gezet en weer met mijn rij erlangs. Dit heb ik nog twee keer herhaald en vond toen de mal goed genoeg voor een laagje glasvezel.



    Nadat de gladvezel droog was de mal weer bijgeplamuurd.
    Omdat ik steeds maar een paar minuten aan de mal kon werken om daarna een paar uur te moeten wachten totdat de plamuur droog was, ben ik in de wachttijd ook maar begonnen aan het maken voor de mal van de cockpitkap. Eerst weer de contouren in mijn CAD-programma overgenomen en een constructie voor de mal bedacht en getekend.


    Alle onderdelen uitgezaagd.


    En alle onderdelen in elkaar gezet.



    Vervolgens de tussenruimtes van de mal opgevuld met schuim.



    Eerst met een ijzerzaagje het overtollige schuim grotendeels weggezaagd. Om daarna de mal met de vlakschuurmachine te bewerken met het volgende resultaat.




    Daarna de mal in de plamuur gezet. Dit was vanochtend en staat nu te drogen. Ik hoop dat het vanavond droog is om te schuren.


    groeten kjel
     
    ramses, M.l.v.Doesburg, mac en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Mooi werk Kjel! En vooral ook leuk hoe je alle stapjes deelt, heel leerzaam!! :yes:
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi bouwproject!
    Wat voor plamuur gebuik je op het schuim?
     
  9. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Als plamuur gebruik ik “extra allesvuller” van Alabastine (met de blauwe deksel). Dit is een lichtgewicht plamuur vergelijkbaar met de balsaplamuur uit de modelbouwwinkel. Het is ook geloof ik iets voordeliger in prijs vergeleken met de specifieke balsaplamuur.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels heb ik de mal voor de cockpitkap geschuurd. Ook heb ik de basis van de mal opgehoogd. Bij het vacuümtrekken van een cockpitkap werkt het beter als de mal iets groter/hoger is dan dat de kap moet worden. Nu is schuim niet helemaal het beste materiaal om een mal voor vacuümtrekken van te maken, daarom heb ik twee lagen 110 grams glasmat over de mal geëpoxied. En dan merken we wel of het sterk genoeg is, maar ik verwacht van wel.



    groeten kjel
     
    ramses en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Halverwege het uithardingsproces van de epoxy het overtollige glasvezel weggesneden. Nadat de epoxy was uitgehard heb ik de mal bijgeschuurd. Er zat hier en daar een klein bobbeltje. Vervolgens de mal in de polyester plamuur gezet en met de vlakschuurmachine geschuurd. Hierna een laag spuitplamuur op de mal gespoten en weer geschuurd. Als laatste met een roller nog een laagje Glitsa parketlak op de mal gerold en nat met korrel 1000 nageschuurd. Toen vond ik het wel mooi en was tijd om te kijken of ik er een cockpit kapje van kon trekken. Eerst maar eens met mijn kleine vacuümmachine proberen, anders gooi je zoveel materiaal weg. Deze kleine vacuümmachine heb ik gemaakt van wat resthout dat ik nog had liggen. Vacuümmachine op het aanrecht met aangesloten stofzuiger naast de oven opgesteld.


    Het cockpitplastic in het raamwerk ingespannen en op blokjes in de oven gezet. De oven heb ik op 230 graden en circulatiegrillen gezet.


    Dan is het een kwestie van goed opletten. Ik wacht net zolang totdat het plastic tot vlak boven het rooster is uitgezakt. De blokjes zijn 2 cm hoog. Niet te lang wachten want als het plastic het rooster raakt dan plakt het daaraan vast en kun je met een nieuw stuk plastic opnieuw beginnen. Dus als het plastic tot vlak boven het rooster (ongeveer een 0,5 cm) is uitgezakt, snel de stofzuiger aan, oven open, het raamwerk pakken en over de mal drukken. En dan is dit het resultaat,






    Gelijk de eerste keer een goed resultaat! Daar ben ik blij mee. Er zitten wel wat imperfecties in, maar ik vind het voor mij een net cockpitkapje. Ik blijf dat vacuümtrekken toch een wonderlijke en mooie techniek vinden.

    groeten kjel
     
    tjarko, ramses, E.hof en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad een net kapje! Wat voor materiaal heb je gebruikt (m.n. de dikte)?
     
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Ik heb het plastic een paar jaar geleden bij Hobby-in gekocht. Net even op de site gekeken en het is transparant pvc. Wat ik gebruik is 0,5 mm dik. Dennis heeft het ook in 1 mm dik.
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  14. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    En weer verder met de motorkap. De mal van de motorkap bevestigt op het scheidingsbord en de randen waar nodig dicht gekleid. Na vier lagen was en twee lagen PVA het geheel in een paar lagen 163 grams glasmat gezet. De glasmat heb ik brede stroken geknipt omdat ik er van uitging dat ik een grote laag niet om de mal zou krijgen.



    Na 24 uitharden de mal gelost en de randen afgewerkt. De mal is goed gelukt.


    Na de was en PVA lagen vier lagen 105 grams glasmat in de mal gesopt. Deze lagen heb ook in brede stroken gedaan. Vier overlappende stroken per laag met langs de bovenkant nog een strook koolstof vezel voor de stevigheid. Halverwege het uithardingsproces het overtollige glasvezel weggesneden.



    Na volledige uitharden de motorkap helft gelost. Het is een mooie stevige helft geworden.


    Misschien iets te stevig. Deze helft weegt 122 gram. Dat zou betekenen dat de complete motorkap ongeveer 250 gram gaat wegen. Nou weet ik niet wat men een acceptabel gewicht vindt voor een motorkap van ongeveer 30 cm doorsnee, maar voor mijn gevoel lijkt me het iets aan de zware kant voor een vliegtuig wat vliegklaar ongeveer 3 kg moet gaan wegen. Ik hoor graag wat jullie van dit gewicht vinden.

    Dus voor de tweede motorkap helft heb ik twee lagen 105 grams glasmat in overlappende stroken gebruikt. Het koolstofvezel van de eerste helft vond ik wat te grof. Voor de tweede helft heb ik wat fijnere koolstof/kevlar mat die ik nog had liggen gebruikt voor de versteviging. Hiervan heb ik ook een laagje in de neuslijst van de motorkap gedaan.


    Eens kijken wat dit gaat worden en hoe het straks aanvoelt. Dan beslis ik daarna met welke helft ik verder ga.

    groeten kjel
     
    ramses, freekt, strutter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig man, strak werk :thumbsup:
    Zwaar? Moeilijk te zeggen, ook een gevoelskwestie, als hij idd te solide aanvoelt kan het lichter. Mooi dat je een mal hebt dan kun je wat experimenteren :yes:
    Heb je de ballast in de neus nodig denk je of kun je met de accu naar voren?

    Groeten Ralf
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Aangezien het zwaartepunt op ongeveer 20% ligt bij de Gee Bee heb ik gevoelsmatig wel wat gewicht in de neus nodig. Maar ik ben wel van plan om een accubak te gaan maken waarbij ik de accu tot onder de motor in de motorkap kan doorschuiven, mocht dat voor het zwaartepunt nodig zijn. En als ik met het schuiven van de accu en een lichte motorkap het zwaartepunt goed kan krijgen heb ik dat liever. Ik probeer de vleugelbelasting zo licht mogelijk te houden.
     
    strutter vindt dit leuk.
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Dat voelt inderdaad aan als vrij stevig, en je motorkap is geen dragende constructie, dus die mag best wat lichter zijn. Aan de andere kant, de GeeBee heeft een erg korte neus, dus wellicht komt het juist van pas bij het uitbalanceren, maar dan nog is het wel makkelijk als je dat met verplaatsbaar gewicht kunt doen i.p.v. dat het in je kap vast zit. Heb echter zelf ook een hekel aan een kap die zo dun is dat je barsten in de verf krijgt als je er een keer in drukt of bij een nose over de grond een kusje geeft.. maar zo te zien wordt je lichte variant alsnog een stuk steviger dan standaard ARF-materiaal, dus daar hoef je denk ik toch niet bang voor te zijn :). Ik zou zelf voor de lichtere van de twee gaan (in het beste geval bespaar je wat in het totale gewicht daarmee).
     
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Ik denk dat ik inderdaad voor de lichtere versie ga. En mocht later blijken dat ik toch meer gewicht in de neus moet hebben kan ik hem altijd nog verstevigen met een extra matje glasmat.
     
  19. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Ede
    Net de tweede, lichtere, helft ontmald. Wel een stukje flexibeler, maar de ervaring leert dat de epoxy met een paar dagen nog wel wat verder uithard. Deze versie weegt 75 gram. Dus dat zou betekenen dat de motorkap rond de 150 gram gaat wegen. Daar kan ik wel mee leven denk ik. Ik ga hem in ieder geval niet nog lichter maken dan wordt het echt te slap ben ik bang.



    Ook gelijk even de twee helften met tape aan elkaar geplakt, dan krijgt de tweede helft ook gelijk wat meer stevigheid. Het wordt een flinke motorkap en zo dik wordt de romp dus ook!



    Dit geeft genoeg vertrouwen om voor de lichtere helft te gaan.

    groeten kjel
     
    tjarko, ramses, bipeflyer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Super! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina