De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Nee onder het rijden zou ik dat niet doen inderdaad.

    Tijdens het laden van zijn lipo's wel. Kap omhoog van die oude MB en laadaccu opladen tijdens het laden met wat startkabels. Denk dat Wil ze dynamo 100ah kan leveren? Genoeg om die accu en het laadproces van sap te voorzien.


    Mijn BMW had in de kofferbak toen ik hem kocht een hele dikke plug op de accu (kofferbak) daar lade de vorige eigenaar zijn 12s pakketen. Zal hem misschien even gestart hebben dat weet ik niet. Het was een diesel, dus een sterkere dynamo en grotere accu. Hij vloog ook bij jullie geloof ik. Was een Duitser, Fulda kwam hij vandaan
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij een nieuwe Gel accu (12V 80Ah) gaat die vlieger op, maar niet bij 2e hands exemplaar met een bekenden en/of onbekende historie.
    Wil je daar iets zinnigs over kunnen adviseren, zul je eerst een capaciteitsmeting moeten uitvoeren en dan niet op 1/20 C aan belasting (4 Ampère)
    Maar met de stroom die een snellader er uit trekt om een 6S5000 in een uurtje op te laden, dus zo'n 10 Ampère.
    Met inachtneming van de minimale gel accu spanning, meen dat dat ergens tussen de 9,6 en 10,8V mag zitten voor een 12V exemplaar.
    En met inachtneming tot welke lage ingangsspanning spanning de snellader nog werkt.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Thuis
    Willy’s Lipo laad service :D



    D2D55D64-1FF6-4E6A-BF07-0EA189FCCD08.jpeg
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan tie helemaal niet betalen, zo'n dure Yamaha, maar wel handig spul.
    Ik heb af en toe een rooie Honda bij me, op 1 liter peut zijn zo'n 10 accu's 6s5000 vol te pompen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Thuis
    Ik denk toch echt dat ik in jouw geval zou overwegen om een aggregaatje te kopen, een nieuwe met 4 taktmotortje maakt volgens mij niet eens zoveel tyfusherrie, zet het ding evt, in een box die ietwat geluiddempende is onder de tafel en je kan je lipo’s laden, koffie zetten, of zelfs tosti’s bakken als je zou willen

    prijs vind ik best meevallen
    B0CB5BDB-0B7D-4829-8092-FE14507413C2.png
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Tot de inverter in de generator stuk gaat, beste is een generator zonder inverter of een exemplaar van 2kW of meer.
    ivm met de inschakelstroompiek van de voeding, van de snellader.

    Mijn Honda hoeft maar amper 150 Watt te leveren om accu's te laden, dus staat op standje eco een beetje stationair te pruttelen.
    Met 2 6s5000 tegelijkertijd opladen pruttelt het ook nog fluisterstil.
    Maar met het tosti ijzer er aan moet tie even aan de bak, dan meld tie zich wel.:D
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een 80Ah accu laden duurt minimaal 4 uur, en dan laad je hem eigenlijk te snel.
    En een accu laden in een dichte auto zou ik zelf nooit doen plus dat je ook geen kabels vanaf de accu naar achteren in de auto wil hebben liggen.
    Stel ze maken sluiting, dan moet je de auto heel snel langs de kant zetten en hopen dat je een goede brandblusser hebt.

    GJ
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb een stel kabels liggen naar achteren om evt. de lader te voeden of om een andere accu te laden.
    Je kunt ze gewoon afzekeren toch? 30 Ampère lijkt me wel genoeg....

    Hoe dik moeten die kabels eigenlijk zijn om een accu op te kunnen laden? Als je ze gewoon aansluit na een vliegdag(je start de motor) en de accu achter is nagenoeg leeg, hoeveel stroom loopt er dan?
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Uiteraard buiten de auto. Dat schreef ik ook.


    Motorkap open. En dan een setje startkabels plaatsen. De 80ah en zijn lader moeten dan dat laadproces even naast zijn auto staan.

    Maar inderaad laadt hij die 80ah accu wel vlot bij.

    Dan gewoon vanaf het begin dat je gaat laden die 80ah parallel zetten met je auto accu. En alsnog
    je auto starten. Dan worden beide accu's weer geladen. En de laadstroom is dan gehalveerd.
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen

    Eén constante plus vanaf je accu trekken is behoorlijk link. Helemaal als die niet erg goed is ingebouwd. Als die door gaat slijten heb je feest.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een ontluchtingsgat in een dichte auto is ze gemaakt, gewoon een gaatje boren naar buiten toe.
    En qua bekabeling, voldoende dik aan koper of aluminium met een passende voor beveiliging om er voor te zorgen dat bij sluiting of overbelasting de smeltveiligheid eerder het loodje legt dan de kabel isolatie.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb zelf de kabelboom voor de trekhaak aangesloten. Omdat er bij 13 polig ook een plus naar achteren gaat heb ik meteen 2 draden erbij getrokken. 1 zit aangesloten op een "camperschakelaar", die gaat pas aan als de motor loopt, de ander is de bedoeling om de acculader aan te sluiten.

    Ik heb ze nog niet gebruikt, en moet er eerst nog een los zekeringkastje tussen zetten.

    Ik heb er ook niet zo'n zininin om als Herman in de krant te staan.....
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik de handleiding van de laadregelaar van de zonnepanelen aanhoudt dan moeten de kabels 25 mm2 dik zijn bij een lengte van 5 meter.
    Er zijn hele tabellen te vinden wat de kabeldikte moet zijn bij een bepaalde lengte en bepaalde stroom.
    Op het werk berekenden de mensen op kantoor dat en vaak was dat in mijn ogen wat overkill.
    Als ik zei dat ik 350A door een 6mm2 draadje stuurden dan geloofden ze dat niet, tot ik loggerdata liet zien.
    Alleen "vergat" ik erbij te zeggen dat dat maar hooguit 10cm lengte had.
    Ik heb ooit eens een versterker achterin een auto gebouwd, kabels van voor naar achteren getrokken, dat was destijds 16mm2.
    Maar wel een dikke isolatie en een soepele kabel.

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou het haast vergeten, maar ik heb een voorstel ingediend voor de komende ALV, inzake stroomaanleg op het veld.
    De inhoud daarvan komt voor het grootste deel van onze GJ, aangevuld door de visie van een paar HTS-Electro jongens alhier.
    De leden hebben het voorstel inmiddels gekregen en kunnen daar alvast over nadenken.
    Van enkelen heb ik persoonlijk al een reactie ontvangen. De meesten waren voor. Zeker toen men hoorde, dat de aanleg slechts een paar honderd euro kost.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Veiligheid is voor mij wel een "dingetje". Niet in de laatste plaats, omdat mijn oude hersenen nog wel eens ontsporen.
    Hoe eenvoudiger, hoe liever!
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In de vorige auto zaten drie zware versterkers. Hoog, midden/laag en sub werden apart aangestuurd via een processor.
    De stroomkabels waren erg dik en kwamen rechtstreeks van de auto-accu.
    Het waren dezelfde spullen als lui die aan auto-hifi soundquality wedstrijden meededen.
    Mijn avatar is een foto van de sub, die in een gesloten kist zat. Daar komt ook mijn "artiestennaam" vandaan.
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Doen je oren het nog wel?

    Lang geleden was ik bij iemand aan het werk die zijn boxen en versterkers zelf had gemaakt, echt goed spul had hij gebruikt!
    Het geluid was haast tastbaar in zijn kamer aanwezig! Alsof het orkest in de kamer stond, heel bijzonder vond ik dat!

    Goede dikke kabels zijn belangrijk. Misschien dat ik er toch een 16mm2 kabel doorheen gooi, is altijd een bult werk, zo'n auto loshalen
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.122
    Er zijn meer dan genoeg auto types die de accu onder de achterbank hebben zitten. Zonder ventilatie naar buiten toe.
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is altijd een ventilatie bij de accu.
    Ik heb verschillende bedrijfsbusjes gereden, daar zit de accu vaak onder de stoel maar er zit altijd ventilatie.
    Moet ook wel, als je een accu laadt, helemaal een auto accu, komt er waterstof en zuurstof vrij.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee, dat waren de decibel wedstrijden. Met 140db in je auto blijven zitten, vinden sommigen stoer.
    BeterHoren is daar ook erg blij mee. Ik snap zo´n organisatie niet.
     
    Cnn en Helikapoter vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina